Решение по дело №64/2021 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 14 май 2021 г. (в сила от 14 май 2021 г.)
Съдия: Стела Александрова Динчева
Дело: 20217220700064
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 март 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е № 82

 

 Гр. Сливен, 14.05.2021 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд Сливен в публично заседание на двадесет и първи април две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СЛАВ БАКАЛОВ

ЧЛЕНОВЕ: ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА

СТЕЛА ДИНЧЕВА

 

при секретаря Ваня Костова с участието на прокурора Христо Куков разгледа докладваното от съдия Динчева КАНД № 64 по описа за 2021 год. и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на глава ХІІ от Административно процесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 63, ал. 1 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

Образувано е по жалба на ТД на НАП Бургас срещу Решение № 364 от 07.12.2020 год. постановено по АНД № 1079/2020 год. по описа на Районен съд Сливен,с което е отменено НП № 504630-F530112 от 29.05.2020 год. на началник отдел "Оперативни дейности" Бургас при ЦУ на НАП, с което на "А.Комерс 1" ООД с ЕИК ……………. е наложена имуществена санкция в размер на 1000 лева на основание чл. 185, ал. 2 от ЗДДС във връзка с чл.185, ал.1 от ЗДДС за нарушение на чл. 8, ал. 2 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 год. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти... / ДВ бр. 106/2006 год. / във вр. с § 8, ал. 1, изр. 1 от ПР на Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № Н-18 от 2006 год. във вр. с §22, ал.2 от ПЗР на Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № Н-18/13.12.2006 год. във вр. с чл. 118, ал. 4 от ЗДДС. С решението на районния съд НАП е осъдена да заплати на дружеството разноски в размер на 300 лева.

В касационната жалба се твърди, че първоинстанционното решение е неправилно и незаконосъобразно. Необосновано съдът е приел, че са налице съществени нарушения на процесуалните правила. Касаторът счита, че актът и НП отговарят на изискваният на закона. Извършването на нарушението било безспорно установено. Прави искане съдът да постанови решение, с което да отмени обжалваното решение и да се потвърди НП. Претендира разноски за двете инстанции.

В съдебно заседание касаторът редовно призован не изпраща представител.

В съдебно заседание ответникът по касационната жалба "А.Комерс 1" ООД не изпраща представител. В представено писмено становище се прави искане съдът да остави в сила решението на районния съд.

Прокурорът от Окръжна прокуратура Сливен дава становище за основателност на жалбата и предлага на съда да отмени съдебното решение и да потвърди НП.

Административен съд Сливен като обсъди посочените в жалбата касационни основания, доводите и становищата на страните и доказателствата по делото и след като извърши служебна проверка съгласно чл. 218, ал. 2 от АПК прие за установено следното:

Касационната жалба като подадена от активно легитимирано лице, в законоустановения 14-дневен срок и насочена срещу акт, подлежащ на касационен съдебен контрол, е процесуално допустима.

За да постанови решението си районният съд e приел от фактическа страна, че наказателното постановление е издадено въз основа на Акт за установяване на административно нарушение № F530112 от 05.12.2019 год. съставен срещу ответното дружество от инспектор по приходите при ЦУ на НАП гр. Бургас. От фактическа страна в акта и НП е посочено, че на 13.11.2019 год. от органите на приходите е била извършена проверка в търговски обект – г. находяща се в гр. Сливен, ул. „С. К.“ № … ст. от "А.Комерс 1" ООД. Установено било, че в обекта се използва фискално устройство-ЕСФП модел „Тенакс 2007-KLинд.№ IS007623, номер на фискалната памет 12017554, регистрирано в НАП с № 3642265, одобрено със свидетелство на БИМ № 141FS, което не отговаря на функционалните и технически изисквания на Наредба №Н-18/13.12.2006 год. на МФ. Органите по приходите приели, че "А.Комерс 1" ООД не изпълнило задължението си към 31 юли 2019 год. да има документ за придобиване/сключен договор с производител/вносител за придобиване на ЕСФП от одобрен след 31 март 2019 год. тип, както и изготвен график за въвеждане в експлоатация на ЕСФП в стопанисвания обект и те да са подадени по електронен път в компетентната ТД на НАП чрез използване на КЕП и да приведе дейността си в съответствие с изискванията на тази наредба в срок до 30 септември 2019 год. Като нарушени законови разпоредби в акта са посочени чл. 8, ал. 2 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 год. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти... / ДВ бр. 106/2006 год. / във вр. с § 8, ал. 1, изр. 1 от ПР на Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № Н-18 от 2006 год. във вр. с §22, ал.2 от ПЗР на Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № Н-18/13.12.2006 год. във вр. с чл. 118, ал. 4 от ЗДДС.

Въз основа на съставения АУАН е издадено НП № 504630-F530112 от 29.05.2020 год., с което на дружеството е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 1000 лева на основание чл.185, ал.2 във връзка с ал.1 от ЗДДС.   

Районният съд е разпитал като свидетел актосъставителя. Същият посочил, че дружеството използва в дейността си фискално устройство, което не отговаряло на функционалните и техническите изискванията на Наредбата.

При така приетата фактическа обстановка районният съд приел от правна страна, че НП е незаконосъобразно като същото е издадено при съществено нарушение на процесуалните правила. Като нарушени текстове съдът е посочил чл.57, ал.1, т.5 и т.6 от ЗАНН и чл.42, т.3 от ЗАНН, а именно, че в НП и акта следва да е посочена датата и мястото на извършване на нарушението, както и че описаното деяние следва да може да се подведе под конкретна правна норма. В конкретния случай нито в акта, нито в НП е посочена датата на извършване на нарушението и мястото. Освен това в НП били посочени различни срокове, които се твърди, че са нарушени-31 юли 2019 год. и 30 септември 2019 год., от което отново не ставало ясно кога е извършено нарушението.

На следващо място районният съд е приел, че нарушението, за което е съставен АУАН се изразява в използване на фискално устройство, което не отговаря на функционалните и технически изисквания на наредбата и е квалифицирано като нарушение на чл.8, ал.2 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 год. Тази норма обаче била бланкетна и препращала към други разпоредби на наредбата, които не били посочени нито в акта, нито в НП. Налице била неяснота относно възприетото от АНО нарушение.

В обстоятелствената част на НП били описани нарушения на два срока визирани в наредбата, но наложеното наказание било едно, от което не ставало ясно за кое нарушение е наложено наказание.

Районният съд е направил извод, че издаденото НП е незаконосъобразно, тъй като при издаването му са допуснати нарушения на процесуалните правила.

Административен съд Сливен намира първоинстанционното решение за правилно.

Обжалваното НП е незаконосъобразно освен на основанията, които районният съд е изложил и по следните съображения:

Както в АУАН, така и в НП нарушението, за което е наказан търговецът не е описано по ясен, пълен и разбираем начин от фактическа страна. Не става ясно какво нарушение се вменява във вина на наказаното лице - дали, че използва в търговския си обект фискално устройство, което не отговаря на функционалните и технически изисквания на Наредба №Н-18/13.12.2006 год., дали че не е изпълнило задължението си към 31 юли 2019 год. да има документ за придобиване/сключен договор с производител/вносител за придобиване на ЕСФП от одобрен след 31 март 2019 год. тип, както и изготвен график за въвеждане в експлоатация на ЕСФП в стопанисвания обект и те са да подадени по електронен път в компетентната ТД на НАП чрез използване на КЕП или че не е привело дейността си в съответствие с изискванията на наредбата в срок до 30.09.2019 год. съгласно § 8, ал. 1, изречение първо от ПР на Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № Н-18 от 13.12.2006 год. Нито в НП, нито в АУАН е посочено на кои функционални или технически изисквания от Наредба №Н-18/13.12.2006 год. не отговаря установената в обекта и подробно описана ЕСФП. Съгласно чл.8, ал.2 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 год. фискално устройство от одобрен тип е устройство, което отговаря на техническите и функционалните изисквания съгласно ал. 1, има издадено свидетелство за одобрен тип и е вписано в регистъра по чл. 10, ал. 9, а съгласно ал.1 фискалните устройства трябва да отговарят на функционалните изисквания съгласно приложение № 1 и техническите изисквания съгласно приложение № 2. В тези приложения подробно са описани изискванията, на които следва да отговарят устройствата, но в конкретния случай по преписката няма данни на кои точно изисквания не е отговаряло устройството в обекта на дружеството. Що се касае до нарушението „не е привело дейността си в съответствие с изискванията на наредбата в срок до 30.09.2019 год.“ отново не е посочено за кои изискванията става въпрос и в какво се изразява това нарушение.

По същество АНО е приел, че всички изложени в НП фактически обстоятелства осъществяват от обективна страна състава на едно нарушение, което е неправилно, тъй като изложените факти са елементи от съставите на няколко отделни нарушения, които АНО е смесил. Това от своя страна е довело до неправилна правна квалификация, тъй като приетата от АНО правна конструкция е недопустима, защото включва в себе си различни отделни нарушения на Наредба №Н-18/13.12.2006 год.

В настоящия случай в НП е посочено, че при проверката на 13.11.2019 год. в търговския обект на оспорващото дружество е установена ЕСФП модел „Тенакс 2007-KLинд.№ IS007623, номер на фискалната памет 12017554, регистрирано в НАП с № 3642265, одобрено със свидетелство на БИМ № 141FS. Тези данни са описани в протокола от извършената проверка. В НП изрично е посочено, че установената ЕСФП е със свидетелството от Българския институт по метрология № 141FS. Очевидно е, че след като ФУ има издадено свидетелство от БИМ, то с оглед разпоредбите на чл. 8, ал. 3 – чл. 11 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 год. е отговаряло на функционалните и технически изисквания на наредбата. От служебно направената справка в публичния Регистър на одобрените типове електронни системи с фискална памет за продажба на течни горива /ЕСФП/, воден от Българския институт по метрология съгласно чл. 10, ал. 9 от Наредба № Н-18 е видно, че под № 395 в регистъра на 16.03.2012 год. е вписан одобрен тип ЕСФП модел „Тенакс 2007-KL“ с производител/вносител "Тенакс 2011" ООД. Съгласно чл. 12, ал. 1, изречение първо от Наредба № Н-18/13.12.2006 год. свидетелството за одобряване се издава за срок 10 години или до промяна в техническите и/или функционалните изисквания към ФУ произтичащи по силата на закон. Следователно 10 годишният срок на валидност на удостоверението не е изтекъл към датата на проверката, а в НП не са посочени на кои точно променени технически или функционални изисквания произтичащи по силата на закон не отговаря описаното в НП функционално устройство при проверката на 13.11.2019 год. за да се приеме, че срокът на удостоверението е изтекъл, т. е. че то не е от одобрен тип. По този начин наред с неточното и непълно описание на нарушението от фактическа страна се нарушава и правото на защита на нарушителя, което включва в себе си и правото да разбере какво точно му се вменява във вина от фактическа страна, за да може да организира защитата си.

Следващата норма от правната конструкция на АНО е разпоредбата на § 8, ал. 1, изречение първо от ПР Наредба № Н-18/13.12.2006 год. Следва да се посочи, че цитираната от АНО разпоредба не е от преходните разпоредби на Наредба № Н-18 от 2006 г., а е от Преходните разпоредби на Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № Н-18 от 2006 год. /ДВ бр. 10/2019 год./. Първоначалната редакция на разпоредбата е гласяла, че лицата, които използват ЕСФП привеждат дейността си в съответствие с изискванията на тази наредба в срок до 31 март 2019 год. След изменението и с разпоредбата на § 45 от ПЗ на Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № Н-18 от 2006 год. /ДВ бр. 23 от 29.03.2019 г. /, разпоредбата гласи, че лицата, които използват ЕСФП, привеждат дейността си в съответствие с изискванията на тази наредба в срок до 30 септември 2019 год. Това е действащата редакция към датата на проверката 13.11.2019 год. Следва да се посочи, че с тази наредба са направени изменения в Приложение № 1, раздел III, т. 4, касаещи реквизитите на фискалната бележка по чл. 26, ал. 1 и 2 от Наредба Н-18, издавана на клиента, в раздел V е създадена нова б. "аа", съдържаща образец на стандартен клиентски фискален бон за продажба/зареждане на течни горива, както и в Приложение № 2, раздел VI, б. "е", като думите "в този случай се допуска ЕСФП да продължи да работи до 15 минути от прекъсването; в случай че прекъсването не се възстанови до изтичане на 15-ата минута от момента на прекъсването, системата се блокира; в случай че връзката/комуникацията се възстанови преди изтичането на 15-ата минута от началото на прекъсването, работата на системата продължава, като се изпраща съответно съобщение за възстановяване на връзката; " се заличават.

При описанието на деянието в АУАН и в НП не е посочено нито едно фактическо обстоятелство, от което да е видно на кои нови функционални и технически изисквания въведени с Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № Н-18/13.12.2006 год. не отговаря функциониращата в търговския обект на оспорващия ЕСФП, за да е налице за него задължение да го приведе в съответствие с тази наредба съгласно § 8, ал. 1, изречение първо от ПР Наредба № Н-18/13.12.2006 год. Следователно описаното от АНО деяние не може да бъде квалифицирано като нарушение на тази разпоредба.

По изложените съображения обжалваното НП е незаконосъобразно като издадено при допуснато съществено процесуално нарушение и в нарушение на материалния закон. Като е стигнал до същия краен извод районният съд е постановил правилно решение.

Предвид изложеното настоящият състав счита, че обжалваното решение е валидно, допустимо и е в съответствие с материалния закон. Не са налице посочените в жалбата касационни основания, предполагащи отмяна на решението и то следва да бъде оставено в сила като правилно.

Водим от горното Административен съд Сливен на основание чл.221, ал.2 от АПК

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 364 от 07.12.2020 год. постановено по АНД № 20202230201079/2020 год. по описа на Районен съд Сливен.

 

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ

 

 

        ЧЛЕНОВЕ