Решение по дело №507/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 597
Дата: 10 май 2021 г. (в сила от 2 юни 2021 г.)
Съдия: Кремена Сайкова Данаилова Колева
Дело: 20217050700507
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 март 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ ……………..

гр. Варна 10.05.2021 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд – гр. Варна, ХХІХ състав, в открито съдебно заседание на двадесети април две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Кремена Данаилова

 

при секретаря Ангелина Георгиева, като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 507/2021 г. по описа на Административен съд – гр. Варна, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и следв. от Административнопроцесуалния кодекс, вр. чл. 73, ал. 4 от Закона за управлението на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ).

Образувано е по жалба от „Морски дарове“ ООД, ЕИК ********* с управител и представляващ Й.Г.П. срещу Решение № РД – 379/14.09.2020 г. за налагане на финансова корекция издадено от изпълнителен директор на Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури /ИАРА/, с което на „Морски дарове“ ООД е определена финансова корекция в размер на 8369,94 лева.

Жалбата е подадена до Адм. съд – Бургас. С Определение № 493/08.03.2021 г. по адм. д. № 2081/2020 г. на Адм. съд – Бургас делото е изпратено по компетентност на Адм. съд – Варна.

Жалбоподателят сочи, че Методика за определяне на размера на финансови корекции по проекти, финансирани от Оперативна програма  за развитие на сектор „Рибарство“, съфинансирана от Европейския фонд за рибарство за програмен период 2007 – 2013 г. обн. ДВ бр. 38/24.04.2020 г. не е годно основание за налагане на санкция по договор от 07.09.2011 г. Правните норми действат занапред. Въвеждане на санкционни норми с обратна сила е невъзможно. Това е залегнало в чл. 5, ал.3 от Конституция на РБългария и чл. 14, ал.3 от ЗНА и съдебната практика – решение по адм. дела № 10618/2012 г., 5904/2013 г., 10943/2004 г. и 2972/2012 г. на ВАС.

Намира, че не е налице нередност по смисъла на чл.2, т.36 от Регламент 1303/2013 г., тъй като няма нанасяне вреда на бюджета на ЕС, чрез начисляване на неоправдан разход. Има реално изпълнение на финансовия проект, което е потвърдено от проверки на ИАРА.

Заложените параметри в Таблица № 4 от Инвестиционното намерение – част от Производствената програма /бизнес планът/ от одобрения проект, представляват – възможна икономическа прогноза за приходите от дейността, а не фиксирана цел, в този смисъл решение по адм. д. № 2082/2018 г. на ВАС. Бъдещите приходи не подлежат на оценка и контрол, тъй като нямат измерими параметри за разлика от активите и техните показатели, които са обективни, предвидими и подлежащи на контрол.

Отправено е искане за отмяна на оспореното решение и присъждане на сторените разноски в производството. В молба с.д. № 5881/20.04.2021 г. изпратена по електронна поща, е изложено, че не се възразява по хода на делото, жалбата се поддържа. Относно посоченото от ответника „коригиране“ на съдържанието на Таблица № 4 от проверяващия експерт, счита за недопустимо. Инвестиционното намерение, като част от финансирания проект трябва да доказва икономическата жизнеспособност към момента на представяне на бизнес плана. Таблица № 4 не е част от сключения финансов договор, в този смисъл не е налице задължение за постигане на конкретни производствени количества продукция. Това прогнозно съдържание е представено за конкретен период и предхожда датата на сключване на Договор за БФП. Поради това прогнозното съдържание не е договорено задължение, поради което непостигането му не представлява неизпълнение на договорни задължения и/или нередност по смисъла на Закона.

Ответник -  изпълнителен директор на Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури, в качеството на ръководител на управляващия орган на Оперативната програма за развитие на сектор "Рибарство" 2007 - 2013 г. съгласно Регламент (ЕО) № 1198/2006 на Съвета за Европейския фонд за рибарство при представяне на административната преписка – вх. № 10403/24.11.2020 г. по описа на Адм. съд – Бургас и допълване на адм. преписка – с.д. № 4238/22.03.2021 г. по описа на Адм. съд – Варна не е изразил становище по спора.

Съдът, приема за установено следното от фактическа страна:

Сключен е договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № 39/07.09.2011 г. /л.50-67 от адм. д. № 507/2021 г. на Адм. съд - Варна/ между ИАРА – управляващ орган /УО/ и „Морски дарове“ ООД – ползвател, съгласно който УО – ДФЗ – РА предоставя на ползвателя безвъзмездна финансова помощ за изпълнение на проект „Технологично оборудване за увеличаване на капацитета на мидена ферма „Морски дарове“ ООД, съгласно Заявление за кандидатстване с вх. № ЕФР -08-11/22.02.2011 г. Срокът за изпълнение на проекта е до 07.12.2011 г. С Анекс №1/24.11.2011 г. към посочения договор срокът за реализация на проекта е променен на 15 месеца и крайният срок за изпълнение е 07.12.2012 г. Окончателното плащане е 88104,60 лева и следва да се извърши до 07.12.2012 г. Към договора е сключен Анекс № 2/09.07.2012 г. и Анекс № 3/24.08.2012 г., които не променят срока за изпълнение на договора /л. 71-74 от адм. д. № 507/2021 г. на Адм. съд – Варна/. Договорът съдържа 4 приложения.

С писмо 26-00-1009/13.07.2020 г. ИАРА /л.52 от адм. д. № 2081/2020 г. на Адм. съд - Бургас/, в качеството на УО на ОПРСР е открила производството по налагане на финансова корекция /ФК/ на основание чл. 73, ал.2 от ЗУСЕСИФ. Прието е, че е налице нарушение по смисъла на чл. 56 от Регламент /ЕО/ № 1198/2006 г., чл. 70, ал.1 т.7 от ЗУСЕСИФ, чл. 40, ал.1, т.1 вр. чл. 41 от Наредба № 6/03.05.2012 г. и чл. 14, ал.4, т.1 и чл. 35 вр. чл. 11, ал.1 и чл. 36 от ДБФП № 39/07.09.2011 г. Нарушението се изразява в неизползване на придобити въз основа на одобрения проект активи по предназначение чрез неизпълнение на производствена програма /ПП/ в обема заложен в Таблица 4 от инвестиционното намерение /ИН/, част Б, неразделна част от Заявление за кандидатстване с вх. № ЕФР-08-11/22.02.2011 г., неразделна част от ДБФП № 39/07.09.2011 г. Административния орган е приел, че установеното неизпълнение на производствената програма за трета производствена година, заложена в Таблица 4, спрямо действително декларираното количество произведена и реализирана продукция за 2015 г. е 95,69 %.

Представено е становище от „Морски дарове“ ООД вх. № 26-00-1054/28.07.2020 г. /л.46-49 от адм. д. № 2081/2020 г. на Адм. съд – Бургас/, в което е възразено срещу налагане на финансова корекция, тъй като съгласно чл. 14, ал.4 и ал.5 от Договора е предвидено постъпилите парични средства да се използват по програмата, но никъде не е записано задължение за производство на продукт с количествени изражения. Следва да се прави разлика между инвестиционно намерение и фиксирано задължение по договор.

На основание Заповед № 145/18.05.2016 г. издадена от ИД на ИАРА /л.189 – 193 от адм. д. № 2081/2020 г. на Адм. съд - Бургас/ е определен състава на работната група, сред които са М.К.и М.Т.. Посочените експерти са издали сигнал за нередност относно „Морски дарове“ ООД.

Подаден е сигнал за нередност № Z-10131/18.07.2016 г. /л.106 – 108/ от М.К.и М.Т., в които е посочено, че при извършена административна проверка е установено, че бенефициерът е предоставил информация и счетоводни документи относно изпълнението на производствена програма за 2015 г., от които е видно, че през 2015 г. е произведена продукция 10119,116 кг миди с черупки, прието е че има неизпълнение на производствената програма  в размер на 95,69 %.

Извършена е кореспонденция с бенефициера във връзка с мониторинговата проверка и извършено нарушение:

С писмо № 2600-5118/15.04.2016 г. от ИАРА е поискано от жалбоподателя предоставяне на информация и документи във връзка с наблюдението и оценка на ОПРСР – /л. 167 от адм. д. №  2081/2020 г. на Адм. съд – Бургас/.

На 14.04.2016 г. от ИАРА е изпратено електронно писмо относно производствени програми – /л.170 от адм. д. №  2081/2020 г. на Адм. съд – Бургас/.

От „Морски дарове“ ООД са представи писмени доказателства вх. № 2600-7205/30.05.2016 г. /л. 168, л. 171-182 от адм. д. №  2081/2020 г. на Адм. съд – Бургас/ относно произведеното количество миди през 2015 г. В писмени обяснения от управителя е посочено, че през 2015 г. дружеството произвежда и продава 10119,116 кг култивирани миди със средна реализационна цена 2,28 лева/кг без ДДС.

С писмо изх. № 2600-7205/1/21.06.2016 г. от ИАРА е уведомен жалбоподателя за констатирана повторно несъответствие между декларираното и произведеното, заложено в Таблица 4 от ИН, част Б, неразделна част от Заявление за кандидатстване /л. 182 от адм. д. №  2081/2020 г. на Адм. съд – Бургас/.

В писмо вх. № 2600-7205/2/14.07.2016 г. от „Морски дарове“ ООД е посочено, че действително има несъответствие между декларираното количество произведена продукция и заложеното в Таблица 4 от инвестиционно намерение, част Б, неразделна част от ЗК, като това се дължи на повреждане на буйовете по време на буря. Установено било, че буйовете са се повредили поради некачествена изработка, за което е заведено дело срещу фирмата производител. Посочено е, че вината за неизпълнение на производствена програма не е на „Морски дарове“ ООД, а на фирмата доставчик на оборудването /л.184 от адм. д. №  2081/2020 г. на Адм. съд – Бургас/.

Инвестицията, която е обект на ДБФП № 39/07.09.2011 г. е завършена през 2012 г. и е извършено окончателно плащане на 10.12.2012 г. /л. 89 от адм. д. № 507/2021 г. на Адм. съд – Варна/ и 2015 г. е трета производствена година. В Таблица 4 на Инвестиционно намерение е заложено през третата производствена година да се добие и реализира продукция в количество 235 тона миди – /л. 26 от адм. д. № 507/2021 г. на Адм. съд – Варна/.

С Решение № РД – 289/20.09.2016 г. на ИД на ИАРА е наредено да се регистрира нередност и да се впише в регистъра на нередностите под своя национален идентификационен номер /л. 236 – 237 адм. д. № 507/2021 г. на Адм. съд – Варна/, сума на нередността 8369,94 лева – представлява размера на финансовата корекция от 10% върху изплатената субсидия в размер на 83699,37 лева, остатък след приспадането на изплатената БФП 88104,60 на сумата на нередност 2015/EFF/000003 от 4405,23 лева.

Във връзка с Решение № РД – 289/20.09.2016 г. на ИД на ИАРА на „Морски дарове“ ООД е изпратено писмо за доброволно възстановяване на сумата от 8369,94 лева – регистрирана нередност с национален идентификационен номер 2016/EFF/000041 /л. 238-239 от адм. д. № 507/2021 г. на Адм. съд – Варна/.

От „Морски дарове“ ООД е подадено възражение вх. № 2600-14583/21.10.2016 г. относно констатирана нередност 2016/EFF/000041 – /л. 169 от адм. д. № 507/2021 на Адм. съд – Варна/.

С писмо № 1200-220/20.02.2015 г. от ИД на ИАРА е уведомено „Морски дарове“ ООД за регистрирана нередност 2015/EFF/000003 – /л. 225 от адм. д. № 507/2021 г. на Адм. съд – Варна/.

С оспореното Решение № РД – 379/14.09.2020 г. за налагане на финансова корекция издадено от изпълнителен директор на Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури е прието, че административната проверка потвърждава установеното със сигнал за нередност с вх. № Z-10131/18.07.2016 г. нарушение на бенифициера „Морски дарове“ ООД. Нарушението се изразява в неизползване на придобитите въз основа на одобрения проект активи по предназначение чрез неизпълнение на ПП в обема, заложен в Таблица 4 от ИН, част Б, неразделна част от ЗК с вх. № ЕФР-08-11/22.02.2011 г., неразделна част от ДБФП № 39/07.09.2011 г. Установеното неизпълнение на ПП за трета производствена година, заложена в Таблица 4, спрямо декларираното количество произведена и реализирана продукция за 2015 г. е 95,69%.  Установеното 95,69% неизпълнение на ПП представлява нарушение по см. на чл. 56 от Регламент /ЕО/ № 1198/2006 на Съвета от 27.07.2006 г., чл. 70, ал.1, т.7 от ЗУСЕСИФ, чл. 40, ал.1, т.1 вр. чл. 41 от Наредба №6/03.05.2012 г. и чл. 14, ал.4, т.1 и чл. 35 вр. чл. 11, ал.1 и чл. 36 от ДБФП №39/07.09.2011 г. За констатираното нарушение на „Морски дарове“ ООД е определена ФК. Финансовата корекция е посочено, че е определена с съответствие с методиката за определяне размер на финансови корекции по проекти финансирани от Оперативна програма за развитие на сектор „Рибарство“, съфинансирана от Европейския фонд за рибарство за програмен период 2007 – 2013 г. За установеното неизпълнение на ПП в размер от 80,01 до 100%, а именно 95,69% е определена ФК от 5% върху преизчислената БФП към момента на констатиране на нарушението. Прието е, че нарушението е констатирано за втори път, поради което ФК се удвоява /2Х5%/. Стойността на преизчислената БФП е 83699,37 лева. По ДБФП № 39/07.09.2011 г. на бенефициера „Морски дарове“ ООД е изплатена БФП на стойност 88104,60 лева. От тази стойност е приспадната сумата от 4405,23 лева, представляваща стойността на ФК по нередност № 2015/EFF/00003, регистрирана за неизпълнение на ПП за 2014 г. Определена е ФК в размер на 8369,94 лева /2х5%/ х /88104,60 – 4405,23/ = 10% х 83699,37 = 8369,94 лева.

С оглед установеното от фактическа страна, Административен съд – гр. Варна, при преценка на допустимостта на жалбата и след като извърши проверка на обжалвания акт с оглед наведените с жалбата основания и правомощията си по чл. 168, ал. 1 от АПК, прави следните правни изводи:

Оспореният административен акт е връчен на жалбоподателя на 29.09.2020 г. Жалбата е депозирана на 05.10.2020  г., в срока по чл.149, ал.1 от АПК от надлежна страна, срещу подлежащ на обжалване административен акт, поради което е допустима. Разгледана по същество, същата е основателна.

Законът за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове, в сила от 26.12.2015 г., регламентира процедурите, при спазването на които ръководителят на управляващия орган на оперативните програми, съфинансирани от европейските фондове осъществява контрол, в т. ч. и Европейският фонд за рибарство и морско дело, който е продължение и развитие на Европейския фонд за рибарство (виж член 129, параграф 2 от Регламент (ЕС) № 508/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 15 май 2014 г. за Европейския фонд за морско дело и рибарство и за отмяната на регламенти (ЕО) № 2328/2003, (ЕО) № 861/2006, (ЕО) № 1198/2006 и (ЕО) № 791/2007 на Съвета и Регламент (ЕС) № 1255/2011 на Европейския парламент и на Съвета (Регламент № 508/2014). С този закон се въвежда единна процедура за определяне на финансови корекции на всички бенефициери (по смисъла на член 3, буква л) от Регламент № 1198/2006), в т. ч. и на бенефициерите по Оперативна програма за развитие на сектор "Рибарство" 2007 – 2013 г. ЗУСЕСИФ не е времево ограничен до програмния период 2014 – 2020 г., а установява общи правила за поведение. Следователно е приложим по отношение на всички заварени правоотношения с предмет предоставяне на безвъзмездна финансова помощ от Европейските структурни и инвестиционни фондове. Наред с това, съгласно изричната разпоредба на § 8, ал. 2 ЗУСЕСИФ приетите от Министерския съвет нормативни актове, които уреждат обществени отношения, предмет на този закон, както и изрично посочените актове на министъра на финансите, запазват своето действие по отношение на програмния период 2007 – 2013 г.

Считано от 26.12.2015 г. процедурите за регулиране на обществените отношения във връзка с предоставяната от Европейските структурни и инвестиционни фондове безвъзмездна финансова помощ се осъществяват с оглед на установените процедурни правила от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове и непротиворечащите му нормативни актове на Министерския съвет и за програмния период 2007 – 2013 г.

Методика за определяне на размера на финансови корекции по проекти, финансирани от Оперативна програма за развитие на сектор "Рибарство", съфинансирана от Европейския фонд за рибарство за програмен период 2007 – 2013 г. (ОПРСР) Издадена от директора на Изпълнителната агенция по рибарство и аквакултури, обн., ДВ, бр. 38 от 24.04.2020 г. е също сред приложимите нормативни актове при упражняване контрол на бенефициера.

Процедурата за администриране на нередности е образувана при действието на ЗУСЕСИФ, поради което той регламентира компетентността, производството и правните последици от установените нарушения, независимо от обстоятелството, че действията на бенефициера, определени като нарушения, са извършени преди влизането на ЗУСЕСИФ в сила. 

Съгласно чл. 9, ал.5 от ЗУСЕСИФ ръководител на управляващия орган е ръководителят на администрацията, в чиято структура се намира управляващият орган. Изпълнителният директор на агенцията изпълнява правомощията на ръководител на Управляващия орган съгласно чл. 4, ал. 1 от Устройствения правилник на Изпълнителната агенция по рибарство и аквакултури и следователно се явява компетентният орган, който има правомощието да определя финансови корекции за нередности, осъществени от бенефициери по Оперативна програма за развитие на сектор "Рибарство" 2007 – 2013 г., но следва да издава актове за това в качеството си на ръководител на Управляващия орган, поради което в оспореното решение е следвало да се посочи, че се издава от ръководител на Управляващия орган на Оперативната програма за развитие на сектор "Рибарство" 2007 – 2013 г.

Обжалваното решение е издадено от компетентен орган – ръководителят на управляващия орган, одобрил проекта, в случая изпълнителният директор на ИА „Рибарство и аквакултури“, съгласно изискването на чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕСИФ.

При спазване на чл. 73, ал.2 от ЗУСЕСИФ на жалбоподателя е предоставена възможност за възражение по финансовата корекция и той е представил такова.

Решението е в писмена форма и съдържа достатъчно мотиви, които да позволят съдебен контрол за законосъобразността му.

Изпълнителният директор на ИАРА е посочил, че дружеството не е изпълнило задълженията си по чл. 70, ал.1, т.7 от ЗУСЕСИФ и чл. 40, ал. 1, т. 1 от Наредба № 6 от 3.05.2012 г. и е извел, че „Нарушението се изразява в неизползване на придобитите въз основа на одобрения проект активи по предназначение, чрез неизпълнение на ПП в обема заложен в Таблица 4 от ИН, част Б, неразделна час от ЗК с вх. № ЕФР-08-11/22.02.2011 г. неразделна част от ДБФП № 39/07.09.2011 г. Установеното неизпълнение е за трета производствена година, заложена в Таблица 4, спрямо действително декларираното количество произведена и реализирана продукция за 2015 г. е 95,69%“ – стр.6 от решението.   

Съгласно чл. 41 от Наредба № 6 от 3.05.2012 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка 2.1. "Производствени инвестиции в аквакултурата" по Приоритетна ос № 2 "Аквакултура, риболов във вътрешни водоеми, преработка и маркетинг на продукти от риболов и аквакултура" от Оперативната програма за развитие на сектор "Рибарство" на Република България, финансирана от Европейския фонд за рибарство за програмен период 2007 - 2013 г., ИАРА осъществява последващ контрол върху целевото използване на отпуснатата безвъзмездна финансова помощ за срока по чл.40, ал.1 - за 5 години от датата на сключване на договора за БФП.

Съгласно чл. 46 от Наредба № 6 от 03.05.2012 г., при неспазване на условията по чл. 40 - чл. 44 получената по реда на тази наредба безвъзмездна финансова помощ се обявява за изискуема от изпълнителния директор на ИАРА и се открива процедура по възстановяването й. Следователно, с подзаконов нормативен акт е установено осъществяването на контрол върху целевото използване на предоставената БФП за 5-годишен период от сключване на договора за БФП. В случая договорът е сключен на 07.09.2011 г., продължен с анекс до 07.12.2012 г., и периодът, в който може да се осъществява последващ контрол или мониторинг, е до 2017 г. Процесната проверка на органа е започнала през 2016 г. – с регистриране сигнал за нередност вх. № Z0131/18.07.2016 г. и се отнася за 2015 г., т.е. в рамките на нормативноопределения срок е извършен контрола.

Според легалната дефиниция на чл. 3 б. "р" на Регламент /ЕО/ № 1198/2006 на Съвета от 27 юли 2006 година за Европейския фонд за рибарство "нередност" е всяко нарушение на разпоредба от законодателството на Общността, произтичащо от действие или бездействие на икономически оператор, което има или би имало ефекта на щета върху общия бюджет на Европейския съюз чрез натоварване на общия бюджет с неоправдан разход. Дружеството има качеството на икономически субект по смисъла на чл. 2 /37/ от Регламент № 1303/2013, защото участва в изпълнението на помощта от Европейските структурни и инвестиционни фондове. Именно в това свое качество - страна по договор за финансова помощ, дружеството е осъществило действия за разходване на получено финансиране.

Ответникът е  приел, че е налице нередност по чл. 40, ал. 1, т. 1 от Наредба № 6/03.05.2012 г. - бенефициерът е задължен да използва придобитите въз основа на одобрения проект активи по предназначение. В Наредба №6/03.05.2012 г., като подзаконов нормативен акт, част от българското законодателство, нарушението по чл. 40, ал. 1, т. 1 от Наредба № 6/03.05.2012 г. не е посочено като нередност, за която се определя финансова корекция. Само нередност, която е нормативно установена, може да бъде основание за определяне на финансова корекция на бенефициерите.

  Нередностите са формулирани в чл. 70, ал. 1, т. 1-10 от ЗУСЕСЕФ. Съгласно цитираната разпоредбата финансовата подкрепа със средствата на ЕСИФ може да бъде отменена изцяло или частично чрез извършване на финансова корекция само на някое от лимитирано посочените правни основания. Всяко от посочените в чл. 70, ал. 1, т.1-10 от ЗУСЕСИФ основания води до нарушение на правото на Европейския съюз или на националното право, свързано с неговото прилагане и има или би имало като последица нанасянето на вреда на общия бюджет на Съюза, като води до отчитането на неоправдан разход в общия бюджет.

Едно от основанията за извършване на финансова корекция, което е посочил административния орган, е по чл. 70, ал. 1, т. 7 от ЗУСЕСИФ - неизпълнение на одобрени индикатори. В закона не е установено съдържанието на понятието „одобрени индикатори“, но същото може да се изведе от текста на чл. 37, ал. 3, т. 2 от ЗУСЕСИФ - решението да се предостави безвъзмездна финансова помощ се обективира в административен договор, който следва да съдържа наименование, стойност, основни дейности, индикатори, период и срокове за изпълнение на проекта, за който се предоставя безвъзмездната финансова помощ. От тази норма се извежда, че индикаторите обхващат обектите на финансиране и предмета на инвестицията, която се реализира с отпусната финансова помощ. На основание чл. 3 от ДБФП № 39/07.09.2011 г. – всички дейности, включени в Заявлението за кандидатстване, следва да се приключат в рамките на срока по чл.2 от договора. В ПП индикаторите са посочени в табличен вид в част Б от Инвестиционното намерение.

Относно квалифицирането на нарушението – непълно използване на придобитите въз основа на проекта активи по предназначение в обема, заложен в Таблица 4 на инвестиционното намерение - неизпълнението на производствената програма за 2015 г., като нередност по чл. 70, ал. 1, т. 7 от ЗУСЕСИФ е налице несъответствие между фактическото основание, посочено от административния орган и хипотезата на посочената разпоредба. Съгласно чл. 70, ал. 1, т. 7 от ЗУСЕСИФ – финансовата подкрепа със средства от ЕСИФ може да бъде отменена изцяло или частично чрез извършване на финансова корекция при неизпълнение на одобрени индикатори. Производствената програма представлява неразделна част от инвестиционното намерение и е одобрен индикатор, който подлежи на проверка от Управляващия орган по програмата и може да обоснове от фактическа страна нередност, за която да бъде определена финансова корекция.

При описанието на нарушението от фактическа страна административният орган е обвързал непълното използване на придобитите въз основа на проекта активи по предназначение и в определен обем с неизпълнението на производствената програма за 2015 г. Но това са различни факти, като само един от тях може да се приеме за индикатор и при обвързването им в едно общо фактическо основание се поражда неяснота, какво точно органът приема за нарушение. Такава неяснота пречи на адресата на акта да разбера волята на органа и съответно да се защити, пречи и на съда да извърши проверка на законосъобразността на акта.

Ако се приеме, че фактическо основание на нередността по чл. 70, ал. 1, т. 7 ЗУСЕСИФ е, че придобитите въз основа на одобрения проект активи не се ползват по предназначение в обема, заложен в Таблица 4 на инвестиционното намерение, част Б, така описаното нарушение не покрива хипотезата на нередност поради неизпълнение на одобрените индикатори (показатели). Начинът на използване на активите по проекта не е посочен като одобрен индикатор (показател). Такъв би могъл да бъде придобиването им в срок и с параметри, които позволяват постигането на заложените производствени показатели, но в случая такъв индикатор не е определен.

Отделно от това използването по предназначение на придобитите активи не е спорно между страните, следователно налице е използване на придобития актив по предназначение, представляващ технологично оборудване за увеличаване на капацитета на мидена ферма на фирма „Морски дарове“ ООД. Органът е посочил, че нарушението се изразява в неизползване на придобитите въз основа на одобрения проект активи по предназначение чрез неизпълнение на ПП в обема заложен в Таблица 4 от ИН, част Б, неразделна част от ЗК  и ДБФП. Няма спор между страните, че за 2015 г. е произведена и реализирана продукция 10119,116 кг миди с черупки. Административния орган е отчел, че е налице неизпълнение на 95,69% от ПП за 2015 г. Установеното производство на по-малко количество миди с черупки от предвиденото, не означава, че активът не е използван или че не е използван "в обем заложен в Таблица 4".

Фактическото основание – неизпълнение на производствената програма за 2015 г. би могло да обоснове нередност по чл. 70, ал. 1, т. 7 ЗУСЕСИФ, но при ясно и недвусмислено описание на това нарушение, каквото липса в спорния административен акт. При описанието на фактическите основания за издаване на административния акт няма място за предположения или тълкувания, фактът следва да е посочен еднозначно, за да може да се извърши пълноценна проверка към него правилно ли е приложен материалния закон. В случая посочената по-горе неяснота относно фактическото основание препятства проверката за законосъобразност по чл. 146, т. 4 АПК.

Налага се извод, че посоченото в акта на органа правно основание по чл. 70, ал. 1, т. 7 ЗУСЕСИФ не кореспондира на фактическото основание, посочено от него и следователно правната норма е неприложима. В този смисъл е съдебната практика на ВАС: решения по адм. дела № 11712/2020 г., №13814/2019, №12247/2019 и 9077/2020 г.

Оспореното решение е издадено в нарушение на материалния закон, поради което съобразно чл. 146, т. 4 от АПК следва да бъде отменено.

Предвид изхода на спора, на основание чл. 143, ал.1 от АПК искането на жалбоподателя за присъждане на сторени разноски и възнаграждение за адвокат е основателно. Съгласно Договор за правна защита от 25.09.2020 г. жалбоподателят е заплатил сумата от 2500 лева на адв. Й.Б., от който е извършено процесуално представителство. От ответника не е направено възражение за прекомерност, поради което съдът не следва да намалява заплатеното възнаграждение за адвокат до предвидения минимум по арг. на чл. 78, ал.5 от ГПК, вр. чл. 144 от АПК. Заплатена е държавна такса в размер на 66,95 лева. В представените две преводи нареждания за платената такса не е посочена банковата такса за извършения превод, липсват представени доказателства от жалбоподателя, чрез които да се установява, че е заплатена сумата от 3 лева за банков превод, поради което претендираната сума от 3 лева, посочена в списък за разноските не следва да се присъжда на жалбоподателят. Администрацията към която се числи ответника – ИАРА следва да бъде осъдена да заплати на жалбоподателя общата сума от 2566,95 лева, представляваща държавна такса и възнаграждение за адвокат.  

 Предвид горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОТМЕНЯ по жалба от „Морски дарове“ ООД, ЕИК *********, Решение № РД – 379/14.09.2020 г. за налагане на финансова корекция, издадено от изпълнителен директор на Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури, с което на бенефициера „Морски дарове“ ООД е определена финансова корекция в размер на 8369,94 лева.

ОСЪЖДА Изпълнителната агенция по рибарство и аквакултури да заплати на „Морски дарове“ ООД, ЕИК ********* с управител и представляващ Й.Г.П., сумата 2566,95 лева /две хиляди петстотин шестдесет и шест лева и деветдесет и пет стотинки/. 

 Решението подлежи на обжалване пред Върховнен административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                                                

 

СЪДИЯ: