М О Т
И В И
КЪМ ПРИСЪДА №28 , ПОСТАНОВЕНА НА 27.09.2013г. ПО НОХД №521/2012Г. ПО ОПИСА НА КЮСТЕНДИЛСКИЯ
ОКРЪЖЕН СЪД
Производството е
при усл. на чл.373,ал.1 във вр. с чл.371,т.1 и чл.372,ал.3 от НПК.
Софийска
градска прокуратура е предявила обвинение против К.П.К. ***,Кюстендилска
област, за следните престъпления: за това, че „на неустановена дата в периода началото на
месец юни 2008-06.06.2008год. в гр.Кочериново,
като длъжностно лице - кмет на Община Кочериново, използвал служебното си
положение, за да се снабди от С.Т. ***- Кочериново, с Разрешение за строеж на
обект „Изграждане на регионален център за управление на отпадъците
-Кочериново", което да приложи по проектно предложение №58231 - 51 -355 по проект „Подготовка на
инвестиционен проект „Регионален център за управление на отпадъците -
Кочериново", с който Община- Кочериново кандидатствала за подпомагане по процедура BG161PO005/08/2.30/01/03 „Техническа помощ
за подготовка на
инвестиционни проекти" по
приоритетна ос 2 на Оперативна програма „Околна среда 2007 - 2013год.”, за да
набави облага за Община- Кочериново с реализирането на този проект -престъпление по чл.283 от НК, както и
за това, че „на 06.06.2008год. в гр. София, в Министерство на околната среда и
водите, Дирекция „Кохезионна политика за околна среда", в качеството си на
кмет на Община- Кочериново, при кандидатстване за подпомагане по Оперативна програма
„Околна среда 2007-2013год.", процедура BG161PO005/08/2.30/01/03 „Техническа помощ за подготовка на
инвестиционни проекти по приоритетна ос 2 на Оперативна програма „Околна среда
2007 - 2013год.", проектно предложение № 58231 - 51 - 355 по проект
„Подготовка на инвестиционен проект „Регионален център за управление на
отпадъците - Кочериново", представил неверни сведения, за да получи
средства, предоставени от Европейския съюз на българската държава по Оперативна
програма „Околна среда 2007 - 2013год.", като неверните сведения се
изразяват в заявеното от К.П.К. в „Контролен лист за пълнотата на проектното
предложение", че е издадено Разрешение за строеж за обекта и същото -
Разрешение за строеж №32/04.06.2008год. за строеж на обект „Изграждане на
регионален център за управление на отпадъците - Кочериново" в землището на
гр. Кочериново, издадено от Община- Кочериново, е приложено към проектното
предложение, а в действителност Разрешение № 32/2008 год., издадено от Община-
Кочериново, не е от 04.06.2008год., а от 02.07.2008год. и касае строеж на обект
„Надстройка и пристройка на жилищна сграда" в УПИ II - 1094, кв. 80 по
плана на гр.Кочериново, а не строеж на обект „Изграждане на регионален център
за управление на отпадъците - Кочериново" в землището на гр.Кочериново -престъпление по чл. 248а, ал. 3 вр. ал. 2
от НК”.
С определение №127/16.10.2012г. но ЧНД
№1785/2012г. на 3-то н.о. на ВКС на осн. чл.43,т.1 НПК материалите по
образуваното в СГС по този обвинителен акт дело са изпратени за разглеждане на
ОС-Кюстендил.
С разпореждане от 19.11.2012г. по
НОХД №258/12г. по описа на КОС съдията-докладчик на осн. чл.249,ал.1 във вр. с
чл.248,ал.2,т.3 НПК е прекратил съдебното производство и е върнал делото на
прокурора за изготвяне на нов обвинителен акт. С определение от 18.12.2012г. по
ВНЧД №1330/2012г. САС е отменил това разпореждане.
В хода на настоящото съдебно
производство прокурорът в с.з. на 04.02.2013г. е уточнил повдигнатото обвинение
по чл.248а,ал.3 НК, което да се счита в редакцията на тази разпоредба, обн. в
ДВ,бр.75/2006г. /т.е. в действащата към момента деянието правна норма/ във вр.
с ал.2 във вр. с чл.2,ал.2 от НК. В с.з. на 29.05.2013г. прокурорът по реда на
чл.287,ал.1 НПК е направил изменение на обвинението, касаещо престъплението по
чл.283 НК, като към специалната цел на дееца, визирана в обвинителния акт, е
прибавено „противозаконна” облага за Община-Кочериново /така, както е
формулирано обвинението в обвинителния акт, същото е несъставомерно като
престъпление по чл.283 НК/.
В
хода на съдебните прения прокурорът поддържа обвинението и за двете
престъпления /с горепосочените уточнение и изменение/, като счита, че на
подсъдимия следва да се наложат наказания към средните размери, предвидени от
законодателя за тях.
Подс.К.П.К.
не се признава за виновен и по двете обвинения и моли да бъде напълно оправдан.
Същият не е давал обяснения- нито в хода на досъдебното производство, нито в
хода на съдебното следствие. Становище за невиновност на подсъдимия и по двете
обвинения изразява и неговият защитник адв.Р. ***.
Окръжният съд, след преценка на събраните
по делото доказателства, приема за установено следното:
Подсъдимият К.П.К.
е роден на ***г***, като живее в същия град,ул.”И. Вазов” №25. Има завършено висше
техническо образование. Женен е. Към настоящия момент е безработен. Досега е
осъждан само веднъж- с одобрено от съда споразумение от 13.01.2012г. по НОХД
№1023/2011г. по описа на ДРС е признат за виновен в извършването на
престъпление по чл.339,ал.2 във вр. с ал.1 НК, осъществено на 31.05.2011г., за
което му е наложено наказание „лишаване от свобода” за срок от 1г. и 6м., чието
изтърпяване на осн. чл.66,ал.1 НК е отложено за изпитателен срок от 3г.
Подсъдимият К.К.
заемал длъжността „кмет” на Община- Кочериново в периода от 23.10.1999г. до
22.02.2011г., когато бил отстранен от длъжност във връзка с друго образувано
против него наказателно производство.Почти непосредствено след встъпването му в
длъжност, К. *** има нужда от общинско сметище, а впоследствие- след
учредяването на сдружение „Струма”- на регионално сметище на територията на
Община-Кочериново, което да обслужва няколко общини от Югозападна България. Започнал
да проучва условията за изграждането на такъв обект със средства, предоставени
по европейските предприсъединителни програми. След проведени множество
разговори и консултации с представители на Министерството на околната среда и
водите, започнал подготовката на проект за изграждането на депо за битови
отпадъци на територията на Община- Кочериново, финансиран по предприсъединителна
програма ИСПА. Тъй като изготвянето на проектното предложение се забавило,
същото не могло да се осъществи с финансиране по предприсъединителна програма
ИСПА в периода й на действие.
Въпреки това подс. К. не се отказал да
осъществи намерението си за изграждане на регионално сметище за битови отпадъци
на територията на Община-Кочериново, като, с оглед членството на България в
Европейския съюз от 01.01.2007год., започнал да проучва възможностите за финансирането
на проекта по някоя от оперативните програми на Европейския съюз. След като
проучил регламентацията и изискванията към бенефициентите по отделните
оперативни програми, през 2008год. К. *** да кандидатства за финансиране на проекта
по приоритетна ос 2 на Оперативна програма „Околна среда 2007- 2013 год.".
Тази оперативна програма е разработена в периода 2005 -2006 год. и очертава
целите, приоритетите и видовете дейности за опазване на околната среда,
съгласувани с тези на националните политики на държавите - членки, както и с
политиките и законодателството на Европейския съюз, за които ще бъде
предоставено финансиране. Оперативната програма е приета от Европейската
комисия на 07.11.2007г. с Решение
С(2007)5470. Основните нормативни актове, касаещи Оперативна програма „Околна
среда 2007 - 2013 год." са: Регламент на Съвета (ЕО) № 1083/2006 от 11 юли
2006 год., Регламент на Комисията (ЕО) № 1828/2006 от 8 декември 2006г.,
Регламент на Европейския парламент и на Съвета (ЕО) № 1080/2006 от 5 юли 2006 год.,
Регламент на Съвета (ЕО) №1084/2006 от
11 юли 2006г. , Регламент на Европейския парламент и на Съвета (ЕО) №1081/2006 от 5 юли 2006 год., Регламент на
Съвета (ЕО, Евратом) № 1605/2002 от 25 юни 2002 год., Регламент на Комисията (ЕО,
Евратом) № 2342/2002 от 23. 12. 2002 год., Регламент на Съвета (ЕО, Евратом) №1605/2002
от 25 юни 2002г., Регламент на Съвета (ЕО) №1164/94 от 16 май 1994г., Постановление № 121 на Министерския съвет от
31.05.2007 год. за определяне на реда за предоставяне на безвъзмездна финансова
помощ по оперативните програми, съфинансирани от Структурните фондове и
Кохезионния фонд на Европейския съюз и по програма ФАР на Европейския съюз,
Постановление № 249 на Министерския съвет от 17.10.2007 год. за приемане на
детайлни правила за допустимост на разходите по оперативна програма Оперативна
програма „Околна среда 2007-2013 год.", съфинансирана от Кохезионния фонд
и Европейския фонд за регионално развитие на Европейския съюз, Постановление №
62 на Министерския съвет от 2007 год. за приемане на национални правила за
допустимост на разходите по оперативните програми, съфинансирани от
Структурните фондове и Кохезионния фонд на Европейския съюз, за финансовата
рамка 2007-2013 год.
Оперативна програма
„Околна среда 2007 - 2013 год." обособява четири приоритетни направления,
наречени приоритетни оси, по които се осигурява финансиране на одобрени
проектни предложения, от които приоритетна ос 2 е за „Подобряване и развитие на
инфраструктурата за третиране на отпадъци”.
В Република България
Управляващият орган на Оперативна програма „Околна среда 2007- 2013 год."
е Дирекция „Кохезионна политика за околна среда" към Министерство на
околната среда и водите. Дирекцията е официално определена за управляващ орган
на Оперативна програма „Околна среда 2007 -2013 год." по смисъла на чл. 59
(1) на Регламент 1083/2006 на ЕС, с Решение №965 на Министерски съвет от
16.12.2005 год. Съгласно нормативната уредба, Управляващият орган установява
процедури, които гарантират, че всички документи, касаещи разходи и одити,
необходими за осигуряване на адекватна одитна пътека, се съхраняват в
съответствие с изискванията на чл. 90 от Регламент 1083/2006; осигурява
наличието на система за регистриране и съхранение в компютъризиран вид на
счетоводните записи за всяка операция в рамките на Оперативната програма и
събирането на информацията относно изпълнението, необходима за целите на
финансовото управление, мониторинга, проверките/верификациите, одитите и
оценката, а така също гарантира, че оценките по Оперативната програма, уредени
в чл. 48 (3), са извършени в съответствие с чл. 47 от Регламент 1083/2006.
Междинно звено на Оперативна програма „Околна среда 2007 - 2013год."
е Дирекция „Фондове на Европейския съюз за околна среда" към Министерство
на околната среда и водите. Дирекцията е определена за междинно звено на
Оперативна програма „Околна среда 2007 - 2013 год." по смисъла ма чл.59
(2) на Регламент 1083/2006 год., с Решение № 965 на Министерски съвет от
16.12.2005 год. Съгласно двустранно споразумение от 23.01.2006г. между
министъра на околната среда и водите и министъра на регионалното развитие и
благоустройството, за Оперативна програма „Околна среда 2007-2013 год." е
определено едно междинно звено, а именно Дирекция „Фондове на Европейския съюз
за околна среда" към Министерство на околната среда и водите.
Съгласно Заповед № РД-811 от 29.10.2007 год.
на министъра на околната среда и водите за разпределението на задачите между
Управляващия орган и Междинното звено, във връзка с изпълнението на Оперативната
програма „Околна среда 2007 - 2013 год.", Управляващият орган е отговорен
за цялостното управление и изпълнение на Оперативна програма, в съответствие с
принципа за добро финансово управление. Отговорностите на Междинното звено по
програмата произтичат от същата заповед. С нея се делегират задачи по
изпълнението на Оперативната програма, в съответствие с чл.59 (3) на Регламент 1083/2006г. Междинното звено извършва оценка на проектните
предложения и оценка на капацитета на потенциалния бенефициент за управление на
проекта; получава исканията за средства от бенефициента, подготвя декларации за
допустими разходи и доклади за верификация на ниво мярка и извършва плащания на
вече сертифицираните разходи на бенефициента; извършва верификации; получава от
бенефициентите периодични мониторингови доклади на ниво проект и проверява
тяхното съдържание и заключения, а също и изготвя мониторингови доклади, на
ниво мярка; подпомага Управляващия орган при изпълнението на мерките за
публичност и други.
Съгласно чл.2 на Регламент 1083/2006год.
бенефициенти по тази програма са инициаторите и/или изпълнителите на проекти и
като такива
те са получателите на средствата за одобрените за финансиране проекти по
оперативната програма. Бенефициентите са специфични за всяка една приоритетна
ос от оперативната програма. Съгласно нормативната уредба бенефициентът е
отговорен за иницииране, разработване и представяне на проектно предложение за
финансиране по оперативната програма и в случай на одобрение за финансиране,
изпълнява задълженията, които са залегнали в договора между Министерството на
околната среда и водите и бенефициента. Тези задължения са във връзка с
управлението, мониторинга, докладването и финансовото управление на
изпълнението на проекта. Отговорностите на бенефициентите по време на
различните етапи от проектния цикъл са: подготовката на проектните предложения
в съответствие с изискванията, приложими за Оперативна програма „Околна среда
2007-2013г.", Кохезионния и Структурните фондове; представяне на
проектните предложения на Управляващия орган за одобрение за финансиране, в
съответствие с реда и условията, определени в насоките за кандидатстване за
съответната процедура за набиране на проекти; подписва договора за финансиране
на съответния одобрен проект; избира изпълнители на дейностите, включени в
проекта, спазвайки правилата на Закона за обществените поръчки и подзаконовите
актове по неговото прилагане или ПМС №55/2007
год.; отговаря за ежедневното управление на проекта, одобрен за финансиране от
Оперативната програма, включващо всички административни, финансови, технически
и физически аспекти на съответния проект; получава фактури от изпълнителя на
съответната дейност и верифицира разходите; подготвя искания за средства,
придружени със съответните съпровождащи документи и ги представя на МЗ за
по-нататъшна обработка; създава и поддържа счетоводна система за регистриране и
съхранение на информация в електронен вид за всички транзакции, на ниво
договор; поддържа адекватна одитна пътека на ниво проект и съхранява цялата
документация за разходите по проектите (като оригинал или на подходящ
електронен носител), включително цялата съпровождаща документация за период от
3 год. след изпълнението на проекта. Бенефициентът носи пълната отговорност за
финансовото и административно изпълнение на договора.
За да бъде финансирано едно проектно
предложение,същото следва да е разработено в съответствие с насоките за
кандидатстване и формуляра за кандидатстване по съответната процедура за подбор
на проекти. Министърът на околната среда и водите одобрява образеца на
формулярите за кандидатстване и ги прави общодостъпни на електронната страница
на Министерство на околната среда и водите. Тези формуляри са еднакви за всички
процедури за подбор на проекти за финансиране по Оперативна програма „Околна
среда 2007 - 2013 год.".
Управляващият орган изготвя насоките за
кандидатстване за съответната процедура за подбор на проекти и ги обявява
едновременно с откриване на процедурата.
При разработване на проектното предложение е
необходимо ясно структуриране на идеята на бенефициента и предоставяне на
информация, на базата на която управляващият орган ще може да определи
съответствието на предвидените дейности с приоритетните оси на Оперативна
програма „Околна среда 2007 - 2013 год." и обявените условия по
процедурата за подбор на проекти.
Проектното предложение трябва да демонстрира
допустимостта на кандидата и предложените дейности съгласно критериите за избор
на проекти, както и ,че то е разработено в съответствие с водещите принципи за
предоставяне на помощ по Структурните и Кохезионния фонд: партньорство,
прозрачност и публичност, устойчивост и доброто финансово управление. При
подготовката на проектното предложение се посочват и описват основните дейности
по проекта, целите на проекта, местоизпълнението на проекта, очакваните
резултати от проекта, времевата рамка за реализацията на проекта и
предварителния финансов план (включително необходимите средства за реализацията
на проекта и източниците на финансиране). След като се подготви проектното
предложение в съответствие с насоките за кандидатстване и се попълни формуляр
за кандидатстване, като се приложат и всички необходими документи, проектът се
подава съгласно указанията за срока, мястото и начина на подаване на проектните
предложения, посочени в обявата за откриване на процедура за набиране на
проекти.
Възможно е с конкретните насоки за
кандидатстване да се поиска представянето на подробна информация, като част от
проекта, относно анализа на ситуацията, целите на конкретните интервенции в определени
сфери/области на въздействие и приложимите модели за решаване на проблема,
основните изисквания от техническа, финансова, икономическа и екологична гледна
точка, степента на риск и влиянието върху околната среда и други.Така например,
бенефициентът, преди да кандидатства за финансиране на инфраструктурен проект
по приоритетна ос 1 и 2 на Оперативна програма „Околна среда 2007- 2013
год.", следва да има влязло в сила решение по ОВОС за одобряване на
инвестиционното предложение (или решение, че не е необходимо извършването на
ОВОС), когато такова се изисква по реда на ЗООС; решение, че проектът не оказва
значително негативно въздействие върху зоните и териториите, включени в рамките
на мрежата НАТУРА 2000; съответните разрешителни по Закона за водите или
комплексно разрешително (когато е приложимо).
Освен това, бенефициентът, преди да
кандидатства за финансиране на инфраструктурен проект по приоритетна ос 1 и 2
на Оперативна програма „Околна среда 2007 -2013 год.”, следва да е разработил идеен, технически или
работен проект на инвестицията в обем и съдържание съгласно Наредба № 4
от 21 май 2001год., като е препоръчително /но не
задължително/ да има издадено разрешение за строеж.
Бенефициентът следва да притежава безспорно
право иа собственост или ограничени вещни права (право на строеж, право на
преминаване и други) върху терена, върху който се предвижда строителството на
съответния обект, предмет на инвестиционния проект.
За изпълнението на всека проект, одобрен за
финансиране от Оперативна програма „Околна среда 2007 - 2013 год.", се
сключва договор между Министерство на околната среда и водите и бенефициента.
Договорът урежда условията, при които бенефициентът ще изпълни проекта за
постигането на целите на Оперативна програма „Околна среда 2007-2013г.".
Проектът на договор е част от документацията за кандидатстване за финансиране и
се предоставя за информация на бенефициентите предварително. Окончателните
разпоредби се уточняват съвместно от Междинното звено и бенефициента и
отразяват конкретните характеристики на проекта, както и резултатите от
оценката на риска, която Управляващия орган изготвя въз основа оценката на
капацитета на бенефициента, извършена от Междинното звено. В договора за
безвъзмездна финансова помощ се определят права и задължения във връзка с
управлението, изпълнението, наблюдението, докладването и контрола при
реализиране на проекта, финансиран от Оперативна програма „Околна среда 2007- 2013
год.".
Според вида на крайния продукт, проектните
предложения са обособени като два вида: проекти за инфраструктура и проекти за
техническа помощ. Когато за изпълнението на даден проект е необходима доставка
на оборудване, то тя се извършва като част от проекта за инфраструктура или
като част от проекта за техническа помощ. Оперативна програма „Околна среда
2007 - 2013 год." предоставя възможност на бенефициентите да получат
финансиране за дейности, свързани с подготовката на инфраструктурни проекти,
като това може да стане чрез самостоятелни проекти за техническа помощ или чрез
компонент за техническа помощ, който да е част от инфраструктурен проект.
И така, познавайки много добре нормативната
уредба и правилата за подпомагане по тази оперативна програма, подс. К. решил,
че подготовката на инфраструктурния проект „Изграждане на регионален център за
управление на отпадъци- Кочериново"
може да се осъществи чрез самостоятелен
проект за техническа помощ.В началото на 2008г. консултантската фирма, с
която Община- Кочериново имала сключен договор във връзка с изготвянето на
проектното предложение, както и определените за това служители от Община-
Кочериново, започнали подготовката по изготвянето на проектното предложение
„Подготовка на инвестиционен проект „Изграждане на регионален център за
управление на отпадъци - Кочериново".
В хода на подготовката на проекта подс.К. останал
с впечатлението, че проектът за финансиране изграждането на депото за отпадъци
със сигурност ще бъде одобрен и ще се сключи договор за изпълнението му, ако за
обекта, който следва да се изгради по проекта, вече има издадено разрешение за
строеж. Поради това на неустановена дата в началото на месец юни 2008 год.
провел разговор в сградата на Община- Кочериново с главния архитект на Общината
- свид. С.Т.,който тогава заемал тази длъжност въз основа сключен между него и
подс.К. /последният- в качеството си на кмет и представляващ Община-Кочериново/
граждански договор. Видно от свидетелските показания на Т., подс.К. му
„наредил” да издаде разрешение за строеж. Обяснил му, че се нуждае от същото във връзка с внасяне на документите за кандидатстване
по програмите в МОСВ, като това е в интерес на Общината. Свидетелят Т. се
съобразил с казаното от кмета и веднага изготвил Разрешение за строеж №32/04.06.2008
год. за строеж на обект „Изграждане на регионален център за управление на
отпадъците - Кочериново" в землището на гр. Кочериново, без да се е
запознал с посочените в разрешителното документи и без да е спазена законовата
процедура, уредена с Наредба №3 от 03.07.2003 год. за съставяне на актове и
протоколи по време на строителство. Същият изготвил разрешението за строеж, тъй
като от една страна- не смеел да възрази на подс.К., а от друга- мислел, че по
този начин върши услуга на кмета на Общината.
Веднага след като
изготвил разрешението за строеж, свидетелят Т. го предал на подсъдимия, като му
казал, че същото, съгласно нормативните изисквания, следва да се изпрати в РДНСК - Кюстендил за
потвърждение или отмяна, след което следва да се изчака срока за възражения от
заинтересованите лица и да се положи щемпел „Вярно с оригинала", ако в
срока не са постъпили възражения. Свидетелят обяснил, че докато не приключи
тази процедура, разрешението за строеж не е документ, който може да бъде
използван по надлежния ред. Т. бил сигурен, че в този му вид Разрешение за
строеж №32/04.06.2008г. ще бъде отменено от РДНСК - Кюстендил.
Взимайки разрешителното за строеж от свид. Т.,
подс. К. му казал, че същото няма да се изпраща в РДНСК- Кюстендил, тъй като то е „предварително"
и ще се използва само, за да се приложи към проектното предложение.
Разрешение за строеж
№ 32/04.06.2008 год. за строеж на обект „Изграждане на регионален център за
управление на отпадъците -Кочериново" действително не било изпратено в
РДНСК- Кюстендил. Тъй като знаел, че издаденото от него разрешение за строеж на
депо за отпадъци не е изпратено в РДНСК - Кюстендил, на 02.07.2008 год. свид. С.Т.,
в качеството си на главен архитект на Община- Кочериново, издал под същия номер
(№ 32), ново разрешение за строеж за обект „Надстройка и пристройка на жилищна
сграда", с възложител М. В.Ч..
Видно от заключението на назначената в хода
на досъдебното производство съдебно - графологична експертиза, подписът в графа
„Главен архитект" в Разрешение за строеж №32/04.06.2008г. за строеж на обект
„Изграждане на регионален център за управление на отпадъците - Кочериново"
е положен от свидетеля С.Б.Т..
След като получил от главния архитект на
Община- Кочериново Разрешението за строеж №32/04.06.2008 год. за строеж на
обект „Изграждане на регионален център за управление на отпадъците
-Кочериново", подс. К. го дал на съответните служители, отговарящи за
изготвяне на проектната документация, за да приложат копие от същото към
проектното предложение. Оригиналът на документа останал в кабинет в Община-
Кочериново, в който се съхранявала документацията по проекта. Впоследствие с
протокол за доброволно предаване от 16.02.2011год. свидетелката М. ***, предала
намиращия се в документацията по проекта оригинал на Разрешение за строеж № 32/04.06.2008 год. за строеж на обект „Изграждане на
регионален център за управление на отпадъците -Кочериново" на
компетентните органи на досъдебното производство.
След като изготвянето и окомплектоването на
проектното предложение приключило, подс.К.К., в качеството си на кмет на Община-
Кочериново и ръководител по проекта, на 06.06.2008год. представил в гр.София, пред Дирекция
„Кохезиоина политика за околна среда" към Министерство на околната среда и
водите - Управляващ орган на Оперативна програма „Околна среда 2007 - 2013 год.", проектно предложение по проект
„Подготовка на инвестиционен проект „Регионален център за управление на
отпадъците - Кочериново" за подпомагане по процедура BG161PO005/08/2.30/01/03 „Техническа помощ за
подготовка на инвестиционни проекти по приоритетна ос 2 на Оперативна програма „Околна среда 2007 - 2013 год.", което било регистрирано под
входящ № 58231 - 51 -355. К. подал пред
Управляващия орган и „Контролен лист за пълнота на проектното предложение", който е неразделна част от проектното
предложение, в който посочил, че за инвестиционния проект е издадено разрешение
за строеж и същото е приложено към проектното предложение.
Видно от заключението на назначената в хода
на досъдебното производство съдебно - графологична експертиза, подписите в графа „Подпис" в „Контролен
лист за пълнота на проектното предложение" № 58231 - 51 - 355 и в графа
„Идентификационен №" на лист 1 от формуляр за кандидатстване за финансиране на проекти за
техническа помощ, по проектно предложение № 58231 - 51 - 355 - „Подготовка на
инвестиционен проект „Регионален център за управление на отпадъците -
Кочериново" и в графа „К.К. -кмет" от лист 55 от формуляр за кандидатстване за финансиране
на проекти за техническа помощ, по проектно предложение № 58231 - 51 - 355 -„Подготовка на
инвестиционен проект „Регионален център за управление на отпадъците -
Кочериново", са положени от подсъдимия К.П.К..
Оценката на проектното предложение е
извършена в периода 01.07.2008г. - 20.10.2008 год. от оценителна комисия, назначена със
Заповед № РД - ОП -8/30.06.2008 год. на ръководителя на Междинното звено
Дирекция „Фондове на Европейския съюз за околна среда". При извършване на
оценката на всички проектни предложения назначената комисия не е била повлияна
от наличието или липсата на издадено към този момент разрешение за строеж, тъй
като на този етап такова не се изисква.
След одобряването на проектното предложение,
на 29.12.2008г. в гр. София между Управляващия орган на
Оперативна програма „Околна среда 2007 - 2013 год." и Община- Кочериново е сключен
договор за безвъзмездна помощ № 58231 - СО 17/29.12.2008 год. в размер на 1 490 160,00 лв. за осъществяване на проект „Подготовка на
инвестиционен проект „Регионален център за управление на отпадъците -
Кочериново".Авансово преведената сума към Община Кочериново е в размер на 518 811,84 лева. Доколкото след отстраняването на подс.К.
*** на свое заседание е взел решение да се преустанови работата по изпълнение
на проекта, срокът за изпълнението на договора изтекъл, без бенефициентът
Община- Кочериново да е спазила чл. 37 ал. 1 от него. Поради това Междинното
звено на Оперативна програма „Околна среда 2007 - 2013 год." е предприело
мерки за възстановяване на средствата от Община- Кочериново.
Горепосочената
фактическа обстановка се установява и доказва по безспорен начин от събраните
по делото доказателства, които са безпротиворечиви, а именно: от показанията на
свидетелите С.Т., М.П., И.М., М.Д., А.Б., М.И., Г. Кабзималски, И.Т., Р.П., Р.С.
и Д.Т.; от заключенията на вещите лица Ю.М. и И.Л. /които показания и
експертизи, депозирани в хода на досъдебното производство, са приобщени в хода
на съдебното следствие към доказателствения материал при усл. на чл.373,ал.1
във вр. с чл.283 НПК/; от писмените доказателства, находящи се в досъдебното
производство- протоколи за изземване на сравнителни образци, протокол за доброволно
предаване на оригинала на процесното разрешение за строеж, писмо - справка от
РДНСК - Кюстендил с изх. №ДК- 05 - 87 -
00 -112 от 30.01.2009 год., писмо - справка
от Дирекция „Кохезионна политика за околна среда" към Министерство на
околната среда и водите с изх. № 04 - 04 - 184/04.06.2012 год. , писмо -справка
от Община- Кочериново, Разрешение за
строеж №32/04.06.2008 год. за строеж на обект „Изграждане на регионален център
за управление на отпадъците - Кочериново" в землището на гр. Кочериново /в
оригинал и в заверено копие/ , Разрешение за строеж №32/02.07.2008г. за обект
„Надстройка и пристройка на жилищна сграда" с възложител М.В.Ч., от документацията
по проектно предложение №58231 - 51 -355 по проект „Подготовка на инвестиционен
проект „Регионален център за управление на отпадъците - Кочериново" от
06.06.2008год., писма от Община-Кочериново и граждански договор между свид.Т. ***-Кочериново
за заемане на длъжността „главен архитект”; както и от показанията на
свидетелите С.Т. и П.Й., разпитани в хода на съдебното следствие и
представените и приети в хода на съдебното следствие писмени доказателства-
актуално свидетелство за съдимост на подс.К., писмо изх.№11-00-71/10.04.2013г.
на Дирекция „Кохезионна политика за околна среда” и изпратените с него протокол
№3/15.08.2008г., индивидуални оценителни листове за оценка на административно
съответствие и оценителен доклад на оценителната комисия, назначена със заповед
№РД-ОП-8/30.06.2008т., изд. от ръководителя на Междинното звено.
Както вече бе
посочено, визираната по-горе фактическа обстановка се установява по безспорен
начин от всички събрани по делото доказателства, които са безпротиворечиви,
поради което не е необходимо същите да се коментират поотделно. Впрочем, в хода
на съдебното производство страните не спорят по фактическата обстановка. Спорът
между тях е за това дали при условията на същата подс.К. е осъществил от
обективна и от субективна страна елементите от фактическия състав на
престъпленията по чл.283 НК и по чл.248а,ал.3 НК /ред., обн. в ДВ,бр.75/2006г./
във вр. с ал.2 във вр. с чл.2,ал.1 и ал.2 от НК. Съдът счете, че К. не е
осъществил състава на престъплението по чл.283 от НК и го оправда по това
обвинение, но го призна за виновен в осъществяването на престъплението по
чл.248а,ал.3 /ред., обн. в ДВ,бр.75/2006г./ във вр. с ал.2 НК във вр. с
чл.2,ал.1 и ал.2 от НК. Съображенията за това са следните:
1.По отношение престъплението по чл.283 НК:
За да е
съставомерно едно деяние като престъпление по чл.283 НК, е необходимо
длъжностното лице- субект на престъплението, да е използвало служебното си
положение и то с цел да набави за себе си или за другиго противозаконна облага.
Касае се до използване от длъжностното лице на съответно длъжностно качество за
реализацията на една извънслужебна дейност. При тази именно дейност
длъжностното лице набавя за себе си или за другиго противозаконна облага- т.е.
стига се до благоприятно изменение на имотното състояние или всяка друга полза,
което противоречи на конкретна разпоредба на закон или на друг нормативен акт.
При използването на служебното положение по чл.283 НК длъжностното лице не
нарушава служебните си задължения, нито превишава властта или правата си, а
само използва /експлоатира/ служебното си положение за набавяне на
противозаконна облага.От значение е обстоятелството, че службата, която заема,
му дава възможност да набави противозаконната облага, че длъжностното му
качество улеснява мотивировката на други лица.
В конкретния
случай съдът счете, че подс.К. е осъществил от обективна страна елементите от
фактическия състав на престъплението по чл.283 НК. Безспорно същият като кмет
на Община-Кочериново към този момент е бил длъжностно лице по см. на
чл.93,т.1,б.”б” НК. Безспорно е установено и това, че в качеството си на такъв,
на
неустановена по делото дата в
периода началото на месец юни 2008г. - 06.06.2008
год. в гр.Кочериново е използвал
служебното си положение, за да се
снабди от свид.С.Т. ***- Кочериново, с Разрешение за строеж на обект „Изграждане на
регионален център за управление на отпадъците -Кочериново", което да
приложи по проектно предложение № 58231 - 51 -355 по проект „Подготовка на
инвестиционен проект „Регионален център за управление на отпадъците -
Кочериново", с който Община-
Кочериново кандидатствала за подпомагане по процедура BG161PO005/08/2.30/01/03
„Техническа помощ за подготовка на инвестиционни проекти" по приоритетна
ос 2 на Оперативна програма „Околна среда 2007 - 2013 год.". Именно длъжностното
качество на К. като кмет /т.е. ръководител/ на Община-Кочериново, е мотивирало
свид.Т.- главен архитект в същата Община, да издаде процесното Разрешение за
строеж №32/04.06.2008г., без преди това да провери документите, въз основа на
които то се издава. За да стори това, Т. е бил убеден от кмета К., който му
заявил, че разрешението е „предварително”, поради което не следва да се
проверява дали са налице предпоставките за издаването му, нито пък следва да се
изпраща на РДНСК-Кюстендил за утвърждаване. Въпреки, че свид.Т. бил сигурен, че
в този му вид разрешението за строеж не може да породи правни последици, той го
издал и предоставил на подс.К., защото по този начин смятал, че му върши
услуга.
Съдът счете обаче, че в конкретния случай липсва елемент
от субективната страна на престъплението по чл.283 от НК, а именно- специалната
цел на дееца, регламентирана в тази разпоредба: да набави противозаконна облага за себе си или за другиго /в случая- за
Община-Кочериново/. Действително, целта
на подс.К. е била да набави облага за представляваната от него
Община-Кочериново с реализирането на горепосочения проект. Тази облага обаче в
никакъв случай не е противозаконна, доколкото
Община-Кочериново в качеството си на бенефициент по
процедура BG161PO005/08/2.30/01/03 „Техническа помощ за подготовка на
инвестиционни проекти" по приоритетна ос 2 на Оперативна програма „Околна
среда 2007 - 2013 год.", е отговаряла на всички
условия за това. Подаденото от подс.К. проектно предложение № 58231 - 51
-355 по проект „Подготовка на инвестиционен проект „Регионален център за
управление на отпадъците - Кочериново", с който Община- Кочериново кандидатствала за подпомагане по процедура
BG161PO005/08/2.30/01/03 „Техническа помощ за подготовка на инвестиционни
проекти" по приоритетна ос 2 на Оперативна програма „Околна среда 2007 -
2013 год.", е било одобрено от назначената комисия в Междинното звено, без при това
да е имало значение дали към този момент е било издадено или пък не разрешение
за строеж на обекта. Това е така, защото към този момент не е било задължително
да има издадено такова разрешение. В контролния лист към проектното предложение
съответният кандидат би следвало да посочи такова разрешение за строеж, респ. и
да го приложи, само ако към този момент такова е било издадено, без при това
същото да представлява задължителен елемент от документите за кандидатстване. В
тази насока са както представената в хода на съдебното следствие документация
по оценката на проектните предложения, така и показанията на свид.П.Й..
Впрочем, дори и подс.К. погрешно да е смятал, че такова разрешение за строеж е
задължително при кандидатстването за финансиране, то пак целта му не е била да
набави противозаконна облага за
Община-Кочериново, а само облага чрез усвояването на средства от европейските
фондове за строеж на депо за отпадъци- нещо, което безспорно е в интерес на
Общината, без да е противозаконно.
По изложените съображения, поради липсата на специалната
цел, изискуема се от разпоредбата на чл.283 НК, съдът счете осъщественото от
подс.К. деяние за несъставомерно и го призна за невиновен и оправда по това
обвинение.
2.По
отношение престъплението по чл.248а,ал.3 /ред., обн. в ДВ,бр.75/2006г./ във вр. с
ал.2 НК във вр. с чл.2,ал.1 и ал.2 от НК:
Съдът счете, че
подс.К. на 06.06.2008г. в гр.София е осъществил от обективна и от субективна
страна елементите от фактическия състав на това престъпление. Съображенията за
това са следните:
Обектът на закрила
на тази наказателноправна норма е комплексен, като включва от една страна-
обществените отношения, в рамките на които се гарантира правилното протичане на
процеса по информиране на органите, натоварени да извършват разпореждане със
средства на еврофондовете, относно фактите и обстоятелствата от значение за
тази преценка, а от друга страна- обществените отношения, осигуряващи
правилното разпределяне и разходване на средства от еврофондовете, макар
последните да не се явяват предмет на посегателство в конкретния случай.
Изпълнителното деяние е предвидено в две възможни форми, всяка от които-
достатъчна за обективната съставомерност на деянието: представяне на неверни
сведения или затаяване на сведения. В конкретния случай подс.К. е обвинен в
осъществяването на първата от визираните форми на изпълнителното деяние-
представяне на неверни сведения. Същата е осъществена тогава, когато деецът
доведе до знанието на съответното трето лице /най-често длъжностно лице от
състава на фонда или изпълнителната агенция- разпоредител със средства на
Европейския съюз или предоставени от него на българската държава/ информация,
данни, чието съдържание не отговаря на обективната истина. За осъществяването
на тази форма на изпълнителното деяние не е необходимо за субекта да съществува
задължение за представяне на такива сведения. Престъплението е довършено в
момента, в който адресатът на сведението получи възможност да се запознае със
съдържанието му /напр. същото му е съобщено устно или е депозирано в
деловодството на съответната институция/.
Субект на
престъплението е лице, което в лично качество или в качеството си на
представител на лице, кандидатстващо за финансиране със средства от
еврофондовете, само или чрез другиго представи неверните сведения.
От субективна
страна престъплението може да бъде извършено само с пряк умисъл и при наличие
на специалната съставомерна цел- да бъдат получени средства от фондове,
принадлежащи на Европейския съюз, или предоставени от Европейския съюз на
българската държава.
Престъплението е
квалифицирано с оглед субекта- в случай, че деянието е извършено от лице, което
управлява и представлява юридическо лице или от търговец.
В конкретния случай подс.К. от
обективна страна на
06.06.2008год. в гр.София, в Министерство на околната среда и водите, Дирекция
„Кохезионна политика за околна среда", в качеството си на кмет на Община-
Кочериново /т.е. на лице, което управлява и представлява Община-Кочериново/,
при кандидатстване за подпомагане по Оперативна програма „Околна среда
2007-2013год.", процедура BG161 РО005/08/2.30/01
/03 „Техническа помощ за подготовка на инвестиционни проекти по приоритетна ос
2 на Оперативна програма „Околна среда 2007-2013 год.", в подаденото от
него на тази дата проектно предложение № 58231 - 51 - 355 по проект „Подготовка
на инвестиционен проект „Регионален център за управление на отпадъците -
Кочериново",е представил неверни сведения, които се изразяват в заявеното
от него в „Контролен лист за пълнотата на проектното предложение", че е
издадено Разрешение за строеж за обекта и същото - Разрешение за строеж №
32/04.06.2008 год. за строеж на обект „Изграждане на регионален център за
управление на отпадъците - Кочериново" в землището на Кочериново, издадено от Община- Кочериново, е
приложено към проектното предложение. В действителност Разрешение за строеж №
32/04.06.2008г. не поражда правно действие, доколкото не е изпратено за
утвърждаване в РДНСК-Кюстендил, респ. не е влязло в сила. Именно това е дало
основание на главния архитект на Община-Кочериново- свид.Т., впоследствие –на
02.07.2008год., да издаде друго разрешение за строеж под същия №32, касаещо
строеж на обект „Надстройка и пристройка на жилищна сграда" в УПИ II -
1094. кв. 80 по плана на гр. Кочериново, а не строеж на обект „Изграждане на
регионален център за управление на отпадъците - Кочериново" в землището на
гр. Кочериново. Както вече бе посочено, без значение за съставомерността на
деянието от обективна страна е обстоятелството, че за подс.К. не е съществувало
задължение за представяне на това неверно по своята същност сведение- че за
обекта има издадено разрешение за строеж. Същият е осъществил изпълнителното
деяние с отбелязването на това неверно сведение в контролния лист за пълнота
към проектното предложение,прилагайки и заверено копие от разрешението за
строеж, които документи на 06.06.2008г. е подал в Министерство на околната
среда и водите, Дирекция „Кохезионна политика за околна среда".
От обективна страна е налице и
квалифициращият признак по ал.3 на чл.248а НК- К. е извършил престъпното деяние
в качеството си на управляващ и представляващ юридическо лице-
Община-Кочериново.
От субективна страна подсъдимият е извършил
престъплението при условията на пряк умисъл и при наличието на специалната цел,
регламентирана от закона. Същият е съзнавал общественоопасния характер на
деянието си, предвиждал е настъпването на общественоопасните последици от него
и е искал тяхното настъпване. Безспорно, след като е бил уведомен от свид.Т.,
че в този му вид Разрешение за строеж №32/04.06.2008г. не може да породи правни
последици, доколкото не е изпратено за утвърждаване в РДНСК-Кюстендил, подс.К.
е съзнавал, че такова разрешение за строеж на обекта, предложен от него за
финансиране с предоставени от ЕС на българската държава средства по Оперативна
програма „Околна среда 2007-2013г.”, липсва. Въпреки това обаче е отразил
същото в Контролния лист за пълнота към предложението, а го е и представил в
заверено копие, с цел Община-Кочериново да получи такива средства.
По изложените съображения съдът призна подс.К.
за виновен в осъществяването на престъпление по чл.248а,ал.3
/в действащата към момента на извършването му редакция, обн. в ДВ,бр.75/2006г./
във вр. с ал.2 НК във вр. с чл.2,ал.1 и ал.2 от НК.
Съдът счете, че за това престъпление К.
следва да бъде освободен от наказателна отговорност, като му се наложи
административно наказание на осн. чл.78а,ал.1 НК /в действащата към онзи момент
редакция, обн. в ДВ,бр.75/2006г./ във вр. с чл.2,ал.1 и ал.2 НК. Съображенията
за това са следните: Както вече бе посочено, приложимата правна норма в случая
е тази по чл.248а,ал.3 /в действащата към момента на извършването на
това престъпление редакция, обн. в ДВ,бр.75/2006г./ във вр. с ал.2 НК във вр. с
чл.2,ал.1 и ал.2 от НК /т.е. по-благоприятният за дееца закон по см. на
чл.2,ал.2 НК/.
В същата законодателят е предвидил наказание „лишаване от свобода” за срок до
3г., както и „глоба” от 2000лв. до 5000лв. Към момента на осъществяване на
деянието подс.К. не е бил осъждан за друго престъпление и не е освобождаван от
наказателна отговорност по реда на глава осма, раздел ІV-ти от НК.
Действително, впоследствие К. е осъден за друго престъпление от общ характер,
но основанията по чл.78а,ал.1 НК следва да са налице към момента на деянието, а
не впоследствие, когато в досъдебната или съдебната фаза на процеса се
преценява приложима ли е нормата /срвн.р.499-04-ІІ на ВКС/. Доколкото
престъплението по чл.248а,ал.3 във вр. с ал.2 НК е формално /на просто
извършване/, от същото не са произтекли съставомерни имуществени вреди, които
деецът да следва да репарира. Следователно в случая са налице всички
предпоставки , визирани в чл.78а,ал.1 НК, без същевременно да са налице
пречките, визирани в чл.78а,ал.7 от НК, поради което съдът освободи подс.К. от
наказателна отговорност като му наложи адм. наказание „глоба” в размер на
2000лв.
При определяне размера на административното
наказание съдът взе предвид действащата към момента на извършване на
престъплението разпоредба на чл.78а,ал.1 НК /ред. ДВ,бр.75/2006г./, която
съгласно чл.2,ал.1 и ал.2 НК в случая е приложима като по-благоприятна за
дееца. Същата предвижда налагане на адм. наказание „глоба” в размер от 500лв.
до 5000лв. Съдът определи размера на наказанието при лек превес на смекчаващите
отговорността обстоятелства по следните съображения:
Степента на обществената опасност на деянието
не е завишена, предвид обстоятелството, че заявеното от подсъдимия невярно
сведение всъщност е било излишно и комисията, назначена от Междинното звено, не
го е имала предвид при оценката на предложението. Това обстоятелство смекчава
наказателната отговорност на подсъдимия. От друга страна- като отегчаващо
вината обстоятелство следва да се прецени отговорното служебно положение на К. ***/,
който поради това му качество и с поведението си е дал повод за накърняване
авторитета на представляваната от него Община-Кочериново.
Степента на обществената опасност на самия
деец също не е завишена. Действително, същият след деянието е осъждан за друго престъпление
от общ характер, което отегчава наказателната му отговорност. Това осъждане,
макар и да не оказва влияние за приложението на чл.78а,ал.1 НК, не може да не
се отчете при определяне размера на наказанието. От друга страна- към момента
на деянието К. е упражнявал общественополезен труд и в качеството си на кмет на
Община-Кочериново е посветил значителна част от времето си за реализиране на
проекта, за чието финансиране Общината е кандидатствала. Това обстоятелство
смекчава неговата отговорност. Като такова следва да се отчете и процесуалното
му поведение в хода на съдебното следствие- същият е изразил съгласие по
чл.371,т.1 НПК да не се провежда разпит на всички свидетели и вещи лица, а при
постановяване на присъдата да се ползва непосредствено съдържанието съответните
протоколи за разпит и експертни заключения от досъдебното производство. С това
си поведение К. е допринесъл за по-ускореното провеждане на съдебното
следствие, което следва да се отчете като смекчаващо отговорността му обстоятелство.
Съобразявайки изложеното,както и имайки
предвид имотното състояние на К. /срвн.приетите в хода на съдебното следствие
писма-справки от Община-Кочериново и от сектор „КАТ-ПП” към ОД на
МВР-Кюстендил, нотариален акт и договор за доброволна делба, от които е видно,
че той притежава незастроен УПИ в землището на гр.Кочериново, както и 4 ППС/,
съдът наложи на подс.К. адм. наказание „глоба” при лек превес на смекчаващите
отговорността обстоятелства, а именно: в размер на 2000лв.
С оглед изхода на делото,съдът осъди подс.К. да заплати направените
по делото разноски, както следва: 223,75лв. по сметка на ГД „Криминална
полиция” към МВР-София и 171,80лв. по сметка на Кюстендилския окръжен съд.
По изложените съображения съдът постанови присъдата си.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: