Решение по дело №111/2023 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 186
Дата: 14 юни 2023 г.
Съдия: Силвия Андреева Житарска
Дело: 20237080700111
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 февруари 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№186

 

гр. Враца  14 .06.2023 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, касационен състав, в публично съдебно заседание на 16.05.2023 г. /шестнадесети май две хиляди двадесет и трета година/ в състав:

 

 

                                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ: СИЛВИЯ ЖИТАРСКА

ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА КОЦЕВА

                      КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ

 

при секретаря МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА и с участието на прокурора  НИКОЛАЙ ЛАЛОВ, като разгледа докладваното от съдия ЖИТАРСКА КАН дело № 111 по описа на АдмС – Враца за 2023 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК във връзка с чл. 63в от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на Държавна агенция “Държавен резерв и военновременни запаси” (ДА ДРВВЗ/Агенцията), депозирана чрез гл.ю.к. И. К., против Решение № 359 от 17.11.2022 г., постановено по АНД № 810/2022г. по описа на Районен съд – Враца, с което е отменено НП № 3096/09.08.2022г., издадено от вр.и.д. председател на Агенцията. С последното за нарушение на чл.17, ал.1 от Закона за запасите от нефт и нефтопродукти /ЗЗНН/, на основание чл. 8, ал. 2, т. 15 и чл. 62, ал. 1 от ЗЗНН, на „Х.Б.“ АД е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 545 838.00 /петстотин четиридесет и пет хиляди осемстотин тридесет и осем/ лева.

В касационната жалба се твърди, че оспореното решение е неправилно, и необосновано, постановено в противоречие с доказателствата и действителната фактическа и правна обстановка. Поддържа се становище, че въззивният съд неправилно е приел, че АУАН е издаден след изтичане на преклузивния срок по чл. 34, ал. 1 от ЗАНН, тъй като нарушението е „открито“ по смисъла на посочената законова разпоредба на 19.05.2022 г. и от тогава започва и административнонаказателното преследване, а именно - от момента на извършване на проверката, резултатите от която са обективирани в Констативен протокол. Въз основа на него органът, компетентен да наложи административното наказание, е установил всички релевантни към административнонаказателното производство обстоятелства, нарушителя и всички признаци от обективна страна на деянието, съставляващо административно нарушение. За неправилни се приемат и изводите на съда, че предвид предприетите от страна на дружеството действия по изпълнение на вмененото му задължение за заделяне на определеното му количество ЗИС и липсата на настъпили вредни последици от изпълнението на това задължение, фактът на извършване на нарушението остава недоказан. Иска се отмяна на решението и потвърждаване на НП.

В с.з. касаторът се представлява от гл.ю.к. И. К., която поддържа изцяло касационната жалба по подробно изложените в нея съображения.

Ответникът, „Х.Б.“ АД, чрез ю.к. А. Т. в с.з. и в депозиран писмен отговор по касационната жалба, намира същата за неоснователна и немотивирана, а оспореното решение, като постановено въз основа на доказателствата по делото, приема за мотивирано, правилно и законосъобразно. Аргументирано споделя изводите на въззивната инстанция, че  АУАН е следвало да бъде издаден в тримесечен срок от датата 21.08.2021г., тъй като АНО тогава е открил нарушителя като такъв, съгласно постановеното Определение № 9247/20.08.2021 г. на ВАС, по което ДА ДРВВЗ е страна по спора. Отделно от това Складовите записи № 0004463/03.09.2021 г. и № 0004464/03.09.2021г., издадени от „С.“ ООД, удостоверяващи, че „Х.Б." АД е създало на 03.09.2021 г. ЗИС от гориво за дизелови двигатели в количество от 1091, 676 тона, с период на съхранение до 30.06.2022г., са били представени на Агенцията на 07.09.2021 г., т.е. административнонаказващият орган е разполагал с пълната информация за изпълнение, съответно неизпълнение на задължението по чл. 17, ал. 1 ЗЗНН още на датата 07.09.2021 г. въз основа на тези и допълнително изложени подробни съображения, отправя искане оспореното решение да бъде оставено в сила.

Представителят на Окръжна прокуратура - Враца дава заключение за основателност на касационната жалба, тъй като нарушението е безспорно доказано и правилно е наложено съответното административно наказание.

            В настоящото производство не са представени нови писмени доказателства за установяване на касационните основания.

            Настоящият съдебен състав, като взе предвид наведените в жалбата оплаквания, изразените от страните доводи и съображения и след извършване на служебна проверка на обжалваното решение, съгласно чл. 218,  ал. 2 от АПК, приема за установено следното:

          Касационната жалба е подадена от надлежна страна в съответствие с установения срок по чл. 211, ал. 1 от АПК и същата е процесуално допустима. Разгледана по същество е неоснователна по следните съображения:

Административнонаказателната отговорност на ответното дружество е била ангажирана за това, че при извършена на 19.05.2022г. проверка по документи от служители на Агенцията, било установено, че „Х.Б.“ АД, вписано в ТРРЮЛНЦ с ЕИК *******, в качеството си на задължено лице по смисъла на чл. 23, ал. 2 ЗЗНН, за периода 01.07.2021-30.06.2022 г. не е създало определеното му ниво на запаси за извънредни ситуации (ЗИС) по видове и количества, гориво за дизелови двигатели в размер на 2 183, 352 тона, в съответствие с издадено Разпореждане № Р-12-212/29.04.2021 г. на заместник- председателя на ДА ДРВВЗ. От представените на проверяващите служители документи се установило, че 1091,676 тона от нивата на ЗИС, определени с цитираното разпореждане и Разрешение за замяна № РЗ-12-71/14.06.2021 г. на Председателя на ДА ДРВВЗ са създадени на 01.07.2021 г., а останалите 1096,676 тона на 03.09.2021 г., т.е. след указания с разпореждането срок. В АУАН, а впоследствие и в НП е прието, че нарушението е извършено на 21.08.2021 г. – денят, следващ постановеното Определение на ВАС № 9247/20.08.2021г. за допуснато предварително изпълнение на Разпореждане № Р-12-212/29.04.202г. за привеждане нивата от запаси за извънредни ситуации в съответствие с разпореденото. Същото е констатирано на 19.05.2022г. при извършената проверка на място по седалище и адрес на управление на ответното дружество – ***, ***, ***.

За да отмени санкционния акт при преценката за съответствието му с процесуалния и материалния закон, във връзка с представените и подробно анализирани по делото писмени и гласни доказателства, съдът е приел, че АУАН и НП са съставени от материално и териториално компетентните органи, в предвидената от закона писмена форма, при спазване на процедурата по връчването им, но при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които са довели до опорочаване на санкционната процедура. И в двата документа е посочена датата 21.08.2021г., а нарушението е констатирано от контролните органи на 19.05.2022 година. АУАН е следвало да бъде издаден в тримесечен срок от датата 21.08.2021г., тъй като АНО тогава е открил нарушителя като такъв, съгласно постановеното Определение №9247/ 20.08.2021г. на ВАС, по което ДА ДРВВЗ е страна по спора. Отделно от това Складовите записи № 0004463/03.09.2021г. и № 0004464/03.09.2021г., издадени от „С.“ ООД, удостоверяващи, че „Х.Б.” АД е създало на 03.09.2021 г. ЗИС от гориво за дизелови двигатели в количество от 1091, 676 тона, с период на съхранение до 30.06.2022 г., са били представени на Агенцията на 07.09.2021г., т.е. административнонаказващият орган е разполагал с пълната информация за изпълнение, съответно неизпълнение на задължението по чл.17, ал. 1 ЗЗНН още на датата 07.09.2021 г.

По отношение факта на извършване на соченото нарушение, съдът е приел, че след като с Определение № 9247/20.08.2021г. на ВАС е отменено Определение № 270/17.06.2021г. на АдмС – Враца за спиране предварителното изпълнение на Разпореждане № Р-12-212/29.04.2021г., издадено от зам.председателя на ДА ДРВВЗ, дружеството веднага е предприело действия за изпълнение на задълженията си и на 01.09.2021г. е сключило договор със „С.” ООД за съхранение на 1091, 676 тона дизелово гориво. С това действие „Х.Б.” АД е изпълнило задължението си по чл. 17, ал. 1 ЗЗНН и е създало цялото му определено количество ЗИС, без от това да са настъпили никакви вредни последици, което означава, че фактът на извършване на нарушението остава недоказан.

 Решението е валидно, допустимо и правилно като краен резултат, но касационната инстанция не споделя изцяло мотивите на въззивния съд, водещи до отмяна на санкционния акт.

Неправилни, като несъответни на закона и доказателствата по делото са формираните от РС изводи, че след като дружеството е предприело действия за изпълнение на задълженията си и на 01.09.2021 г., със сключването на  договор със „С.” ООД за съхранение на 1091, 676 тона дизелово гориво и предвид липсата на настъпили вредни последици, фактът на извършване на нарушението остава недоказан. Тези задължения дружеството е изпълнило след посочения в разпореждането и установен в разпоредбата на чл. 17, ал. 1 от ЗЗНН срок, който е до 1 юли, с което визираното в НП нарушение е установено и доказано по безспорен начин. Обстоятелството, че все пак, макар и с известно закъснение, с подписването на договор със „С.” ООД на 01.09.2021г., за съхранение на 1091, 676 тона дизелово гориво на 03.09.2021 г. е изпълнило задължението си, би било смекчаващо отговорността обстоятелство, но в случая, предвид наличието на друго НП за неизпълнение на задължение по същия закон не може да се отчете като такова, както правилно органът е приел.

Настоящият касационен състав, обаче напълно споделя изводите на РС, че АУАН е съставен след изтичане на тримесечния срок по чл. 34, ал. 1 от ЗАНН, с което санкционната процедура е опорочена и е самостоятелно основание за отмяна на издаденото в нарушение на административнопроизводствените правила НП.

В съставения АУАН и издаденото въз основа на него при същите фактически установявания НП е посочено, че нарушението е извършено на 21.08.2021 г., т.е. в денят, следващ постановеното Определение на ВАС № 9247/20.08.2021 г. за допуснато предварително изпълнение на Разпореждане № Р-12-212/29.04.2021 г., с което са определени нивата от запаси, които Х.Б. АД следва да съхранява за извънредни ситуации. Това е и датата, на която АНО е узнал и нарушителя, тъй като ДА ДРВВЗ е страна по спора, приключил с окончателния съдебен акт на върховната съдебна инстанция. Дори да се приеме, че в този момент нарушението е установено, но нарушителят е неизвестен, тъй като проверка за изпълнение на задължението не е извършена веднага след влизане в сила на определението, то с постъпването на информация в администрацията на касатора на 07.09.2021 г., че дружеството е създало цялото определено количество ЗИС на 03.09.2021 г., безспорно нарушителят е станал известен.

По смисъла на чл. 34, ал. 1 ЗАНН откриване на нарушителя означава установяване и индивидуализиране на физическото, респ. на юридическото лице, което е отговорно за противоправното деяние, осъществяващо състав на административно нарушение.

Началото на тримесечния срок по чл.34, ал.1, изречение 2, предложение 1 ЗАНН поставя откриването на нарушителя. Понятието не е легално дефинирано в ЗАНН, но доктрината и съдебната практика безпротиворечиво приемат, че откриване има, когато компетентният орган разполага с данните, въз основа на които да установи нарушението и да идентифицира извършителя му. Това е моментът, в който необходимите за това материали и/или информация са налични в съответната администрация, защото от тогава фактически и юридически съществува възможност овластеният за това орган да определи субекта на нарушение, времето и мястото на извършването му, ведно със съществените му признаци от обективна и субективна страна по определен състав. Затова и тримесечният срок по чл. 34, ал. 1, изречение 2, предложение 1 ЗАНН ще започне да тече от момента, в който съществуват условия за такава преценка на база получени достатъчно данни за нарушението и авторството му.

Следователно релевантна за началото на срока по чл.34, ал. 1, изречение 2, предложение 1 ЗАНН е датата 07.09.2021г., на която е била налична необходимата информация за индивидуализация на нарушението, а съставения на 07.06.2022г. АУАН е много след тримесечния срок, установен в цитираната разпоредба. Според законодателя срокът от три месеца е разумен и достатъчен по своята продължителност за това съответната администрация да извърши служебно необходимата проверка въз основа на наличните данни и документи, за да установи процесното административно нарушение по чл.17, ал.1 ЗЗНН, като бездействието ѝ не може нерегламентирано да води до удължаване на сроковете за осъществяването на административнонаказателна отговорност. При безспорно установени извършител на нарушението и дата на извършване на нарушението неприложим е дългият едногодишен срок от извършване на нарушението.

В горния смисъл е и ТР № 4/29.03.2021 г. по ТД № 3/2019 г. на Общото събрание на съдиите от Първа и Втора колегия на Върховния административен съд.

При извършената служебна касационна проверка по реда на чл. 218, ал. 2 от АПК не се установяват основания за отмяна на обжалвания съдебен акт. Районният съд е постановил валидно, допустимо, обосновано и при съобразяване на допълнително изложените в настоящото решение мотиви, правилно решение, което следва да бъде оставено в сила, а касационната жалба, като неоснователна следва да се остави без уважение.

При този изход на спора и своевременно направено искане за юрисконсултско възнаграждение от процесуалния представител на ответника на същия следва да бъде присъдено такова в размер определен в чл. 37 от Закона за правната помощ ЗПП/ и чл. 25, ал. 1 от Наредба за заплащане на правната помощ, съгласно препращащата разпоредба на чл. 63д ЗАНН, а именно възнаграждение за юрисконсулт в минимален размер на 100 лева.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2, вр. чл. 63в от ЗАНН,  Административен съд - Враца

 

РЕШИ:

 

 ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 359 от 17.11.2022 г., постановено по АНД № 810/2022 г. по описа на Районен съд – Враца, с което е отменено НП № 3096/09.08.2022г., издадено от вр.и.д. председател на Държавна агенция “Държавен резерв и военновременни запаси.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

               ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                 ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

                                         2.