Решение по дело №91/2022 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 13 юли 2022 г.
Съдия: Слава Димитрова Георгиева
Дело: 20227160700091
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 май 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 120

 

гр. Перник, 13.07.2022 година

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Перник, в публично съдебно заседание, проведено на двадесет и девети юни през две хиляди двадесет и втора година, в касационен състав:

 

                                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: СЛАВА ГЕОРГИЕВА

                                                                                                   МАРИЯ ХРИСТОВА

                                                                                             КИРИЛ ЧАКЪРОВ

 

при съдебния секретар Емилия Владимирова и с участието на прокурор М.Л.** от Окръжна прокуратура – Перник, като разгледа докладваното от съдия Слава Георгиева КАНД № 91 по описа на съда за 2022 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по касационна жалба на „***“ АД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: гр. Перник, кв. ***, представлявано от изпълнителния директор Ч.К.С., против решение № 260006 от 16.03.2022 г., постановено по АНД № 650 по описа за 2020 г. на Районен съд – Перник.

С обжалвания съдебен акт е изменено наказателно постановление (НП) № 14-А-31 от 13.04.2020 г. на директора на РИОСВ – Перник, с което на „***“ АД, на основание чл. 164, ал. 1, предл. първо от Закона за опазване на околната среда (ЗООС) във връзка с чл. 83, ал. 1 от ЗАНН, за неизпълнение на задължението по чл. 123в, т. 2 от ЗООС във връзка с Условие 9.2.7 във вр. с Условие 9.2.11 от Комплексно разрешително (КР) № 53-Н1/2014 г., издадено от изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по околната среда и водите (ИАОС), е наложена имуществена санкция в размер на 35 000 (тридесет и пет хиляди) лева, като за същото нарушение размерът на имуществената санкция е намален на 20 000 лв. (двадесет хиляди лева).

В касационната жалба се твърди, че решението на районния съд е постановено в нарушение на материалния закон и съдопроизводствените правила. Твърди се, че фактическата обстановка не е възприета правилно, както и не са взети предвид наведените в жалбата пред първоинстанционния съд доводи за съставяне на акта за установяване на процесното нарушение в нарушение на чл. 40, ал. 1 от ЗАНН, неизпълнение на изискването на чл. 42, т. 7 от ЗАНН, издаване на наказателното постановление в нарушение на чл. 52, ал. 4 от ЗАНН, както и липса на ангажирани от административнонаказващия орган доказателства, обуславящи извършването на процесното нарушение. Моли съда да отмени първоинстанционния съдебен акт и да постанови друг, с който да отмени издаденото наказателно постановление.

Ответникът по касационната жалба – РИОСВ – София, правоприемник на РИОСВ – Перник, редовно уведомен за същата, в срока по чл. 213а, ал. 4 от АПК, не представя отговор.

В проведеното съдебно заседание касаторът – „***“ АД, редовно призован, се представлява от юрисконсулт С. С.***, пълномощник на изпълнителния директор на дружеството. Поддържа жалбата. 

В проведеното съдебно заседание ответникът по касационната жалба – РИОСВ – София, редовно призован, за представител изпраща адвокат Г. К.** от АК – София, пълномощник на директора на РИОСВ – София. Оспорва жалбата, моли съда да остави в сила решението на първата съдебна инстанция. 

В проведеното съдебно заседание представителят на Окръжна прокуратура – Перник, намира касационната жалба за неоснователна. Предлага решението на районния съд да бъде оставено в сила като правилно и законосъобразно.

Административен съд – Перник, като провери процесуалните предпоставки за допустимост по чл. 215 от АПК и след като на основание чл. 218 от АПК обсъди изложените в касационната жалба доводи и провери служебно валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното решение с приложимия закон, намери следното:

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от лице по чл. 210, ал. 1 от АПК – страна в производството по делото пред районния съд, за която решението е неблагоприятно, срещу подлежащ на обжалване съдебен акт, поради което е процесуално допустима за разглеждане.

Разгледана по същество касационната жалба е основателна, по следните съображения:

С НП № 14-А-31 от 13.04.2020 г. директорът на РИОСВ – Перник, на основание чл. 164, ал. 1 от ЗООС във връзка с чл. 83, ал. 1 от ЗАНН, наложил на „***“ АД, имуществена санкция в размер на 35 000 лв. (тридесет и пет хиляди лева) за това, че на 29.09.2019 г., на площадката на ТЕЦ „Република“, находяща се в кв. „Мошино“, гр. Перник, дружеството, притежаващо Комплексно разрешително (КР) № 53-Н1/2014 г., издадено от изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по околната среда и водите (ИАОС), не изпълнява задължението си по Условие 9.2.7. от КР № 53-Н1/2014 г., свързано със забрана за едновременна експлоатация на изпускащо устройство (ИУ) № 1 и ИУ № 2, във връзка с условие 9.2.11 от КР, разрешаващо на притежателя на разрешителното да отвежда отпадъчните газове от парогенератор (ПГ) № 4 и/или ПГ № 5 към ИУ № 1 единствено при анормални режими на работа, ремонт или авария на сероочистващата инсталация (СОИ), при спазване на Условие 9.2.10, тъй като към момента на извършена проверка от експерти в РИОСВ – Перник по повод постъпили сигнали на „зеления телефон“ на РИОСВ – Перник, на същата дата, в 11:45 часа е констатирано ясно разграничимо изпускане от двете ИУ, а във височина и от двата комина са установени стълбове емисии – от ИУ № 2 с бял цвят, а от ИУ № 1 – сиво-жълтеникав, каквото е констатирано в периода от 12:00 до 13:45 часа, при работеща в нормален работен режим СОИ, с коефициент на ефективност 98.0% и работеща с две циркулационни помпи. Установеното е квалифицирано като неизпълнение от страна на „***“ АД на задължението по чл. 123в, т. 2 от ЗООС – да изпълнява условията на КР.  

Наказателното постановление е обжалвано пред Районен съд – Перник, който с решение № 260006 от 16.03.2022 г., постановено по АНД № 650 по описа на съда за 2020 г., е изменил издаденото наказателно постановление в частта му относно размера на наложената имуществена санкция, като за същото нарушение – по чл. 123в, т. 2 от ЗООС във вр. с чл. 164, ал. 1 от ЗООС, е намалил размера на санкцията от 35 000 на 20 000 лева.

За да постанови този резултат районният съд, след събиране, преценка и анализ на доказателствата, е изложил мотиви за доказаност на процесното нарушение, процесуална и материална законосъобразност на проведеното производство. Размерът на наложената за неизпълненото задължение имуществена санкция е преценен от решаващия първоинстанционен състав за прекомерен, съответно необоснован, поради което районният съд е намалил размера на наказанието на 20 000 лева, но в размер над минимално предвидения от 10 000 лв., с мотиви, обусловени с постигане целите на чл. 12 на ЗАНН.

Решението е неправилно.

Съгласно разпоредбата на чл. 218, ал. 1 от АПК, във връзка с чл. 63в от ЗАНН, касационният съд обсъжда само посочените в касационната жалба пороци на решението, като за правилното приложения на материалния закон следи и служебно съгласно чл. 218, ал. 2, предл. 2 от АПК.

Настоящият касационен състав на Административен съд – Перник намира, че обжалваното решение е постановено от компетентен съд, в рамките на правомощията му и след сезиране с допустима жалба, поради което е валидно и допустимо, но същото е неправилно.

Осъществяването на състава на процесното административното нарушение не е доказан от събраните по делото доказателства, в каквато посока са и част от доводите на касатора. По делото не са събрани убедителни и достатъчни, относими към спора доказателства за извършването на твърдяното нарушение, поради което установената от районния съд фактическата обстановка не води на извод, че касаторът е осъществил вмененото му нарушение.

Актосъставителят и наказващият орган са приели, че касаторът, притежаващ КР № 53-Н1/2014 г., не е изпълнил две от заложените в него условия – Условие 9.2.7 и Условие 9.2.11, съгласно които на оператора се забранява едновременната експлоатация на ИУ № 1 и ИУ № 2, съответно се разрешава отвеждане на отпадъчните газове от ПГ № 4 и/или ПГ № 5 към ИУ № 1 единствено при анормални режими на работа – ремонт или авария на СОИ, при спазване на Условие 9.2.10., с което не е изпълнил задължението си по чл. 123в, т. 2 от ЗООС.

Тези формирани изводи за приложимото право са обосновани в констатираното при извършената на 29.09.2019 г. проверка на място на площадката на ТЕЦ – Република на „***“ АД, визуално възприемане на изпускане от двете ИУ във височина на стълбове с емисии. Въз основа само на визуалните си възприятия и на данни за работещи в нормален режим на работа на ПГ № 4 и ПГ № 5, съответно работеща в нормален експлоатационен режим СОИ и при липса на данни за авария на същата към 29.09.2019 г., актосъставителят, респективно и административнонаказващият орган приели, че към този момент се експлоатират едновременно и двете ИУ в нарушение на заложените, посочени в АУАН и НП условия от КР. Тези обстоятелства обаче не са достатъчни да обосноват извод за нарушаване на посочените Условия.

Видно е от съдържанието на процесното наказателно постановление, същото е обосновано обстоятелствено с факта, че „това не е първият случай, при който е установено, че операторът отвежда част от емисиите от работата на парогенераторите (4 и 5) чрез ИУ № 1“, като при предходни проверки, извършвани от РИОСВ – Перник са констатирани идентични обстоятелства, като причина за тези нерегламентирани изпускания винаги е била свързана с неизправност на обслужващи съоръжения, които са компрометирани и износени – газоходи, димни вентилатори и др., каквито обстоятелства били сочени и в писмо до РИОСВ – Перник във връзка с процесната проверка, в която е посочен идентичен технически проблем с газоходите. Тези сочени от наказаното дружество обстоятелства обаче не са били подложени на проверка в процесния случай. Така, в съставения във връзка с извършената на място проверка констативен протокол, в издадения във връзка с него АУАН, и в издаденото наказателно постановление, се съдържа посочване на нарушени двете условия от КР – Условие 9.2.7 и Условие 9.2.11, без да става ясно по какъв начин и въз основа на какви конкретно данни, факти, съответно доказателства, административнонаказващият орган е установил и формирал заключението си за наличие на конкретно това основание за ангажиране на административнонаказателната отговорност на касатора.

Това е така, тъй като от една страна в производството по издаване на процесното наказателно постановление и по делото, не са събрани доказателства, от които безспорно да се установи какъв е механизмът на затваряне на ИУ № 1, или какъв е механизмът за включване/превключване към използване на ИУ № 2, съответно в какво положение е бил към момента на проверката, затворено/отворено, включено/изключено,  за може да се обоснове извод, че към този момент целенасочено е използвано именно това изпускателно устройство без наличие на предпоставки за това. От друга страна не е изследвано и в какво състояние се е намирал този механизъм и неговата ефективност, нито са подлагани на проверка сочените в писмото от 07.10.2019 г. обстоятелства – компрометирани ли са газоходите, а ако това е така, възможно ли е тези обстоятелства да са причина за наблюдаваното изпускане на емисии през ИУ № 1 въпреки липсата на данни за превключване изпускането на емисии на вредни вещества в атмосферата от работата на ПГ № 4 и към ИУ № 1, освен използваното към този момент и ИУ № 2. Съответно нито в АУАН , нито в НП са и изложени такива обстоятелства, които да обосноват административнонаказателното обвинение.

При това положение установеното от една страна при извършената на място проверка – на работеща в нормален режим СОИ, съответно липсата на събрани конкретни доказателства за извършено превключване към използването и на ИУ № 1 за отвеждането на отпадъчни газове от работещия към момента на проверката ПГ № 4, преценено от друга страна ведно с неизследваните в хода на производството изложени обстоятелства в писмото 07.10.2019 г. на наказаното дружество – за компрометиране на газоходи и въобще съоръжения, обслужващи работата на инсталацията, независимо от установеното при проверката на място на 29.09.2019 г. видимо изпускане на емисии през двете ИУ (№ 1 и № 2) на инсталацията, експлоатирана от „***“ АД, не доказва наличие на основание за ангажиране на отговорност за нарушаване на Условие 9.2.7 и Условие 9.2.11 от КР. Въз основа на доказателствена съвкупност с такова съдържание районният съд неправилно е приел за установено, че касационният жалбоподател не е изпълнил задължението по чл. 123в, т. 2 от ЗООС във връзка с тези именно Условия от КР. Съвкупната преценка на тези обстоятелства навежда на извод за евентуално нарушаване на други Условия от КР, свързани с неорганизираните емисии, включващи задължения за оператора да наблюдава и контролира състоянието на съоръженията, да извършва периодично оценка за наличието на източници на неорганизирани емисии и да предприема мерки за тяхното предотвратяване и ограничаване.

Предвид горното обжалваното решение е неправилно, макар и без основание да са доводите в касационната жалба за неправилно приложение на закона от страна на първата съдебна инстанция във връзка с установените в ЗАНН процесуални правила за водене на административнонаказателното производство.

Решението следва да бъде отменено. Характерът на допуснатите нарушения, свързани с пропуски в доказателствената дейност в хода на административнонаказателното производство и в производството пред съда, не позволява връщане на делото за ново разглеждане от друг състав на районния съд, тъй като дори да е възможно приобщаването на доказателства за нарушение, извършено на 29.09.2019 г. и с оглед и спецификата му, такива биха обусловили изменение на административнонаказателното обвинение, на фактите, срещу които е гарантирано правото на защита от самото начало на административнонаказателното производство, което е недопустимо във фаза след предявяване на АУАН. Поради това съдът ще реши делото по същество, като отмени атакуваното решение и отмени наказателното постановление като незаконосъобразно. 

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 222, ал. 1 от АПК, във връзка с чл. 63в от ЗАНН, настоящия касационен състав на Административен съд – Перник

Р   Е   Ш   И:

ОТМЕНЯ решение № 260006 от 16.03.2022 г., постановено по АНД № 650 по описа за 2020 г. на Районен съд – Перник, с което е изменено наказателно постановление № 14-А-31 от 13.04.2020 г. на директора на РИОСВ – Перник, с което на „***“ АД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: гр. Перник, кв. *** е наложена имуществена санкция в размер на 35 000.00лв., на основание чл. 164, ал. 1, предл. първо от Закона за опазване на околната среда във връзка с чл. 83, ал. 1 от ЗАНН, за нарушение на чл. 123в, т. 2 от ЗООС като е намален размера на  имуществена санкция  на 20 000 лева, КАТО ВМЕСТО НЕГО:

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 14-А-31 от 13.04.2020 г. на директора на РИОСВ – Перник, с което на „***“ АД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: гр. Перник, кв. ***, на основание чл. 164, ал. 1, предл. първо от Закона за опазване на околната среда във връзка с чл. 83, ал. 1 от ЗАНН, за нарушение на чл. 123в, т. 2 от ЗООС е наложена имуществена санкция в размер на 35 000 (тридесет и пет хиляди) лева.

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

           ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/

                                                             ЧЛЕНОВЕ:/п/       /п/