Решение по дело №2584/2019 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 978
Дата: 31 юли 2020 г. (в сила от 7 юли 2021 г.)
Съдия: Павлина Енчева Стойчева
Дело: 20197040702584
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№978                          дата  31 юли 2020 год.                град Бургас

 

 В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – Бургас,   ІХ-ти състав,

в публично заседание на 13 юли 2020 год., в следния състав:

 

                                                                                   Съдия:  ПАВЛИНА СТОЙЧЕВА

                                         

Секретар: Кристина Линова

Прокурор: …………………….

 

разгледа адм. дело № 2584 по описа за 2019 год.

и за да се произнесе взе предвид следното:

 

            Производството е по реда на чл.215, ал.1, във вр. с чл.129, ал.2 от ЗУТ.

            Образувано е по жалба на М.Г.Р. *** 17А против Заповед № 2309/20.08.2019г. на заместник-кмета на община Бургас, с която е одобрено изменение на ПУП-П3 за УПИ ХVІ-1398, ХVІІ-1393,1394 и ХVІІІ-1392 в кв.91 по плана на ЦГЧ, гр.Бургас, ПИ с идентификатори 07079.611.119, 07079.611.118 и 07079.611.113 по КК на гр.Бургас.

Жалбоподателката оспорва заповедта като незаконосъобразна, постановена при съществени процесуални нарушения, в противоречие с материалноправните норми и целта на закона. Твърди, че след първоначално заявеното съгласие за изработване на ПУП-ПЗ не е уведомявана за хода и етапите на протеклото административно производство, в частност не е участвала в процедурата инициирана пред РИОСВ-Бургас, което е пречка за одобряване на исканото изменение по арг. от чл.134, ал.2, т.6 от ЗУТ. Възразява, че предвиденото пристрояване,  ще засегне конструктивната цялост и функционално ползване на жилищната сграда в УПИ ХVІІІ-1392, в която притежава жилище, като не е намерен осъществим вариант който да се приложи без конструктивно въздействие върху наличната многофамилна сграда. Счита, че със заповедта се променя предназначението на част от зелените площи l терена, в нарушение на чл.134, ал.4, т.2 от ЗУТ. Посочва, че въпреки липсата на съгласие от нейна страна, останалите заявители са продължили производството по изменение на ПУП-ПЗ. Възразява също така, че с реализиране на строителство в УПИ ХVІІ-1393, 1394 по имотната граница с УПИ ХVІІІ-1392 това би ситуирало новоизградената сграда на разстояние по –малко от 1,20м. от светлата част на съществуваща сграда в УПИ ХVІІІ-1392, непосредствено до жилищните помещения, което противоречи на допустимите параметри на жилищно застрояване. Твърди, че одобреният със Заповед № 2308/20.08.2019г. РУП не съответства на действащия ПУП, а предвидената промяна и техническата конкретизация в него окончателно обосновава липсата на конструктивна възможност за запазване на съществуващата сграда в УПИ ХVІІІ-1392 без това да се отрази на нейната цялост и предназначение. Иска се отмяна на заповедта и присъждане на разноските по делото.

В съдебно заседание жалбоподателката се представлява от пълномощник, който поддържа жалбата на сочените основания, ангажира допълнителни доказателства, представя писмена защита, в която е развил доводите си за незаконосъобразност на издадената заповед.

            Ответникът заместник-кмет на Община Бургас се представлява от юрисконсулт, който счита жалбата за неоснователна и пледира за нейното отхвърляне, също ангажира допълнителни  доказателства и претендира за присъждане на разноски.

Заинтересованата страна А.С.П. се представлява  от  адв.К.Г., който взема становище за неоснователност на жалбата.

Заинтересованата страна А.В.В. се представлява от адв.К., който пледира за отхвърляне на жалбата като неоснователна и присъждане на разноските по делото.

Заинтересованите страни М.М.Л. и К.И.Л. се  представляват се от адв.Р., който също счита жалбата за неоснователна. Претендира разноски.

Заинтересованата страна В.Ж.Т. моли за отхвърляне на жалбата.

Заинтересованите страни К.Д.Х., М.Е.Х., В.П.С.,  Я.Д.С., К.Н.Я., М.Т.М.-Х., Р.Н.Х.-М., Р.К.К., П.Н.Г., А.Д.Г.,  И.К.Г., М.В.Ч., С.С.П., Н.Я.Г., А.П.Ж., С.Г.К., не се явяват, не се представляват и не вземат становище..

Жалбата е процесуално допустима за разглеждане, като подадена от заинтересована страна по смисъла на чл.131, ал.2, т.1 от ЗУТ и в предвидения от закона срок.

Разгледана по същество, съдът счете за неоснователна.

Административното производство е започнало по повод подадено заявление вх.№ 94-01-5986/16.02.2018г., превходирано с вх.№ 94-01-5986/1/10.04.2018г. от В.Ж.Т., М.В.Ч., А. С. П. и С.С.П. – съсобственици в имот с идентификатор; А.В.В., Н.Я.Г. и А.П.Ж. - съсобственици в имот с идентификатор  07079.611.118 и С.Г.К., М.М.Л., К.И.Л., М.Г.Р. – съсобственици в с идентификатор 07079.611.113, с което заявление е поискано разрешаване на изменение на ПУП – ПЗ и РУП за УПИ ХVІ-1398, УПИ ХVІІ -1393,1394 и УПИ ХVІІІ-1392 от кв.91 по плана на ЦГЧ – Бургас, съответстващи на ПИ с идентификатори 07079.611.119, 07079.611.118 и 07079.611.113 по КККР на гр.Бургас.

В изпълнение на заявените инвестиционни намерения на собствениците на имотите, от проектанта - арх.В.С. е подготвено Техническо задание за проекти­ране за обект: „Изменение на ПУП-ПЗ за УПИ ХVІ-1398, ХVІІ -1393,1394 и ХVІІІ-1392 от кв.91 по плана на ЦГЧ – Бургас, имоти с кадастрални идентификатори 07079.611.119, 07079.611.118 и 07079.611.113 по КККР на гр.Бургас, на ул.“Трайко Китанчев“ № 13-17". В заданието са описани целите, обемът и съдържанието на проекта, като същото е одобрено от всички собственици на засегнатите имоти.

Със Заповед № 991/23.04.2018г. на заместник-кмета на Община Бургас, издадена на основание чл.135, ал.3 от ЗУТ е разрешено изработването на проект за изменение на ПУП – ПЗ за УПИ ХVІ-1398, ХVІІ -1393,1394 и ХVІІІ-1392 от кв.91 по плана на ЦГЧ – Бургас, имоти с кадастрални идентификатори 07079.611.119, 07079.611.118 и 07079.611.113 по КККР на гр.Бургас, с което да се предвиди пристройка и надстройка на съществуващата сграда в УПИ ХVІІІ-1392 и ново застрояване с височина до 5 ет. в УПИ ХVІ-1398, ХVІІ -1393,1394 на нормативни отстояния към регулационни граници и при съобразяване със застройките в съседни УПИ, с показатели за застрояване в съответствие с допустимите по ОУП за устройствена зона 5Ц: височина до 14,5м., плътност до 80%, кинт до 5.0, озеленяване над 20%. Разрешено е също в съответствие с ПЗ да се изготви и РУП с конкретизиране точни размери и височини на застройките и отстоянията спрямо сгради в съседни УПИ и през улици при отчитане характера на терена, съгласно чл.113 от ЗУТ. В заповедта е посочено също изменението на ПУП-ПЗ да се съгласува с РИОСВ – Бургас и Министерство на културата по реда на ЗКН.

Със становище изх.№ 33-НН-404/10.01.2019г.  Министерство на културата е съгласувало изменение на ПУП – ПЗ и РУП  за УПИ ХVІ-1398, ХVІІ -1393,1394 и ХVІІІ-1392 от кв.91 по плана на ЦГЧ – Бургас, имоти с кадастрални идентификатори 07079.611.119, 07079.611.118 и 07079.611.113 по КККР на гр.Бургас, на ул.“Трайко Китанчев“ №13-17.

Със заявление вх.№ 94-01-4103/04.02.2019г. до Община Бургас, собствениците на имотите са поискали да бъде одобрен приложения проект за изменение на ПУП-ПЗ и РУП за притежаваните от тях имоти.

Видно от изготвената обяснителна записка, за трите самостоятелни имота - УПИ ХVІ-1398, ХVІІ -1393,1394 и ХVІІІ-1392 от кв.91 по плана на ЦГЧ – Бургас се предвижда следното застрояване:

- за УПИ ХVІ – изцяло ново застрояване, сключено със застрояването в УПИ ХVІІ, с височини – 4,0м.,12,0м. и 14,50м., на 5,0 от уличната регулационна линия и на нормативни отстояния от вътрешните регулационни линии.

-за УПИ ХVІІ – изцяло ново застрояване, сключено със застрояването в съседните УПИ ХVІ и ХVІІІ, с височини – 4,0м., 10,0м., 12,0м. и 14,50м. на уличната регулационна линия с Н=10,0м. и на нормативни отстояния от вътрешните регулационна граници

-за УПИ ХVІІІ – запазване на съществуващата триетажна сграда, нейното пристрояване до уличната регулационна линия с височина 10,0м. и частично надстрояване и пристрояване до границата с УПИ ХVІІ, с височина от 10,0м. до 12,0 и 14,5м.

В обяснителната записка е посочено, че разстоянията на новото застрояване през улица и към сградите в съседни УПИ към дъното на имотите са нормативни, съгласно допустимите стойности по ЗУТ, като няма предвидени намалени отстояния. Такива отстояния  между сградите са предвидени между УПИ І и ХVІІІ и между УПИ ХVІІ и ХVІІІ. По отношение на сградите в УПИ І от кв.91 и в УПИ ІІІ от кв.90 е отбелязано, че са недвижима културна ценност и предвиденото застрояване по процесния проект но никакъв начин не нарушава естетическите качества на средата, в която се намират те. Към обяснителната записка е приложена таблица за показателите на застрояване на имотите.

Проектът за ПУП-ПРЗ е разгледан на заседание на Общински експертен съвет по устройство на територията при Община Бургас проведено на 24.04.2019г. С решение по т.14 от Протокол № 11/24.04.2019г. проектът за изменение е приет с условие да се представи становище на РИОСВ-Бургас, както и допълнителна обосновка за предвидените намалени отстояния, при точно отчитане на всички височини на сградите, които се пазят от плана, включително отстоянията през дъно на застройките в УПИ ХVІ-1398 и УПИ ХVІІ-1393,1394.

С писмо изх.№ ПД-1801/1/12.07.2019г. от РИОСВ-Бургас е дадено становище, че с оглед местоположението и характера на изменение на плана не е необходимо провеждане на процедура по реда на Глава втора от Наредбата за ОС.

Устройствената разработка по изменение на ПУП-ПЗ е финализирана с издаването на процесната Заповед № 2309/20.08.2019г. на заместник-кмета на Община Бургас, с която е одобрено изменение на ПУП-П3 за УПИ ХVІ-1398, ХVІІ-1393,1394 и ХVІІІ-1392 в кв.91 по плана на ЦГЧ, гр.Бургас, ПИ с идентификатори 07079.611.119, 07079.611.118 и 07079.611.113 по КК на гр.Бургас, с което за УПИ ХVІІІ-1392 се предвижда запазване на съществуващата триетажна сграда с идентификатор 07079.611.113.1, както и нейното пристрояване и частично надстрояване до дворищно-регулационната граница с УПИ ХVІІ-1393, 1394, на нормативни отстояния от регулационната граница с УПИ І-1391 и на намалени отстояния спрямо сградата НКЦ в УПИ І-1391; запазване на едноетажната сграда с идентификатор 07079.611.113.2, като елемент на плана, в УПИ ХVІІ-1393,1394, кв.91 се предвижда нова застройка със средна височина частично на 4,00м., 10,00м., 13,00м. и 14,50м. в режим на свързано застрояване със застройките в съседните УПИ ХVІ-1398 и ХVІІІ-1392, разположена частично на уличната регулационна граница, при допускане на намалено отстояние на основание чл.36,ал.1 от ЗУТ между свободната част от нова застройка и съществуващата сграда в УПИ ХVІІІ-1392; предвиждане в УПИ ХVІ-1398, кв.91 на нова застройка, със средна височина частично на 4,00м.,12,00м. и 14,50м. в режим на свързано застрояване със застройката в УПИ ХVІІ-1393, 1394, на нормативни отстояния от дворищно-регулационната граница с УПИ ХV-1399 и на 5м. от уличната регулационна линия с показатели за застрояване за устройствена зона 5/Ц, в съответствие с допустимите по действащ ОУП, както следва: Плътност до 80%, Кинт до 5,0 и Озеленяване над 20%, и задължителното паркиране в границите на УПИ, описани в матрица и таблица, съгласно черните,червени и сини линии и надписи върху плана.

На същата дата 20.08.2019г. е издадена и Заповед № 2308 на заместник-кмета на Община Бургас, с която е одобрен Работен устройствен план за УПИ ХVІ-1398, ХVІІ-1393,1394 и ХVІІІ-1392 в кв.91по плана на ЦГЧ, гр.Бургас, ПИ с идентификатори 07079.611.119, 07079.611.118 и 07079.611.113 по КК на гр.Бургас, с който се определят с точни мерки размерите, височината и отстоянията на застройките, спрямо границите на УПИ, сградите в съседни УПИ, включително и през улици, при отчитане характеристиките на терена, съгласно черните и червените линии и надписи върху плана, неразделна част от заповедта.

Издадената Заповед № 2309/20.08.2019г. на заместник-кмета на Община Бургас, с която е одобрено изменение на ПУП-ПЗ е законосъобразна.

 Условията и реда за изменение на устройствените планове са нормирани в чл.134 и сл. от ЗУТ. В случая, административният орган се е позовал на хипотезата на чл.134, ал.2, т.6 от ЗУТ, съгласно който ПУП може да се измени когато има съгласие на всички собственици на имотите предмет на разработката. В настоящия случай такова съгласие е налице от страна на всички собственици, вкл. на жалбоподателката Р.. Собствениците са били запознати с техническото задание изготвено от архитекта, в частност жалбоподателката също го е одобрила с полагането на подписа си, като видно от заданието за нейния имот се предвижда пристрояване и частично застрояване при запазване на съществуващата триетажна сграда. С издаването на процесната заповед проектът е одобрен именно съобразно изготвеното по инициатива на собствениците техническо задание, т.е. възпроизведена е тяхната воля.

Основните възражения на жалбоподателката са свързани с това, че не е извършено обследване на сградата относно възможността за понасянето на допълнителни конструктивни натоварвания, предвид възрастта на строителството, както и обстоятелството, че изпълнението на предвиденото строителство ще доведе до конструктивни промени – премахване на прозорци, тераси, преградни стени.       

Възраженията съдът счете за неоснователни. Както беше изяснено посредством назначената по делото съдебно-техническа експертиза, на етапа по одобряване изменението на ПУП не се извършва конструктивно обследване на сградата. То се провежда на по-късен етап, когато се изготвя техническия проект в рамките на инвестиционния проект, който е следващата фаза вече в производство по издаване на разрешение за строеж. В зависимост от резултата от обследването ще се търсят съответни конструктивни решения за реализиране на проекта. Вещото лице посочва, че се засягат съществуващите на югоизточната и югозападната фасади на сградата прозорци и тераси, но степента и обемът на конструктивните промени по сградата не са предмет на проекта за изменение на ПУП-ПЗ, а те ще се доказват с последващия техническия инве­стиционен проект. В този смисъл, за целите на производството по одобряване изменението на ПУП, въпросите относно техническото обследване и конструктивни промени, не са предмет на анализ, респ. не са част от съдържанието на административния акт по изменение на ПУП.

Одобрените изменения в застрояването не противоречат на показателите на устройствената зона 5/Ц ЦГЧ, в която се намират имотите предмет на разработката и са в съответствие с предвиденото с ОУП, а именно – плътност от 50% до 100%, проектните са 80%, Кинт – от 2,0 до 5,0, одобреното е 5,0, озеленяване от 20% до 30%, предвидените са 20%. Не се констатира твърдяното в жалбата изменение на предназначението на имотите, като то остава без промяна – „за жилищно застрояване“, а реализираното локално озеленяване в имота на жалбоподателката при бъдещото строителство процентът ще се доказва с проект по Част „Паркоустройство и благоустрояване“.   

Също така, обстоятелството, че проектът  за изменение на ПУП-ПЗ по отношение на УПИ XVIII-1392, кв.91 не съдържа данни за инженерно-геоложки условия, не опорочава производството, тъй като видно от експертното заключение, квартал 91 не попада върху т.нар. неустойчиви терени, върху които или в близост до които, не трябва да се строи или да се строи след укрепителни мероприятия, като тези терени са посочени в Решение № 51-1/21.07.2011г. на Общински съвет – Бургас, с което е одобрен ОУП на града и кв.91 не е сред тях, поради което данни за  инженерно-геоложките и хидролож­ките условия не са задължително изискуеми към проекта за изменение на ПУП-ПЗ, но по желание на собствениците могат да бъдат направени допълнително преди реализиране на бъдещо строителство в имота във фазата по одобряване на техническия инвестиционен проект.

Процесното изменение на ПУП е одобрено в хипотеза на намалени отстояния по смисъла на чл.36, ал.1 от ЗУТ между сградите на основното застрояване, за доказването на които е изготвен и одобрен и РУП с издаването на Заповед № 2308/20.08.2019г. на заместник-кмета на община Бургас. В тази връзка страната възразява относно допуснато съществено процесуално нарушение, предвид обстоятелството, че бидейки с по-малък номер от процесната Заповед № 2309/20.08.2019г., заповедта за одобряване на РУП я предшества, вместо да я следва. Очевидно е, изхождайки от поставения номер, заповедта за одобряване на РУП предхожда тази за одобряване на ПУП, като двете са издадени в един и същи ден. Това обстоятелство самò по себе си не опорочава производството по изменение на ПУП, тъй като както обясни и вещото лице двете производства по одобряване на двата плана са се движили едновременно, което е нормативно позволено видно от нормата на чл.113, ал.1, изр.1-во от ЗУТ in fine, като експертът допуска, че се касае за техническа грешка в поредността на издаване на двете заповеди.

Неоснователно съдът счете и възражението за допуснати съществени процесуални нарушения касателно подаване на искането до РИОСВ Бургас за становище относно провеждане на процедура  по ОВОС, което искане не е било подписано от жалбоподателката Р.. Това е видно и от отговора на тази институция, в титулната част на който липсва името на жалбоподателката.  Подаването на искането до РИОСВ без участието на жалбоподателката не може да обоснове извод незаконосъобразност на заповедта на това сочено основание. Нарушението би било съществено, ако оказва влияние върху крайния акт по същество, в какъвто смисъл е разбирането на правната доктрина, т.е. ако не беше допуснато би се стигнало до друг правен резултат. В конкретния случай няма данни, въз основа на които да се обоснове извод в тази насока, респ. - дали искането би било подписано или не от жалбоподателката, становището на РИОСВ би било същото, т.е. не би оказало влияние по същество при издаването на процесната заповед, като подписването на заявлението до РИОСВ не следва да се смесва със съгласието по чл.134, ал.2, т.6 от ЗУТ, поради което не е налице съществено процесуално нарушение.

На основание изложените мотиви, след като съдът не констатира да са били допуснати съществени процесуални нарушения в хода на административното производство, установи се, че материалният закон е правилно приложен, не е налице отклонение от целта на закона, спазена е изискуемата форма и заповедта е постановена при наличие на компетентност у издателя й, жалбата се явява неоснователна и като такава следва да се отхвърли. Съобразно този изход на процеса, в полза на ответната страна следва да бъдат присъдени разноски за юрисконсултско представителство в минимален размер от 100лв. на основание чл.78, ал.8 от ГПК, както и разноски за експертиза в размер на 300лв., в полза на заинтересованите страни К.Л. и М.Л. следва да се присъдят разноски общо в размер на 1800лв., в полза на заинтересованата страна А.В. следва да се присъдят разноски в размер на 400лв.

Така мотивиран и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Административен съд Бургас, ІХ-ти състав,

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на М.Г.Р. *** 17А против Заповед № 2309/20.08.2019г. на заместник-кмета на община Бургас, като НЕОСНОВАТЕЛНА.

ОСЪЖДА М.Г.Р. *** 17А, с ЕГН ********** *** сумата от 400лв. разноски по делото.

ОСЪЖДА М.Г.Р. *** 17А, с ЕГН ********** да ЗАПЛАТИ на К.И.Л. с ЕГН ********** и М.М.Л. с ЕГН **********,***, общо сумата от 1800лв. разноски по делото.

ОСЪЖДА М.Г.Р. *** 17А, с ЕГН ********** да ЗАПЛАТИ на А.В. ***, с ЕГН ********** сумата от 400лв. разноски по делото.

 

 Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                          СЪДИЯ: