Решение по дело №2034/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1650
Дата: 10 ноември 2020 г. (в сила от 5 декември 2020 г.)
Съдия: Янка Желева Ганчева
Дело: 20207050702034
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 септември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

 ………     .11.2020г., гр. Варна

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненският административен съд- двадесет и втори състав, в публично заседание на двадесети октомври две хиляди и двадесета година в състав:

    

                                                                                     Председател: ЯНКА ГАНЧЕВА

 

и при участието на секретаря Анна Димитрова като разгледа докладваното от съдията Ганчева адм. дело N 2034 по описа за 2020 год., за да се произнесе, взе предвид:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба на „Хедеф Протез Варна“ ЕООД, с ЕИК *******, със седалище и адрес на управление гр. ****, ул. „*****“ № **, представлявано от Х. И. Х. срещу решение от 6.08.2020 г. на Ръководител на управляващ орган на оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, с което на дружеството е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.

Жалбоподателят сочи, че на 14.05.2020 г. е  подал проектно предложение по процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19, по програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020. На 17.07.2020 г. е изпратено уведомление от ответника за установени нередности, като са дадени указания за отстраняването им. На 21.07.2020 г. пълномощник на дружеството е попълнил отговор, към който е прикачил исканите документи, в резултат на което е получил съобщение „отговорът е финализиран“. При справка в електронната платформа ИСУН 2020 дружеството е установило, че на 6.08.2020 г. е публикуван списък на предложения за отхвърляне на проектни предложения, в позиция 62 е обективиран отказ и за „Хедеф Протез Варна“ ЕООД, тъй като кандидатът не е представил изисканите документи. Дружеството е уведомило комисията, че исканите документи са представени в срок, приложил е и снимки на съобщението от системата ИСУН. На 12.08.2020 г. на дружеството е изпратено съобщение, към което е прикачен списъка от 6..08.2020 г. Жалбоподателя поддържа, че оспорения акт е неправилен, постановен в нарушение на материалния и процесуалния закон и е необоснован. Моли да се отмени, в частта с която е отхвърлено предложението на дружеството жалбоподател. В с.з. процесуалния представител на дружеството поддържа жалбата. Сочи, че исканите документи са входирани в ИСУН, след което е получено и съобщение „отговорът е финализиран“, това съобщение следва да се счита за заблуждаващо и не следва да бъде тълкувано във вреда на дружеството. Дадените указания са били изпълнени, поради което моли да се отмени решението и да се присъдят сторените по делото разноски.

Ответника, чрез процесуалния си представител в депозиран писмен отговор поддържа, че при извършена оценка на проектното предложение е установено несъответствие при кандидатстването за отпускане на БФП. Административния орган правилно е приложил закона, съгласно предвидените в Условията за кандидатстване и документална проверка за това дали кандидатът отговаря на изискванията за бенефициент по програма BG6RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19, по програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020.  Със заповед ръководителят на УО е утвърдил пакет документи за провеждане на процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ. Един от тези документи са „Условия за кандидатстване и изпълнение на проектни предложения. В тези условия за кандидатстване изрично са разписани всички изисквания към кандидатите по процедурата във връзка с подадените от тях проектни предложения. Условията за кандидатстване имат характер на задължителни правила, нередовността на заявлението се свързва с такива пороци, които представляват пречка за надлежното упражняване на правото. Налице е публикувано ръководство за работа със системата ИСУН 2020, в които ясно е разписан начина и реда за комуникация с комисията. Ответника сочи, че следва да се направи разграничение между модулите и тяхното приложение от кандидатите. Комуникацията с УО е модул на ИСУН 2020, който не е предназначен за връщане на отговор до Оценителната комисия. Прикачените документи в модула „Комуникация с УО“ са невидими за оценителите по време на етапа на оценката.  В случая кандидата е изпратил исканите документи на 21.07.2020 г. във вида и съдържанието представени в с.з., но същите са изпратени през модула „Комуникация с УО“, на етап оценка тези документи не са били доказателствена информация за Оценителната комисия. От представените по делото доказателства е видно, че липсва статус „Приет отговор“.  УО може да инициира комуникация към проектно предложение, както и да изисква документи, но този процес е различен от етапа на комуникация с Оценителната комисия по време на оценка на проектното предложение. По изложените доводи моли да се отхвърли жалбата и да се присъдят разноски за юрисконсултско възнаграждение. .

След като разгледа оплакванията, изложени в жалбата, доказателствата по делото и становищата на страните, административният съд приема за установено от фактическа страна следното:

Обжалвания акт е за отказ да бъде предоставена безвъзмездна финансова помощ на проектно предложение рег № BG16RFOP002-2.073-7534  по процедура проекти BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19, по програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 и е годен предмет на съдебна проверка за законосъобразност по АПК. Жалбата е подадена до териториално компетентния съд, оспорването изхожда от адресата на атакувания акт и това обуславя съществуването на негов пряк и непосредствен правен интерес от подаване на жалба. Акта е съобщен на 11.08.2020 г. чрез системата ИСУН, а жалбата до АС-Варна е подадена на 24.08.2020 г. пред АС – София град, респективно потестативното субективно право на жалба е упражнено в законоустановения 14-дневен срок от уведомяването. В обобщение жалбата е процесуално допустима, а разгледана по същество е неоснователна поради следните съображения:

Със Заповед № РД-16-375/12.05.2020 г. на Главния директор на ГД „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и ръководител на УО на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 г. е утвърден пакет от документи за провеждане на процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19, по приоритетна ос „Предприемачество и капацитет за растеж на МСТ“, Инвестиционен приоритет 2.2 „Капацитет за растеж на МСП“ на ОПИК, като са утвърдени условия за кандидатстване и изпълнение по процедурата, обява за откриване на процедура на подбор на проекта. Разпоредено е документите да се публикуват на интернет страницата на Оперативната програма, както и в Информационната система за упправление и наблюдение „ИСУН 2020“.

Със Заповед № РД016-381/12.05.2020 г. на Главния директор на ГД „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и ръководител на УО на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 г. са утвърдени опростени процедурни правила за работа на Оценителната комисия във връзка с предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедура BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19, по програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020.

В Приложение №1 от заповедта се съдържат опростените правила. Съгласно одобрената процедура предоставянето на безвъзмездна финансова помощ се осъществява по опростени правила в съответствие с чл. 21 ал.1 т.1 от ЗМДВИП, обявено с решение на НС от 13.03.2020 г. ЗУСЕСИФ и ПМС №162/2016 г. По процедурата се извършва комплексна оценка, която включва проверка на съответствието на проектното предложение с минималните изисквания, предвидени в условията за кандидатстване и документална проверка дали кандидатът отговаря на изискванията за бенефициент. Периодично, служителите с права на администратор на сесии в ИСУН, присъединяват постъпилите проектни предложения в рамките на оценителна сесия. След присъединяването към оценителната сесия определените със заповед за сформиране на оценителна комисия лица извършват съответните предвидени в процедурата служебни проверки. Проверката на всяко проектно предложение се извършва от един член на оценителната комисия с право на глас в съответствие с утвърдените критерии, като за целта се попълва оценителен лист в ИСУН. Съгласно т.2.9 от опростените правила, при установена липса на документи към проектното предложение и необходимост от отстраняване на нередовности, до кандидатите се изпраща от администраторите на сесията искане за отстраняване на нередности през ИСУН 2020, като срокът за представяне на исканите документи/разяснения е 3 работни дни от датата на изпращане на уведомлението в ИСУН 2020. В т. 2.10 е предвидено, че при непредставяне на изискани документи или неотстраняване на нередовности, проектното предложение се предлага за отхвърляне от оценителя, като основанието за отхвърляне се посочва в оценителния лист.  Съгласно т.2.19 от правилата кандидатите, на които е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ се уведомяват посредством ИНУС, като им се изпраща утвърденият от Ръководителя на УО списък с предложените за отхвърляне проектни предложения.

Със заповед № РД-16-380/14.05.2020 г. е определен състав на оценителната комисия за извършване на комплексна оценка – председател, секретари и членове с право на глас.

В одобрените условия за кандидатстване и изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, по процедура за подбор на проекти - BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19 са разписани всички изисквания към кандидатите по процедурата във връзка с подаваните от тях проектни предложения.

На 14.05.2020 г. жалбоподателят е подал проектно предложение.

Назначената комисия е извършила служебна проверка на депозираното от жалбоподателя проектно предложение.

При извършена служебна проверка в Търговския регистър и регистър на ЮЛНЦ към АВ  към датата на подаване на проектното предложение е установено, че кандидатът „Хедеф Протез Варна“ се представлява от Ф. Р. Х. и Х. И. Х.. Установени са следните нередовности по проектното предложение:

1.Формулярът за кандидатстване е подписан с с КЕП на ЕТ „Счетоводна кантора – В. Д.“, като не е представено пълномощно от Ф. Р. Х. и Х. И. Х.. От пълномощното следва да е видно, че ЕТ „Счетоводна кантора – В. Д.“ е упълномощено да представлява кандидата към датата на кандидатстване, като подаде проектното предложение по процедурата с КЕП-

2.Декларация, че кандидатът е запознат с Условията за кандидатстване и Условията за изпълнение – попълнена по образец /приложение 2.1/, датирана и подписана на хартиен носител от лице с право да представлява кандидата, сканирана и прикачена в ИСУН 2020.

В съобщението изпратено до жалбоподателя освен посочване на нередностите е разяснено, че декларацията се попълва и подписва от всички лица с право да представляват кандидата, независимо дали представляват заедно и поотделно. Посочен е редът и начина на попълването на раздел 4 от декларацията – Заявление за профил за достъп на ръководител на бенефициента до ИСУН 2020, а именно: в случай, че кореспонденцията ще се осъществява от ръководителя на бенефициента, следва да се попълни само раздел 4 от декларацията, а в случай, че кореспонденцията ще се осъществява от упълномощено лице, само раздел 5 от декларацията. На кандидата е разяснено, че одобрения пакет документи за кандидатстване, който следва да бъде използван за целите на подаване на проектно предложение по процедурата е този публикуван на 12.05.2020г. -http://оpic.bg/procedure/bg16rfop002-2073podkrepa-na-mikro-i-malki-predpriatiya-za-preodolyavane-na-ikonomicheskite-posledstviya-ot-pandemiyata- covid-19.  Отразено е, че линка може да бъде намерен на сайта на ОПИК в раздел „Отворени за кандидатстване“ процедури или в ИСУН 2020 в раздел „Отворени за кандидатстване процедури“.  Посочено е, че към проектното предложение не е представена декларация, че кандидатът е запознат с Условията за кандидатстване и Условията за изпълнение от Ф. Х.. Декларацията се попълва и подписва от всички лица с право да представляват кандидата, независимо дали се представляват заедно или поотделно. Посочено е, че исканите документи следва да бъдат представени в срок от три работни дни от датата на изпращане на уведомлението в ИСУН 2020. Крайната дата, до която изисканите документи/разяснения следва да бъдат получени, е посочена в ИСУН 2020 в основно меню „Проектни предложения“, раздел „Въпроси от комисията“, поле „Срок за отговор“. В съобщението жалбоподателя е уведомен, че допълнително изисканите документи следва да бъдат подадени чрез електронния профил на кандидата в ИСУН 2020, като бъдат прикачени в меню „Проектни предложения“, раздел „Въпроси от комисията“, т.6 „Прикачени електронно подписани документи“ от Формуляра за кандидатстване, която ще бъде отключена служебно от Оценителната комисия, като използвате бутона „добави“, намиращ се под вече първоначално прикачените документи от вас по процедурата. В полето „отговор“ на поставения от оценителната комисия въпрос, следва задължително да се въведе свободен текст, който да може да съдържа отговор на изисканото разяснение или описани документи, без да се прилагат исканите документи в полето „Приложени документи към отговора“, а единствено в т.6 „Прикачени електронно подписани документи“ от Формуляра за кандидатстване. В случай, че полето „отговор“ не е попълнено, системата няма да позволи жалбоподателя да финализира подаването на изисканите документи. В случай, че не се представят изисканите документи или същите бъдат получени след изтичане на срока, отбелязан в полето „срок за отговор“, това може да доведе до прекратяване на производството по отношение на кандидата. Указано е, че подробни указания относно техническия процес, свързан с представянето на допълнителни документи/разяснения се съдържат в Ръководството за потребителя за модул „Е-кандидатстване“ достъпно в основно меню „Помощ“ на ИСУН 2020. Документи, представени по друг начин няма да бъдат разглеждани. След успешно изпратен отговор на въпрос, зададен на оценителната комисия, системата изпраща автоматичен потвърдителен имейл на кандидата, като в допълнение отговора получава статус „приет отговор“.

За констатираните нередности жалбоподателят е уведомен, чрез системата ИСУН 2020.

На 21.07.2020 г. пълномощник на кандидата е попълнил отговор, към които е прикачил изисканите документи – два броя пълномощни от Ф. Х. и Х. Х., както и декларация, че кандидатът е запознат с условията за кандидатстване и условията за изпълнение.

Съгласно примерните указание за попълване на електронен формуляр за кандидатстване и подаване на проектно предложение по процедура BG16RFOP002-2.073 – л.19 от указанията относно  изпращане на отговори на въпроси на оценителната комисия е посочено, че при подаване на отговор на оценителната комисия е необходимо отговорът да бъде приключен - да бъде избран бутон „Върни отговор“ в проектното предложение.  В т.16 от примерните указания е посочено, че при коректна работа системата ще изведе информация за прикачения подпис и да се пристъпи към подаване на отговор чрез избор на бутон „Върни отговор“.

След изтичане на срока даден на „Хедеф Протез Варна“ ЕООД е изготвен оценителен лист, в който е посочено, че по изпратеното искане за отстраняване на нередности от 17.07.2020 г. не е постъпил отговор. Отразено е че проектното предложение не отговаря на изискванията на т.2.4 „Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване“, раздел I, буква б1 от Условията за кандидатстване по процедурата и Критерий №5 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения /Предложение 4 към условията за кандидатстване/, към предложението не е представена декларация, че кандидатът е запознат с условията за кандидатстване и условията за изпълнение от Ф. Х. – лице с право да представлява кандидата. Съгласно Критерии и методология за оценка на проекти предложения в случай , че след допълнителното им изискване по установения ред документи по т.1-12 и т.26 не бъдат предоставени от кандидата или са представени, но не съгласно изискванията, проектното предложение се отхвърля. Освен това е посочено, че кандидатът не отговаря на изискванията на т.24 и т.24 Раздел раздел I, подт.в и в1 от  Условията за кандидатстване по процедурата и Критерии №1, №2, №7 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения /Приложение 4 към Условията за кандидатстване: проектното предложение и административния договор са подписани с КЕП с автор физическото лице В. Д. и титуляр ЕТ „Счетоводна къща – В. Д.“. След изпратено уведомление за установени нередности, кандидатът не е представил изрично пълномощно, с което да е упълномощен титуляра ЕТ „Счетоводна къща – В. Д.“, чрез Д. да представлява дружеството към датата на кандидатстване. Съгласно Критерии и методология за оценка на проектни предложения по процедурата, в случай че след допълнителното им изискване по установения ред документите по т.1-12 и т.26 не бъда предоставени от кандидата или са представени, но не съгласно изискванията, проектното предложение се отхвърля.

На 6.08.2020 г. е издаден оспорения акт, с който ръководителя на управляващия орган е отказал да предостави безвъзмездна финансова помощ на „Хедеф Протез Варна“ ЕООД по мотиви посочени в оценителния лист.

От приложените по делото доказателства се установява, че жалбоподателят е прикачил три документа в системата ИСУН 2020, след което е получил съобщение „отговорът Ви е финализиран“, но не е спорно, че не е избран бутон „Върни отговор“, липсват и данни от него да е получен автоматичен потвърден имейл на кандидата.

Видно от приложените по делото заповед № РД-16-635/30.07.2020 г. на министъра на икономиката и ръководител на Управляващия орган на оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 И. И. – главен директор на ГД „Европейски фондове и конкурентоспособност“ е определена за лице, което да изпълнява функциите на ръководител на УО по приоритетни оси 1,2,3 и 4 на ОП „Иновации и конкурентоспособност“, а в случай на отсъствие на същата функциите на УО да се изпълняват от В. В.. Съгласно Заповед от 4.08.2020 г. във връзка с отсъствие на И. И. главен директор на ГД „Европейски фондове за конкурентоспособност“ за периода от 5.08-7.08.2020 г. длъжността главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ се изпълнява от В. В..  Предвид изложеното оспорения акт е издаден от компетентен орган.

Изложената установеност налага следните правни изводи:

Оспорения акт е издаден при спазване на процесуалните правила и материалния закон.

След установяване на нередовности по проектното предложение на жалбоподателя е изпратено съобщение, като му е даден тридневен срок да представи изисканите документи.

В дадения срок дружеството е инициирало процедура по изпращане на отговор чрез системата ИСУН 2020, като видно от приложените по делото доказателства е прикачило няколко документа, в изпълнение на указанията, но от друга страна се констатира, че процедурата по финализиране на отговора, не е приключила.

Съдът не споделя доводите на жалбоподателя, че полученото от него съобщение, след прикачване на документите, с текст „отговорът е финализиран“ е заблуждаващо и е мотивирало жалбоподателя, да прецени, че е изпълнил дадените указания. Тези доводи на жалбоподателя съдът приема за защитна теза. Видно от приложените по делото примерни указания, както и в изпратеното съобщение от оценителната комисия до кандидата ясно е посочена последователността при която се изпраща отговор.  За жалбоподателя е следвало да е ясно, че следва да бъде избран бутон „Върни отговор“, както и че при коректна работа системата следва да върне автоматичен потвърдителен имейл на кандидата. От приложената извадка от системата ИСУН – комуникация с оценителната комисия е видно наличие на пет прикачени документа, всички с дата 14.05.2020 г. липсват данни за наличие на документи в системата с дата 21.07.2020 г.

Следва да се посочи, че модулите в ИНУС са няколко – за комуникация с оценителната комисия, за комуникация с управляващия орган. Прикачените документи в модул „Комуникация с управляващия орган“ са „невидими“ за ползвателите на модула „Оценителна комисия“.

След като към момента на изтичане на срока за представяне на изисканите документи, същите не са били налични в ИСУН 2020 и достъпни за оценителната комисия, то същите не са били и доказателствена информация за оценителната комисия, поради което правилно е преценено, че жалбоподателя не е изпълнил в срок дадените указания. Условията за кандидатстване имат характер на задължителни правила по конкретната процедура, спрямо които се извършва допускане и оценка на проекти на кандидати за финансиране. В случая нередовността на заявлението е свързано с такива пороци, които представляват пречка за надлежното упражняване на правото. Административния орган правилно е приложил закона, след като е установил, че не са изпълнени дадените от жалбоподателя указания е постановил отказ да бъде предоставена финансова помощ.

Съдът констатира липса на отменително основание и по чл. 146, ал. 5 от АПК – несъответствие с целта на закона.

С оглед изхода на спора и на осн. чл. 143, ал. 4 от АПК в полза на ответника следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв.

Водим от горното, съдът

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалба на „Хедеф Протез Варна“ ЕООД, с ЕИК *******, със седалище и адрес на управление гр. *****, ул. „***** № **, представлявано от Х. И. Х. срещу решение от 6.08.2020 г. на Ръководител на управляващ орган на оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, с което на дружеството е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.

ОСЪЖДА „Хедеф Протез Варна“ ЕООД, с ЕИК *****, със седалище и адрес на управление гр. *****, ул. „*****“ № **, представлявано от Х. И. Х. да заплати на Министерство на икономиката сумата от 100 /сто/ лева  разноски по делото.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните по делото.

 

                                                      Административен съдия :