Решение по дело №332/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 426
Дата: 9 ноември 2022 г.
Съдия: Кремена Димова Костова Грозева
Дело: 20227240700332
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 май 2022 г.

Съдържание на акта

      Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е     332

 

                      09.11.2022г., гр. Стара Загора

 

    В   И  М  Е  Т  О   Н  А   Н  А  Р  О  Д  А

 

Административен съд Стара Загора, седми състав, в открито съдебно заседание на десети октомври през две хиляди и двадесет и втора година в състав:

 

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРЕМЕНА КОСТОВА-ГРОЗЕВА

 

при  секретаря Албена Ангелова

и в присъствието на прокурора

изслуша докладваното от съдията КОСТОВА-ГРОЗЕВА адм. дело №332 по описа на съда за 2022г.

  Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, във връзка с чл. 8, ал. 3 във вр. с ал.2, т.3 от Закона за запасите от нефт и нефтопродукти /ЗЗНН/.

   Образувано е по жалба от „ЕВРИКОМ“ООД, със седалище в град Стара Загора, представлявано от Управителя Н. А. против Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации №Р-12-83/27.04.2022г., издадено от Зам. Председател на ДА “ДРВВЗ“.

   Жалбоподателят твърди, че на 03.05.2022г. получил писмо с обратна разписка, съдържащо обжалваното разпореждане и в законоустановения 14 дневен срок го обжалва. Атакуваният административен акт бил издаден на осн. чл.7, ал.1, т.8, чл.87, ал.2, т.3 и ал.5, чл.12 и чл.23 от ЗЗНН и с него били определени нива на запаси за извънредни ситуации за периода от 01.07.2022г. до 30.06.2023г. по видове, съгласно чл.2, ал.1 от ЗЗНН, а именно котелни горива – 292,607 тона, както и било разпоредено на дружеството да  приведе нивото си на запаси до 01.07.2022г. и да съхранява записите за срок до 30.06.2023г., както и да създаде, съхранява и обновява запасите със свои средства и за своя сметка.

Това разпореждане се счита за изцяло незаконосъобразно, необосновано и неправилно, издадено в противоречие с материален и процесуален закон и следвало да се отмени изцяло.

Относно довода за необоснованост на разпореждането се сочи, че същото страдало от пълна липса на мотиви. Макар и да имало цитирани в него различни правни разпоредби и административни актове, то не били изложени никакви други мотиви за издаването му. Липсвали фактически мотиви относно възприетото общо участие на всички задължени лица в общия нетен внос и вътреобщностни пристигания на територията на страната през предходната календарна година, по който било изчислено количеството от 292,607 тона, което според органа било определено пропорционалното участие на жалбоподателя спрямо общото участие на всички задължени лица. 

Мотивира се, че жалбоподателят няма качеството на „задължено лице“ по см. на ЗЗНН и поради това нямал задължението да създаде, да съхранява, обновява и възстановява със свои средства и за своя сметка запаси за извънредни ситуации в посочените в разпореждането количества. През предходната календарна година /2021/ дружеството не било внасяло и/или доставяло от вътреобщностни пристигания на територията на страната енергийни продукти по приложение А, гл. 3.4 от регламент ЕО №1099/2008 и на тежки горива, нито реализирало продажби от производство или възлагане на производство на територията на страната на енергийни продукти по приложение А, гл.3.4 от посочения регламент на тежки горива, с изключение на продуктите „парафини и восъци“. Дружеството не извършвало и дейност по внос, съхранение и продажба на горива, не притежавало необходимите за такава дейност материално – техническо оборудване, нито съответните разрешителни и лицензи. Основната му дейност била доставка на парафини и восъци, производство на парафинови и восъчни свещи, търговия с парафини и восъци и на произведени свещи. Оспорва изцяло извършения подбор и включването на дружеството в това разпореждане.

Твърди, че било неточно, неправилно, противоречиво и неясно интерпретиране на информацията, подадена и получена по силата на чл.4, ал.2 от ЗЗНН, като именно в следствие на това административният орган неправилно и незаконосъобразно издала атакувания административен акт. Незаконосъобразността се следвала и от неправилното тълкуване на материалния закон – както нормите на вътрешното право, така и на нормите на ЕС.

Мотивира и доводи за неспазени процесуални правила при издаване на разпореждането и същата била опорочена. На дружеството били вменени задължения, които то нямало как да изпълни. Тези нарушения били съществени и водели до нарушаване на правото на защита на дружеството. Нарушена била формата на административния акт, тъй като липсвали задължителни реквизити – фактически и правни основания и мотиви за неговото издаване. Органът не съобразил основния предмет на дейност на дружеството и липсата на предпоставки за задължението му да поддържа запаси с последиците от наложеното предписание. Прилагането на това щяло да доведе до негативни последици за жалбоподателя. 

По тези съображения се иска отмяна на разпореждането, с която на дружеството е определено ниво на запаси за извънредни ситуации за периода 01.07.2022г.-30.06.2023г., а именно – котелни горива в количество 293,607 тона, е разпоредено да приведе нивото на запаси за извънредни ситуации, като създаде до 01.07.2022г. количествата при спазване на чл.30, ал.1 от ЗЗНН, да съхранява запасите за извънредни ситуации в срок до 30.06.2023г. и да създаде, съхранява и обновява със свое средства и за своя сметка запасите за извънредни ситуации по т. 1 от разпореждането.

Жалбоподателят, редовно призован в с.з., се представлява от адв. Д., който поддържа жалбата на доверителя си. Претендира за разноски. Прилага писмена молба, в която се излагат правни доводи за незаконосъобразност на процесното разпореждане.

Ответникът, редовно призован в с.з., се представлява от процесуален представител, гл. юрк. Г.. По делото се прилага писмен отговор на жалбата, с който се оспорва като неоснователно твърдението на жалбоподателя за незаконосъобразност на разпореждането. Пледира за отхвърляне на жалбата. Претендират за разноски. Прилага допълнително писмени бележки.

            Съдът, въз основа на служебно извършената съвкупна преценка на приетите по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

            До Управителя на жалбоподателя било изпратено писмо изх. № 1449/24.02.2022г. /л.22/ относно извънпланова проверка по см. на чл.24, ал.3 от Наредба №1/2014г. за проверките извършвани от ДА “ДРВВЗ“ по ЗЗНН, с което същият било уведомен, че поради не подаване в установения срок в ДА“ДРВВЗ“ на справка –декларация по чл.4, ал.2 от ЗЗНН на дружеството ще бъде извършена проверка по документи за уточняване на количествата от внос и ВОП на нефтопродукти, за изчисляване на дела на участие на всяко едно задължено лице, спрямо общото участие на всички задължени лица в средно дневния нетен внос и ВОП за предходната календарна година и определяне на нивата на запасите за извънредни ситуации. Същото било получено на 28.02.2022г. /л.23/.

            От Директор ТД на Държавен резерв Пловдив била издадена заповед № РД-10-2-90/11.04.2022г., с която на осн. УП на ДА“ДРВВЗ“ и чл.55, ал.1, т.4 от ЗЗНН, чл.24, ал.2 и ал.5 от  Наредба №1/2014г., с която бил определен състав на комисия, която да извърши проверка на жалбоподателя в периода 13.04-14.04.2022г. относно проверка на документи за уточняване на количествата от внос и износ на нефтопродукти /л.31-32/. Заповедта била съобщена чрез лично връчване на управителя на жалбоподателя на 13.04.2022г.

            Назначената с горната заповед комисия изготвила Констативен протокол №1177/14.04.2022г., като данните от него сочели, че провереното дружеството жалбоподател за предходната календарна година 2021г. осъществило внос износ на парафинови восъци, съотв. внос на 2366,277 тона внос на парафинови восъци и 590,319 тона ВОП на парафинова восъци, износ на парафинови восъци в размер на 325,476 тона и ВОИ на парафинови восъци в размер на 957,638 тона. Наличности към 01.01.2021г- на парафинови восъци – 349,000 тона и наличности към 31.12.2021г. – 348,072 тона. В констативния протокол било посочено, че визираните количества следвало да бъдат включени  при определяне на нивата на ЗИС. Управителят на „ЕВРИКОМ“ ЕООД се запознал с констативния протокол на 14.04.2022г. /л.41/. Към протокола били приложени и документи /л.43-55/.

С докладна записка от Гл. Директор на ГД „ДРВВЗЗ“ рег. № 2532/21.04.2022г. /л. 69-76/, подадена до Председателя на ДА“ДРВВЗ“ била обобщена получената информация за 2021г. по реда на чл.4, ал.2 и ал.3 от ЗЗНН, от констативните протоколи за извършени проверки в случай не несъответствие с информацията, получена по реда на чл.4, ал.2-3 от ЗЗНН и информацията по чл.4, ал.5, т.2, подадена от НСИ. Със същата и въз основа на тази информация било предоставено за утвърждаване от Председателя на ДА „ДРВВЗ“ първо: общо разпореждане за създаване на нивата на запасите за извънредни ситуации за задължените лица и ДА“ДРВВЗ“ за периода 01.07.2022-30.06.2023г., определени въз основа на среднодневния нетен внос и ВОП на нефт и нефтени продукти, съгласно чл.12 от ЗЗНН – Приложение №258 и второ: утвърждаване на проект на заповед за вписване в Регистъра на задължените лица за периода 01.07.2022г. – 30.06.2023г. на ФЮЛ, които през 2021г. са внасяли и осъществявали ВОП на територията на страната на енергийни продукти по Приложение А, гл. 3.4 от Регламент ЕО 01099/2008 и на тежки горива – Приложение № 259. В обективираното в табличен вид приложение на тези лица под №89 фигурира и дружеството жалбоподател. По делото е приложено заверено копие от общо разпореждане за създаване на нивата на запасите за извънредни ситуации за задължените лица и ДА“ДРВВЗ“ за периода 01.07.2022-30.06.2023г., определени въз основа на среднодневния нетен внос и ВОП на нефт и нефтени продукти, съгласно чл.12 от ЗЗНН, утвърдено от Председателя на ДА „ДРВВЗ“ /л.77-82/, като съгласно таблицата към него под т.83 е посоченото дружеството „ЕВРИКОМ“ ЕООД, на което били определени нива на запаси за извънредни ситуации от котелни горива в размер на 292,607 тона.

С процесното Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-83 от 27.04.2022г., издадено от Заместник-председателя на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“, на основание чл. 7, ал. 1, т. 8,  чл. 8, ал. 2, т. 3 и ал. 5, чл.12 и чл. 23 от ЗЗНН, на „ЕВРИКОМ“ ЕООД, ЕИК ********* били определени нива на запаси за извънредни ситуации за периода от 01.07.2022 г. до 30.06.2023г. - нефтопродукти от вида „котелни горива“ в общо количество от 292.607 тона. С административния акт било разпоредено на дружеството да приведе нивото си на запаси за извънредни ситуации в съответствие с определеното по т. 1 от заповедта, като създаде до 01.07.2022г. съответните количества при спазване условията по чл. 30, ал. 1 от ЗЗНН; да съхранява запасите за извънредни ситуации по т. 1 от заповедта за срок до 30 юни 2023г., както и да създаде, съхранява и обновява със свои средства и за своя сметка запасите за извънредни ситуации по т. 1. В разпореждането било посочено, че определянето на нивото на запаси за извънредни ситуации за периода от 01.07.2022 г. до 30.06.2023г. за „ЕВРИКОМ“ ЕООД се основавало на представената информация по реда на чл. 4, ал. 3 и ал. 5, т. 2, б. „а", б. „б" и б. „в“ и изчисленото по чл. 7, ал. 1, т. 7 от ЗЗНН, в равностойност на нефт, участие на всички български и/или чуждестранни физически или юридически лица, както и техни клонове, в среднодневния нетен внос и ВОП на енергийните продукти по приложение А, глава 3. 4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и тежки горива за 2021г. във вр. с чл. 12, ал. 4 и чл. 14 от ЗЗНН, както и Докладна записка № 2532 от 21.04.2022г., изчисленията по Методика за определяне на нивата на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН въз основа на нетния внос и ВОП на територията на страната на енергийните продукти по приложение А, глава 3. 4. от Регламент (ЕО) №1099/2008 и на тежките горива, в равностойност на нефт и Общо разпореждане за създаване на нивата на запасите за извънредни ситуации за задължените лица и Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси" за периода от 01.07.2022 г. до 30.06.2023г., определени въз основа на среднодневния нетен внос и ВОП на нефт и нефтопродукти, съгласно чл. 12 от ЗЗНН, утвърдено от Председателя на ДА ДРВВЗ. Разпореждане № Р-12-83 от 27.04.2022г. било връчено на жалбоподателя на 03.05.2022г. /л. 20/.

По делото се прилагат и: заповед №РД-10-150/29.05.2017г. /л.21/; писмо на Председателя на НСИ с вх. рег. № 1592/02.03.2022г. относно статистически данни за 2021г. във връзка с прилагане ЗЗНН, като към същото били приложени статистически данни в табличен вид относно обстоятелствата, посочени в писмото /л. 24-30/; писмо изх. №1364-1/07.03.2022г. /л.34-39/; заповед № РД-10-214/04.08.2020г., подписана от Зам. Изп. Директор на ДА“ДРВВЗ“ Асен Асенов за утвърждаване на Методика за определяне нивата на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл.2, ал.1 от ЗЗНН и пр. и заповед №ЧР-14-2-526/24.07.2020г. /л.60-61/, ведно с утвърдената Методика /л.62-65/ за определяне на нивата на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл.2, ал.1 от ЗЗНН въз основа на нетния внос и ВОП на територията на страната на енергийни продукти по Приложение А, гл. 3.4 от Регламент  ЕО №1099/2008 и на тежки горива, в равностойност на нефт, ведно с утвърдената Методика /л.66-68/ за определяне на нивата на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл.2, ал.1 от ЗЗНН и нивата на целеви запаси от нефтопродукти по чл.2, ал.2 от ЗЗНН въз основа на потреблението на територията на страната, в равностойност на нефт;

            При така установеното от фактическа страна, от правна Съдът приема следните изводи:

            По допустимостта: жалба е процесуално допустима, като изходяща от активно легитимирано лице, против годен за съдебен контрол индивидуален административен акт, в преклузивния срок за обжалване и пред местно компетентния административен съд. Не се установяват други обстоятелства по см. на чл.159 от АПК, които да правят оспорването недопустимо.

             Разгледана по същество, Съдът я намира за не/основателна, като съобрази следното:

             Процесното разпореждане е издадено от Зам. Председател на ДА „ДРВВЗ“ и представлява индивидуален административен акт по чл.8, ал.2, т.3 от ЗЗНН, с който по властнически път се определят индивидуалните нива на запасите на Държавното предприятие "Държавна петролна компания" и на задължените лица за всеки период на съхраняване. За материално компетентния административен орган има изрично установено правомощие за делегиране на правото му по чл.8, ал.2, т.3 от закона /вж. чл.8, ал.5 от ЗЗНН/ и това делегиране е единствено по отношение на Зам. Председателя на ДА „ДРВВЗ“, който е и конкретният издател на процесния индивидуален административен акт /ИАА/. По делото се прилага неоспорено писмено доказателство /л. 21/, удостоверяващо делегиране по см. на чл.8, ал.5, вр. с ал.2, т.3 от ЗЗНН. Ето защо, процесното разпореждане се явява издадено от надлежен административен орган и по отношение на него не е налице основание за обявяването му за нищожно на основание липса на компетентност, нито на което и да е друго обстоятелство, което да влияе върху валидността на акта.

            Съдът, въз основа на наличните и приети от страните без възражения писмени доказателства приема, че пред него ответната страна доказва обстоятелството, че „ЕВРИКОМ“ ЕООД има качеството на „задължено лице“, по отношение на което може да се издаде акта по чл.8, ал.2, т.3 от ЗЗНН. Това качество изрично се възразява от жалбоподателя. По делото се установи, че от „ЕВРИКМ“ ЕООД не е подадена информацията по чл. 4, ал.2 от ЗЗНН, но безспорно се установи /вж. констативния протокол/, че през календарната 2021г. същото дружество е осъществило внос, износ, ВОП и ВОИ на парафинови восъци в посочените количества. Тези данни не се опровергаха от жалбоподателя. Ето защо, същият се явява „задължено лице“ по силата на закона, по аргумент на чл.4, ал.2, който установява, че такива са „всички български и/или чуждестранни физически и юридически лица, регистрирани като търговци, както и техните клонове, които през предходната календарна година са извършвали на територията на страната дейности по внос и/или вътрешнообщностни пристигания на енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и на тежки горива имат задължения по този закон.“. Не е спорно, че жалбоподателят е регистриран търговец, който през предходната година /2021/ е извършил внос и ВОП на енергийни продукти, включени в Приложение А, гл. 3.4 от регламент ЕО №1099/2008, а именно на такива по т. 3.4.7. НЕФТЕНИ ПРОДУКТИ – включително, „нефтените продукти са агрегиран продуктов показател, равен на сбора от нефтозаводския газ, етана, втечнените нефтени газове, нафтата, бензина за двигатели, авиационния бензин, горивото за реактивни двигатели от бензинов тип, горивото за реактивни двигатели от керосинов тип, друг вид керосин, газьола/дизеловото гориво, мазута, минералния терпентин и SBP, смазочните материали, битума, парафиновите восъци, нефтения кокс и други продукти.

            Не се споделя за основателен доводът на жалбоподателя за допуснати съществени процесуални нарушения и в частност на изискването за мотивираност на административния акт. Съдът приема, че конкретният обжалван административен акт е постановен при спазване на нормативно установените изисквания за форма и съдържание на акта. В него се сочат както правни, така и фактически основания. Мотивите за разпореденото определяне на „ЕВРИКОМ“ ЕООД на нива на запаси за извънредни ситуации за периода от 01.07.2022 г. до 30.06.2023г. - нефтопродукти от вида „котелни горива“ в общо количество от 292,607 тона, се съдържат в посочените в разпореждането документи, на които се основава издаването на оспорения акт - представената информация по реда на чл. 4, ал. 2 и ал. 3, ал. 5, т. 2, б. „а", б. „б" и б. „в"; Докладна записка № 2532 от 21.04.2022г. на Главния директор на ГД ДРВВЗЗ, обективираща изчисленията по Методика за определяне на нивата на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН въз основа на нетния внос и ВОП на територията на страната на енергийните продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) №1099/2008 и на тежките горива, в равностойност на нефт и Общо разпореждане за създаване на нивата на запасите за извънредни ситуации за задължените лица и Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси" за периода от 01.07.2022 г. до 30.06.2023г., определени въз основа на среднодневния нетен внос и ВОП на нефт и нефтопродукти, съгласно чл. 12 от ЗЗНН, утвърдено от Председателя на ДА ДРВВЗ. Посочените документи са част от административната преписка по издаване на обжалваното разпореждане, съдържащи фактическите основания по см. на чл.59, ал.2, т.4, предл. първо от АПК за постановяването на акта. Ето защо и при прилагане на разрешението, дадено с ТР № 16 от 31.03.1975г. на ОСГК /че няма пречка мотивите да се съдържат в отделен документ, изготвен във връзка с издаването на акта и предхождащ неговото издаване/, Съдът приема, че са изпълнени изискванията на чл. 59, ал.2, т.4 от АПК за постановяване на мотивиран административен акт, което сочи, че възраженията на жалбоподателя за формална незаконосъобразност на акта, са неоснователни.

          Също неоснователно е и наведеното без конкретика оплакване за допуснати други нарушения на административно-производствените правила при издаването на оспореното Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-83 от 27.04.2022г. Редът за определяне на запасите за извънредни ситуации, които се създават и поддържат от задължените лица и от Държавно предприятие "Държавна петролна компания", е регламентиран в чл. 12 от ЗЗНН. При спазване на нормативното изискване по чл.12, ал.3 от ЗЗНН, при определяне нивата на запасите за извънредни ситуации е взета предвид информацията, получена по чл. 4, ал. 2, 3, ал. 5, т. 2, ал. 6, 7 и 9 от ЗЗНН. Предвид обстоятелството, че оспорващият не е подал справката-декларация по образец за 2021 година /по чл.4, ал.2 от закона/, то съгласно чл.12, ал. 4 от ЗЗНН на същия е извършена проверка, която е съобразно изискванията на чл. 24, ал. 2 и чл. 26, ал. 2 и ал. 3 от Наредба №1 от 28.07.2014г. за проверките, извършвани от Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси" по Закона за запасите от нефт и нефтопродукти. Проверката е осъществена въз основа на надлежно издадена заповед /вж. заповед № РД-10-2-90/11.04.2022г., л. 31/, с която са определени обхватът и времето за извършване на проверката, както длъжностните лица в състава на комисията, на която е възложена проверката. При извършването на проверката е присъствало лице, представител на дружеството-жалбоподател, а именно неговия финансов мениджър. Резултатите от проверката са обективирани в съставен и подписан констативен протокол, който е връчен чрез въпросния финансов мениджър, която го е подписала без възражения относно обективираните в протокола като установени при проверката конкретни факти, с оглед на което не е основателно оплакването, че са нарушени/ограничени правата на дружеството-жалбоподател, вкл. правото му да знае фактите, които обосновават издаване на процесното разпореждане и по отношение на които да гради своята защита. Т.е., от името на дружеството–жалбоподател в нито един етап от производството не са възразени и оспорвани определените количества и вида на нефтени продукти /парафинови восъци/, които са предмет на обективираните в документите внос и ВОП, нито е оспорил /вкл. и пред съда/ верността на установяванията, обективирани в ползващия се с материална доказателствена сила като официален удостоверителен документ Констативен протокол №1177 от 14.04.2022г. за резултатите от извършената на основание чл. 2, ал. 4 и 7 и ал. 1, т. 11 от ЗЗНН документална проверка с цел уточняване на количествата от внос и/или ВОП на енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) №1099/2008.

            Именно въз основа на така приетото по-горе, Съдът приема извод, че при издаването на оспорения акт няма допуснати съществени нарушения на общи и специални административно-производствените правила и най-вече, че са били спазени всички нормативно регламентирани процесуални изисквания по чл.12 от ЗЗНН и Наредба №1 от 28.07.2014г. за проверките, извършвани от Държавна агенция "Държавен резерв и военновременни запаси" по Закона за запасите от нефт и нефтопродукти, като преди постановяването на акта по чл.8, ал.2, т.3 от ЗЗНН органът е изяснил всички релевантни факти и обстоятелства, както досежно наличието на основание за определянето на „ЕВРИКОМ“ ЕООД като задължено по ЗЗНН лице, така и за определянето на индивидуалните нивата на запаси за извънредни ситуации.

            Съдът приема и, че обжалваното разпореждане на Заместник-председателя на ДА „ДРВВЗ“, е издадено и в съответствие с материалния закон и при правилно приложение на относимите материално-правни разпоредби. Съгласно  §2, т. 1 от ДР на ЗЗНН, този закон въвежда изискванията на Директива на Съвета 2009/119/ЕО от 14 септември 2009г. за налагане на задължение на държавите членки да поддържат минимални запаси от суров нефт и/или нефтопродукти (ОВ, L 265/9 от 9 октомври 2009 г.) и Директива за изпълнение (ЕС) 2018/1581 на Комисията от 19 октомври 2018 г. за изменение на Директива 2009/119/ЕО на Съвета относно методите за изчисляване на задълженията по отношение на запасите (ОВ, L 263/57 от 22 октомври 2018 г.). Разпоредбата на чл. 2, ал. 1, т. 1 - 4 от ЗЗНН регламентира за кои категории нефтопродукти се създават, съхраняват, обновяват, ползват, възстановяват и контролират запаси за извънредни ситуации по реда на този закон, като това са: автомобилни бензини; газьоли, реактивни горива от керосинов тип и гориво за дизелови двигатели; котелни горива; газ пропан-бутан. Законът прави разлика между запасите за извънредни ситуации по чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН и целевите запаси по чл. 2, ал. 2, които принципно са част от  запасите за извънредни ситуации, но са различни по вид и са в задължение единствено на Държавно предприятие "Държавна петролна компания" – чл. 2, ал. 3 от ЗЗНН. По аргумент за противното запасите за извънредни ситуации по чл. 2, ал. 1, т. 1 - 4 от ЗЗНН са поставени в задължение на „задължените лица“.

По-горе Съдът мотивира извод, че „ЕВРИКОМ“ ЕООД има качеството на „задължено лице“ по см. на ЗЗНН, като съгласно §1, т. 11 от ДР на ЗЗНН „задължено лице" е икономически оператор, който създава, съхранява, обновява и възстановява със свои средства и за своя сметка запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти, като част от общото количество запаси за извънредни ситуации на Р. България. А съгласно §1, т. 10 от ДР на ЗЗНН, „икономически оператор" е лице, което осъществява икономическа дейност с енергийни продукти по Приложение А, глава 3. 4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 на територията на друга държава – членка на Европейския съюз и е задължено, и/или е оправомощено да изпълнява функции по националното законодателство на съответната държава – членка въвела Директива на Съвета 2009/119/ЕО. Именно в разпоредбата на чл. 4, ал. 2 от ЗЗНН е регламентирано, че всички български и/или чуждестранни физически и юридически лица, регистрирани като търговци, както и техните клонове, които през предходната календарна година са извършвали на територията на страната дейности по внос и/или ВОП на енергийни продукти по приложение А, глава 3. 4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и на тежки горива, както и дейности по производство и възлагане на производство на нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 и на тежки горива, изготвят и представят в Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси" ежегодно до 15 февруари справка-декларация по образец за предходната календарна година с информация, подробно посочена в точки от 1 до 6 в цитираната разпоредба. Съгласно чл. 23, ал. 1 от ЗЗНН в случай, че нивата на запасите за извънредни ситуации са били определени въз основа на среднодневния нетен внос и ВОП на територията на страната /както е в конкретния случай/, категориите задължени лица се определят съобразно ал. 2 и 3 на същата разпоредба. Съответно нормите на чл.23, ал.2 и ал.3 императивно определят всяко лице, което е внасяло и/или осъществявало ВОП на енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 или тежки горива през предходната календарна година, е задължено да създаде, да съхранява, обновява и възстановява със свои средства и за своя сметка запаси за извънредни ситуации в количество, пропорционално на участието му спрямо общото участие на всички задължени лица, в общия нетен внос и ВОП на територията на страната през предходната календарна година. Въз основа на посочената нормативна регламентация и с оглед на безспорно установеното от доказателствата по делото, че жалбоподателят през 2021г. е извършвал внос и осъществявал ВОП на парафинови восъци, които са включени в т. 3.4.7. на Приложение А глава 3. 4 – "Нефт /суров нефт и нефтени продукти/" от Регламент (ЕО) №1099/2008, то безсъмнено  „ЕВРИКОМ“ ЕООД, гр. Стара Загора не само, че има качество на задължено лице по см. на §1, т. 11 от ДР на ЗЗНН, във вр. с §1, т.10 от ЗЗНН, но и за него като такова е възникнало задължението по чл.23, ал.2 и ал.3 от ЗЗНН да създаде, да съхранява, обновява и възстановява със свои средства и за своя сметка запаси за извънредни ситуации в количество, пропорционално на участието му спрямо общото участие на всички задължени лица, в общия нетен внос и ВОП на територията на страната на определените му обеми котелни горива. Що се отнася до конкретният определен индивидуален размер на запаси за извънредни ситуации, следва да се посочи, че същите не са били оспорени от дружеството-жалбоподател при определянето им в проведеното особено административно производство и в частност при  обективирането им като данни в ползващия се с материална доказателствена сила Констативен протокол №1177 от 14.04.2022г. относно вида и количествата от внос и ВОП на енергийни продукти по Приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) №1099/2008, поради което и крайният размер следва да се приеме за абсолютно правилно определен и в съответствие с утвърдената Методика. В тази насока следва да се отбележи, че в първоначалната си жалба липсват твърдения от жалбоподателя в насока неправилно определяне на индивидуалния размер на запаси за извънредни ситуации, макар такова да се навежда вече в съдебно производство, то страната изрично се отказа да ангажирани доказателства, чрез които да бъдат установени тези факти, и в частност дали са били спазени изисквания при извършеното от ДА „ДРВВ“ по чл.7, ал.1, т.7 от ЗЗНН установяване и изчисляване в равностойност на нефт участието на всички български и/или чуждестранни физически и юридически лица, както и техните клонове, в среднодневния нетен внос и вътрешнообщностни пристигания на енергийните продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и тежки горива, както и в среднодневното потребление на нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 на територията на страната през предходната календарна година, или са били неспазени изисквания при определянето нивата на запасите за извънредни ситуации на всяко задължено лице по чл.12, ал.4 във вр. с чл.14 от ЗЗНН.

            Според съда, механизмът на определяне на количеството от запаси за извънредни ситуации, е напълно и точно изяснен в посочената като основание за издаване на обжалваното разпореждане Докладна записка №2532 от 21.04.2022г. на Главния директор на ГД „ДРВВЗ“, при съобразяване на изготвената и утвърдена на основание чл. 8, ал. 2, т. 1-3, във връзка чл.12 и чл. 14, и §34 от ПЗР на ЗЗНН Методиката за определяне на нивата на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН въз основа на нетния внос и ВОП на територията на страната на енергийните продукти по Приложение А, глава 3. 4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и на тежките горива, в равностойност в нефт /утвърдена от Председателя на ДА“ДРВВЗ“/. В посочената докладна записка подробно, систематично и обосновано са описани както анализираната информация, приложената съгласно чл.12, ал.2 от ЗЗНН методика за определянето на общото ниво на ЗИС от нефт и нефтопродукти по чл.2, ал. 1 от ЗЗНН, които Държавна агенция ДРВВЗ следва да поддържа за периода 01.07.2022г. – 30.06.2023г., така и начина на определянето индивидуални нива на запасите за извънредни ситуации на всяко задължено лице по чл.12, ал.4 във вр. с чл.14 от ЗЗНН. Обстоятелството, че постъпилата в ДА „ДРВВЗ“ от НСИ информация по чл.4, ал.5, т.2 от ЗЗНН, въз основа на която се определят релевантните данни по чл.12, ал.2 от ЗЗНН, е представена в табличен вид освен на български, и на английски език, очевидно по никакъв начин не може да обоснове наличието на неяснота относно изчисления нетен внос и ВОП на енергийните продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) №1099/2008 и на тежки горива, респ. на изчисленото потребление на нефтопродукти на територията на страната. В този смисъл, Съдът не намира основания да приеме извод за допуснато неправилно приложение на закона и при определяне на индивидуалните размери на запаси за извънредни ситуации, така както се визира в процесното разпореждане.

            Във връзка с възраженията на жалбоподателя /че дружеството не извършва дейност по внос, съхранение и продажба на горива, нито притежава необходимото за такава дейност материално-техническо оборудване, нито изискващите се от закона разрешителни и лицензи/, следва да се отбележи, че приложимата нормативна регламентация не обвързва качеството на задължено лице по ЗЗНН, съотв. възникването на задължението за създаване и съхраняване на запаси за извънредни ситуации, с предмета на регистрираната/упражнявана основана дейност на търговеца или с неговите икономически, технически и технологични възможности – релевантно е единствено дали търговецът е внасял и/или осъществявал ВОП на енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и тежки горива през предходната календарна година, като според вида на енергийния продукт – предмет на вноса, съотв. на ВОП, законът регламентира вида на нефтопродукта на запасите за извънредни ситуации, които следва да бъдат определени на задълженото лице. Последното безспорно установено по делото.

                  С оглед на гореизложеното съдът приема, че оспореното Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-83 от 27.04.2022г., е издадено от компетентен административен орган, при спазени общи и специални процесуални правила и в съответствие, и при правилно приложение на материалния закон. Обжалваният административен акт, определящ създаването, съхраняването и поддържането на запаси от нефтопродукти, безусловно необходими в ситуации, които се характеризират като кризисни и извънредни, е съобразен както с целта по чл. 1, ал. 2 от ЗЗНН да се осигури снабдяването с течни горива в случаите на затрудняване на доставките или значимо прекъсване на снабдяването с нефт и нефтопродукти в страната, в другите държави - членки на Европейския съюз, и/или съгласно влязло в сила решение на Международната агенция по енергетика за отпускане на запаси, така и с целите по съображения 3, 12 и 19 от Директива на Съвета 2009/119/ЕО от 14 септември 2009г. за налагане на задължение на държавите членки да поддържат минимални запаси от суров нефт и/или нефтопродукти. Ето защо, Съдът приема, че жалбата се явява неоснователна и като такава, следва да бъде отхвърлена.

            Предвид изхода на делото искането на ответника за присъждане на разноски следва да бъде уважено, като на основание чл.143, ал.3 от АПК, в тежест на жалбоподателя „ЕВРИКОМ“ ЕООД следва да бъде възложено заплащането на възнаграждение за осъществената от юрисконсулт правна защита, определено в размер на 100лв., съгласно чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, във връзка с чл.37 от Закона за правната помощ.

            Водим от горното и на основание чл.172, ал.2, предложение четвърто от АПК, Съдът 

                                                     

                                       Р     Е     Ш     И  :

 

  ОТХВЪРЛЯ като неоснователно оспорването на „ЕВРИКОМ“ООД, със седалище в град Стара Загора, представлявано от Управителя Н. А. против Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации №Р-12-83/27.04.2022г., издадено от Зам. Председател на ДА “ДРВВЗ“.

   

     ОСЪЖДА „ЕВРИКОМ“ООД, със седалище в град Стара Загора, представлявано от Управителя Н. А., ЕИК ********* да заплати на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“, сумата от 100лв. /сто лева/ - юрисконсултско възнаграждение.

 

            Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните. 

 

 

 

                                                               АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: