Решение по дело №612/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1415
Дата: 24 юни 2019 г.
Съдия: Величка Атанасова Георгиева
Дело: 20197180700612
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 февруари 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Описание: Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен съд Пловдив

 

 Р Е Ш Е Н И Е

 

№1415 

гр. Пловдив, 24 юни 2019 г.

 В ИМЕТО НА НАРОДА

 Административен съд Пловдив, I отд., XIV състав, в публично съдебно заседание на двадесет и трети май две хиляди и деветнадесета година, в състав:      

                                      АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:  ВЕЛИЧКА ГЕОРГИЕВА

 при секретаря ДАРЕНА ЙОРДАНОВА, като разгледа докладваното от съдия Георгиева адм. дело № 612 по опис на съда за 2019 г., за да се произнесе взе предвид следното:

            Производството е по реда на чл.145 ал.2 т.1 от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.215 ал.1 от Закон за устройство на територията  /ЗУТ/.

            Образувано е по жалба на „Глобъл фан“ ООД, ЕИК *********, представлявано от управителя И.Г.Ц.,  срещу заповед № 19ОА-182/04.02.2019 г. на кмета на общ. Пловдив, с която се разрешава изработване на проект за изменение на подробен устройствен план – план за регулация /ПУП-ПР/ за част от кв.14 нов, 230, 234 и 236 стари по плана на Втора градска част – гр. Пловдив с обхват: УПИ I – жилищно строителство, II – обществено застрояване и III – жилищно строителство на основание чл.135 ал.5 ЗУТ.

            Сочи се, че заповедта е неправилна и необоснована, издадена в нарушение на административнопроизводствените правила, материалния закон и целта на закона. Твърди, че органът не посочва кое е обективното основание, което е довило до необходимостта, мотивирала го да издаде заповедта. В същата липсват фактически и правни основания за издаването й, а липсата на такива за издаване на заповедта, съществено я опорочава. Твърди, че искането за проект е за едно УПИ, а заповедта обхваща три УПИ и липсва изрично съгласие на останалите собственици, засегнати от изменението. Иска се отмяна на акта.

            Ответникът – кмет на общ. Пловдив се представлява от юриск. П., която оспорва жалбата по мотиви, подробно изложени в представеното по делото писмено становище. Претендира разноски по делото.

            Окръжна прокуратура – Пловдив, редовно призована, не изпраща представител и не изразява становище  по основателността на жалбата.

Заинтересованата страна – общ. Пловдив, се представлява от юриск. П., която оспорва жалбата.

Заинтересованата страна – „Астери“ ЕООД, нередовно уведомена, не изпраща представител. Уведомлението за залепване на адреса е извършено на 18.04.2019 г. Съдът констатира, че към момента на съдебното заседание са изтекли сроковете, с което дружеството се счита за редовно уведомено.

            Административен съд – Пловдив, XIV състав, като обсъди събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съобрази доводите на страните и извърши цялостна проверка на оспорената заповед във връзка с правомощията си по чл.168 от АПК, намира за установено от фактическа страна следното:

Предмет на настоящото производството е заповед № 19ОА-182 от 04.02.2019 г. на кмета на община Пловдив, с която същият дава съгласие за служебно изработване от експерти на район „Централен“ на проект за изменение на ПУП – ПР за част от кв.14 нов, 230, 234 и 236 стари по плана на Втора градска част – гр. Пловдив и разрешава изработване на проект за изменение на подробен устройствен план – план за регулация /ПУП-ПР/ относно УПИ I – жилищно строителство, II - - обществено застрояване и III – жилищно строителство. В заповедта е посочено също така, като допълнителни изисквания: - на основание заповед № РД-18-48/03.06.2009 г., с която е одобрена кадастралната карта /КК/ и кадастрални регистри /КР/  за гр. Пловдив, проектът за изменение на ПУП да се изработи в цифров вид върху скица, издадена от СГКК – Пловдив, и да бъде представен в цифров вид в два екземпляра, като към проекта за изменение на ПУП – ПР се представи удостоверение по чл.65 ал.5 от Наредба № РД-02-20/15.12.2016 г. на ССПКККР на МРРБ, в сила от 13.01.2017 г.  Посочен е и срокът за представяне на проекта– 180 дни от датата на издаване на заповедта. Посочен е също редът за обявяването й на заинтересованите лица и къде и в какъв срок може да се обжалва заповедта.

Началото на административното производство е сложено със заявление от „Глобъл фан“ ООД вх. № 18Ф-7023/05.09.2018 г. (л.40) за придобиване право на собственост върху общинска земя – ПИ с идентификатор 567.518.1657 на бул. „Васил Априлов“ № 116, гр. Пловдив.

Предложението, изложено в заявлението е разгледано от Комисията по чл.2 ал.3 от Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество, назначена със заповед № 17ОА-1691/07.07.2017 г. на кмета на общ. Пловдив, която с решение по протокол № 277/06.12.2018 г. (л.37) е възразила и е предложила да се възложи на район „Централен“ изменение на ПУП за УПИ I- жилищно строителство, УПИ II- обществено застрояване в кв.14-нов и УПИ III – жилищно застрояване в кв.14-нов, 236 –стар по плана на Втора градска част, с цел обединяване на трите УПИ в един за жилищно строителство. 

На 14.12.2018 г. заместник кметът по „ОСУТСИ“ е изпратил до кмета на общината и до директора „УТО“ – Пловдив писмо вх. № 18Ф-7023 (2) писмо, с което ги уведомява за решението на Комисията по чл.2 ал.3 от Наредбата, а именно: - обединяване на трите УПИ в едно - за жилищно строителство. 

Във връзка с това решение кметът на район „Централен“ е изпратил до заместник кмета по „ОСУТСИ“ при район „Централен“ писмо вх. № ОП-10-21150 от 08.01.2019 г. (л.29), ведно със скица-предложение за изменение на ПУП – ПР, съгласно чл.135 ал.2 от ЗУТ и решение № 277/06.12.2018 г. на Комисията по чл.2 ал.3 от НРПУРОИ, за становище, с оглед установени несъответствия между границите на УПИ I – детски ясли и II – жилищно строителство от кв.13-нов по същия план и границите на включените в тях ПИ, показани на скицата-предложение.

Изготвената скица-предложение, ведно със заявление вх. № 18В7023/09.01.2019 г. на район „Централен“ е разгледано от Експертен съвет по устройство на територията /ЕСУТ/, като с протокол № 2/16.01.2019 г. е предложено на кмета на общ. Пловдив за издаде заповед по чл.230 ал.4 от ЗУТ за служебно изработване на проекта от експерти на район „Централен“, в резултат на което е издадено оспорената заповед. 

Към административната преписка са приложени: НА № 92, том V, рег. № 5938, дело № 892 от 2006 г. (л.7); НА № 35, том IV, рег. № 4525, дело № 564 от 2004 г. (л.10); 3 бр. скици на поземлени имоти с идентификатор 5678.518.1657 л.17), 56785.518.1657.4.2. (л.18) и 56784.518.4.1. (л.19); ситуационен план от 15.12.2016 г. (л.21); обявления за разгласяване на заповедта по реда на чл.124б ал.2 от ЗУТ (л.22); изрезка от в-к „Марица“ (л.23); КП от 05.02.2019 г. за разгласяване (л.24); обявление по чл.124б ал.2 от ЗУТ (л.25); становище от 16.01.2019 г. на главния архитект на общ. Пловдив (л.27); извадка от КР на гр. Пловдив (л.33); Заповед № ОА-3091/24.10.2007 г. на кмета на общ. Пловдив за изменение на ПУП – ПР за процесните три УПИ (л.34); ситуационен план от 21.02.2019 г. (л.35); удостоверение изх. № 20161117114405/17.11.2016 г. от ТР (л.41); 3 бр. копия от КК с данни от КРНИ (л.43); ситуационен план от 08.09.2015 г. (л47).

В хода на съдебното производство към делото са приобщени още 3 бр. актове за частна общинска собственост - № 1769 (л.91), № 1764 (л.92) и № 1838 (л.93).

При така установеното от фактическа страна, съдът формира следните правни изводи:

По отношение срока на обжалване, приложим е този по чл.215 ал.4 от ЗУТ, а именно четиринадесетдневен от деня на съобщаването. Настоящият състав намира, че жалбата на „Глобъл фан“ ООД е подадена от активно легитимирана страна, при наличието на правен интерес от търсената защита срещу годен за обжалване административен акт в законоустановения срок за обжалване пред компетентния съд и е процесуално допустима, поради което подлежи на разглеждане. „Глобъл фан“ ООД е собственик на съседни УПИ, видно от приложените по делото два броя нотариални актове и от представеното по административната преписка извлечение от КР (л.33). От страна на жалбоподателя се твърди, че същият е собственик на сграда с идентификатор 56784.518.1657.4 и според НА № 12, том 53, дело № 12250 от 2007 г., но последният не е приложен нито по административната преписка, нито е приобщен към материалите по делото.  

Административният акт е издаден от компетентен по степен, място, време и материя орган. Кметът е компетентен на основание чл.129 ал.2 ЗУТ, доколкото ПУП е до един квартал – отнася се само до три имота.

Актът е съобщен по надлежния ред, предвид разпоредбата на чл.124б ал.2 от ЗУТ. Така според същия текст, решенията на общинския съвет и заповедите на кмета на общината по чл.124 и 124а се разгласяват с обявление, което се поставя на определените за това места в сградата на общината, района или кметството, както и на други подходящи места в съответната територия - предмет на плана, и се публикуват на интернет страницата на общината.

Що се отнася до възражението на жалбоподателя за липса на изрично съгласие на останалите собственици, е необходимо да се отбележи следното: Като правно основание са посочени разпоредбите на чл.134 ал.1 т.1 и т.2 от ЗУТ и чл.135 ал.5 от ЗУТ, която изрично изключва приложение то на чл.134 ал.2 т.6 от с. з., според която, влезлите в сила подробни устройствени планове могат да се изменят, освен на основание по ал.1, и, когато има съгласие на всички собственици на имоти по чл.131 ал.2 т.1, както и на носителите на ограничени вещни права върху тях, и на концесионерите.

Проектът е бил съобщен по посочения по-горе ред, видно от представените по делото – съобщения по чл.124б ал.2 от ЗУТ, копие на извадка от местен ежедневник и КП от 05.02.2019 за поставяне и сваляне на обявлението за разгласяване. Няма възражение от страна на дружеството-жалбоподател, че не е запознато с проекта. Липсват данни да е подавано възражение срещу така предложения проект, което да е разглеждано на ЕСУТ. Такова се прави едва в настоящото съдебно производство.

Заповедта е писмена, като изискуемата форма е спазена, като са налице мотиви. По отношение на мотивите, спазването на административно производствените правила, материалния закон и целта на закона съдът съобразява следното:

            По своята форма и съдържание заповедта отговаря на изискванията на чл. 59 от АПК, като в нея са посочени фактическите и правни основания за одобреното изменение на ПУП-ПР в частта относно процесните имоти. Изменението на ПУП-ПР е одобрено на основание чл.134 ал.1 т.1 и т.2 и чл.135 ал.5 от ЗУТ, т.е. поради настъпили съществени промени в обществено-икономическите и устройствени условия, при които е бил приет плана, както и поради възникнали нови държавни или общински нужди за обекти, собственост на държавата, на общините или на експлоатационните дружества, или отпадне необходимостта от изграждане на такива обекти. В случая съображенията на административния орган за издаване на оспорената заповед са в насока излагане на фактически основания за настъпила промяна на условията, както и за възникнали общински нужди, както и съгласие от собственика на имота по смисъла на чл.134 ал.1 т.1 и т.2. В съдържанието на индивидуалния административен акт безспорно липсва описание на визираните фактически основания. Мотиви в този смисъл обаче се съдържат в документацията, предхождаща и съпътстваща издаването на оспорената заповед, а именно: заповед № 3091/24.10.2007 г. на кмета на общ. Пловдив, която предвижда регулационно отделяне на три самостоятелни УПИ от УПИ I – жилищно строителство по предходния план от 1983 г., който обаче не е приложен към настоящия момент и придобитата от жалбоподателя сграда се намира в междублоковото пространство, което по същността си представлява основание за възникването на съществени промени в обществено-икономическите и устройствени условия, при които е бил съставен планът; предписанието на Комисията по чл.2 ал.3 от Наредбата, според което е възразено срещу разделянето на УПИ, и се предлага обединяване на трите УПИ в един за жилищно строителство; становището на ЕСУТ, според което ПУП – ПР отговаря на предвижданията за територията по ОУП – Пловдив, одобрен с Решение № 375/2007 г., както и предназначението на територията, съгласно действащия ПУП – жилищно строителство; становището на главния архитект на общ. Пловдив, според който проектът е законосъобразен. Във всички тях се съдържа обосноваване на промените в обществено-икономическите и устройствените условия, както и на възникналите нови общински нужди, които изискват за реализиране на инвестиционен проект, изменения на ПУП в процесния обхват с обособяване на едно УПИ от три УПИ - общинска собственост с предназначение жилищно строителство и обществено застрояване. Следователно, мотивите към документацията в административната преписка представляват фактическо основание за издаване на заповедта и обосновават приложеното правно основание по чл.134 ал.1 т.1 и т.2 и чл.135 ал.5 от ЗУТ. Изводите са за липса на нарушения, водещи до унищожаемост на оспорения административен акт поради порок във формата, т.е. за неоснователност на доводите на оспорващия.

Във връзка с това съдът отбелязва, че липсата на мотиви би била нарушение на формата на административния акт, а не нарушение на административно производствените правила, както твърди жалбоподателят. В случая мотиви са налице.

Извършеният по-горе анализ на доказателствата към административната преписка сочи и на отсъствие и на съществени нарушения на административнопроизводствените правила по смисъла на чл.146 т.3 от АПК. От процесуална страна, следва да се констатира спазване на процедурата при провеждане на административното производство, предвидена в раздел ІІІ на глава седма от ЗУТ, приложима съгласно препращащата норма на чл.136 ал.1 от ЗУТ.

В случая производството е започнало служебно, с мотивирано предписание на кмета на общината по чл.135 ал.5 от ЗУТ, издадено под формата на заповед, с която се разрешава изработване на проект за изменение на плана по чл.135 ал.3 от ЗУТ. Предписанието е съпроводено и със становище на главния архитект на общината. Основание за това производство е заявлението на „Глобъл фан“ ООД за закупуване на НИ, частна общинска собственост, застроена в междублоковото пространство върху част от УПИ I – жилищно застрояване. Срещу това предложение за закупуване се е обявила Комисията по чл.2 ал.3 от Наредбата и е взела решение да се предприеме изменение на действащия ПУП, при което да се обединят ПИ – общинска собственост в един общ УПИ с предназначение за жилищно застрояване, което изцяло отговаря на ОУП. Решението е взето с цел запазване на съществуващия характер на територията като междублоково пространство.

В аспекта на проверката на административната процедура и конкретно на актовете, в които се обективира волята на компетентните административни органи, съдът съобразява, че община Пловдив, вкл. като на собственик на процесните УПИ I, ІІ, III, в кв.14 нов по плана на Втора градска част – Пловдив, предвид приложените по делото актове за частна общинска собственост, е инициирала служебно, с мотивираното предписание на кмета на общината по чл.135 ал.5 от ЗУТ административно производство по изработка на проект за изменение на ПУП – ПР, като предхождащ акт по одобряването на такъв. Съдът счита, че не са налице съществени нарушения на административнопроизводствените правила предвид и факта, че заповед № 19ОА-182/04.02.2019 г. на кмета на общината, с която е дадено предписание и е допуснато да се изработи проект за изменение на действащия ПУП, се позовава, не само на чл.134 ал.1 т.2 и т.2 от ЗУТ и чл.135, ал.3 от ЗУТ, но и е във връзка с чл.131 от с. з, Наредба № 7 и Наредба № 8 на МРРБ, но и писма на общината, решение на Комисията по чл.2 ал.3 от НРПУРОИ,  решение на ЕСУТ при общ. Пловдив,скица-предложение и становище на главния архитект на общината. Съгласно чл.135 ал.5 от ЗУТ, кметът на общината в хипотезите на чл.134 ал.1 т.1 и т.2 /така, както е посочено в тази заповед/ има право и служебно да се произнесе с такава заповед, без да е необходимо становище на главния архитект на общината. В случая обаче е налице и становище на главния архитект.

Отделно от това е посочен, както обхватът на проекта, така и контактната територия – улици.

Съдът намира оспорената заповед за постановена в съответствие с материалния закон. Изложените в мотивите на същата и установени по делото фактически обстоятелства осъществяват приложеното от административния орган материалноправно основание за изменение на ПУП - План за регулация по чл.134 ал.1 т.1 и т.2 от ЗУТ, както и спазването на специалните изисквания относно начина на устройство на отделните поземлени имоти. В случая административният орган е одобрил проект за изменение на ПУП-План за регулация, с който се обединяват три УПИ в един нов УПИ, съобразен с предвижданията на ОУП. С оспорената заповед е конкретизирано устройството на територията на имотите, предмет на плана, като основа за бъдещото инвестиционното проектиране на същите.

Предвид изложеното, съдът намира жалбата за неоснователна, и като такава, следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на спора и предвид претенциите на ответника за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, съдът намира, че такова се следва и същото се констатира в размер на 600 /шестстотин/ лв., съобразно разпоредбата на чл.8 ал.2 т.1 от Наредба № 1/09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения. 

Водим от горното и на основание чл.172 ал.2 от АПК, Административен съд Пловдив, XIV състав,

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Глобъл фан“ ООД, ЕИК *********, представлявано от управителя И.Г.Ц.,  срещу заповед № 19ОА-182/04.02.2019 г. на кмета на общ. Пловдив, с която се разрешава изработване на проект за изменение на подробен устройствен план – план за регулация /ПУП-ПР/ за част от кв.14 нов, 230, 234 и 236 стари по плана на Втора градска част – гр. Пловдив с обхват: УПИ I – жилищно строителство, II – обществено застрояване и III – жилищно строителство на основание чл.135 ал.5 ЗУТ.

ОСЪЖДА Глобъл фан“ ООД, ЕИК *********, представлявано от управителя И.Г.Ц.,*** сумата 600 /шестотин/ лева, разноски по делото.

            Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в четиринадесетдневен срок от съобщаването му с препис за страните.

 

                                                                                 

                                               АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: