Решение по дело №698/2020 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 681
Дата: 14 септември 2020 г.
Съдия: Георги Господинов Петров
Дело: 20207150700698
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 юни 2020 г.

Съдържание на акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК

 

 

 

РЕШЕНИЕ

 

 

          681 / 14.9.2020г.

 

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИКХІ състав в открито заседание на двадесет и шести август през две хиляди и двадесета година в състав:

                       

ПРЕДСЕДАТЕЛ : ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА

ЧЛЕНОВЕ :           ГЕОРГИ ПЕТРОВ  

                                  ХРИСТИНА ЮРУКОВА

 

при секретаря ТОДОРКА СТОЙНОВА и участието на прокурора СТОЯН ПЕШЕВ, като разгледа докладваното от съдия Петров к.н.а. дело № 698 по описа на съда за 2020 год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

І. За характера на производството, жалбите и становищата на страните:

 

1. Производството е по реда на Глава Дванадесета от Административно процесуалния кодекс във връзка с чл. 63, ал. 1, изр. второ от ЗАНН.

 

2. Образувано е по касационна жалба на Териториална Дирекция Пловдив на Национална агенция за приходите, срещу Решение №303 от 19.05.2020г., постановено по а.н.дело №349 по описа на Районен съд Пазарджик за 2020 г., с което е изменено Наказателно постановление  № 346180-F382009 от 09.07.2018г.  на Директора на Дирекция „Обслужване“ на Териториална дирекция Пловдив на Национална агенция за приходите, с което на „ДИКРИ 2006“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Белово, ул. „Юндола“, № 23, за нарушение на чл. 180, ал. 1, във връзка с чл.102, ал. 3, т. 1 от ЗДДС и чл. 86, ал. 1 и ал. 2 от ЗДДС, на основание чл. 180, ал. 1 от ЗДДС е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 687,45лв., като размера на санкцията е намален на 200,00лв. 

Възразява се, че в случая първоинстанционния съд неправилно е приложил санкционния състав, предвиден в чл. 180, ал. 3 от ЗДДС. Счита се, че законът в случая следва да бъде тълкуван стриктно, като се наложи санкция в пълен размер на неначисления данък.

Иска се отмяна на постановеното съдебно решение и съответно, потвърждаване на наказателното постановление.

 

3. Ответното „ДИКРИ 2006“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Белово, ул. „Юндола“, № 23, не взема становище по основателността и допустимостта на касационната жалба.

 

4. Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура Пазарджик дава заключение, че в случая материалния закон е правилно приложен от решаващия съд, като не са допуснати нарушения на процесуалните правила.

 

ІІ. За допустимостта :

 

5. Жалбата е подадена в рамките на предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес, поради което същата се явява ДОПУСТИМА.

 

ІІІ. За фактите :

 

6. Районен съд Пазарджик е бил сезиран с жалба, предявена от „ДИКРИ 2006“ ЕООД  срещу НП № 346180-F382009 от 09.07.2018г.  на Директора на Дирекция „Обслужване“ на ТД на НАП, Пловдив с което на дружеството, за нарушение на чл. 180, ал. 1, във връзка с чл.102, ал. 3, т. 1 от ЗДДС и чл. 86, ал. 1 и ал. 2 от ЗДДС, на основание чл. 180, ал. 1 от ЗДДС е наложена имуществена санкция в размер на неплатения косвен данък от 687,45лв. Същото е издадено въз основа на Акт за установяване на административно нарушение серия АN № F382009 от 25.04.2019г., съставен от Антония Иванова Наплатанова, на длъжност ст. инспектор по приходите в ТД на НАП, Пловдив. Обективираните в акта констатации се свеждат до следното:

„ДИКРИ 2006“ ЕООД  подало заявление вх. № 13391 ********** от 26.01.2018г. за регистрация на основание чл.96, ал.1 от ЗДДС, с оглед на което е била извършена проверка от органи по приходите, като  е установено, че за периода от 01.01.2017г. до 31.12.2017г., дружеството е реализирало облагаем оборот по смисъла на чл. 96, ал. 2 от ЗДДС в размер на 51 771,12лв. Установено е било също така, че облагаемият оборот по смисъла на чл. 96, ал. 2 от ЗДДС за задължителна регистрация е достигнат за периода от 01.07.2016г. до 30.06.2017г. и е бил в размер на 50 122,11лв., поради което  дружеството е следвало да подаде заявление за регистрация по чл. 96, ал. 1 от ЗДДС до 14.07.2017г. (т.е. в 14-дневен срок от изтичане на данъчния период, през който е достигнат оборот от 50 000лв.). Заявлението за регистрация, подадено на 26.01.2018г. е със закъснение от 6 месеца и 12 дни.

Дружеството било регистрирано на основание чл.102, ал.1 от ЗДДС с Акт за регистрация по ЗДДС № 130421800254802 от 07.02.2018г. (връчен на 07.02.2018г. на упълномощеното лице Мая Войнова с Пълномощно с per. № 1196/05.02.2018г.).

При това положение е прието, че съобразно разпоредбата на чл. 102, ал.3, т. 1 от ЗДДС, за определяне на данъчните задължения на лицето в случаите, когато е било длъжно, но не е подало заявление за регистрация в срок, се приема, че лицето дължи данък за извършените от него облагаеми доставки за периода от изтичането на срока, в който е следвало да бъде издаден акта за регистрация, ако лицето е подало заявлението за регистрация в срок, до датата, на която е регистрирано от органа по приходите. При това положение, ако задълженото лице „ДИКРИ 2006“ ЕООД е било изпълнило в срок своето задължение за подаване на заявление за регистрация по ЗДДС, Акта за регистрация по ЗДДС е следвало да бъде издаден не по- късно от 28.07.2017г. и за периода от тази дата до датата на фактическа регистрация по ЗДДС, т.е 07.02.2018г. дружеството дължи данък за извършените от него облагаеми доставки.

При извършена последваща проверка е установено, че за периода от 01.01.2018г. до 31.01.2018г., дружеството е извършило облагаеми доставки на обща стойност 4 124,68 лв., представляващи продажби на дребно, платени в брой и отчетени чрез ЕКАФП с номер на фискалното устройство DY273859. За посочения период не били налице получени плащания по банков път, издадени фактури за продажба и сторно и/или ръчни касови бележки, ВОП, ВОД и освободени доставки. Мястото на изпълнение на посочените доставки било на територията на страна. Така по формулата установена в чл.53, ал. 2 от ППЗДДС, неначисленият ДДС за периода от 01.01.2018г. до 31.01.2018г. е определен в размер на 687.45лв.

Деянието е квалифицирано, като нарушение по на чл. 180, ал. 1, във връзка с чл.102, ал. 3, т. 1 от ЗДДС и чл. 86, ал. 1 и ал. 2 от ЗДДС. Акта е връчен на адресата на 25.04.2018г., без заявени резерви или възражения.

 

7. Описаните в АУАН факти, обстоятелства и правна квалификация на деянието са изцяло възприети от наказващия административен орган, като на основание чл. 180 ал. 1  от Закона за данък върху добавената стойност е наложено процесното административно наказание имуществена санкция в размер на  687,45лв.

 

8. В хода на първоинстанционното съдебното производство са разпитани служителят съставил акта за установяване на административно нарушение и посочения в него свидетел Ангелова, които са пояснили обстоятелствата при които е била извършена проверката и установено нарушението.

Следва да се констатира, че в хода на съдебното производство, спор по фактите не се формира между страните.

 

9. За да потвърди Наказателното постановление, районния съд е приел, че акта за установяване на административно нарушение и наказателното постановление имат съдържание, което съответства на нормативно установените правила за задължителни реквизити и е спазена строго формалната процедура за тяхното съставяне, връчване и предявяване. Описаното нарушение е ясно и са изложени достатъчно обстоятелства по извършването му, посочена е възприетата правна квалификация.

Прието за неспорно между страните и установено от данните по делото е, че дружеството е трябвало да подаде заявление за регистрация поради достигане на предвидения в закона оборот до 14.07.2017г., но е сторило това със заявление на 26.01.2018г., тоест шест месеца и 12 дни по-късно. Според Съда, бездействието по отношение на задължението за регистрация е нарушение от момента, когато за дружеството е възникнало на съответното основание задължението за регистрация до момента на подаване на заявлението за регистрация - нарушението е едно, извършено в рамките на този период, а не в рамките на отделни „данъчни периоди“, за всеки от които то да се счита осъществено. Пояснено е, че процесното нарушение не е осъществено чрез бездействието по отношение на задължението за регистрация, а чрез бездействие по отношение на задължението за начисляване на дължимия данък.

В контекста на  разпоредбата на чл. 102, ал.З, т. 1 от ЗДДС, за верен е приет изводът на административните органи, че ако дружеството е било изпълнило в срок своето задължение за подаване на заявление за регистрация по ЗДДС, актът за регистрация по ЗДДС е следвало да бъде издаден не по-късно от 28.07.2017г., като за периода от тази дата до датата на фактическа регистрация по ЗДДС (т.е. 07.02.2018г.) дружеството дължи данък за извършените от него облагаеми доставки.  Прието за установено и неспорно в процеса е, че за периода от 01.01.2018г. до 31.01.2018г., дружеството е извършило облагаеми доставки на обща стойност 4124,68 лева, поради което неначисленият ДДС за този период е в размер на 687,45 лв. (изчислен при приложение на правилото на чл.53, ал.2 от ППЗДДС).

Съобразно нормата на чл. 86. , ал.1 от ЗДДС е прието, че в случая  данъкът е самоначислен с протокол от 07.02.18г. (тоест в срока до 14.02.18г.), но Справката - декларация за данъчен период февруари 2018г. е била подадена по електронен път и на 14.03.18г. сиреч, Справка декларация за процесния период в срока до 14.02.18г. не е подавана.  Това, според решаващия Съд, предпоставя обоснованост на възприетите в акта и в НП факти и правилността на формирания въз основа на тях извод за осъществено нарушение на чл. 180, ал. 1 от ЗДДС, във връзка с чл.102, ал.3, т.1 от ЗДДС и чл.86, ал.1 и ал.2 от ЗДДС, като първата норма е санкционна, но съдържа и състава на възприетото нарушение.

С оглед правилото, възведено в чл. 180, ал.3 от ЗДДС, Съдът е съобразил, че в случая данъкът е следвало да бъде начислен за данъчния период от 01.01.2018г. до 31.01.2018г., като той е самоначислен с протокол от 07.02.2018г., но пък Справката декларация по чл. 86, ал. 1, т. 2 от ЗДДС е подадена на 14.03.2018 г., което е  в рамките на 6-месечния период по чл. 180, ал. 3 от ЗДДС и при наличие на всички предпоставки по тази норма тя следва да се приложи.

 

ІV. За правото :

 

10. Според, чл. 96, ал. 1, изр. първо от ЗДДС (редакция от ДВ, бр. 97 от 2016 г., в сила от 1.01.2017 г.), всяко данъчно задължено лице с облагаем оборот 50 000 лв. или повече за период не по-дълъг от последните 12 последователни месеца преди текущия месец е длъжно в 14-дневен срок от изтичането на данъчния период, през който е достигнало този оборот, да подаде заявление за регистрация по този закон.

Съобразно чл. 180, ал. 1 от ЗДДС, регистрирано лице, което, като е длъжно, не начисли данък в предвидените в този закон срокове, се наказва с глоба - за физическите лица, които не са търговци, или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер на неначисления данък, но не по-малко от 500 лв. При повторно нарушение размерът на глобата или имуществената санкция е в двоен размер на неначисления данък, но не по-малко от 1 000 лв.

Съобразно чл. 180, ал. 2 от ЗДДС, алинея 1 се прилага и когато лицето не е начислило данък, тъй като не е подало заявление за регистрация и не се е регистрирало по този закон в срок.

Най – сетне, според чл. 180, ал. 3 от ЗДДС, при нарушение по ал. 1, когато регистрираното лице е начислило данъка в срок до 6 месеца от края на месеца, в който данъкът е следвало да бъде начислен, глобата, съответно имуществената санкция, е в размер 5 на сто от данъка, но не по-малко от 200 лв., а при повторно нарушение – не по-малко от 400лв.

 

11. В рамките на тази материално и административно наказателно правна уредба, по отношение на възраженията, възведени в обстоятелствената част на първоначалната жалба, които всъщност са и възражения, поддържани пред касационната инстанция, районният съд е изложил подробни и задълбочени мотиви. Фактите по делото са обсъдени по отделно и в тяхната съвкупност. Съобразени са в пълнота както писмените доказателства, така и събраните гласни доказателства по делото.

Въз основа на правилно и еднозначно установените факти, са направени обосновани изводи относно приложението както на материалния, така и на процесуалния закон.

В пълнота са обсъдени въпросите относно приложението на правилата установени в чл. 180 от ЗДДС с оглед конкретиката на установените по делото данни.

Както фактическите констатации, така правните изводи, формирани от първостепенния съд, се споделят напълно от настоящата инстанция при условията на чл. 221, ал. 2 от АПК. Това прави излишно тяхното повтаряне.

 

12. По отношение на поддържаните касационни доводи, трябва да се отбележи следното :

В процесното наказателно постановление е посочено следното „…Задълженото лице „ДИКРИ 2006“ с ЕИК  по БУЛСТАТ ********* е подало СД за ДДС за данъчен период месец 02/2018г. по електронен път с вх. № 13001535008/14.03.2018г. В Дневника за продажбите за посочения период с Протокол № 31012018/07.02.2018г. лицето е самоначислило дължимия ДДС за периода 01.01.2018г. – 31.01.2018г. в размер на 687,45лв…..“.

Така заявените факти от органа по приходите са достатъчни за да се формира извод, че е проявена хипотезата на чл. 180, ал. 3 от ЗДДС. Това точно е стори районния съд с постановеното от него решение, като по този начин е приложил „стриктно“ закона, включително съобразно вижданията в тази насока на касационния жалбоподател.

При това положение, следва да се приеме, че обжалвания съдебен акт е валиден и законосъобразен.

Ето защо, Съдът

 

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 303 от 19.05.2020г., постановено по а.н.дело №349 по описа на Районен съд Пазарджик за 2020 г.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :                    /П/                  

 

 

ЧЛЕНОВЕ :              1./П/

                                   

                                    

                                     2. /П/