РЕШЕНИЕ
№ 260354, гр.Бургас, 20.10.2020г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Бургаският
районен съд, осми наказателен състав,
на шестнадесети септември, две
хиляди и двадесета година,
в публичното заседание в следния
състав :
Председател: Петя Георгиева
Секретар : Златка Калоянова
Прокурор : ………………….....
като разгледа докладваното от съдия Г.
наказателно административен характер дело номер 3200 по описа на съда за 2020
година, за да се произнесе взе предвид
следното :
Производството е по реда чл.59 и сл. от ЗАНН и е образувано по повод жалбата на „Н.“ООД ЕИК ****** със седалище и адрес
на управление гр.********** против наказателно постановление № 499449- F506694/24.02.2020г., издадено
от началник отдел „Оперативни дейности“- Бургас ЦУ на НАП, с което за нарушение
на чл.3, ал.9 от Наредба № Н-18 от
13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите
в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и
изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин на
основание чл.185, чл.2 вр. ал.1 от ЗДДС на
жалбоподателя е наложена глоба в размер на 500 лева.
В жалбата са релевирани
доводи за незаконосъобразност с искане за отмяна. Същата е подадена в преклузивния срок по
чл.59, ал.2 от ЗАНН от надлежна страна и е допустима.
Съдът, като прецени доказателствата по
делото и съобрази закона, в контекста на правомощията си по съдебния контрол,
намира за установено от фактическа и правна страна следното:
На
27.08.2019г. в 13:15 при извършена контролна
покупка от машина за монети в автомивка на самообслужване с вграден ФУВАС с 1
брой монета от 1 лев, заплатена от проверяващия екип преди легитимация с
поставяне на монетата в монетника на устройството.
Автоматът е приел плащането, като е визуализирал ФКБ, но няма вградено устройство
за отпечатването му и фискален касов бон не е бил отпечатан. Сумата е била заплатена
от К.Н.И. старши инспектор по приходите,
като след легитимация на органите по приходите е било установено, че
инсталирания в търговския обект ФУВАС, модел Tremol V-KL, ИН на ФУ № ZK121865 и ФП № 50151007, не отговаря на
изискването да отпечатва фискален касов бон на хартиен носител, с което „Н.“ООД ЕИК ******* е нарушило
изискванията по чл.3, ал.9 на Наредба № Н-18/13.12.2006г..
За извършената проверка е бил
съставен протокол, приложен към административнонаказателната
преписка.
На 30.08.2019г. на жалбоподателя
е съставен акт за установяване на административно за нарушение по нарушение на чл.3, ал.9 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане
чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към
софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби
чрез електронен магазин.
Актът за установяване на
административно нарушение е съставен в присъствието на упълномощено лице. При
съставянето на акта не са вписани конкретни възражения, въпреки че законният
представител на дружеството е написал „възразявам“. В срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН е депозирано писмено възражение.
Разпоредбата на чл.118, ал.4 от ЗДДС
предвижда, че министърът на финансите издава наредба, с която се определят
условията, редът и начинът за одобряване или отмяна на типа, за въвеждане/
извеждане във/ от експлоатация, регистрация/ дерегистрация,
отчитане, съхраняване на документи, издавани от/ във връзка с фискално
устройство и интегрирана автоматизирана система за управление на търговската
дейност; сервизното обслужване, експертизите и контролът на фискално устройство
и интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност,
техническите и функционалните изисквания към тях; изискванията, редът и начинът
за установяване на дистанционна връзка и подаването на данни към Националната
агенция за приходите; издаването на фискални касови бележки от фискално
устройство и касови бележки от интегрирана автоматизирана система за управление
на търговската дейност и задължителните реквизити, които трябва да съдържат,
видът на подаваните данни, формата и сроковете на подаването им.
Редът и начинът за издаване на фискални касови бележки и за установяване на дистанционна връзка с НАП са определени с Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин. Според актуалната към нарушението редакция на разпоредбата на чл.3, ал.9 от посочената наредба /Доп. - ДВ, бр.26 от 2019г., в сила от 29.03.2019г./ има за цел да осигури отчитането на продажбите от автоматите на самообслужване. Според нея лице, което извършва продажби на услуги чрез автомат на самообслужване, с изключение на услугите с развлекателен характер, е длъжно да регистрира и отчита всяка продажба чрез фискално устройство по чл.2, ал.2, т.1 или 2, което се вгражда в автомата, и се издава фискална касова бележка на хартиен носител. Същата се явява специална по отношение на общата разпоредба за наличието и използването на фискално устройства съгласно разпоредбата на чл.3, ал.1 от наредбата. Жалбоподателят е осъществил от обективна стана констатираното с акта нарушение. Обжалваното постановление е издадено при правилно приложение на материалния закон.
Съгласно разпоредбата на чл.3, ал.1 от ЗАНН, за всяко административно нарушение се прилага нормативният акт, който е бил в сила по време на извършването му, а съгласно разпоредбата на ал.2, ако до влизане в сила на наказателното постановление последват различни нормативни разпоредби, прилага се онази от тях, която е по-благоприятна за нарушителя. В последвалото изменение в Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин /Нова – ДВ, бр.111 от 2013г., в сила от 1.01.2014г., изм. и доп., бр.8 от 2020г./ в чл.3, ал.8 се предвижда, че лице, което извършва продажби на стоки или услуги чрез автомат на самообслужване с електрическо захранване, с изключение на услуги по обмяна на валута, е длъжно да регистрира и отчита всяка продажба: 1. чрез ФУВАС, като фискалният бон, регистриращ продажбата, се визуализира само на дисплей, без да се издава хартиен документ, или 2. чрез фискално устройство по чл.2, ал.2, т.2, което се вгражда в автомата, като фискалният бон, регистриращ продажбата, се издава на хартиен носител. Следователно, отпаднало е изискването за издаване на фискален бон на хартиен носител, като фискалния бон се визуализира само на дисплей. В случая е налице по-благоприятен закон, доколкото уредбата на обществените отношения предвижда по-благоприятен режим за жалбоподателя и констатираното с акта не съставлява нарушение, поради което съдът счита, че следва да намери приложение разпоредбата на чл.3, ал.2 от ЗАНН и обжалваното постановление се отмени.
Предвид гореизложеното Бургаският
районен съд на основание чл.63, ал.1, от ЗАНН
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 499449- F506694/24.02.2020г., издадено
от началник отдел „Оперативни дейности“- Бургас ЦУ на НАП, с което за нарушение
на чл.3, ал.9 от Наредба № Н-18 от
13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите
в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и
изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин на основание чл.185, чл.2 вр. ал.1 от ЗДДС на „Н.“ООД ЕИК ************* със седалище
и адрес на управление гр.*********** е наложена глоба в размер на 500
/петстотин/ лева
Решението подлежи на обжалване по касационен ред пред
Административен съд-Бургас в 14-дневен срок от съобщението.
Председател:/П/
Вярно с
оригинала:З.К.