Решение по дело №487/2020 на Районен съд - Ихтиман

Номер на акта: 260115
Дата: 13 май 2021 г. (в сила от 18 юни 2021 г.)
Съдия: Светозар Любомиров Георгиев
Дело: 20201840200487
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Ихтиман, 13.05.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД ИХТИМАН, ІII състав, в публично заседание на двадесет и седми април две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: СВЕТОЗАР ГЕОРГИЕВ

 

при секретаря Цветелина Велева, като разгледа докладваното от съдията НАХД № 487/2020 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производство по чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление №365/08.10.2020г. на Директора на РДГ София, с което на Д.Н.Х., ЕГН **********, за нарушение на чл. 257, ал. 1, т. 1 ЗГ, вр. чл. 108, ал. 3 от ЗГ, вр. чл. 12б, ал. 1, т. 5 от Наредба №1/30.01.2012г. за контрола и опазването на горските територии на основание чл. 257, ал. 1, т. 1 от ЗГ е наложена глоба в размер на 300 лв..

В жалбата се излагат подробни доводи за незаконосъобразност на обжалваното НП. Твърди се, че нарушението не е извършено, че са допуснати съществени нарушения на процесуалния и материалния закон. В с.з. се допълва, че нарушението не е извършено в посочения период, както и че е нарушено правото на защита.

Ответната страна не изпраща представител в съдебно заседание, като в писмено становище моли жалбата да бъде оставена без уважение и претендира разноски.

След преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, съдът приема за установено от фактическа страна следното:

Жалбата е процесуално допустима като подадена при условията на чл. 59 ЗАНН. Разгледана по същество е основателна, като съображенията за това са следните:

Съставен е АУАН за това, че за периода от 03.01.2020г. до 16.03.2020г. Д.Н.Х. в качеството си на лице по чл. 108, ал. 2 от ЗГ, на което е издадено позволително за сеч №0534520/03.01.2020г. за подотдел 208Т, имот №822036, находящ се в землището на с. Очуша, не е изпълнил задълженията си да следи за спазване правилата за сеч, в т.ч. да се извършва сеч само в границите на имота, като вследствие на това е извършил сеч на 25бр. дървета от дървесни видове бял бор, цер, зимен дъб в съседни имота с номера 827035 и 822037 с общ обем 9,35 куб.м., същите са маркирани с КГМ. Правната квалификация, дадена от актосъставителя, е по чл. 257, ал. 1, т. 1 от ЗГ и чл. 108, ал. 3 от ЗГ, вр. чл. 12б, ал. 1, т. 5 от Наредба №1 за КОГТ. АУАН бил подписан от актосъставителя, свидетеля и нарушителя.

Издадено е атакуваното НП, в което посоченото в АУАН изпълнително деяние на нарушението– „е извършил сеч“, е заменено с това, че „е допуснал сеч“.; В останалата част е възпроизведено съдържанието на АУАН досежно описанието на нарушението. На основание чл. 257, ал. 1, т. 1 от ЗГ е наложена глоба в размер на 300 лв..

АУАН и НП са издадени от компетентни органи в сроковете по чл. 34 от ЗАНН.

Атакуваното НП следва да бъде отменено, като съображенията за това са следните.

На първо място производството по установяване на административни нарушения и налагане на административни наказания чрез съставяне на АУАН и издаване на НП е строго формален процес и ЗАНН урежда изчерпателно процедурата и реквизитите, които трябва да съдържат съответните актове.

В случая е налице разминаване по отношение на изпълнителното деяние между АУАН и НП, каквото разминаване е недопустимо. В описанието на нарушението в АУАН се посочва, че жалбоподателят „е извършил сеч“, а в НП, че същият е „е допуснал сеч“. В този смисъл е налице несъответствие на АУАН с НП. Формалността на административнонаказателното производство предпоставя максимална прецизност на наказващия орган при индивидуализацията на конкретното нарушение. Наказателните постановления са правораздавателни актове и следователно имат статута на присъда по НПК, докато с АУАН на конкретно лице се вменява извършването на конкретно административно нарушение и същите имат характера на постановление за привличане на обвиняем. Поради това тези актове не могат да бъдат променяни, допълвани, допълнително мотивирани, нито пък е допустимо санкционираното лице или съдът да извлича по тълкувателен път законово определените им реквизити. Наказателното постановление следва да възпроизведе фактите, описващи нарушението, такива, каквито са отразени в АУАН. Това императивно изискване се съдържа в разпоредбите на чл. 42, т. 4, относно АУАН и чл. 57, ал.1, 5 от ЗАНН относно НП. Наказателното постановление следва да съответства на констатациите в АУАН. ЗАНН поставя изисквания за точно описание на нарушението, което се вменява на привлеченото към административна отговорност лице. Описанието на нарушението, дадено в АУАН трябва да остане непроменено в издаденото въз основа на него наказателно постановление. В този смисъл разминаването в описанието, посочено в АУАН и НП, изразяващо се в заличаване на констатации от АУАН (че жалбоподателят е извършил сеч) и замяната им чрез добавяне на нови факти за първи път с НП, а именно, че жалбоподателят е допуснал сеч (респ. той самият не я е извършил) е нарушило правото на защита на същия. Административнонаказващият орган няма право за пръв път в НП да прави допълнително или различно описание на нарушението, каквото не присъства в АУАН.

На второ място в АУАН и в НП е посочено, че жалбоподателят е лице по чл. 108, ал. 2 от ЗС. Съгласно чл. 108, ал. 3 от ЗГ (цитиран като нарушен в АУАН и в НП) лицето по ал. 2, на което е издадено позволителното за сеч, упражнява контрол и взема мерки за предотвратяване и спиране на незаконни действия по извършването на добива на дървесина, както и за транспортирането на остатъците от сечта, по ред, определен с наредбата по чл. 148, ал. 11, до освидетелстване на сечището. Това означава, че след освидетелстване на сечището лицето по ал. 2 вече няма горепосочените задължения.

В конкретния случай в АУАН и НП като време на извършване на нарушението е посочен периодът от 03.01.2020г. (дата на издаване на позволителното за сеч) до 16.03.2020г. (датата на издаване на протокола за освидетелстване на сечището). Същевременно проверката, при която нарушението е установено и е съставен констативен протокол е от 12.04.2020г., т.е. почти 1 месец след като жалбоподателят вече не е имал задълженията по чл. 108, ал. 3 от ЗГ (сочен като нарушена разпоредба в АУАН и в НП). Свидетелите Д. и А. (актосъставител и свидетел по АУАН) заявяват, че отсечените дървета са установени при проверката след изтичане на позволителното за сеч. Наказващият орган, който е носител на доказателствената тежест, е длъжен да докаже всички елементи от състава на административното нарушение, предмет на административнонаказателното обвинение. По делото не се установи по категоричен начин, че нарушението е извършено в периода от 03.01.2020г. до 16.03.2020г., а не в периода от 17.03.2020г. до 12.04.2020г. (т.е. след освидетелстване на сечището и преди проверката на контролните органи, в който случай жалбоподателят няма задълженията по чл. 108, ал. 3 от ЗГ).

На трето място според чл. 6 от ЗАНН административно нарушение е това деяние (действие или бездействие), което нарушава установения ред на държавното управление, извършено е виновно и е обявено за наказуемо с административно наказание, налагано по административен ред. Следователно деянието обявено за административно нарушение трябва да е извършено виновно - умишлено или непредпазливо (чл. 7, ал. 1 ЗАНН). Деянието е извършено умишлено, когато деецът е съзнавал общественоопасния характер на нарушението, предвиждал е неговите общественоопасни последици и пряко е искал или съзнателно е допускал настъпването на тези последици. Деянието е извършено непредпазливо, когато деецът не е предвиждал настъпването на общественоопасните последици, но е бил длъжен и в конкретния случай е могъл да ги предвиди, или когато е предвиждал настъпването на тези последици, но самонадеяно, лекомислено е мислил да ги предотврати.

В конкретния случай в НП е посочено, че причина за нарушението са неправилно поставени граници на насаждението, като точните граници на имотите са определени от проверяващите с GPS устройство. Свидетелите Д. и А. (актосъставител и свидетел по акта) заявяват, че по време на проверката жалбоподателят им е заявил, че е извършвал сечта съобразно границите на имота, които са установени с неговия GPS. При проверката било установено, че тези граници се различават от границите на GPS, използван от проверяващите, и именно поради това разминаване се е стигнало до извършване на нарушението. Също така св. Н., който е издал позволителното за сеч и е освидетелствал сечта, заявява, че е извършена проверка с GPS на жалбоподателя и не са открити проблеми при границите на сечището съгласно устройството.  По делото липсват данни жалбоподателят да е знаел, че неговото GPS устройство не измерва точно. Подобна неизправност не е установена и от св.  Н., който е лицензиран лесовъд на частна практика, прави селскостопански и лесоустройствени програми, издава позволителни за сеч, като преди да ги издаде отива на място за който и да е обект и проверява дали правилно са маркирани дърветата и заграден имотът. Следователно жалбоподателят нито е съзнавал, респ. искал или допускал изсичането на дървета извън действителните граници на имота, нито е могъл да го предвиди. Поради това съдът приема, че не е извършено виновно деяние по смисъла на чл. 6 от ЗАНН.

С оглед всичко гореизложено са налице предпоставките за отмяна на атакуваното НП, поради което и на основание чл. 63, ал.1 ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление №365/08.10.2020г. на Директора на РДГ София, с което на Д.Н.Х., ЕГН **********, за нарушение на чл. 257, ал. 1, т. 1 ЗГ, вр. чл. 108, ал. 3 от ЗГ, вр. чл. 12б, ал. 1, т. 5 от Наредба №1/30.01.2012г. за контрола и опазването на горските територии на основание чл. 257, ал. 1, т. 1 от ЗГ е наложена глоба в размер на 300 лв..

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд София област  в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

                                                                       

РАЙОНЕН СЪДИЯ: