Решение по дело №19/2018 на Районен съд - Котел

Номер на акта: 35
Дата: 3 август 2018 г. (в сила от 14 декември 2018 г.)
Съдия: Йовка Желязкова Бъчварова
Дело: 20182210200019
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 януари 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

Номер  35., 03 август 2018 г. , град  КОТЕЛ

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН  СЪД  КОТЕЛ, наказателен състав, на пети юли през две хиляди и осемнадесета година, в публично съдебно заседание, в следния състав:

СЪДИЯ : ЙОВКА  БЪЧВАРОВА

секретар Нелли Митева, като разгледа докладваното от съдията НАХД № 19 по описа на РС Котел за 2018 год., за да се произнесе, съобрази следното:

                   Производството по делото е образувано по жалба на „Водоснабдяване и канализация – Сливен“ ООД с искане за отмяна на наказателно постановление (НП) № 02-249/ 03.01.2018 г. на Началника на Регионален отдел „Метрологичен надзор – Югоизточна България“ на Главна дирекция „Метрологичен надзор“ към Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН) с твърдения, че материално и процесуално незаконосъобразно.

                   В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адв. С.Р. ***, който поддържа жалбата. Поддържа наличие на основанията на чл.28 от ЗАНН за отмяна поради маловажност.

                   За въззиваемата страна ДАМТН не се явява представител и не се взема становище по жалбата.

Въз основа на събраните по делото доказателства, преценени в своята съвкупност и по отделно като безпротиворечиви и относими към предмета на делото, съдът намира за установено следното от фактическа страна:

На 25.05.2017 год. свидетелите Г.  Ж. и Д.Д. – двамата главни инспектори в ГД „МН“ РО МН Югоизточна България, извършили планирана проверка по спазване на Закона за измерванията (ЗИ) от страна на „Водоснабдяване и канализация – Сливен“ ООД като лице, което използва средства за измерване (СИ) – водомери, с цел осъществяване на търговски плащания по смисъла на чл. 5 от ЗИ и в качеството му на лице, което извършва ремонт на водомери.

На административен адрес ул. Димитър Жеков 8  село Пъдарево, община Котел, констатирали, че търговски обект магазин за хранителни стоки, собственост на ЕТ „ДЕСИ“, за отчитане на потреблението на студена вода се използва водомер, чийто тип не се чете, производител „Беласица“ Петрич, без нанесен фабричен номер, с Qn 2,5m³/h, без знак за последваща проверка – няма пломба. Проверката била извършена в присъствие на св. И. К. – технически ръководител към „Водоснабдяване и канализация – Сливен“ ООД.

За резултатите от извършената проверка бил съставен протокол за задължителни предписания № 020-ДД-06/09.06.2017 год., в т.2 на който били описани водомерите, проверени на местата на употреба, които били без знаци по чл.43, ал.1 за последваща проверка, между които и процесния. С протокола било дадено задължително предписание да се спре използването на описаните в констативната част на протокола водомери до привеждането им в съответствие с изискванията към тях. В тежест на отговорното лице е установена задължение до десет дни след изтичане на срока на предписанията, писмено да уведоми контролния орган за предприетите коригиращи действия с предупреждението, че при неизпълнение на дадените указания ще бъдат наложени санкции по реда на ЗИ и ЗАНН. Препис от протокола е получен на същата дата от св. И. К..

С писмо от 19.06.2017 г., получено на 21.06.2017 г., „Водоснабдяване и канализация – Сливен“ ООД уведомило за изпълнените предписания и е приложен протокол от 19.06.2017 г. за смяна на описания по – горе водомер.

На 11.07.2017 г. св. Ж., в присъствието на свидетелите Д.Д. и Р. Д., както и на св. К. – като представител на нарушителя, съставил акт за установяване на административно нарушение (АУАН), в който описал констатациите по време на проверката. Актосъставителят е приел, че е „Водоснабдяване и канализация – Сливен“ ООД е нарушило разпоредбата на чл.44, т.4 вр. чл.43, ал.1 от ЗИ, тъй като последваща проверка на водомери с Qn 15 m³/h се извършва на всеки пет години. Периодичността била определена със заповед № А-412/16.08.2004 г. на Председателя на ДАМТН, както и във всички последващи заповеди, вкл. и в сега действащата заповед № А-791/30.09.2015 г. АУАН е подписан от актосъставителя и от присъстващите Св. К. е получил препис. 

                На 03.01.2018 г. Началникът на РО „МН-Югоизточна България“ на ГД „МН“ към ДАМНТ е издал оспореното НП, в което е приел, че е извършено административно нарушение по чл.44, т.4 вр. чл.43, ал.1 от ЗИ, поради което и на основание чл.85, ал.2 вр. ал.1 от ЗИ на „Водоснабдяване и канализация – Сливен“ ООД е наложена имуществена санкция в размер на 200.00 лева. НП е съобщено на наказаното лице на 05.01.2018 г.  Жалбата срещу него е подадена по куриерска агенция на 12.01.2018 г. (т.е. в преклузивния седемдневен срок).

                При така установената фактическа обстановка съдът стигна до следните правни изводи :

                   Жалбата е подадена в срок и от лице, имащо правен интерес да обжалва, поради което производството по делото е надлежно образувано и е допустимо. Разгледана по същество, жалбата е основателна, поради което  НП следва да бъде отменено.

При издаване както на АУАН, и на обжалваното НП не са допуснати нарушения на процесуалните правила, установени в ЗАНН и в специалните закони, които да затрудняват или ограничават правото на защита на санкционираното дружество и поради това като съществени да водят до опорочаване на обжалваното НП и до неговата отмяна. АУАН и НП са връчени надлежно на проверяваното дружество, спазени са процесуалните срокове за издаването им. АНО е изложил в НП фактическа обстановка, която по своя обем и съдържание е достатъчна за да очертае рамките, в които дружеството може да осъществи правото си на защита по административнонаказателната преписка. НП съдържа правни изводи, включително и обсъждане приложението на чл.28 от ЗАНН.

Съгласно чл.26, ал.1 и чл.38, ал.1 от ЗИ, контролът на средствата за измерване се извършва чрез одобряване на типа, първоначална проверка и последваща проверка, които се извършват от Българския институт по метрология или от лица, оправомощени от председателя на ДАМТН. Извършената първоначална и последваща проверка на средствата за измерване в употреба се удостоверява със знаци за първоначална и последваща проверка - чл. 39, ал.1 и чл. 43, ал.1 от ЗИ. Според чл.39 от ЗИ първоначалната проверка на средствата за измерване се удостоверява със знаци за първоначална проверка, като срока на валидност на първоначалната проверка на средствата за измерване е до края на календарната година, освен ако в наредбата по чл.28 от ЗИ е определен друг срок.

Последващата проверка се извършва периодично или след ремонт на средствата за измерване и то преди изтичането на срока на валидност на първоначалната или периодичната проверка в случай на унищожаване на знака или по желание на лицето, което използва средството за измерване – чл.43. Периодичността на проверките по ал.2 се определя със заповед на председателя на ДАМТН, която се обнародва в "Държавен вестник" и се обявява в официалния бюлетин на агенцията. Заповед № А-791/30.09.2015 г. е определен петгодишен срок. Заповедта е обнародвана в ДВ, бр.85 от 03.11.2015 г.

 

 

 

 

С разпоредбата на чл. 44, т.4 от ЗИ е въведено задължение лицата, които използват средства за измерване, да не ги използват за измерване без знаците по чл. 35, чл. 39, ал.1 и чл. 43, ал.1 ЗИ. Съгласно чл. 85, ал.1 от ЗИ, физическо лице, което в случаите по чл. 5 използва средства за измерване, които не отговарят на изискванията по глава четвърта, или не изпълнява задълженията си по чл. 44, се наказва с глоба от 100 до 300 лв., а според алинея втора за същото нарушение, когато е извършено от едноличен търговец или юридическо лице, се налага имуществена санкция от 200 до 500 лв.

 

 

 

 

 

 

 

 

Използваният от дружеството водомер е "средство за измерване" по смисъла на §1, т.27 от ДР на ЗИ, подлежащо на първоначална и последваща проверка, които следва да бъдат удостоверени със съответните знаци и след като липсват такива към момента на проверката, правилно наказващия орган е приел, че дружеството е извършило административното нарушение по смисъла на по чл. 44, т.4 вр. чл. 43, ал.1 от ЗИ.

                Размерът на о 

 

 

 

 

 

 

 

пределената санкция е в размер на предвидената такава от 200.00 лева, поради което съдебна намеса за намаляване на размера е недопустима, предвид неприложимостта на разпоредбата на чл.55 от НК в административнонаказателния процес.

Съдът, с оглед заявеното искане и след като се съобрази със задължението да извърши служебна проверка за наличието на основанията на чл.28 от ЗАНН, установи следното : Случаят е маловажен и НП подлежи на отмяна на това основание. Съгласно чл.93, т.9 от НПК, към който препраща чл.11 от ЗАНН, маловажен случай е този, при който извършеното престъпление с оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства представлява пониска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на престъпление от съответния вид. В случая липсват твърдения и доказателства за настъпили от деянието вредни последици. Съдът взе предвид  и стриктното изпълнение на предписанията в дадения от контролния орган изключително кратък десетдневен срок. Съдът не разполага с данни дали в този срок дружеството е подменило всичките 40 описани в протокола водомери, но смяната на процесния водомер шест дни след даване на указанията е смекчаващо отговорността обстоятелство, което обсъдено в съвкупност с липсата на вредни последици от деянието, води до извод за маловажност. Административнонаказващият орган е отхвърлил възможното приложение на чл.28 от ЗАНН. Съдът обаче не споделя изложените в НП съображения, тъй като същите не са съобразени с обективните данни по делото, които са били налице още при издаване на НП и адиминистративнонаказващият орган, вместо да прекрати преписката, е издал незаконосъобразно НП, което следва да бъде отменено.             

                Ръководен от гореизложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р   Е   Ш   И :

 

ОТМЕНЯ  наказателно постановление № 02-249 / 03.01.2018 г. на Началника на Регионален отдел „Метрологичен надзор – Югоизточна България“ на Главна дирекция „Метрологичен надзор“ към Държавната агенция за метрологичен и технически надзор  като незаконосъобразно.

РЕШЕНИЕТО може да бъде обжалвано с касационна жалба пред АС Сливен в четиринадесетдневен срок от съобщаването на страните, че е изготвено.

                                              

                                                                                                                                                                                              С Ъ Д И Я :