Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 135 31.03.2022 г. град Стара Загора
В
И М Е
Т О Н
А Н А
Р О Д А
Старозагорският
административен съд,
ІІІ състав, в публично съдебно заседание на двадесет и втори март две хиляди
двадесет и втора година в състав:
СЪДИЯ: ИРЕНА ЯНКОВА
при секретар Стефка Христова
и с участието на прокурор като разгледа докладваното от съдия
ИРЕНА ЯНКОВА административно дело № 24 по описа за 2022 г., за да се произнесе,
съобрази следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от
Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
Образувано е по жалба на Н.А.Д., с адрес: *** против Заповед № ЗХУ-ИО/Д-СТ/4320/ФП/29.11.2021 г. на директор Дирекция "Социално подпомагане" - Бургас,
потвърдена с решение № 24-РД06-0112/29.12.2021 г. на директора
на РДСП – Стара Загора,
в частта относно определената начална дата за отпускане на месечната финансова
подкрепа. Със заповедта на Д. е отпусната месечна
финансова подкрепа по чл. 70, т. 3 от ЗХУ в
размер на 129,15 лв., считано от 01.11.2021 г. до 31.05.2023 г. В сезиращата съда жалба се развиват съображения за
незаконосъобразност на заповедта, поради неправилно приложение на материалния
закон – неточно определена със заповедта начална дата за изплащане на месечната
финансова подкрепа по чл. 70, т.3 от Закона за
хората с увреждания /ЗХУ/. Иска се отмяна на заповедта и връщане на преписката
за ново произнасяне от органа само в частта, относно началната дата, от която
следва да бъде отпускана помощта.
Ответникът – Директор на Дирекция „ Социално
подпомагане“ гр. Стара Загора се представлява от юк
Т., която оспорва жалбата като неоснователна и недоказана. Не претендира
разноски.
Административен съд Стара Загора,
трети състав, като прецени доводите на страните, събраните по делото
доказателства и съобрази закона, намира за установено следното:
Н.А.Д.
е подала до директора на Дирекция "Социално подпомагане" – Стара Загора заявление - декларация от 19.07.2021 г. за изготвяне на индивидуална оценка на потребностите /л. 44/. Към заявлението са приложени формуляр за самооценка на лице с
увреждания, Експертно решение на ТЕЛК № 91189 от 97 от 31.05.2021 г. По така подаденото заявление на 22.07.2021 г. е изготвена индивидуална оценка на потребностите за хора с
уреждания на Н.Д., с която е дадена положителна оценка за предоставяне на месечна
финансова подкрепа. На основание чл. 25, ал. 1 от ЗХУ, във вр. с чл. 65, ал. 1
и чл. 66 от Правилника за прилагане на ЗХУ и въз основа на изготвената
индивидуална оценка на потребностите от 22.07.2021 г. е издадена заповед № ЗХУ-ИО/Д-СТ/2940/ФП/23.07.2021 г. на директора на ДСП – Стара Загора,
с която Н.Д. е отпусната месечна финансова помощ по чл. 70, т. 2 от ЗХУ, считано от
01.06.2021 г. до 31.05.2022 г.
Д. е
оспорила експертното решение на ТЕЛК в частта относно определения й процент
трайно намалена трудоспособност, като с решение № 90267 от 56 от 20.10.2021
година НЕЛК е определил по-висок процент,
а именно 100 процента.
Н.А.Д. е подала отново до
директора на Дирекция "Социално подпомагане" – Стара Загора заявление - декларация от 11.11.2021 г. за изготвяне на индивидуална оценка на потребностите /л. 23/. Към заявлението са приложени формуляр за самооценка на лице с
увреждания, цитираното по-горе експертно
решение на НЕЛК По така подаденото заявление,
на 26.11.2021 г. е изготвена индивидуална оценка на потребностите за хора с
уреждания на Н.Д., с която е дадена положителна оценка за предоставяне на месечна
финансова подкрепа.
Със заповед №
ЗХУ-ИО/Д-СТ/2940/ФП/29.11.2021 година е прекратена отпуснатата на Д. месечна
финансова подкрепа по чл.70.2 от ЗХУ, считано от 01.11.2021 година. Тази
заповед е връчена на лицето на 16.12.2021 година и като необжалвана е влязла в сила.
Същевременно на основание чл. 25, ал. 1 от ЗХУ,
във вр. с чл. 65, ал. 1 и чл. 66 от Правилника за прилагане на ЗХУ и въз основа
на изготвената индивидуална оценка на потребностите от 26.11.2021 г. е издадена оспорената
заповед № ЗХУ-ОИ/Д-СТ/4320/ФП/29.11.2021 г. на директора на ДСП – Стара Загора,
с която Н.Д. е отпусната месечна финансова помощ по чл. 70, т. 3 от ЗХУ, считано от 01.11.2021 г. до 31.05.2023 г.
Недоволна от така
издадената заповед и по-конкретно от началния срок за изплащане на месечната финансова
подкрепа, Д. е оспорила същата пред по-горестоящия орган. С решение № 24-РД06-0011/29.12.2021 г. директорът на РДСП – Стара Загора
е отхвърлил жалбата на Н.Д., като е счел, че не са налице основания за отмяна на заповедта на
директора на ДСП – Стара
Загора. Решението е връчено на адресата на 04.01.2022
г., като Д. е обжалвала същото с жалба, депозирана в Административен съд – Стара Загора на 12.01.2022 г.
При така установената фактическа обстановка се налагат следните правни
изводи:
Жалбата като подадена срещу акт, подлежащ на оспорване по съдебен ред,
от надлежна страна и в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, е процесуално допустима.
Разгледана по същество, същата е НЕОСНОВАТЕЛНА.
По своята правна същност заповед ЗХУ-ОИ/Д-СТ/4320/ФП/29.11.2021
. на директора на ДСП – Стара Загора
е индивидуален административен акт по см. на чл. 21, ал. 1 от АПК. По отношение
на него следователно намират приложение правилата за издаване на индивидуални
административни актове по АПК и реда за административно и съдебно оспорване.
Оспорената Заповед, както и потвърждаващото го решение на директор РДСП – Стара Загора, са издадени от компетентен орган, при спазване изискванията за форма.
Посочени са както фактическите, така и правните основания за тяхното издаване.
Спазени са административнопроизводствените правила при обжалването на Заповедта
пред по-горестоящия административен орган, който се е произнесъл с решение.
Заповедта е издадена при точното
приложение на материалния закон и е съобразена с целта на същия.
Съгласно разпоредбата на чл. 69 от ЗХУ финансовата подкрепа за хората с
увреждания се състои от два компонента 1. месечна финансова подкрепа съобразно
степента на увреждането и 2. целеви помощи съобразно вида на увреждането. В чл.
70 от ЗХУ е определен кръгът на лицата с трайни увреждания над 18-годишна
възраст, които имат право на месечна финансова подкрепа по чл. 69, т. 1 от
закона, като жалбоподателят попада сред тези по т. 2, с оглед степента на
увреждане от 100% ТНР, съгласно ЕР на НЕЛК № 90267от 56/20.10.2021 г. и размера на дължимата финансова подкрепа следва да е 25% от линията на бедност.
Правният спор в настоящото съдебно производство касае началната дата на
отпуснатата със заповедта месечна финансова подкрепа.
В нормата на чл. 20, ал. 1 от
ЗХУ е посочено, че хората с увреждания съобразно своите потребности имат право
на индивидуална оценка на потребностите, която е комплексна. В ал. 2 на чл. 20
от ЗХУ е указано, че оценката по ал. 1 изследва функционалните затруднения на
човека с увреждане, свързани със здравословното му състояние и наличието на
бариери при изпълнение на ежедневните и други дейности, както и вида на
подкрепата.
Съгласно чл. 24, ал. 1 от ЗХУ
хората с увреждания имат право на финансова подкрепа съгласно индивидуалната
оценка на потребностите им по чл. 20 за осигуряване на помощни средства,
приспособления, съоръжения и медицински изделия. В ал. 2 от същата разпоредба е
указано, че хората с трайни увреждания съгласно индивидуалната оценка на
потребностите им по чл. 20 имат право на:
1. финансова подкрепа за покупка на лично моторно превозно средство;
2. финансова подкрепа за приспособяване на жилище;
3. финансова подкрепа за балнеолечение и/или рехабилитационни услуги;
4. финансова подкрепа наем на общинско жилище;
5. месечна финансова подкрепа.
Съгласно чл. 24, ал. 3 от ЗХУ,
хората с увреждания имат право да ползват социални услуги, лична помощ или друг
вид подкрепа съгласно потребностите, определени в индивидуалната им оценка по
чл. 20, при условия и по ред, определени със закон.
Разпоредбата на чл. 25, ал. 1,
т. 1 от ЗХУ гласи, че въз основа на заключенията в индивидуалната оценка на
потребностите директорът на дирекция "Социално подпомагане" или
оправомощено от него длъжностно лице издава заповед за отпускане на месечна
финансова подкрепа по чл. 69, т. 1. Именно такъв е настоящият случай.
В чл. 81 от ЗХУ е предвидено, че
редът за отпускане, изплащане, изменяне, спиране, прекратяване и възобновяване
на финансовата подкрепа се определя с правилника за прилагането на закона.
Такъв е приет с ПМС № 65/29.03.2019 г. /ДВ, бр. 27/02.04.2019 г. /, в сила от
01.04.2019 г. Финансовата подкрепа е уредена в Глава IV, раздел IV от
Правилника за прилагане на ЗХУ.
Доколкото в настоящата хипотеза не се оспорва отпуснатата финансова
подкрепа, основанието, на което е отпусната и нейният размер, а само определеният от
компетентния орган начален период, то следва да се посочи, че според чл. 66,
ал. 1 от ППЗХУ,
приложим по силата на чл. 81 от ЗХУ, месечната финансова подкрепа се отпуска,
изплаща, изменя, спира, прекратява и възобновява със заповед на директора на
дирекция "Социално подпомагане" или на оправомощено от него
длъжностно лице от 1-во число на месеца, следващ промяната в обстоятелствата. Такава промяна в
обстоятелствата е именно решението на НЕЛК, с което се отменя експертното
решение на ТЕЛК. В чл.
112, ал. 9 от Закона за здравето е посочено, че обжалването по реда
на ал. 1 - 8 на експертните решения за трайно намалена работоспособност/вид и
степен на увреждане на органите на медицинската експертиза не спира
изпълнението им. При обжалване, ако НЕЛК се произнесе след тримесечния срок с
решение, с което се определя намалена работоспособност, вид и степен на
увреждане, водещи до намаляване на първоначално определеното обезщетение, освидетелстваното
лице не възстановява получената в повече сума. При тълкуване на тази разпоредба
следва да се приеме, че административният орган е длъжен да се съобрази с
определения процент на трайна неработоспособност, постановен от органите на
медицинската експертиза, дори той да е неправилно определен. Вярно е, че в
резултат на тези действия на ТЕЛК жалбоподателката
търпи вреди, но те могат да бъдат компенсирани по реда на ЗОДОВ.
Видно
от чл.66, ал. 3 на ППЗХУ, месечната финансова подкрепа се отпуска от 1-во число на месеца, в
който е изготвена индивидуалната оценка на потребностите, и се изплаща
най-късно до края на месеца, следващ месеца, за който се отпуска, в рамките на
бюджетната година с изключение на месечната финансова подкрепа, отпусната през месец
декември, която се изплаща най-късно до 31 януари на следващата година.
В случая, от неоспорената по
делото фактическа обстановка, се установява, че заявлението-декларация за
изготвяне на индивидуална оценка на потребностите по чл. 20, ал. 1 от ЗХУ е подадено
на 11.11.2021 г., а оценката е издадена на 26.11.2021 г., при спазване изискването на чл. 22, ал. 4 от ЗХУ, който гласи, че
индивидуалната оценка на потребностите се изготвя в срок до края на месеца,
следващ месеца на подаване на документите по чл. 21, ал. 3 по ред, определен с
правилника за прилагането на закона. Съобразно установения с чл. 66, ал. 3 от
ППЗХУ срок за отпускане и изплащане на месечната финансова подкрепа и предвид
датата на изготвяне на индивидуалната оценка – 26.11.2021 г., то съдът намира за неоснователни релевираните в жалбата възражения
за неправилно определен начален момент на изплащане на подкрепата. Като е
определил начален момент на изплащане на месечната финансова подкрепа по чл.
70, т. 2 от ЗХУ от 01.11.2021 г., административният орган, при спазване разпоредбите на ЗХУ и правилника за неговото прилагане, е издал
административен акт, за който не са налице основанията по чл. 146, т. 4 от АПК,
тъй като безспорно определената от органа начална дата за изплащане на
финансовата подкрепа представлява 1-вото число на месеца, в който е изготвена
индивидуалната оценка на потребностите – чл. 66, ал. 3 от ППЗХУ.
По горните съображения настоящият съдебен състав на Административен съд – Стара Загора
счита, че административният орган е постановил законосъобразен административен
акт, за който не са налице отменителните основания по чл. 146 от АПК, поради
което подадената жалбата следва да бъде отхвърлена като неоснователна.
Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Н.А.Д., с адрес: *** против Заповед №ЗХУ-ИО/Д-СТ/4320/ФП/29.11.2021 г. на директор Дирекция "Социално подпомагане" - Бургас,
потвърдена с решение № 24-РД06-0112/29.12.2021 г. на директора
на РДСП – Стара Загора,
в частта относно определената начална дата за отпускане на месечната финансова
подкрепа.
Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в 14 дневен
срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ: