Решение по дело №456/2021 на Районен съд - Сандански

Номер на акта: 80
Дата: 23 май 2022 г. (в сила от 28 юни 2022 г.)
Съдия: Рая Димитрова Манолева
Дело: 20211250200456
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 31 август 2021 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 80
гр. Сандански, 23.05.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – САНДАНСКИ, II НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на четиринадесети март през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:Рая Д. Манолева
при участието на секретаря Мария Ил. Малинска
в присъствието на прокурора ТО-Сандански към РП-Благоевград
като разгледа докладваното от Рая Д. Манолева Административно
наказателно дело № 20211250200456 по описа за 2021 година
и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.59-63 от ЗАНН.
Образувано е по жалба на Р. Г. М. , ЕГН – **********, с постоянен
адрес - с. Д., общ. С. ул.“А. И.“ № ***,, против Наказателно
постановление № 87/12.08.2021г. на Директора на Регионална здравна
инспекция - ***,, с което на жалбоподателя за извършено нарушение на I
точка 6, подточка 11 от Заповед №РД-01-52/26.01.2021 г. за изм. и доп. на
Заповед №РД- 01-677/25.11.2020 г., изм. и доп. със Заповед №РД-01-
718/18.12.2020 г. и Заповед №РД-01- 20/15,01.2021 г. на министъра на
здравеопазването, във връзка с чл.63, ал.4 от Закона за здравето (обн. ДВ бр.
70/2004 г., изм. и доп. ДВ. бр.110/2020 г., доп. ДВ. бр.21/2021 г.), на
основание чл.209а, ал.4 във вр. с чл.209а, ал.1 от Закона за здравето, му е
наложено административно наказание “Глоба”, в размер на 300 /триста/
лева.
С жалбата си М. оспорва издаденото НП, като счита, че същото е
неправилно и незаконосъобразно. Сочи също, че не е извършила соченото
1
нарушение, както и, че фактическата обстановка не отговаря на
действителността. Иска се от съда да отмени атакуваното НП.
В съдебно заседание жалбоподателя, редовно призован – не се явява,
представлява се от надлежно упълномощен защитник, който поддържа
жалбата по изложените в същата съображения. В хода на делото по същество
пледира за отмяна на НП като неправилно и незаконосъобразно.
За административно-наказващият орган, редовно и своевременно
призован – явява се надлежно упълномощен юрисконсулт, който оспорва
жалбата, като счита НП за правилно и законосъобразно и пледира същото да
бъде потвърдено изцяло.
За Районна прокуратура – Благоевград, уведомени по реда на чл.62,
ЗАНН, представител не се явява и не изразява становище по спора.
Районният съд, след като съобрази доводите на страните, събраният по
делото доказателствен материал и закона, установи от фактическа страна
следното:
При извършена проверка от ОДМБР - Благоевград по повод излъчени
клипове в социалната мрежа „Фейсбук“, които стават достояние на
обществеността, публикувани статии в електронни сайтове - „***,, „***,“,
„***,“, „***,“ и „***,“, е установено, че в обект, находящ се в местността
„Попина лъка“, гр. Сандански, регистриран в Областна дирекция по
безопасност на храните - ***, като Павилион за бързо обслужване с
Удостоверение за регистрация №7803/17.07.2017г., стопанисван от фирма
„***,, със седалище и адрес на управление: гр. С., ул. ,.Св. Св. К. и Д.“ № ***,
е било проведено организирано празненство за времето от около 19:00 часа на
15.02.2021г. до около 01:00 часа на 16.02.2021г., като на празненството по
различно време са присъствали общо 18 човека. Същото е проведено по време
на извънредна епидемична обстановка. Лицето Р. Г. М. е присъствало на
празненството в обекта.
Във връзка с Докладна записка с рег. №244р-4911/19.02.2021 г. от
ОДМВР - ***, относно извършена проверка въз основа на публикации,
отразени в социалните мрежи за нарушаване на противоепидемичните мерки,
получена в РЗИ - Благоевград с вх. №05-75/19.02.2021г., контролните органи
– служители на РЗИ – Благоевград – актосъставителят М.Ч., в присъствието
на свид. С.И. съставила АУАН на жалб.М., затова, че същата е извършила
2
административно нарушение, а именно: посещението в описания обект
„Павилион за бързо обслужване“, който представлява заведение за хранене и
развлечения по смисъла на чл. 124 от Закона за туризма, в нарушение на I, т.
6, подточка 11 от Заповед №РД-01-52/26.01.2021г. за изменение и допълнение
на Заповед №РД-01-677/25.11.2020г., изм. и доп. със Заповед №РД-01-
718/18.12.2020г. и Заповед №РД-01-20/15.01.2021г. на министъра на
здравеопазването, съгласно която: „До 28.02.2021г. се преустановяват
посещенията във всички заведения за хранене и развлечения по смисъла на
чл.124 от Закона за туризма, като се допускат доставки или взимане на храна
за дома и офиса.
Със Заповед № РД-01-52/26.01.2021г. за изменение и допълнение на
Заповед № РД-01-677/25.11.2020г. на министъра на здравеопазването са
въведени противоепидемични мерки на територията на Република България
за периода от 01.02.2021г. до 30.04.2021г. на основание чл.63, ал. 4 от Закона
за здравето във връзка с удължаване срока на обявената с Решение №325 на
Министерския съвет от 14.05.2021г. извънредна епидемична обстановка,
удължена с Решение № 72/26.01.2021г. на Министерския съвет и с оглед
ограничаване разпространението на СОVID-19 и опазване живота и здравето
на хората от заболяването.
На лицето Р. Г. М. е връчена покана с изх.№ 94-803/04.03.2021г. чрез
органите на ОД на МВР - ***, за явяване на 11.03.2021г. в РЗИ - ***,за
съставяне на АУАН. В определения в поканата срок лицето Р.М. не се е явило
в РЗИ - ***,. АУАН е съставен в отсъствие на лицето за извършено
нарушение на следните нормативни разпоредби: I точка 6, подточка 11 от
Заповед №РД-01-52/26.01.2021г. за изм. и доп. на Заповед №РД- 01-
677/25.11.2020 г., изм. и доп. със Заповед №РД-01-718/18.12.2020г. и Заповед
№РД-01-20/15,01.2021г. на министъра на здравеопазването, във връзка с
чл.63, ал.4 от Закона за здравето (обн. ДВ бр. 70/2004 г., изм. и доп. ДВ.
бр.110/2020 г., доп. ДВ. бр.21/2021 г.).
Въз основа на акта, Директора на Регионална здравна инспекция -
Благоевград издал атакуваното НП № 87/12.08.2021г., с което на
жалбоподателя за извършено нарушение на I точка 6, подточка 11 от Заповед
№РД-01-52/26.01.2021 г. за изм. и доп. на Заповед №РД- 01-677/25.11.2020 г.,
изм. и доп. със Заповед №РД-01-718/18.12.2020 г. и Заповед №РД-01-
3
20/15,01.2021 г. на министъра на здравеопазването, във връзка с чл.63, ал.4 от
Закона за здравето (обн. ДВ бр. 70/2004 г., изм. и доп. ДВ. бр.110/2020 г., доп.
ДВ. бр.21/2021 г.), на основание чл.209а, ал.4 във вр. с чл.209а, ал.1 от Закона
за здравето, му е наложено административно наказание “Глоба”, в размер на
300 /триста/ лева.
НП е връчено на жалбоподателя на 17.08.2021 година, видно от
отбелязването върху известие за доставяне /л.15 от делото/.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа
на показанията на актосъставителят – свид.Ч. и свид.И., които потвърждават
констатациите, отразени в акта за нарушение, както и от показанията на
разпитаните свидетели – служители на ОДМВР – ***,: Д.К., А.Д., М.М. и
З.Д., както и от приложените към административнонаказателната преписка и
приети по делото писмени доказателства.
Гласните и писмените доказателства, събрани по делото са
безпротиворечиви, относно подлежащите на доказване факти и установяват
по несъмнен начин възприетата фактическа обстановка, като последователни
и логични.
При така установената фактическа обстановка съдът намира, че
атакуваното наказателно постановление е издадено от компетентен орган –
Директорът на РЗИ – ***, който попада в кръга на лицата, притежаващи
компетентността да издава наказателни постановления по чл.209а, ал. 4 от
Закона за здравето.
Обжалваното наказателно постановление обаче съдът прие, че не
съдържа точно описание на нарушението, което се твърди, че е извършил
жалбоподателят. На последния е наложено административно наказание за
нарушение на чл.209а, ал.1 от Закона за здравето. Съгласно цитираната
разпоредба (в редакцията към датата на извършване на нарушението и
издаване на наказателното постановление), наказва се с глоба в размер на
5000 лв. лице, което наруши или не изпълни въведени с акт на министъра на
здравеопазването или директор на регионална здравна инспекция
противоепидемични мерки по чл.63, ал.1 или ал.2 от ЗЗ, освен ако деянието
не съставлява престъпление.
В случая при описание на извършеното нарушение в наказателното
постановление административнонаказващият орган е посочил, че
4
жалбоподателят е нарушил въведена с акт на министъра на здравеопазването
Заповед, и по-конкретно: I точка 6, подточка 11 от Заповед №РД-01-
52/26.01.2021 г. за изм. и доп. на Заповед №РД- 01-677/25.11.2020 г., изм. и
доп. със Заповед №РД-01-718/18.12.2020 г. и Заповед №РД-01- 20/15,01.2021г.
на министъра на здравеопазването, във връзка с чл.63, ал.4 от Закона за
здравето (обн. ДВ бр. 70/2004г., изм. и доп. ДВ. бр.110/2020г., доп. ДВ.
бр.21/2021г.), противоепидемична мярка като посетител в обект – Павилион
за бързо обслужване, местност „***,“ гр. С. Не е посочено какво нарушение
се твърди, че е извършил жалбоподателят, нито в какво точно се състои
неспазването на наложените противоепидемични мерки, нито е
конкретизирано коя точно противоепидемична мярка е нарушена.
Разпитаните свидетели дават описание на нарушението като „проведено
организирано празненство за времето от около 19:00 часа на 15.02.2021г. до
около 01:00 часа на 16.02.2021г., като на празненството по различно време
са присъствали общо 18 човека. Същото е проведено по време на извънредна
епидемична обстановка и лицето Р.М. е присъствало на празненството в
обекта“. Но от показанията на тези свидетели става ясно, че същите не са
присъствали на място, като не са извършили проверка и съответно не са
констатирали лично нарушението, а съставили акт на нарушителя въз основа
на официални данни – докладна записка, постъпила от ОДМВР – ***,. От
показанията на разпитаните по делото свидетели - служители на ОДМВР –
***,К. и Д., се установява също, че и те не са присъствали на място и не са
констатирали нарушението, а били информирани затова от медиите.
Свидетелите М. и Д. в своите показания сочат, че са отишли да извършат
проверка на място на следващия ден, но обекта бил затворен.
В случая обаче при издаването на наказателното постановление е
допуснато и друго нарушение, обуславящо отмяната му като
незаконосъобразно. Нито от съдържанието на наказателното постановление,
нито от съставения преди това АУАН, с който е поставено началото на
административно-наказателното производство, става ясно в какво точно
качество наказаното лице се е намирало в обекта по чл.124 ЗТ – като
служител в обекта, при което към него не би била относима забраната по т. 11
на заповед № РД-01-677/25.11.2020 г. на МЗ, адресати на която са единствено
посетителите на визираната в разпоредбата категория обекти, или като
обикновен посетител. Пропускът в АУАН и в НП да се извърши нужното
5
уточнение относно субекта на нарушението представлява съществено
процесуално нарушение, препятстващо възможността надеждно да се
прецени доколко правилно АНО е издирил и посочил нарушената в случая
разпоредба на министъра на здравеопазването, а оттук и правилно ли е
наложил следващото се за нарушението административно наказание по
чл.209а ЗЗ. Подобен пропуск не би могъл да се отстрани едва в съдебната
фаза на административно-наказателното производство посредством
събирането на нужните за това доказателства, защото това би означавало
съдът от правораздавателен орган, контролиращ законосъобразността на
наказателното постановление, да влезе във функциите, присъщи на неговия
издател.
На отделно основание, съдът счита, че в настоящия случай не бе
доказано по безспорен и категоричен начин, че на процесните дата и място, по
едно също време, така както се твърди в АУАН и НП са присъствали
едновременно 18 човека, тъй като както съдът посочи по-горе нито един от
свидетелите не е присъствал на място, за да констатират нарушението, а от
друга страна самото описание в акта за нарушение и издаденото въз основа на
него НП на нарушението е противоречиво, като съвсем лаконично е посочено,
че „за времето от около 19:00 часа на 15.02.2021г. до около 01:00 часа на
16.02.2021г. … на празненството по различно време са присъствали общо 18
човека“, като липсва каквато и да било конкретика по отношение на
твърдяното нарушение.
Предвид изложеното, съдът намира, че от представените по делото
писмени доказателства и от свидетелските показания не се установява по
несъмнен и безспорен начин наличието на виновно извършено от
жалбоподателят нарушение, като ответника не ангажира доказателства в
подкрепа на установената в НП фактическа обстановка. НП е издадено при
неизяснена фактическа обстановка на извършеното нарушение.
Мотивиран от изложеното и на основание чл.63, ал.1 вр. с ал.2, т.5 и
ал.9 от ЗАНН, във връзка с чл.236 от Закона за здравето, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ изцяло Наказателно постановление № 87/12.08.2021г. на
Директора на Регионална здравна инспекция - ***,, с което на жалбоподателя
6
Р. Г. М. , ЕГН – **********, с постоянен адрес - с. Д., общ. С. ул.“А. И." №
***,, за извършено нарушение на I точка 6, подточка 11 от Заповед №РД-01-
52/26.01.2021 г. за изм. и доп. на Заповед №РД- 01-677/25.11.2020 г., изм. и
доп. със Заповед №РД-01-718/18.12.2020 г. и Заповед №РД-01- 20/15,01.2021
г. на министъра на здравеопазването, във връзка с чл.63, ал.4 от Закона за
здравето (обн. ДВ бр. 70/2004 г., изм. и доп. ДВ. бр.110/2020 г., доп. ДВ.
бр.21/2021 г.), на основание чл.209а, ал.4 във вр. с чл.209а, ал.1 от Закона за
здравето, му е наложено административно наказание “Глоба”, в размер на
300 /триста/ лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване 14-дневен срок от съобщаването
на страните пред Административен съд - Благоевград.

Съдия при Районен съд – Сандански: _______________________
7