Решение по дело №51/2021 на Районен съд - Балчик

Номер на акта: 260050
Дата: 22 юни 2021 г. (в сила от 20 юли 2021 г.)
Съдия: Даниела Йорданова Игнатова
Дело: 20213210200051
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

                                                    22.06.2021  г.                                   гр.Балчик   

                               

                                        В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

БАЛЧИШКИЯТ РАЙОНЕН  СЪД          НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ

На  втори юни,       две хиляди и двадесет и първа година

В публично заседание , в следния състав:

 

                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА ИГНАТОВА

                                                                   ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                                                                                  2.

 

Секретар: СНЕЖАНКА ДЖАМБАЗОВА

Прокурор:  БЕЗ ПРЕДСТАВИТЕЛ В С.З.

като разгледа, докладвано от районен съдия Даниела Игнатова

АНХ  дело    51 по описа за 2021 год. и за да се произнесе, съдът взе предвид следното:

 

Производството е образувано по предявена жалба от А.Н.В. с ЕГН********** *** , срещу Електронен Фиш за налагане на Глоба Серия К №3517078 на ОД на МВР-Добрич,с правно основание в разпоредбата на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Жалбоподателя,в жалбата си навежда доводи за отмяна на ЕФ,т.к. е издаден при  съществени процесуални нарушения.

Редовно призован,жалбоподателя,  не се явява  в   съдебно заседание ,не се представлява.

 Въззиваемата страна,ОД на МВР-Добрич,редовно призована не се представлява в с.з.Депозирано е писмено становище по жалбата от Началника на РУ на МВР-Балчик,съгласно което е прието,че издаденият ЕФ е  правилен и законосъобразен.като нарушението е констатирано с мобилна система за видеоконтрол „TFR1-M“ ,включваща радар TR-4 D №558.Въведено е ограничение на скоростта с пътен знак В26 от 60км/ч. ,а е установена скорост от 97км/ч.Отчетено било нарушение от 37км/ч.При издаване на ЕФ била отчетена максимално допустимата грешка за техническото средство,въз основа на която ,лицето било санкционирано за превишение от  94 км/ч.

Съдът след преценка на събраните писмени доказателства,прие за установена следната фактическа обстановка :

На 11.04.2020г.,в 13,08ч.,по главен път 1-9 ,на км.64+800 ,при кръстовището за с.Стражица,общ.Балчик, в посока от гр.Варна към гр.Балчик се е движел лек автомобил „ПЕЖО 307” с рег.№ТХ...АК,собственост на В.,когато преминавайки покрай АТСС модел „TFR1-M-558” на правилата на движение отчела движение със скорост от 97км/ч.при ограничение на скоростта за движение ,извън населено място от 60км/ч.,въведена с пътен знак В26.

Въз основа на констатираното и отчетеното от системата за видеоконтрол  бил издаден Електронен фиш за налагане на глоба,Серия К №3517078,за допуснато административно нарушение на чл.21 ал.2,във вр.с чл.21,ал.1 от ЗДвП.

Електронният фиш е връчен на жалбоподателя на 29.01.2021г.,поради което съдът приема,че жалбата е подадена в законно установения четиринадесет дневен срок-депозирана на 16.02.2021г. по пощата с п.клеймо на плика от  дата 12.02.2021г.,заведена с вх.№240000-652/16.02.2021г. в РУ на МВР-Балчик ,процесуално допустима е ,поради което е приета за разглеждане.

По издаденият ЕФ не са депозирани възражения по чл.189,ал.6 от ЗДвП.

От адв.Н. е поискано да й бъде предоставен видеоклипа ,въз основа на който е бил издаден ел.фиш.От страна на Началника на РУ на МВР-Балчик е изготвен отговор от който е видно,че съгл.чл.16 от Наредба №8121з-532/12.05.2015г. за условията и реда за използване на АТСС и системи за контрол на правилата за движение по пътищата се предоставя отпечатано статично изображение във вид на снимков материал с уникален идентификационен номер по искане на органите на съдебната власт и на лица,участващи в административния процес.Предоставено е статично изображение на снимков материал с уникален идентификационен номер №19447.

Законодателят е предвидил възможността нарушенията по ЗДвП да се санкционират освен с наказателно постановление и с "електронен фиш" когато не е предвидено наказание лишаване от права и отнемане на контролни точки,като по този начин се гарантира бързина на процеса по установяване и налагане на наказанията.

Съгласно чл.189 ал.4 от ЗДвП в редакцията му с ДВ бр.54/2017г.в сила от 05.07.2017г.При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане.

Съгласно разпоредбата на чл.189,ал.5 от ЗДвП , в сила от 21.01.2017 г. Електронният фиш по ал. 4 се връчва на лицето по чл. 188, ал. 1 или 2 с препоръчано писмо с обратна разписка или чрез длъжностните лица на определените от министъра на вътрешните работи служби за контрол, при осъществяване на функциите и правомощията им. В 14-дневен срок от получаването му собственикът заплаща глобата или предоставя в съответната териториална структура на Министерството на вътрешните работи писмена декларация с данни за лицето, извършило нарушението, и копие на свидетелството му за управление на моторно превозно средство. На лицето, посочено в декларацията, се издава и изпраща електронен фиш по ал. 4 за извършеното нарушение. Първоначално издаденият електронен фиш се анулира.

Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи.

Задължително условие за санкционирането с електронен фиш е нарушението да е установено и заснето с автоматизирано техническо средство, т.е. да няма човешка намеса при установяване на нарушението, за да се избегне субективният човешки фактор.

В процеса по издаването на ел. фиш не участват двете страни, характерни за първата фаза на административно-наказателното производство.

С измененията на ЗДвП, публикувани в ДВ бр.19 от 13.03.2015 г., законът беше съобразен с изложените в Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. на ВАС становища относно използването на мобилни камери за установяване на нарушенията на ограниченията на скоростта.

В разпоредбата на чл.189 ал.4 от ЗДвП  беше добавен терминът "автоматизирано" техническо средство, а съгласно & 6 т.65 от допълнителните разпоредби на ЗДвП- "Автоматизирани технически средства и системи са уреди за контрол работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закон за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни - прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни - прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес", тоест контролният орган не се намесва в работата на мобилното автоматизирано техническо средство, а само го позиционира, включва и задава ограничението на скоростта, а след преустановяване на контрола го изключва и демонтира. Именно в това се изразява поставянето на начало и край на работния процес от контролния орган.

 В мотивите към проекта на закона за изменение и допълнение на ЗДвП се посочва, че една от причините за въведените изменения е именно Тълкувателно решение № 1 от 2014 г. на Върховния административен съд, с което реализирането на административно-наказателната отговорност за нарушения на Закона за движение по пътищата,чрез издаване на електронен фиш при осъществяване на контрол с мобилни системи за контрол било преустановено и това рефлектирало пряко върху дисциплината на водачите. Посочва се, че използването на мобилни технически средства е автоматизиран процес, при който единствената намеса на контролен орган се свежда до позиционирането и настройката на автоматизираното техническо средство.

Същите установяват нарушенията по аналогичен със стационарните средства способ.

Всички автоматизирани технически средства - мобилни и стационарни,  са преминали метрологична проверка,съгласно Закона за измерванията, в това число и софтуера за обработка на доказателствения материал и са въведени в експлоатация при стриктно спазване на нормативните предписания.

При въвеждането в експлоатация на всяко техническо средство, сертифициращият орган - Български институт по метрология, осъществява проверка и на софтуерната програмата, генерираща снимковия материал, което е отразено и в сертификата и първоначалната метрологична проверка.

Принципът на действие, както на стационарните, така и на мобилните системи е един и същ: измерване на скоростта от сертифициран измерител и задействане на камера,визуализираща измерването, респективно превозното средство. Обработката и издаването на електронен фиш и за двата вида системи е от централизирана информационна система.

 В съответствие с разпоредбата на чл.189 ал.8 от ЗДвП, към делото са приобщени доказателства относно информация за участъка от пътя, на който се извършва контрол на скоростта с автоматизирано техническо средство, с описание на мястото и географските координати, действащото ограничение на скоростта по чл. 21-въведено с пътен знак В26 ограничение от 60км/ч., разположението на автоматизираното техническо средство, неговия вид и данни относно одобрения тип средство за измерване ,а именно Мобилната система за видеоконтрол за нарушения на правилата за движение тип „TFR1-M-558”,снимков материал на автомобила,протокол за използване на АТСС,приложени са доказателства за връчване на ЕФ,справка от АПИ –ОПУ-Добрич,относно организацията на движение по републикански път 1-9,Е87 при км.64+800/пътно кръстовище с общински път DOB2004 за с.Стражица/-скица и справка . Писмени доказателства относно всички тези обстоятелства се съдържат в кориците на делото.

 В случая нарушението е установено от мобилна система за видеоконтрол „TFR1-M-558” надлежно калибрована, при която измерването, регистрирането и записът на нарушенията се извършва от система радар-камера-компютър, като единствената роля на оператора на системата е да позиционира техническото средство, като го насочи към определения за наблюдение участък от пътя и да въведе ограниченията за скоростта на този участък.

Ето защо съдът намира, че процесната система за контрол на скоростта отговаря на изискването на ЗДвП, техническото средство, с което е установено и заснето нарушението, да бъде автоматизирано, за да не позволява човешка намеса при установяването и заснемането на всяко едно конкретно нарушение. Именно по тази причина в електронния фиш липсва посочване на конкретен издател, тъй като операторът на системата за видеоконтрол няма това качество.

Съгласно разпоредбата на чл.188,ал.1 от ЗДвП Собственикът или този, на когото е предоставено моторно превозно средство, отговаря за извършеното с него нарушение. Собственикът се наказва с наказанието, предвидено за извършеното нарушение, ако не посочи на кого е предоставил моторното превозно средство,а когато нарушението е извършено при управление на моторно превозно средство, собственост на юридическо лице,съгл.чл.188,ал.2, предвиденото по този закон наказание се налага на неговия законен представител или на лицето, посочено от него, на което е предоставил управлението на моторното превозно средство.

В случая жалбоподателя е собственик на процесното МПС.В това му  качество ЕФ му е бил връчен.

Жалбоподателя е запознат със съдържанието на издадения ЕФ,като в рамките на предвиденият 14-дневен срок от връчването му не е направил възражения, пред наказващият орган .

Съгласно разпоредбата на чл.189 ал.11 от ЗДвП, влезлият в сила електронен фиш се смята за влязло в сила наказателно постановление.

Самият електронен фиш е приравнен от законодателя на наказателно постановление, тъй като с него освен, че се установява нарушението, се налага и конкретно наказание за това нарушение.

Електронният фиш съдържа всички необходими реквизити във връзка с извършеното нарушение, а именно: структурното поделение на МВР,издало ЕФ и наложило глобата; за самоличността на нарушителя; за мястото и времето на нарушението; за моторното превозно средство, с което е извършено нарушението; за нарушените разпоредби, за размера на глобата, срока, сметката и начините за доброволното й заплащане.

Разликата в засечената скорост от 97км/ч и посочената в ел. фиш скорост от 94км/ч. се дължи на така наречения "толеранс", който представлява възможната процентна грешка при засичането на скоростта в полеви условия. Този толеранс е 3км/ч. от засечената скорост и се отчита в полза на нарушителя, като засечената от радара скорост се намалява именно с тези 3км/ч.,предвид факта че скоростта на движение на автомобила не е надвишавала 100км/ч.

Точно заради това не може да се говори за нарушаване правата на жалбоподателя, поради неяснота или противоречия относно установената скорост и посочената в издадения ел. фиш. Напротив, правата му са напълно защитени, тъй като евентуално възможната грешка при отчитането на скоростта е изчислена в негова полза.

При санкциониране с електронен фиш  нарушението следва да е установено и заснето с АТСС в отсъствие на контролен орган и на нарушител.

С промяната в чл.189,ал.1 от ЗДвП в бр.54 на ДВ от 2017г. изрично е посочено,че ЕФ се издава в случаите когато не е предвидено наказание лишаване от права,като самото нарушението се доказва с факта на заснемането.

Заснемането на автомобила, е станало на 11.04.2020г.в 13,08ч. видно както от клип №19447,така и от самия ЕФ,с посочване датата на нарушението .

Според чл.21 ал.1 от ЗДвП при избиране скоростта на движение на водача на пътно превозно средство е забранено да превишава стойностите на скоростта в км/ч, посочени изчерпателно в тази алинея, а според чл.21 ал.2 от ЗДвП, когато стойността на скоростта, която не трябва да се превишава, е различна от посочената в ал. 1, това се сигнализира с пътен знак.

В случая обаче  съставеният Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение ,установено с автоматизирано техническо средство или система серия К №3517078  на ОД на МВР-Добрич е издаден в нарушение на материалния и процесуалния закон.

При издаването на процесния Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение ,установено с автоматизирано техническо средство или система ,наказващият орган е допуснал нарушение ,ограничаващо и нарушаващо правото на защита на санкционираното лице,касаещо ,мястото където е установено с техническото средство превишаването  на скоростта.

Така в процесният ЕФ е посочено,че нарушението е установено на 11.04.2020г. в 13,08 часа по гл.път №1-9 кръстовище с.Стражица,км.64+800 от АТСС,насочена към гр.Варна.Видно обаче от протокола за използване на АТСС с рег.№240р-3130/13.04.2020г.е посочено че посоката на движение на контролираните МПС е от гр.Варна към гр.Балчик,с посока на задействане –П/приближаващ/.

В същото време изисканата от съда служебно скица от ОПУ-Добрич на процесното кръстовище,се установява,че това е кръстовището на гл.път №1-9 в посока към с.Стражица,като не е отбелязано,това към АПК“Двореца“.

Видно също така от приложеният към ЕФ клип №19447,че автомобила,който жалбоподателя е управлявал,се е движел в посока от гр.Варна към гр.Балчик ,като от видяното на качения на диск клип ,в с.з. се установи,че указателната табела с надпис “Балчик-Двореца“ се намира в ляво по посоката му на движение.

Съда не разполага с доказателства дали това е “едно кръстовище“ или са две .наказващият орган не е направил необходимото да посочи конкретно този факт.

Отделно от това както в Протокола,така и в ЕФ е посочено че участъка от пътя се е контролирал от пътен знак В26.Видно обаче от справката на АПИ-ОПУ-Добрич и скицата към нея,в посоката на движение на лекия автомобил липсва пътен знак В26 .

Също така  в ЕФ изобщо не е посочено в каква посока се е движел процесният автомобил,дали в посока гр.Варна или в посока гр.Балчик,за да може да се направи извод ,кои пътни знаци и хоризонтална маркировка на пътя  е нарушил жалбоподателя.

Съдът,следва да посочи,че очевидно кръстовище с.Стражица,не се намира на км.64+800,видно от справката на ОПУ-Добрич.Очевидно нарушението е констатирано на кръстовището за АПК“Двореца“,но дали преди или  след последното съдът отново само може да предполага.

В справката на АПИ-ОПУ-Добрич е посочено само кръстовище с.Стражица,но поставените пътни знаци ,не съответстват на посоката на движение на автомобила,т.к.на км.64+800 съответстват пътен знак В2  и Ж6.

С оглед на изложеното,за съда остава неизяснен въпроса ,къде точно се е намирал полицейският автомобил с монтирана процесната АТСС,на следващо място  каква точно посока на движение е контролирала ,в каква посока се е движел жалбоподателя,като очевидно той е бил в позиция на приближаващ  се , с движение към гр.Балчик и на последно място на кое именно кръстовище е било установено нарушението дали на това водещо в посока към с.Стражица или на това към АПК“Двореца“,т.к.очевидно кръстовището не е едно.

Съществуваща неяснота и противоречие в доказателствата препятстват съда да установи по безспорен и категоричен начин къде е установено мястото на нарушението и кои законови разпоредби са били нарушени,съгл.чл.57,ал.1,т.5 от ЗАНН по арг.на чл.189,ал.8 от ЗДвП.

Сочената липса на законно изискуемите предпоставки за реализиране на административно-наказателната отговорност на жалбоподателя ,съставлява процесуално нарушение от категорията на съществените,с това е нарушено правото му на защита,с оглед на което издаденият и обжалван ЕФ,следва да бъде отменен.

В тази връзка доводите на жалбоподателя за отмяната му съдът приема и за основателни.

По делото не се претендират разноски .

Воден от гореизложеното и на основание чл.63,ал.1 от ЗАНН, СЪДЪТ,

 

                                            Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Електронен Фиш за налагане на Глоба Серия К №3517078 на ОД на МВР-Добрич ,с който на А.Н.В. с ЕГН********** *** , е наложено административно наказание ”Глоба” в размер на 300,00/триста/лева, на осн.чл.189,ал.4,във вр.с чл.182,ал.2,т.4 от ЗДвП,за административно нарушение по чл.21,ал.2,във вр.с чл.21,ал.1 от ЗДвП,като незаконосъобразен!

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен Съд гр.Добрич в 14-дневен срок от получаването му от страните .

 

 

 

                                                            РАЙОНЕН СЪДИЯ: