Решение по дело №178/2021 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 1 юни 2021 г. (в сила от 29 юни 2021 г.)
Съдия: Елица Симеонова Димитрова
Дело: 20217200700178
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 март 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

23

гр.Русе, 01.06.2021 г.

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд-Русе, 6 състав, в открито заседание на осемнадесети май, през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

                                                                 СЪДИЯ: ЕЛИЦА ДИМИТРОВА

при участието на секретаря Бисерка Василева, като разгледа докладваното от съдията адм.д. № 178 по описа за 2021 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

          Производството е по реда на чл. 27, ал.1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ), вр. чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на „ДМВ Петрол“ ЕООД, със седалище гр.Русе, представлявано от В.И., чрез адвокат пълномощник В.А., срещу решение РД-16-1336 от 08.12.2020г.  г. за отказ предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност"  2014-2020, по процедура за подбор на проектно предложение с регистрационен № BG16RFOP002-2.077-1415, по процедура за подбор на проекти № BG16RF0P002-2.077 „Подкрепа за средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" по Приоритетна ос 2 „ Предприемачество и капацитет за растеж на МСП“ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020. Стойността на това финансиране по проектно предложение с рег.№ BG16RFOP002-2.077-1415 е следвало да бъде в размер на 150 000 лева.

Жалбоподателят твърди, че оспореният акт е незаконосъобразен, като издаден в противоречие с процесуалния и материалния закон и в противоречие с утвърдените от УО на ОПИК условия за кандидатстване по процедурата. Твърди, че подадената декларация за обстоятелствата по чл.3 и чл.4 от ЗМСП, поради техническа грешка е некоректно попълнена с отбелязване категорията на предприятието като „ малко“ , вместо като „средно“, както и не е попълнена стойността на активите. Сочи ,че непопълването на която и да е част от образеца прави декларацията нередовна , поради което е следвало да бъде изискана коректно попълнена декларация, като административният орган е следвало да укаже на кандидата -търговец наличието на това несъответствие, съответно да му даде срок за неговото отстраняване, а не да се правят изводи, че при формалната проверка на категорията предприятие кандидатът е недопустим за финансиране. Позовава се на процедурните правила на Условията за кандидатстване и чл.34 ал.2 ЗУСЕСИФ и чл.18 ал.2 от Постановление № 162 от 05.07.2016г на МС за определяне на детайлни правила за предоставяне на безвъзмездна финансова подкрепа по програмите, финансирани от ЕСИФ за периода 2014-2020г.

Счита, че обжалваното решение не само е постановено при съществени нарушения на административнопроизводствените правила, но противоречи и на целта на закона, доколкото целта на проведената процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, видно и от самото й наименование, е подпомагане на средни предприятия, чиято икономическа дейност е била засегната неблагоприятно в резултат на пандемията от COVID-19. След като оспорващият попада в кръга на засегнатите от пандемията икономически субекти, то с лишаването му от претендираната от него финансова помощ категорично не била постигната основната цел на проведената процедура.

Твърди, че Ръководителят УО на ОПИК е постановил незаконосъобразен административен акт, който се претендира да бъде отменен, а преписката да бъде върната за ново произнасяне. Претендира разноски.

Ответникът - Ръководителят на управляващия орган Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 и Главен директор на ГД"Европейски фондове за конкурентоспособност" в Министерство на икономиката, представя писмен отговор, в който оспорва твърденията в жалбата, сочи, че решението в оспорената му част е законосъобразно и изцяло съобразено с условията за кандидатстване по процедурата.

Прави се искане жалбата да се отхвърли, като неоснователна. Претендира разноски, представляващи юрисконсултско възнаграждение. Възразява срещу размера на адвокатското възнаграждение, присъждането на което е поискано от жалбоподателя.

Съдът, като обсъди доводите на страните и събраните по делото доказателства, които обсъди в тяхната съвкупност, приема за установени следните факти, релевантни за правния спор, предмет на делото, по които не е формиран спор:

ДМВ Петрол“ ЕООД, със седалище гр.Русе, представлявано от В.И., е кандидатствал за безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020, по процедура за подбор на проекти предложения BG16RF0P002-2.077 „Подкрепа за средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" по Приоритетна ос 2 „ Предприемачество и капацитет за растеж на МСП“ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020, с проектно предложение с регистрационен BG16RFOP002-2.077-1415, което е включено в проверката на оценителната комисия в оперативен порядък на етап оценка на административното съответствие и допустимостта Стойността на това финансиране по проектно предложение с рег.№ BG16RFOP002-2.077-1415 е следвало да бъде в размер на 150 000 лева./ л.59-67 от адм. дело №466/21 на АССГ/

   Със Заповед №РД-16-562/10.07.2020г.(л.109 от адм. дело №466/21 на АССГ), издадена от И.И.,и.д. главен директор на ГД „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и ръководител на УО на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020,  са утвърдени пакет документи за провеждане на процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2.077 „ПОДКРЕПА НА СРЕДНИ  ПРЕДПРИЯТИЯ ЗА ПРЕОДОЛЯВАНЕ НА ИКОНОМИЧЕСКИТЕ ПОСЛЕДСТВИЯ ОТ ПАНДЕМИЯТА COVID-19“ по приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж на МСП“, инвестиционен проект 2.2. „Капацитет за растеж на МСП“ на ОПИК. В т.1 и т.2 към I (едно римско) утвърдени условията за кандидатстване и за изпълнение по процедура за подбор и за обява за откриване на процедура на подбор на проекти. В т.II е указано, че документите по т.I следва да се публикуват на интернет страницата на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, както и в „ИСУН 2020“ (Информационна система за управление и наблюдение). Целта е да се подпомогнат малките и средни предприятия в съответствие с чл.21, ал.1, т.2 от Закон за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и за преодоляване на последиците, като и самият АО сочи, че в процедурата по кандидатстване ще са налице опростени правила.

    Със заповед №РД-16-1454/21.12.2020г. (л.110 и сл. от адм. преписка), предходната заповед е изменена и допълнена с идея опростяване още повече на правилата в процедурата по кандидатстване за тези помощи и намаляване на административните тежести за кандидатите.

   Забележка: За улеснение, предвид на това, че адм. преписка се намира изцяло в адм. дело №466/21 на АС София град, по-надолу в решението ще се сочи само № на лист, имайки предвид такъв от същото дело.

Съгласно чл. 26, ал. 1, изречение първо от ЗУСЕСИФ ръководителят на управляващия орган на програмата, съответно на водещата програма, утвърждава за всяка процедура насоки и/или друг документ, определящи условията за кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените проекти, а според ал. 6 на сочената норма утвърдените условия за кандидатстване и условия за изпълнение се публикуват на интернет страницата на съответната програма и в ИСУН заедно с обявата за откриване на процедурата чрез подбор.

Със заповед № РД-16-458/12.06.2020г. и заповед № РД-16-635/ 30.07.2020г на министъра на икономиката и ръководител на УО на ОП „Иновации и конкурентноспособност" 2014-2020 е определена И.И. –и.д. главен директор на главна дирекция „Европейски фондове за конкурентноспособност“, за лице, което да изпълнява функциите на ръководител на УО по приоритетни оси 1,2,3 и 4 на ОПИК, с всички произтичащи от това права, отговорности и задължения /л.112-114/.

Процесните условия са одобрени като част от документацията за провеждане на процедура за подбор на проекти BG16RFOP002.2.077 „ Подкрепа на средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19", по приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж на МСП на ОПИК, с посочената по-горе Заповед № РД-16-562/10.07.2020г .  и заповед № РД 16-1454/21.12.2020г на Главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове и конкурентноспособност" и Ръководител на Оперативна програма „Иновации и конкурентноспособност" 2014-2020. С последно посочената заповед/ л.110-111/ в пакета документи за провеждане на процедура на подбор на проекти BG16RFOP002.2.077 са направени допълнения касаещи процедура за уведомяване на неуспелите и одобрени кандидати и сключване на административни договори за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ като е добавен текст ,че документите ,изискани с поканата са сключване за подписване на адм.договор да бъдат подписани с валиден КЕП

Със заповед РД-16-850/08.09.2020г.е определен състав на Оценителна комисия за разглеждане,оценка и класиране на подадени проектни предложения по процедурата за подбор

Със Заповед № Р-16-963/07.10.2020г- на РУО на ОПИК е определен състава на оценителната комисия за извършване на комплексна оценка, включваща проверка за съответствие на проектните предложения с минималните изисквания, предвидени в условията за кандидатстване и документална проверка за това дали кандидатът отговаря на изискванията за бенефициент по процедурата на подбор на проекти BG16RFOP002.2.077 и са въведени специфични опростени правила като е добавена нова точка V относно оценката за административното съответствие и допустимост и техническа и финансова оценка на проектните предложения по процедурата ,включени в оценителна сесия, да се извършва от по един член на оценителната комисия с право на глас, като при установена липса на документи към проектното предложение или необходимост от отстраняване на нередовности, администраторите на сесия да изпращат до кандидатите искане за отстраняване на нередовност през ИСУН2020 в 3 дневен срок от датата на изпращане на уведомлението, като за всички останали процедури извън опростените правила да се прилагат вътрешните правила за работа на оценителната комисия Вариант 8 приложение 4.11.1 към глава 4 от Наръчник по ОПИК, утвърден със заповед РД-16-75/28.01.202г на ръководителя на УО на ОПИК / 98-108/.

На л.74 и сл. от адм. дело №466/21 на АС София град се намират документи, свързани с разписаните условия за кандидатстване и изпълнение по предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедура BG16RFOP002-2.077. В т.9 от тези условия, озаглавена „Минимален и максимален размер на безвъзмездната финансова помощ за конкретен проект“, на  е записано по какъв начин ще се определя размера на тази помощ / минимален размер 30 хил.лв, максимален размер 150 хил.лева/ – до 5% от оборота , деклариран в ГДД по чл.92 от ЗКПО за 2019г. В т.11.1 критерии за Допустимост на кандидатите подточка 3  е посочено ,че допустими са само кандидатите, които отговарят на изискванията за средно предприятие съгласно ЗМСП и Препоръка на комисията от 6 май 2003 относно определението за микро,малки и средни предприятия, като кандидатите са длъжни да удостоверят чрез декларация по чл.3 и чл.4 от ЗМСП ,че попадат в категорията средно предприятие, като преди сключване на административния договор УО ще извършва проверка относно категорията предприятие на одобрените кандидати. Съгласно подточка 4 кандидатите следва да са реализирали оборот за 2019г равен или надвишаващ 1 млн.лева. Към условията за кандидатстване е приложено и Указание за попълване на Декларацията за обстоятелствата по чл.3 и чл.4 от ЗМСП/л.91-97/.

Приложени са / л.68-73/ критериите и методологията за оценка на проектните предложение по процедура BG16RFOP002-2.077, като съгласно съгласно раздел I т.11 е посочен критерия кандидатът да е средно предприятие съгласно ЗМСП, т.12 да е реализирал оборот през 2019г минимум 1 млн.лева, т.13 да е регистриран спад поне 20 % в оборота  за посочения месец от 2020 спрямо оборота за същия месец от 2019.

Административното производство е започнато с подаването от жалбоподателя на проектно предложение с рег. № BG16RFOP002-2.077-1415, чрез попълване на формуляр за кандидатстване в интернет портала ИСУН 2020 по процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2.077 "Подкрепа на средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID 19", към което чрез КЕП са прикачени и изискуемите документи,в т.ч. и декларация по чл.3 и чл.4 ЗМСП, в която е  зачеркнато/ отбелязано/, че предприятието е „малко“ и е посочен годишния оборот по-малко от 19 500 хил лева.

Подаденото от жалбоподателя  проектно предложение, с регистрационен № BG16RFOP002-2.077-1415, е включено в проверката на оценителната комисия и попада в списъка с проектните предложения, които не се допускат до техническа и финансова оценка по процедурата, тъй като при извършване на проверката е установено, че проектното предложение не отговаря на Критерия за допустимост по т. 11.1, подт. 3 от Условията за кандидатстване ,видно от оценителния лист на л.47 и сл., поради това, че съгласно приложената декларация за обстоятелствата по чл.3 и чл.4 ЗМСП кандидатът е „малко предприятие“.

Изпратено е уведомление за недопускане до етап“ техническа и финансова оценка“ от 27.10.2020г. от председателя на Оценителната комисия / л.55/, в което е посочено ,че в декларацията по чл.3 и чл.4 ЗМСП попълнената декларация от В.И. И. в т.3 е отбелязан статус малко предприятие, което се потвърждава от посочената информация по т.2 относно показателя годишен оборот на кандидата за 2019г.по-малко от 19500хил.лева, като е дадена възможност за възражение съгласно чл.34 ал.3 ЗУСЕСИФ и чл.18 ал.4 от ПМС 162/2016г. Жалбоподателят не е подал възражение.

Оценителният доклад, в който проектното предложение с № BG16RFOP002-2.077- 1415 е включено в списъка с предложените за отхвърляне проектни предложения и основанията за отхвърлянето им като неотговарящо на критерий 11 от критерии за оценка на административно съответствие и допустимост, е одобрен на 01.12.2020г.

С решение РД-16-1336 от 08.12.2020г.  г. е постановен отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ,издадено от Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност"  2014-2020, по процедура за подбор на проектно предложение с регистрационен № BG16RFOP002-2.077-1415,подадено от ДМВ Петрол ЕООД, по процедура за подбор на проекти № BG16RF0P002-2.077 „Подкрепа за средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" по Приоритетна ос 2 „ Предприемачество и капацитет за растеж на МСП“ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020.

Съдът, при така установените релевантни факти, прави следните правни изводи:

Жалбата е подадена от лице с правен интерес от оспорването, срещу акт, за който е предвидено в чл.27 ал.1 във връзка с чл.38 т.1 от ЗУСЕСИФ, че подлежи на обжалване пред съд. С оспорената част на административния акт пряко са засегнати правата и законните интереси на жалбоподателя.

Административният акт е връчен на жалбоподателя чрез ИСУН на 22.12.2020г., жалбата е депозирана в преклузивния 14-дневен срок по чл.149 ал.1 от АПК на 06.01.2021г.  и същата е допустима.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Решението на УО е издадено на основание чл.30, ал.1, т.2 от Устройствения правилник на Министерство на икономиката, чл.9, ал.5, чл.38, т.3, вр. с чл.36, ал.2 от ЗУСЕСИФ, вр. с чл.21, ал.1, т.2 от Закон за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и за преодоляване на последиците, чл.20, ал.1, т.3 от Постановление №162/2016г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите, финансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове за периода 2014-2020, т.1 от Решение №574 на МС от 13.07.2016г. за определяне на Управляващ и Сертифициращ орган по ОП „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, т.I от Заповед №РД-16-635/30.07.2020г. на министъра на икономиката и др/лист 33 и сл. от адм. преписка/.

Съгласно чл.38т.3 от ЗУСЕСИФ в 10-дневен срок от одобряването на оценителния доклад, съответно от изтичането на срока по чл.36 ал.2 от ЗУСЕСИФ, ръководителят на управляващия орган издава мотивирано решение, с което отказва предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за всяко проектно предложение, включено в списъка по чл. 35, т. 3; В конкретната хипотеза, както вече бе посочено със Заповед № РД-16-850/08.09.2020г.,изменена със заповед № Рд-16-963/07.10.2020г на Главен директор на ГД ЕФК и  РУО на ОПИК са приети опростени процедурни правила за работа на оценителната комисия.

Съгласно т.V.2.2 от тези правила в срок от 3 работни дни, Ръководителят на УО одобрява представените му списъци или ги връща за отстраняване на допуснати нарушения,а кандидатите, на които е отказано предоставяне на БФП се уведомяват посредством ИСУН, като им се изпраща утвърденият от Ръководителя на УО списък с предложените за отхвърляне проектни предложения. Съгласно чл.9 ал.5 от ЗУСЕСИФ ръководителят на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващия орган или оправомощено от него лице. С Решение № 574/13.07.2016г. на Министерски съвет е определен за управляващ и сертифициращ орган Министерство на икономиката, съответно за ръководител на УО - Министъра на икономиката. Със своя Заповед № РД-16-458/12.06.2020г., и заповед РД-16-635/30.07.2020г същият е определил И.И. –и.д. Главен Директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност" в Министерство на икономиката да изпълнява функции на ръководител на УО по ОП"ИК".

Всички тези норми, цитирани и в решението на УО сочат, че то е издадено от компетентен орган. По компетентността на органа, издател на административния акт, няма и спор между страните

Съдът намира, че са спазени изискванията за форма на акта, същият съдържа реквизитите, посочени в чл.59 ал.2 от АПК. Съдържа фактически и правни основания за издаването му. Като неразделна част от административната преписка е приложена заповедта за определяне на оценителната комисия, оценителния лист на оценителя, на който е разпределено проектното предложение, както и списъкът на оценителната комисия с предложените за отхвърляне проектни предложения по първа оценителна сесия. В процесния административен акт са посочени конкретни обстоятелства и правните изводи, въз основа на които издателят му е приел, че следва да откаже предоставянето на безвъзмездна финансова помощ за проектното предложение на жалбоподателя.

Относно спазване на административнопроизводствените правила и материалната законосъобразност на акта и съответствието му с целта на закона, съдът приема следното:

Производството по предоставяне на безвъзмездна финансова помощ чрез подбор по процедура BG16RFOP002.2.077 „Подкрепа на средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" е осъществено изцяло в съответствие с опростените процедурни правила на работа на оценителната комисия. Съгласно чл.21 ал.1 т.2 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народно събрание от 13.03.2020г. и за преодоляване на последиците /O6н., ДВ, бр. 28 от 24.03.2020г., в сила от 13.03.2020г., изм. и доп., бр. 34 от 9.04.2020г., в сила от 9.04.2020г., доп., бр. 38 от 24.04.2020г., в сила от 24.04.2020г., изм. и доп., бр. 44 от 13.05.2020г., в сила от 14.05.2020г., доп., бр. 55 от 19.06.2020г., в сила от 1.07.2020г., изм., бр. 60 от 7.07.2020г., изм. и доп., бр. 64 от 18.07.2020г., в сила от 18.07.2020г./ Управляващите органи на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове имат право да: отпускат безвъзмездна финансова помощ при опростени правила, включително без публикуване на покана за набиране на предложения. В случая и съгласно опростените правила за работа на комисията по процедурата се извършва комплексна оценка, която включва първо проверка на съответствието на всяко проектно предложение с минималните изисквания, предвидени в условията за кандидатстване, т.е оценка за административното съответствие и допустимост -документална проверка по отношение това, дали кандидатът отговаря на изискванията за бенефициент, преди техническа и финансова оценка. Според т.1 проверката се извършва от един член на оценителната комисия с право на глас в съответствие с утвърдените критерии, като за целта се попълва оценителен лист в ИСУН 2020

В случая правилата са спазени, като липсват допуснати съществени нарушения. Съгласно чл. 26, ал. 1 от ЗУСЕСИФ ръководителят на управляващия орган на програмата утвърждава за всяка процедура насоки и/или друг документ, определящи условията за кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените проекти. Процедурата по разработване и приемане на тази документация е посочена в разпоредбите на чл. 26, ал. 2 - 9 от ЗУСЕСИФ.

Не се твърдят, а при извършената служебна проверка, съдът не констатира допуснати нарушения в проведената оценителна сесия и в частност в производството по разглеждане и извършване на оценка, на предложение рег. BG16RFOP002-2.077- 1415.

Предвид горното и доколкото оспореният акт е издаден в изискуемата от закона писмена форма, следва да се направи извод, че не страда от пороци, водещи до неговата нищожност.

Спорен между страните е въпросът дали проектното предложение на жалбоподателя отговаря на предварително зададените критерии за допустимост, като оспорващата страна не отрича отразеното в изискуемата Декларация по чл.3 и чл.4 ЗМСП, като твърди ,че неправилно допусната техническа  грешка не е приета от УО като нередовност, тъй като не било попълнено карето относно стойността на активите.

Утвърдената документация по процедурата, в която са включени и условията за кандидатстване, утвърдени по съответния ред от УО са със задължителен характер спрямо кандидатите, чиито проектни предложения подлежат на допускане и оценка, т. е. актът, с който те се утвърждават обективира в себе си изрично волеизявление на административен орган, с което се създават конкретни права и задължения. Съобразно т. 11. 1, подт. 3 от Условията за кандидатстване и Кретириите за допустимост, кандидатите следва да декларират, че отговарят на изискването за допустимост ,че са „средни предприятия“ , като допълнително в указания са посочени начините за попълване на изискуемата декларация по чл.4 и чл.3 ЗМСП

В Приложение № 6 „ Критерии и методология за оценка на проектни предложения“ недвусмислено е посочено, че при несъответствие с изискванията по т. 1-23  проектното предложение ще бъде отхвърлено, като в контекста на това следва да се посочи, че коментираният критерии за допустимост в конкретния случай е подведен в т. 11 т.1 подт.3 от условията за кандидатстване – допустими кандидати са само тези,които отговарят на изискванията за средно предприятие

От описаните по-горе доказателства, в т. ч. и представеният оценителен лист се установява, че при извършената проверка са установени несъответствия на проектното предложение с описаните изисквания на т. 11.1 подт.3

В Условия за кандидатстване и изпълнение по процедурата за подбор на проекти, е въведено изискването кандидатите да представят към Формуляра за кандидатстване по електронен път и документ, обозначен като " Декларация, че кандидатът е запознат с Условията за кандидатстване и Условията за изпълнение – попълнена по образец ", като изрично е предвидено, че Декларацията се попълва и подписва от всички лица с право да представляват кандидата, независимо дали го представляват заедно, или поотделно, което е сторено

Не е налице несъответствие между декларираното обстоятелство касаещо статута на „ малко предприятие“ и посочения „ годишен оборот“, съгласно чл.3 ал.2 ЗМСП, още повече ,че указанията за попълване на декларацията са част от условията за кандидатстване и в тази връзка е неоснователно възражението, че АО е следвало да констатира липса на попълнено каре за стойност на активите, което се явава нередовност според жалбоподателя и е следвало да даде указания за отстраняването й. Изрично в указанията за попълване на декларацията е посочено ,че финансовия критерий съдържа два алтернативни подкритерия : годишен оборот и стойност на активите. Достатъчно е поне един от двата финансови критерия да е попълнен/ изпълнен/, заедно с критерия средносписъчен състав. В Упътването към сама декларация е посочено ,че отбелязването на клетка с код В при средносписъчен състав по-малко от 50 ,определя предприятието като „малко“. При установеното несъответствие в критериите за допустимост, неоснователно е възражението, че същото е следвало да бъде отстранено от Оценителната комисия, съгласно изричните правила, приети с Условията за кандидатстване, като се изиска пояснителна информация от кандидата или се даде срок за отстраняване на нередовност. В случая не се касае за неяснота с оглед на вида на декларираните данни, още повече ,че верността на декларираните данни, е неотносимо по отношение на правния спор.

Безспорно кандидатът е декларирал запознаването с Условията за кандидатстване, в които е заложено, че именно на посочения етап от процедурата УО ще извършва проверка за административното съответствие и допустимостта на проектното предложение , като при установяване на недопустимост, ще се издава решение за отказ за предоставяне на БФП на кандидата. От наличните по административната преписка документи, както и от събраните по делото доказателства несъмнено се доказват посочените от УО основания за издаването на оспорения отказ.

     Съдът не споделя възражението на жалбоподателя, че извършващият проверката е следвало да изпрати до кандидата уведомление, с цел отстраняване на недостатък, в смисъл на твърдяното от него като техническа грешка. От една страна, за оценителя не е съществувало такова задължение, тъй като формално не е установена каквато и да било нередовност - липса на данни или документи. За проверяващия е била налична достатъчно информация, получена чрез декларацията по чл.3 и чл.4 ЗМСП . От друга страна, отново следва да се подчертае, че комисията работи по приетите опростени правила, като се извършва документална проверка. Т. е. за оценителят не е съществувало задължение да проверява допълнително или да съпоставя данните, които сам кандидатът е посочил в декларацията дори и да се наблюдава разлика между тях/ а такава не е налична/.

     В случая, оспорващото дружество е декларирало още с проектното си предложение данни, несъответстващи с данните за допустимост с оглед изискването да е „средно“ предприятие, като дори е посочило годишен оборот относим към декларираното обстоятелство ,че е „малко“ предприятие и следователно не е редно да се отстранява техническа и/или друг вид грешка, допусната от самия кандидат, доколкото това би довело до осигуряване изискуемото съответствие с Условията на един по-късен етап от процедурата, в сравнение с останалите кандидати, както и до нарушаване на принципите по чл. 29, ал. 1, т. 1 и 2 ЗУСЕСИФ - свободна и лоялна конкуренция и равнопоставеност.

     Несъответствието на декларираното с данните от проверката с условията за допустимост , е достатъчно основание да се приеме, че проектното предложение не отговаря на Условията за кандидатстване.

    С оглед по-гореизложеното, съдът намира, че в конкретния случай, административният орган правилно е приложил относимия регламент по процедурата, като към момента на извършваната от него проверка и въз основа на подадената декларация по чл.3 от ЗМСП , е приел, че жалбоподателят не отговаря на условията и поради това същият е недопустим за финансиране кандидат.

Решението му  е издадено от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при спазване на административно-производствените правила и при правилно приложение на материалния закон и неговата цел, поради което жалбата следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

С оглед изхода на спора и своевременно заявената претенция, на ответника следва да бъдат присъдени направените по делото разноски. Следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, определено в съответствие с чл.143 от АПК и чл. 78, ал. 8 от ГПК във вр. с чл. 144 от АПК, чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.

          По изложените съображения и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно от АПК, съдът

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „ДМВ Петрол“ ЕООД, със седалище гр.Русе, представлявано от В.И., срещу решение РД-16-1336 от 08.12.2020г.  г. за отказ предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на  Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност"  2014-2020, по процедура за подбор на проектно предложение с регистрационен № BG16RFOP002-2.077-1415, по процедура за подбор на проекти № BG16RF0P002-2.077 „Подкрепа за средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" по Приоритетна ос 2 „ Предприемачество и капацитет за растеж на МСП“ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020.

ОСЪЖДА „ДМВ Петрол“ ЕООД,ЕИК ********* със седалище гр.Русе, представлявано от В.И. И. , със седалище гр.Русе и адрес на управление: бул.“Христо Ботев“ № 1 ет.5, да заплати на Министерство на икономиката сумата юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 /сто/ лева.

Решението може да се обжалва с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд.

                         

                                                                      СЪДИЯ: