Решение по дело №155/2023 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 214
Дата: 6 ноември 2023 г.
Съдия: Златко Димитров Мазников
Дело: 20237240700155
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 юни 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№214

 

Стара Загора, 06.11.2023 г.

 

    В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

Старозагорският административен съд III касационен състав, в публично съдебно заседание на единадесети октомври през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

                                         

                             ПРЕДСЕДАТЕЛ: БОЙКА ТАБАКОВА

                                      ЧЛЕНОВЕ: КРЕМЕНА КОСТОВА-ГРОЗЕВА

                                                         ЗЛАТКО МАЗНИКОВ

 

При секретаря АЛБЕНА АНГЕЛОВА и с участието на прокурора МИНЧО НИКОЛОВ, като разгледа докладваното от съдия ЗЛАТКО МАЗНИКОВ касационно административно наказателно дело № 155 по описа за 2023 година, за да се произнесе, съобрази:                                                         

 

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по касационна жалба на „Т – У“ ЕООД гр. Стара Загора, ЕИК *********, против решение № 198 от 15.05.2023 г., постановено по АНД № 530/2023 г. по описа на Районен съд Стара Загора, с което е потвърдено наказателно постановление (НП)F671143 от 26.01.2023 г., издадено от Директор на офис (дирекция) за обслужване Стара Загора в ТД на НАП Пловдив, и Т – У“ ЕООД, ЕИК *********, е осъдено да заплати на Национална агенция за приходите сумата в размер на 80 лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение за защитавалия ги юрисконсулт в производството пред районния съд. В жалбата са изложени оплаквания за незаконосъобразност на решението, като постановено при неправилно приложение на материалния закон и допуснато съществено нарушение на процесуалните правила – касационни основания по чл. 348, ал. 1, т. 1 и 2 от Наказателно-процесуалния кодекс (НПК) във връзка с чл. 63в от ЗАНН. Твърди се, че в обжалваното решение липсва произнасяне по подробното развитите в жалбата против НП оплаквания, включително и по възражението за изтекла давност по чл. 34, ал. 1, изречение второ, предложение първо от ЗАНН.  Оспорва се извода на административнонаказващия орган и съответно на въззивния съд относно датата на извършване на нарушението. Поддържа се, че касаторът неправилно е санкциониран за неподаване на декларация, каквото е подал, ако и да не я е подал в срок. Направено е искане за отмяна на обжалваното решение и НП. Претендират се разноски.

Ответникът – Директор на офис (дирекция) за обслужване Стара Загора в ТД на НАП Пловдив, оспорва касационната жалба като неоснователна и моли обжалваното решение да бъде оставено в сила, като правилно и законосъобразно. С оглед на изхода от делото претендира за юрисконсултско възнаграждение, алтернативно – прави възражение за прекомерност на заплатеното от касатора адвокатско възнаграждение. 

Представителят на Окръжна прокуратура Стара Загора дава заключение, че касационната жалба е неоснователна, и предлага обжалваното решение да бъде потвърдено, като правилно и законосъобразно.

Касационният състав на съда, като обсъди събраните по делото доказателства, наведените от касатора касационни основания, доводите и становищата на страните и на основание чл. 218, ал. 2 от АПК извърши служебна проверка на валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в законоустановения срок, от надлежна страна, за която съдебният акт е неблагоприятен, и е процесуално допустима.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Предмет на съдебен контрол пред Районен съд Стара Загора е било НП № F671143 от 26.01.2023 г., издадено от Директор на офис (дирекция) за обслужване Стара Загора в ТД на НАП Пловдив въз основа на акт за установяване на административно нарушение (АУАН) F671143 от 10.08.2022 г., с което на „Т – У“ ЕООД гр. Стара Загора, ЕИК *********, е наложена имуществена санкция в размер на 500 лв.  на основание  чл. 355, ал. 2 от Кодекса за социално осигуряване – КСО (Който наруши разпоредбите на чл. 5, ал. 4 и чл. 6, ал. 9 и разпоредбите на нормативните актове по прилагането им, както и който не подаде или не подаде в срок декларация с данните по чл. 5, ал. 4 или декларация от самоосигуряващо се лице, се наказва с глоба от 50 до 500 лв. за физическите лица, които не са търговци, или с имуществена санкция за едноличните търговци и юридическите лица в размер от 500 до 5000 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание), за нарушение на чл. 5, ал. 4, т. 2 от КСО (Осигурителите, осигурителните каси, самоосигуряващите се лица и работодателите периодично представят в Националната агенция за приходите [] декларация за сумите за дължими осигурителни вноски за държавното обществено осигуряване, Учителския пенсионен фонд, здравното осигуряване, допълнителното задължително пенсионно осигуряване, вноските за фонд "Гарантирани вземания на работниците и служителите" и данък по Закона за данъците върху доходите на физическите лица; декларация за сумите за осигурителни вноски за държавното обществено осигуряване и за допълнителното задължително пенсионно осигуряване се подава и за лицата по чл. 4, ал. 5 и 9) във връзка с чл. 2, ал. 2 (Работодателите, осигурителите и техните клонове и поделения, осигурителните каси за своите членове – осигурители, самоосигуряващите се лица и лицата по чл. 4, ал. 9 от КСО или упълномощени от тях лица подават в компетентната териториална дирекция на Националната агенция за приходите декларация образец № 6 съгласно приложение № 4, в която се вписват: 1. []; 2. общият размер на сумите за дължимите вноски за държавното обществено осигуряване, Учителския пенсионен фонд, допълнителното задължително пенсионно осигуряване, включително увеличената осигурителна вноска за фонд „Пенсии“ в размера на вноската за универсален и/или професионален пенсионен фонд, здравното осигуряване, фонд „Гарантирани вземания на работниците и служителите“ за всички лица, подлежащи на осигуряване; 3. общият размер на дължимия данък за внасяне за доходите от трудови правоотношения по смисъла на ЗДДФЛ) и чл. 4, ал. 3, т. 1 („Декларация образец № 6 се подава в съответната компетентна териториална дирекция на Националната агенция за приходите от работодателите, осигурителите и техните клонове и поделения за дължимите осигурителни вноски и вноските за фонд „Гарантирани вземания на работниците и служителите“ – едновременно с подаване на декларация образец № 1“) от Наредба № Н-13 от 17.12.2019 г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица   (Наредба № Н-13 от 17.12.2019 г.).

Като описание на нарушението в АУАН и НП е посочено, че „Т – У“ ЕООД гр. Стара Загора в качеството си на работодател и осигурител по смисъла на чл. 5, ал. 1 от КСО (Осигурител е всяко физическо лице, юридическо лице или неперсонифицирано дружество, както и други организации, които имат задължение по закон да внасят осигурителни вноски за други физически лица) не е подало в Офис (Дирекция) за обслужване Стара Загора в ТД на НАП Пловдив декларация образец 6 съгласно Приложение № 4 на Наредба № Н-13 от 17.12.2019 г.  за м. ноември 2021 г. 

Като обстоятелства, при които е извършено нарушението, в АУАН и НП е посочено, че във връзка с подадено Заявление с вх. № 12524 от 21.07.2022 г. за приемане на декларации образец 1 и образец 6 за м. ноември 2021 г. и Резолюция за извършване на проверка № ПО-16002422077985-ОРП-001 от 22.07.2022 г., било установено, че в срока по чл. 4, ал. 3, т. 1 от Наредба № Н-13 от 17.12.2019 г. – до 29.12.2021 г. включително (25.12.2021 г. е бил неработен ден), „Т – У“ ЕООД гр. Стара Загора е подало с КЕП по интернет в Офис (Дирекция) за обслужване Стара Загора в ТД на НАП Пловдив декларация образец 6 съгласно Приложение № 4 на Наредба № Н-13 от 17.12.2019 г. за м. ноември 2021 г., но тя е била отхвърлена – Протокол № 24000213276717 от 20.12.2022 г., поради което съгласно чл. 11, ал. 3 от Наредба № Н-13 от 17.12.2019 г. (Задълженото лице по тази наредба в 7-дневен срок от датата, на която е отказано приемане на декларации след попълването на необходимите данни, ги изпраща отново в компетентната териториална дирекция на Националната агенция за приходите) е следвало да бъде подадена с коректно попълнени данни в 7-дневен срок от отхвърлянето й, но същата е била подадена със Заявление за приемането й с вх. № 12524 от 21.07.2022 г. и приета с Протокол с вх. № 243582206042186 от 10.08.2022 г.

В АУАН  и НП е прието, че нарушението е извършено на  30.12.2021 г. в гр. Стара Загора, като е посочено също, че то е извършено за първи път.

За да потвърди НП, Районен съд Стара Загора е приел, че извършването от санкционираното дружество на вмененото му административно нарушение е доказано по безспорен и несъмнен начин, а при съставянето на АУАН и издаването на НП не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, визирани в ЗАНН. Прието е също, че наложената с НП имуществена санкция в минималния предвиден от закона размер съответства на тежестта на конкретното нарушение, както и че последното не представлява маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН.

Касационният състав на Административен съд Стара Загора изцяло споделя изложените в обжалваното решение мотиви за потвърждаване на НП, като съответстващи на събраните доказателства и приложимата правна уредба, поради което не намира за необходимо да ги повтаря, а препраща към тях на основание чл. 221, ал. 2, изречение второ от АПК.

Що се отнася до наведените от касатора касационни основания настоящият съд намира, че такива не са налице, поради което не споделя направените в касационната жалба оплаквания в тази насока. В случая става въпрос за декларация, чието подаване, приемане и отхвърляне се извършва по електронен път, поради което:

за дата на откриване на нарушението и нарушителя следва да се приеме не датата, на която въпросните данни са били генерирани по електронен път в информационните масиви на НАП, а датата, на която същите са станали известни на приходните органи – 22.07.2022 г., когато е била постановена Резолюцията за извършване на проверката – № ПО-16002422077985-ОРП-001, във връзка с подаденото от касатора Заявление с вх. № 12524 от 21.07.2022 г. за приемане на декларации образец 1 и образец 6 за м. ноември 2021 г. (противното разбиране би довело до вменяване на приходните органи на задължение за поддържане на човешки ресурс, който да обработва данните в информационните им масиви към момента на постъпването им, а това с оглед на обема на ежедневно постъпващата в масивите им информация е на практика невъзможно), което означава, че АУАН - № F671143 от 10.08.2022 г., е бил съставен в срока по чл. 34, ал. 1, изречение второ, предложение първо от ЗАНН, съответно – че необсъждането от районния съд на направеното в тази насока възражение не съставлява съществено процесуално нарушение, тъй като и да беше обсъдено, не би довело до различен от постановения с обжалваното решение резултат;

уведомлението за отхвърляне (неприемане) на подадената от касатора по електронен път на 20.12.2021 г. декларация се генерира и съответно визуализира автоматично, поради което за приходните органи не е съществувало задължение да го уведомяват изрично и повторно с друго нарочно уведомление за отхвърлянето (неприемането) от системата на подадената от него декларация и произтичащите от това последици, в частност – за задължението му да я подаде отново с коректно попълнени данни в 7-дневен срок от отхвърлянето (неприемането) й от системата, тъй като това му задължение освен че е законово уредено, е изрично упоменато и в текста на генерирания от системата на НАП протокол за отхвърляне (неприемане) на подадената на 20.12.2021 г. декларация.

Независимо от фактическото описание на нарушението като неподаване на процесната декларация, в АУАН и НП изрично са описани обстоятелства, обосноваващи извод, че тя е била подадена, но не е била подадена в законоустановения за това срок, предвид което и тъй като същите от една страна кореспондират с датата и мястото на извършване на нарушението, посочени в АУАН и НП, а от друга страна се субсумират в хипотезите на приложените материално-правни разпоредби – цитираните като нарушени в АУАН и НП и санкционната разпоредба, посочена в НП, касационната инстанция намира, че в случая административнонаказателното обвинение е било формулирано по начин, позволяващ на санкционираното с НП юридическо лице да организира защитата си адекватно на вмененото му нарушение, респективно – не е довело до нарушаване на правото му на защита.          

По тези съображения съдът намира, че обжалваното решение, като валидно, допустимо и постановено в съответствие и при правилно приложение на закона, както и при спазване на съдопроизводствените правила, следва да бъде оставено в сила.

Предвид изхода от делото искането на ответника по касационната жалба за присъждане на юрисконсултско възнаграждение следва да бъде уважено, като на основание чл. 63д, ал. 4 и 5 от ЗАНН касаторът бъде осъден да заплати на НАП сумата от 80 лева, представляваща възнаграждение за осъществената от юрисконсулт правна защита в касационното производство (изготвяне и подаване на писмено възражение по касационната жалба и на писмена защита), т.е. определено в минималния размер по чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ във връзка с чл. 37 от Закона за правната помощ, тъй като делото не е с фактическа и правна сложност.

Водим от горните мотиви, Старозагорският административен съд на основание чл. 221, ал. 2, предложение първо от АПК

 

Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 198 от 15.05.2023 г., постановено по АНД № 530/2023 г. по описа на Районен съд Стара Загора.

 

ОСЪЖДА „Т – У“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Стара Загора, ул. „Боруйград“25, да заплати на Националната агенция по приходите сумата от 80 (осемдесет) лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение за касационната инстанция.

 

Решението е окончателно.

 

                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                               ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                             

                                                                   2.