№ 28
град Първомай, 21.06.2018 година
Районен съд- Първомай, първи съдебен състав, в
открито заседание на двадесет и първи март две хиляди и деветнадесета година със
Съдия докладчик Спасимир
Здравчев
при
секретаря Петя Монева,
като
разгледа докладваното АНД № 29 по описа на Съда за 2019 година,
за да се произнесе, взе предвид:
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Ø
за
нарушение по чл. 141, ал. 1, т. 1 от Закона за водите на основание чл. 200, ал.
1, т. 38 от същия Закон е наложена имуществена
санкция в размер на 2000 (две хиляди) лева;
Ø
за
нарушение по чл. 141, ал. 1, т. 2 от Закона за водите на основание чл. 200, ал.
1, т. 38 от същия Закон е наложена имуществена
санкция в размер на 2000 (две хиляди) лева.
В Жалбата си Община Първомай чрез Кмета моли за
отмяна на Наказателното постановление като незаконосъобразно по подробно изложени
съображения. Излагат се и доводи за предпоставките на чл. 28 от ЗАНН. Алтернативно
се иска намаляване на наказанията до минимално предвидения в Закона размер.
Редовно призован за съдебно заседание, за жалбоподателя не се явява никой,
депозирано е писмено становище от процесуален представител, с което се поддържа
Жалбата.
За въззиваемата страна Държавна агенция за
метрологичен и технически надзор, редовно призована чрез Зам.-председателя,
също не се явява никой; депозирано е писмено становище от процесуален
представител, с което се поддържа искане за отхвърляне на Жалбата като
неоснователна и недоказана и оставяне в сила на Наказателното постановление.
След преценка на събраните по делото доказателства
във връзка с направеното оплакване и съобразно задължението си по чл. 314 от НПК във връзка с чл. 84 от ЗАНН в качеството си на въззивна инстанция да
провери изцяло правилността на обжалваното наказателно постановление,
независимо от основанията, посочени от страните, Съдът намира от фактическа и
правна страна следното:
Жалбата е депозирана в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН
и е процесуално допустима, а разгледани
по същество е основателна.
От фактическа страна:
По сила на Акт № 75 / 28.04.2010 година
за публична общинска собственост Община Първомай стопанисва язовир „Пилшево 3“ (Чуфлата) – поземлен имот с площ 91,508 дка
с начин на трайно ползване: язовир, съставляващ имот с № 068028 в местността Илан
дере / Чилингиров кайряк по картата на възстановената собственост за землището
на село Буково (ЕКАТТЕ 56335), община Първомай, област Пловдив, като на
основание чл. 12, ал. 5 от Закона за общинската собственост имотът се управлява
от Кмета на Общината.
На 17.07.2018
година комисия в състав О.Б.Г. (главен
инспектор в регионален отдел „Надзор на язовирните стени и съоръженията към
тях” – Южна Централна България, град Пловдив, в Главна дирекция „Надзор на
язовирните стени съоръженията към тях” при Държавна агенция за метрологичен и
технически надзор), колегата му главен инспектор П.Ж.Ц. и директор в Дирекция
„Общинска собственост, стопанска и икономическа дейност“ в Община Първомай М.И.Я.
извършват планова проверка на язовир „Пилшево 3“.
Чрез обхождане и оглед на земнонасипната
язовирна стена са установени неизправности – около 50 метра от преливника короната
е обрасла с дървесна и храстовидна растителност, което не позволява подробен
оглед на участъка; в най-горната част на водния откос, на около метър и
половина под кота „Корона“, се наблюдава силно обрушване (свличане на земните
маси); въздушният откос също е обрасъл с дървесна и храстовидна растителност в
десния си скат; язовирната стена не е оборудвана с контролно-измервателна
система (КИС), отговаряща на изискванията на чл. 174, ал. 4 от Наредба за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната
експлоатация на язовирните стени и на
съоръженията към тях, както и на контрол
за техническото им състояние, поради което не се извършват
измервания и не може да се следи покачването на водното ниво и деформациите по
язовирната стена.
М.И.Я. предоставя Констативен протокол
от 11.04.2018 година от вътрешна проверка на Общината с констатация за слягане
и стесняване на короната в участък на около 20 метра преди преливника и с
дадена препоръка за ремонтни дейности за възстановяване на геометрията на
стената чрез донасипване и уплътняване, но не са представени документи за това.
Данните от проверката са описани в Констативен
протокол № 07-01-56 / 17.07.2018 година, въз основа на който представителите на
Главна дирекция „Надзор на язовирните стени съоръженията към тях” стигат до
извод, че Община Първомай не поддържа собствеността си в изискуемата техническа
изправност и след изпратена покана и явяване на Кмета в офиса в град Пловдив е
съставен и му е връчен Акт за установяване на административно нарушение № 07-156
/ 25.09.2018 година.
Въз основа на Акта е издадено
атакуваното Наказателно постановление.
Горната фактическа обстановка Съдът приема за
безспорно установена от показанията на разпитания в качеството на свидетел
актосъставител, които се кредитират като обективни и логични, от приобщените по
предвидения в НПК ред писмени доказателства и приложената
административнонаказателна преписка.
От правна страна:
Правилно от наказващия орган са посочени нарушения по чл. 141, ал. 1 от Закона за водите: Собствениците на водностопански системи и
хидротехнически съоръжения, включително на язовирни стени и / или съоръженията
към тях, са длъжни да осигурят: поддържането им в техническа изправност (т.
1) и използването на измервателна и
контролна апаратура за мониторинг на тяхното състояние, отговаряща на
изискванията на наредбата по ал. 2 (т. 2), като в случая издаденият
подзаконов нормативен акт на основание чл. 141, ал. 2 от Закона за водите е
приетата с ПМС № 262 от 05.10.2016 година Наредба за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната
експлоатация на язовирните стени и на
съоръженията към тях, както и на контрол
за техническото им състояние (обн., ДВ, бр. 81 от 14.10.2016 година),
чийто чл. 174, ал. 4 визира: За
задължително необходими, като налични, се считат следните елементи на КИС:
геодезическа мрежа за следене на поведението на язовирната стена (т. 1); нивомерно устройство за измерване на водно
ниво и на наносите в язовирното езеро,
което да осигурява връзка с информационната система за язовирите и съоръженията към тях на ДАМТН (т. 2); изграден пункт за измерване на филтриралото
водно количество под и през тялото на
язовирната стена (т. 3); нивомерен
стълб в язовирното езеро за измерване на наносите (т. 4).
Точно е определена и следващата се наказателна норма по
чл. 200, ал. 1, т. 38 от Закона за водите: Наказва
се с глоба, съответно имуществена санкция, освен ако не подлежи на по-тежко
наказание, физическото или юридическото лице, което не изпълни задължение по чл. 141, ал.
1 – от 1000 до 10 000 лв., като в съответствие с разпоредбата на
чл. 18 от ЗАНН за всяко нарушение е наложена отделна санкция.
Не се спори, че Община Първомай стопанисва собствения
си язовир „Пилшево 3“ в землището на село Буково, община Първомай, област
Пловдив, при проверката на който на 17.07.2018 година са констатирани технически
неизправности и е установено, че не е осигурено използването на измервателна и
контролна апаратура за мониторинг на дейността на язовирната стена и
съоръженията към нея.
Въпреки горното, Наказателно постановление № НЯСС -
441 / 13.12.2018 година следва да се отмени.
В административнонаказателното производство при
обжалване на наказателно постановление пред съда тежестта на доказване лежи
единствено и само върху административнонаказващия орган, който с предвидените
по закон процесуални способи и средства следва да докаже, че е установено
извършване на административно нарушение, че нарушението е извършено от лицето,
посочено като нарушител (лично или чрез негов представител, когато се касае за
ЮЛ или ЕТ), че нарушителят го е извършил виновно (когато се касае за ФЛ), а в
случая констатираните нарушения по Закона за водите не могат да се вменят в
отговорност на жалбоподателя.
С измененията на Закона от 03.07.2018 година (ДВ, бр. 55)
е създаден нов чл. 141а, с който е въведено разделение между язовирите на големи
и малки в зависимост от височината на стената и завиряващия обем, като тези с
височина на стената, по-голяма от 15 м от най-ниската точка на основата до
короната, и тези с височина на стената между 5 м и 15 м и завиряващи обем,
по-голям от 3 милиона куб. м, са големи (ал. 1), а останалите, които не
отговарят на посочените условия, са малки (ал. 2).
По силата на ал. 3 на чл. 141а от Закона за водите на
контрол по него и по наредбата по чл. 141, ал.
2 (Наредба № 13 / 29.01.2004
година за условията и реда за осъществяване на техническата експлоатация на
язовирните стени и съоръженията към тях - обн., ДВ, бр. 17 от 02.03.2004
година и / или Наредба за условията и
реда за осъществяване на техническата и безопасната експлоатация
на язовирните
стени и на
съоръженията към тях, както и на контрол
за техническото им състояние - обн., ДВ, бр. 81 от 14.10.2016 година) подлежат
и големите, и малките язовири, но за вторите, за да подлежат на контрол, са
въведени допълнителни критерии – по отношение на потенциалната им опасност да е
установено, че нарушаването на конструктивната цялост на язовирните им стени
създава заплаха за човешки жертви или застрашават критична инфраструктура (първи
критерий) и да отговарят поне на едно от следните условия: създаваният воден напор да е по-малък от 7,00 м и
завиреният обем да е по-малък от 50000 куб. м; създаваният воден напор да е
по-малък от 2,00 м, независимо от завирения обем; завиреният обем да е по-малък
от 15000 куб. м, независимо от създавания воден напор; водосборният басейн да е
не повече от 2,00 кв. км и водохранилището да не се пълни чрез деривации или
помпена станция (втори критерий при четири различни хипотези).
От доказателствената
съвкупност се установява, че язовир „Пилшево
3“ на Община Първомай е малък – завиреният му обем е 560000 куб. м (отразен в Констативен
протокол № 07-01-56 / 17.07.2018 година) и по аргумент за противното от нормата
на чл. 141а, ал. 1, т. 2 от Закона за водите не може да се класифицира като голям.
Но липсва информация изобщо за потенциалната опасност на язовира, критериите за
която по разпоредбата чл. 141б, ал. 2 от Закона за водите се определят съгласно
наредбата по чл. 141, ал.
2 от назначена от Министерския съвет междуведомствената комисия,
включваща представители на Министерството на околната среда и водите, на Министерството
на регионалното развитие и благоустройството, на Министерството на земеделието,
храните и горите, на Министерството на енергетиката, на Министерството на
икономиката, на Министерството на вътрешните работи и на научните среди, имащи
пряко отношение към язовирните стени и съоръженията към тях, а съгласно чл.
141б, ал. 3 от Закона класификацията на язовирите по степен на потенциална опасност
се извършва от комисия по чл. 138а, ал. 3 – назначени от областния управител
представители на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор на Главна
дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ при МВР, на областната
администрация, на басейновата дирекция и на общината, на чиято територия се
намира язовирът.
При липса на обективни данни по императива на чл.
141а, ал. 3 от Закона за водите и по специално – липса на информация за
класификация по потенциална опасност, няма как да се определи дали водният
обект – поземлен имот с площ 91,508 дка с начин на трайно ползване: язовир,
съставляващ имот с № 068028 в местността Илан дере / Чилингиров кайряк по
картата на възстановената собственост за землището на село Буково (ЕКАТТЕ
56335), община Първомай, област Пловдив, не попада сред изключените от контрол
малки язовири и да се счете по несъмнен начин, че за констатираните на 17.07.2018
година технически неизправности стопанинът му следва да носи
административнонаказателна отговорност.
Воден от горните мотиви и на основание чл. 63, ал. 1
от ЗАНН Районен съд -Първомай, първи съдебен състав
Отменя Наказателно
постановление № НЯСС - 441 / 13.12.2018 година на Зам.-председателя на Държавна
агенция за метрологичен и технически надзор, с което на Община Първомай, ЕИК *,
със седалище и адрес на управление: град Първомай, област Пловдив, улица „Братя
Миладинови“ - юг № 50, представлявана от А.А.П. - кмет, е ангажирана
административнонаказателната отговорност, както следва:
Ø
за
нарушение по чл. 141, ал. 1, т. 1 от Закона за водите на основание чл. 200, ал.
1, т. 38 от същия Закон е наложена имуществена
санкция в размер на 2000 (две хиляди) лева;
Ø
за
нарушение по чл. 141, ал. 1, т. 2 от Закона за водите на основание чл. 200, ал.
1, т. 38 от същия Закон е наложена имуществена
санкция в размер на 2000 (две хиляди) лева.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд - Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за
постановяването му.
Районен съдия: (п)
СЗ