Р Е Ш Е Н И Е
Номер 07.07.2020
г. град
Чирпан
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД - ЧИРПАН ПЪРВИ СЪСТАВ
На тридесети юни две хиляди
и двадесета година
В открито заседание в следния състав:
Председател: Атанас Динков
Секретар: Милена Ташева
като разгледа докладваното от Председателя Атанас
Динков АНД № 104 по описа за 2020 г. и за да се произнесе съобрази:
Производство по чл.
59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).
Съдът е сезиран с
жалба от П.Д.Т., ЕГН **********, против електронен
фиш (EФ,) Серия К, № 2413311 на
ОДМВР - Стара Загора, с който на основание чл. 189, ал. 4, във вр. чл. 182, ал.
2, т. 6 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) за нарушение по чл. 21, ал.
2, във вр. чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, на жалбоподателя е било наложено
административно наказание „глоба“ в размер на 850 лева.
Жалбоподателят
моли електронния фиш да бъде отменен.
Въззиваемата
страна ОД МВР – Стара Загора молят обжалвания електронен фиш да бъде потвърден.
Съдът,
като прецени събраните доказателства, намери за установено от фактическа и
правна страна следното:
С обжалвания ЕФ жалбоподателят П.Д.Т., ЕГН ********** е санкциониран на основание чл. 189, ал. 4 от ЗДвП – Закон за движението по пътищата ("При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение..."), във връзка с чл. 182, ал. 2, т. 6 от ЗДвП ("Водач, който превиши разрешената скорост извън населено място, се наказва, както следва: за превишаване над 50 km/h - с глоба 600 лв., като за всеки следващи 5 km/h превишаване над 50 km/h глобата се увеличава с 50 лв., за нарушение на чл. 21, ал. 2 от ЗДвП ("Когато стойността на скоростта, която не трябва да се превишава, е различна от посочената в ал. 1, това се сигнализира с пътен знак"), изразяващо се в това, че на 19.10.2018 г. в 12.57 часа в обл. Стара Загора, АМ Тракия, км. 180, при въведено временно ограничение на скоростта 90 км/ч, с пътен знак В-26 ("Забранено е движението със скорост, по-висока от означената"), съгласно Заповед РД-11-913/27.09.2018г. на АПИ, е управлявал лек автомобил БМВ ***, с регистрационен номер ***, със скорост 168 км/ч при отчетен толеранс от - 3 %, като нарушението (превишаване на разрешената скорост с 78 км/ч) е било установено и заснето с мобилна радарна система (автоматизирано техническо средство) № ТFR1-М 572.
В обжалвания
електронен фиш е посочено, че ограничението на скоростта – 90 км/ч е било
въведено с пътен знак В26, въз основа на Заповед № РД-11-913/27.09.2018 г. на АПИ.
Съгласно т. 2 на
Заповед № РД-11-913/27.09.2018 г. относно: Временна организация и безопасност
на движение /ВОБД/ за обект: „Въвеждане на ограничение на скоростта в участък
от км. 168 + 000 до км. 208 + 100 ляво и дясно платно на АМ Тракия“ на
Председателя на УС на АПИ (л. 16 от делото), ограничението следва да се въведе
след като са налице всички условия за ВОБД, а именно: стриктно изпълнение на
място сигнализация, в съответствие със съгласуван проект за ВОБД и при спазени
изискванията от Наредба № 3/16.08.2010 г. и приемането на ВОБД с Протокол от
комисия с представители на „Автомагистрали“ ЕАД, ОПУ - Стара Загора и Сектор
„ПП“ при ОД на МВР гр. Стара Загора, като изрично е отразено, че заповедта
влиза в сила след представянето на протокола по т. 2 в АПИ.
Представен е Констативен
протокол за приемане на временна организация на движението от 24.09.2018 г. (л.
18 от делото), в който изрично е отбелязано, че същия е съставен на основание и
във връзка със Заповед № РД-11-51/23.09.2018 г. (л. 17 от делото), която е с
действие до 10.00 ч. на 26.09.2018 г.
В изпълнение на
принципа за служебното начало, съдът е изискал от санкциониращия орган да
представи доказателства за датата на реалното въвеждане на ограничението на
скоростта на движение на 90 км/ч, на АМ Тракия, в участъка на км. 180, в
платното за движение към гр. Бургас, съгласно Заповед № РД-11-913/27.09.2018 г.
на АПИ, каквито до приключване на съдебното следствие не са представени. В
съдебното производство по обжалване на наказателно постановление, респ. на
електронен фиш за налагане на глоба, наказващият орган е длъжен да установи и
докаже наличието на всички релевантни за съставомерността и индивидуализацията
на деянието факти и обстоятелства, които обуславят административнонаказателната
отговорност. В процесния случай предмета на това доказване включва и
представянето на доказателства за валидно въведено с пътен знак В26, ограничение
на скоростта от 90 км/ч при движение по участъка от АМ „Тракия“, при км. 180,
към датата на извършване на санкционираното нарушение.
Доколкото
твърдяното нарушение на чл. 21, ал. 2 от ЗДвП се свързва с неспазване на
въведено съгласно посочената заповед на АПИ ограничение на скоростния режим,
очевидно е, че именно санкциониращият орган следва да установи и докаже както
влизането в сила на заповедта, съобразно предвидените в нея условия за
въвеждането на ограничението, така и датата, считано от която действа това
ограничение. От обвързването на въвеждането на ограничението на скоростта със
Заповед № РД-11-913/27.09.2018 г. на АПИ, следва извода, че извършването на
твърдяното нарушение е обусловено от изпълнението на посочените в заповедта
като условия за влизането й в сила (В този смисъл е постоянната практика на
касационната инстанция, обективирана в Решение № 399 от 28.11.2019 г. по КАН
дело № 408 по описа за 2019 г., Решение № 472 от 10.01.2020 г. по КАН дело №
455 по описа за 2019 г., Решение
№ 153 от 30.06.2020 г. по КАН дело № 120
по описа за 2020 г. всички на Административен съд – Стара Загора, и др.). В
случая, представените доказателства не установяват релевантните за
съставомерността на деянието факти и обстоятелства. Съответно непредставянето
на доказателства в посочения по-горе смисъл има за последица недоказаност
извършването на санкционираното с електронния фиш нарушение.
В тази връзка
следва да се посочи също така, че не се представиха доказателства, че
процедурата по ограничението на скоростта на АМ Тракия в процесния участък е
била проведена по законоустановения ред - чл. 79, вр. с Приложение 16 към
чл.79, ал.2 от Наредба 18/23.07.2001 г. за сигнализиране на пътищата с пътни
знаци (редакция от 15.05.2015 г.), действаща към датата на твърдяното нарушение
- 19.10.2018 г., съгласно който „Когато
скоростта се ограничава с повече от 20 km/h, тя неколкократно се намалява с 20
km/h, като пътен знак В26 се поставя на разстояния съгласно приложение № 16“.
Въведено ограничение е необосновано, тъй като не се представиха доказателства
от санкциониращия орган, че водачите са били уведомени с допълнителна указваща
табела за причината за въвеждане на ограничение от 90 км/ч на автомагистралата
(ремонт на пътния участък, заради лоши метеорологични условия в участъка,
неравности, концентрация на ПТП или други предвидени в ЗДВП).
По изложените
съображения, съдът счита, че обжалвания електронен фиш е незаконосъобразен и
като такъв следва да бъде отменен.
На основание чл.
63, ал. 3 от ЗАНН, в съдебните производства по ал. 1 страните имат право на
присъждане на разноски по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
Жалбоподателят не представя доказателства за сторени съдебни и деловодни
разходи, поради което такива не му се дължат.
Водим от горното и
на основание чл. 63 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯВА електронен
фиш, Серия К, № 2413311 на ОДМВР - Стара Загора.
Решението подлежи
на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е
изготвено, пред Административен съд - Стара Загора.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: