№ 30000
гр. София, 25.10.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД - СНС ЗАКРИТ, XIX СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесет и пети октомври през две хиляди двадесет и
втора година в следния състав:
Председател:ПЕНКА ИВ. ВЕЛИНОВА
СъдебниЕВГЕНИЙ АВР. АВРАМОВ
заседатели:Х. ИВ. МАКАРИЕВ
при участието на секретаря Вероника Р. Д.
и прокурора М. Б. Н.
като разгледа докладваното от ПЕНКА ИВ. ВЕЛИНОВА Наказателно дело
от общ характер № 20211050202639 по описа за 2021 година
ПРИСЪДИ:
ПРИЗНАВА ПОДСЪДИМИЯ Р. В. М., ЕГН: **********, роден на **** г. в с. Хърлец, общ.
Козлодуй, обл. Враца, българин, с българско гражданство, с висше образование, женен,
неосъждан, с адрес: гр. Козлодуй, ж.к. ****, ЗА НЕВИНЕН по повдигнатото му обвинение В
ТОВА, ЧЕ в периода от 21.11.2014 г. до 28.11.2017 г. в община Козлодуй в качеството си на
длъжностно лице по смисъла на чл. 93, τ. 1, б. а и б. б от НК - кмет на община Козлодуй, не
положил достатъчно грижи за ръководенето, управлението, стопанисването и запазването на
повереното му имущество, въпреки вменените му задължения съгласно:
- чл. 44, ал. 1 от Закона за местното самоуправление и местната администрация: „Кметът
на общината: т. 1 -ръководи цялата изпълнителна дейност на общината; т. 5 - организира
изпълнението на общинския бюджет; т. б - организира изпълнението на дългосрочните
програми; т. 7 - организира изпълнението на актовете на общинския съвет и внася в общинския
съвет отчет за изпълнението им два пъти годишно; т. 8 - организира изпълнението на задачите,
които произтичат от законите, от актовете на президента на републиката и на Министерския
съвет; т. 15 - представлява общината пред физически и юридически лица и пред съда";
- чл. 11, ал. 1 от Закона за публичните финанси: „Разпоредител с бюджета е съответният
ръководител на бюджетната организация; чл. 11, ал, 3 от Закона за убличните финанси:
„Първостепенни разпоредители с бюджет са разпоредителите, които съставят, изпълняват и
отчитат бюджет и са определени като такива със закон. Първостепенен разпоредител с
бюджет ..., по бюджета на община - кметът на общината“;
- чл. 92, ал. 3, т. 3 от Закона за данък добавена стойност (ЗДДС): „Независимо от ал. 1,
данъкът за възстановяване но чл. 88, ал. 3 се възстановява в 30-дневен срок от подаване на
1
справка-декларацията, когато лицето е усвоило средства за изграждане, стопанисване,
поддържане и експлоатация на ВиК системи и съоръжения в изпълнение на водни проекти по
Приоритетна ос 1 на Оперативна програма „Околна среда 2007 - 2013“ и на системи и
съоръжения в изпълнение на проекти по Приоритетни оси 1 и 2 на Оперативна програма
„Околна среда 2014-2020“, до приключване на изграждането им“;
- § 15г от ПЗР на Закона за допълнение на ЗДДС (обн. ДВ, бр. 41/15 г.): „Общини,
регистрирани по този закон, които не са упражнили правото си на приспадане на данъчен
кредит в срока но чл. 72 за начислен след 1 януари 2007 г. данък върху добавената стойност, за
получени от тях доставки на стоки или услуги за изграждане на ВиК системи и съоръжения в
изпълнение на водни проекти, включително по Приоритетна ос 1 на Оперативна програма
„Околна среда 2007 - 2013“, могат да упражнят право на данъш кредит за тези доставки“;
- § 3, ал. 1, т. 1 от ПЗР на Закона за допълнение на ЗДДС (обн. ДВ, бр. 41/15 г. „Общините
упражняват правото по § 15г от преходните и заключителните разпоредби като подават до
компетентната териториална дирекция на Националната агенция и приходите декларация-опис
по образец съгласно приложението в следните срокове: от влизането в сила на този закон до 31
юли 2015 г. - за получените доставки, за които данъкът е станал изискуем през данъчни периоди
от януари 2007 г. до ноември 2013 г. включително“,
като след като изрично бил уведомен с писмо изх. № 08-00-4065/21.11.2014 г. на Главна
дирекция на Оперативна програма „Околна среда“ до общините в Република България, че
разходите за данък добавена стойност са недопустими по проекти по Приоритетна ос 1 на
Оперативна програма „Околна среда 2007 - 2013 г.“ и след като двукратно бил поканен с писма-
покани изх. № 08-00-2386/05.06.2015 г. и изх. № 08-00-2386 21.07.2015 г. от Управляващия орган
на Оперативна програма „Околна среда“ да възстанови дължимите суми за ДДС в размер на
211046 лева по проект „Техническа помощ за интегриран инвестиционен проект във водния сектор
на гр. Козлодуй“, финансиран с Договор № 58-131-С091/12.01.2009 г. за безвъзмездна финансова
помощ по Приоритетна ос 1 на Оперативна програма „Околна среда 2007 - 2013 г.“, тъй като
данъкът е недопустим за финансиране разход по Оперативна програма „Околна среда“,
включително и като съфинансиране от бенефициента,
като в периода от 21.11.2014 г. до 31.07.2015 г. не подал в компетентната териториална
дирекция на Националната агенция за приходите - Велико Търново декларация-опис по образец -
Приложение към § 3 от ПЗР от ЗДЗДДС за възстановяване на ДДС за получените след 01.01.2007 г.
от Община Козлодуй доставки, за които данъкът бил станал изискуем през данъчни периоди от
месец януари 2007 г. до месец ноември 2013 г., изплатени по проект № 58-131-91-91 „Техническа
помощ за интегриран инвестиционен проект във водния сектор на гр. Козлодуй”, финансиран с
ДБФП № 58-131-С091/12.01.2009 г. по приоритетна ос 1 на Оперативна програма „Околна среда
2007 - 2013 г.“
и от това му бездействие на 28.11.2017 г. последвали значителни щети за община Козлодуй в
размер на 220836 лева (двеста и двадесет хиляди осемстотин тридесет и шест лева),
представляващи изплатената от Община Козлодуй сума от 211046 лева за възстановени разходи за
ДДС по проекта, ведно със законната лихва до датата на изплащане на задължението в размер на
9790 лева,
като деянието е извършено умишлено, не съдържа признаците на по-тежко престъпление и е
в особено големи размери, представляващо особено тежък случай, предвид обстоятелството, че на
06.07.2017 г. в Информационната система за управление и наблюдение на средствата на ЕС в
България била регистрирана нередност № ОПОС/ 17/КФ/357 за невъзстановени на програмата
дължими разходи за ДДС по проекта, въпреки въведения с § 3, ал. 1 от ПЗР ЗДЗДДС преходен
режим, с който на общините, като собственици на ВиК инфраструктурата, изградена в изпълнение
на финансираните по приоритетна ос 1 на Оперативна програма „Околна среда" проекти, била
предоставена възможност да упражнят право на данъчен кредит за начислен ДДС по получени
след 01.01.2007 г. доставки, поради което и на основание чл. 304 от НПК, ГО ОПРАВДАВА по
повдигнатото му обвинение за извършено престъпление по чл. 219, ал. 4, вр. ал. 3, вр. ал. 1 от НК.
На основание чл. 190, ал. 1 от НПК, разноските по делото остават за сметка на Държавата.
2
Председател: _______________________
Заседатели:
1._______________________
2._______________________
3