Решение по дело №957/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 237
Дата: 4 февруари 2021 г. (в сила от 19 януари 2022 г.)
Съдия: Стоил Делев Ботев
Дело: 20207180700957
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 май 2020 г.

Съдържание на акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен  съд  Пловдив

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 237/4.2.2021г.

гр.Пловдив, 04. 02. 2021г.

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд-Пловдив, V-ти състав, в открито заседание на 07,01,2021 година,  в състав :

                                                Административен съдия : С.Б.

 с  участието на секретаря В. К. , като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 957/2020г., за да се произнесе, взе предвид следното: 

Производството е по чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Жалбоподателят – В.В.Х. *** , чрез адв. О. обжалва  Акт за установяване на публично задължение /финансова корекция № 01 – 163 -6500/166/31.01.2019 г., издаден от ДФ „Земеделие“, с който акт е определено на жалбоподателя подлежащо на възстановяване публично държавно вземане в размер на 48 892 лв.

В жалбата , както и в писмената защита се твърди, че издадения акт е незаконосъобразен, тъй като  Х. не е уведомяван и на същия акта  не му е връчван по установения в АПК ред, акта е издаден  от некомпетентен органа  и  същия е нищожен. Твърди , че административния акт е издаден при нарушение на приложимия материален закон и  в  нарушение на установените за това правила като претендира и съдебни разноски.

Ответникът – Изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ чрез процесуалния си представител  юк. Н.  оспорва жалбата , претендира сторените разноски по делото и прави възражение за размера на адвокатското възнаграждение.

Окръжна прокуратура гр.Пловдив – редовно призована, не изпраща представител.

По направеното възражение от юк. Н. за недопустимост поради просрочие на жалбата , съдът  счита че не е изчерпан редът по чл. 61, ал. 2 от АПК в сила от м. март 2014г. и не е имало пречка Х. да бъде устно уведомен , че акта е изготвен. На л. 30 по делото е видно че в договора между страните от 2012г. е посочен  телефон за връзка на Х. , който е актуален и към днешна дата , поради което съдът счита че не е имало пречка жалбоподателят да бъде уведомен за акта  по реда на чл. 61 от АПК.

Съдът счита че жалбата е подадена в срок , от лице с правен интерес, поради което е процесуално допустима.

След като прецени твърденията на страните и събраните по делото доказателства, съдът намира за установено от фактическа страна следното:

Съгласно Договор за финансова помощ № 16/112/07043 от 26.11.2012 г. и Анекс № 1 от 30.09.2013 г. по Мярка 112 „Създаване на стопанства на млад фермер" от Програма за развитие на селските райони 2007-2013 г. и представен Бизнес план към него, бенефициента се е задължил да отглежда  четири вида продукция , за 5 години  в имоти в землищата на селата Първенец и Брестовица , община Родопи , в обл. Пловдив.

Х. е получил първата инвестиция и на  23.06.2017 г. е подал Приложение № 8 към чл. 30а от Наредба № 9 от 03.04.2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка „Създаване на стопанства на млади фермери" по ПРСР за периода 2007-201 Зг./ Наредба № 9 от 03.04.2008 г. / с УИН 16/112/07043/3/01/01 за отчитане на втора инвестиция, а именно закупуване на мото блок с прикачен инвентар и поливни маркучи, както и спазването на основните дейности и цели от Приложение 1А към Анекс № 1 от 30.09.2013 г. към Договор № 16/112/07043 от 26.11.2012 г. В тази връзка на 04.08.2017 г. е извършено посещение на място от служители на-РРА при ОД на ДФ „Земеделие" - Пловдив на стопанството на бенефициента в с. Първенец и в с. Брестовица, общ. Родопи. При посещението са показани посочените в Приложение № 8 към чл. 30а от Наредба № 9 от 03.04.2008 г. с УИН 16/112/07043/3/01/01 от 23.06.2017 г. активи - мото блок с прикачен инвентар и поливни маркучи с помпа, изискуеми съгласно Приложение 2 от Договор № 16/112/07043 от 26.11.2012 г. Показани са и имотите, включени в стопанството на бенефициента, а именно: ПИ №т № 042047, находящ се в с. Брестовица, при който е установено, че няма следи от почвени и други обработки и по-голяма част от дръвчетата са липсващи и/или изсъхнали, поради което не може да бъде определена площта му. ПИ с № №143134; 143159; 143191, находящи се в с. Брестовица, община Родопи, са част от общ стар орехов масив, в който няма следи от никакви почвени и други обработки. Към момента на посещението на място експертите на Фонда са установили, че в поземлени имоти с № № 59032.35.84 и 59032.19.1 в с. Първепец, община Родопи, в краищата на имотите има остатъци от заявената култура- градински краставици, които по изявление на бенефициента са обрани и почистени преди посещението. Ползвателят с представил приемо- предавателна разписка за закупуване на семена на краставици- от сортовете Гергана и Карлос, приемо-предавателни протоколи за продадена продукция- краставици, придружени с приходни касови ордери.

За установяване точното изпълнение на поетите по договор ангажименти относно отглежданите културите, и закупените ДМА от страна на „Регионален Технически инспекторат" при ДФ „Земеделие" Пловдив в периода между 25.09.2017 до 29.09.2017 г, в присъствие на ползвателя на помощта В.В.Х., е извършена Проверка на място. Констатациите от извършената проверка са обективирани в изготвения контролен лист, с положен от бенефициента подпис в него. Направени са замервания на всички имоти с GPS устройство с оглед установяване точните граници на ползваните имоти по представени Договори за наем и скици на имотите от ползвателя и засадените върху тях култури. Предмет на проверката е и наличието на активите, обект на инвестицията, заявени към подадена заявка за второ плащане и към Приложение № 8 за доказване изпълнението на т.4.22 от Договор № 16/112/07043 от 26.11.2012г. и Анекс № 1 от 30.09.2013 г.

На проверката на място от страна на РТИ Пловдив през месец септември 2017г са направени следните констатации:

• Имотите, находящи се в с. Първенец, община Родопи, с номера, както следва - ПИ № 59032.35.84 с площ по документи 5,008 дка е измерен на ПнМ - 4,593 дка, а ПИ № 59032.19.1 с площ по документи — 2,938 дка е измерен на ПнМ - 2,938 дка или двата с обща обработваема площ 7,531 дка, измерена при проверката на място, вместо заявените 7,946 дка. И двата парцела към момента на проверката на място са дисковани /угар/ и имат остатъци от краставици само в единия край на парцелите на куп. Изискани са документи за семена и гзирана продукция и са представени такива. ( • Парцелите находящи се в землището на с. Брестовица, община Родопи, са изм&рети по отделно, като общата площ на насажденията с орехи е 5,32 дка, вместо заявените 4^200дга.TQ&cJfe 143134 с площ по документи 1,800 дка е измерен при ПнМ - 1,800 дка; ПИ с№ 143J3$'c площ по документи - 1,800 дка е измерен при ПнМ -1~,800 дка; ПИ № 143191 с площ по документи - 1,900 дка е измерена недопустима площ и е записан - 1,720 дка. Парцел № 042047 с площ по документи - 2,700 дка е силно затревен с голяма част липсващи фиданки.

Същият не е обработван и има само 3 броя живи дръвчета. За това констатираната обработваема /използвана/ земя при ПнМ е 0 дка. Кандидата е представил по време на проверката договор за закупуване на дръвчета и заявил, че е предприел мерки по презасаждане.

В тая връзка е налице и декларация  от Х. от 29,09,2017г. / л. 199 по делото/  в която саморъчно се потвърждават констатациите от теренните проверки на место в стопанисваните  от него имоти.

• Към момента на проверката на място не са показани активите, обект на инвестицията към Договор № 16/112/07043 от 26.11.2012 г. и Анекс № 1 от 30.09.2013 г., а именно: товарен бус, храсторез, мото блок с прикачен инвентар, поливни маркучи. По думи на кандидата те се намират при родителите му в гр. Златоград па съхранение, тъй като в близост до стопанството му няма подходящо място. Проверени са само представените документи.

За извършената Проверка на място е изготвен контролен лист и същият е подписан от В.Х. на 29.09.2017 г. с отбелязване, че е запознат с резултата от проверката и прилага Декларация на отделен лист. Контролният лист е изпратен на В.Х. с уведомително писмо с Изх. № 01-162-6500/440 от 02.10.2017 г.

С оглед констатираните несъответствия с писмо с изх. № 01-163-6500/953 от 27.10.2017 г. на директора на ОД на ДФ „Земеделие" Пловдив, ползвателя е уведомен за откритото производство по налагане на финансова корекция по сключения договор и му е дадена възможност за становище и представяне на документи, оборващи констатациите, описани в писмото. За спазване редовността на връчване на горното писмо е изготвен протокол за оповестяване на уведомление по реда на чл. 26, ал. 2 във връзка с чл.61, ал. 3 от АПК и уведомлението е закачено на таблото за уведомления на ОД на ДФ „Земеделие" Пловдив, с адрес : гр. Пловдив, бул. Цар Борис 3 Обединител № 20а, на дата 08.01.2019г. и свалено на дата 23.01.2019 г.

Вследствие на гореизложеното ответника е приел , че е налице неизпълнение на нормативни и договорни задължения, а именно:

1.           Съгласно извършена проверка на място в периода 25.09.2017 до 29.09.2017г. от отдел РТИ при ОД на ДФ "Земеделие" - гр. Пловдив е констатирано, че имот № 042047, в с.Брестовица, община Родопи, който при подаването на заявка за второ плащане е бил заявен като орехово насаждение с площ 2,7 дка, е в лошо агротехническо състояние и липсват орехови дръвчета, поради което и същият е недопустим за финансиране.

2.           При извършена проверка на място в периода 25.09.2017 до 29.09.2017г. от отдел РТИ при ОД на ДФ "Земеделие" - гр. Пловдив не са намерени активите обект на инвестиции по Договор № 16/112/07043 от 26.11.2012 г. и Анекс № 1 0т 30.09.2013 г.

3.           Според бизнес плана към Договор № 16/112/07043 от 26.11.2012 г. бенефициентът езапочнал с размер на стопанството -4,49 ИЕ, като е заложен размер за петата година в размер на 16,43 ИЕ. След извършени две проверки на място на стопанството на бенефициентана третата година от сключване на договора, за установяване точното изпълнение на договора и заложеното в бизнес плана, от отдел РТИ при ОД на ДФ „Земеделие" - Пловдив е установено увеличение на икономическите единици с 11,92 ИЕ, тоест са изчислени 16,41 ИБ на стопанството. При определяне на икономическия размер на стопанство на В.Х. при отчитане на втора инвестиция с подадено Приложение № 8 към чл. 30а от Наредба № 9 от 03.04.2008 г. с УИН 16/112/07043/3/01/01 от 23.06.2017 г. по договора са изчислени - 16,4072 ИЕ на стопанството му, като при изчислението са взети предвид констатациите от извършената проверка на място на дата 25.09-29.09.2017г. от РТИ - гр. Пловдив.

Въз основа на констатираните нарушения и на  основание т. 4.8, б. „е" и чл. 4.25 от Договор 16/112/07043 от 26.11.2012 г. във връзка с чл.9, ал. 8 и чл.8а, ал. 1, т. 2 от Наредба № 9 от 03.04.2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка "Създаване на стопанства на млади фермери" по Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г., е прието че следва да се изиска връщането на вече платените суми  и  следва да се наложи финансова корекция в размер на 48 892 лева (четиридесет и осем хиляди осемстотин деветдесет и два лева), представляваща първо и второ плащане по Договора  от 2012 г. и Анекса от 30.09.2013 г., като и че договорът следва се прекрати едностранно поради виновно неизпълнение на задължение от страна на ползвателя.

В съдебната фаза  жалбоподателят, чрез процес. Си представители основно  твърди нарушени права , но не ангажира съществени доказателства относно  установеното  недобро  обработване на договорните терени, както и другите неизпълнения  на договорните отношения.

  Представени са единствено  / л. 232/ договор за покупко-продажба на посадъчен материал от 28.09.2017 г. и Приемо-предавателен протокол за предаването на посадъчния материал от 09.11.2017 г. , които са оспорени от ответника като частни писмени документи, с недостоверна дата, съставени за  настоящото съдебно производство.

По искане на ответната страна е допусната и приета ССЕ със задача да  изчисли размера на  икономическите единици  на стопанството  след извършване на две  проверки на место  през месец август и септември 2017година.

Експертизата е приета по делото / л. 244/ от която се установява , че размера на  икономическите единици  на стопанството  на жалбоподателя към септември 2017 година е 16,4069 ИЕ.

Експертизата не е оспорена от страните , същата не е задължителна за съда и ще бъде кредитирана , съобразно с другите събрани по делото и необорени доказателства.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства, направените в жалбата оплаквания, доводите на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл. 146 от АПК, направи следните правни изводи:

Обжалваният административен акт е издаден от компетентен орган - Директор на ОД НА ДФЗ ПЛОВДИВ  , въз основа на  / л. 6/  заповед № РД -286 от 01,02,2017г. с която изпълнителният директор на ДФ "Земеделие" делегира права на съответните  териториални директори.

Според чл.11а от ЗПЗП, Държавният фонд „Земеделие“ е акредитиран за единствена разплащателна агенция за Република България за прилагане на Общата селскостопанска политика на Европейския съюз /ОСП на ЕС/.

Съгласно §1, т.13 от ДР на ЗПЗП Разплащателна агенция е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове и за прилагане на пазарни мерки, включително интервенция на пазарите на земеделски продукти, по правилата на законодателството на Европейския съюз. За изпълнение на своите функции разплащателната агенция следва да поддържа и използва Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/, на основание Регламент /ЕО/ № 796/2004 г. на Комисията и чл. 30 и сл. от ЗПЗП, която е комплексна автоматизирана система за регистрация на заявленията за подпомагане по съответните схеми и мерки и за извършване на административни проверки и контрол по заявленията.

Съгласно чл. 20а от ЗПЗП „Изпълнителният директор на фонда е Изпълнителен директор и на Разплащателната агенция /РА/, който организира и ръководи дейността и я представлява”.

Съгласно чл. 39, ал. 1, т. 1 и 2 от Наредба № 29 от 11.08.2008 г. Разплащателната агенция може да откаже изплащането на част или цялата помощ, когато: установи нередовност на документите или непълнота или неяснота на заявените данни и посочените факти по реда на чл. 37, ал. 1, т. 1 и т. 2; установи несъответствие с целите, дейностите и изискванията, определени с тази наредба. С оглед горното се налага изводът, че Решение за отказ за изплащане на финансова помощ № 16/312/02828/3/01/04/01 от 22.05.2020 г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с което се отказва изплащането на пълния размер на финансовата помощ, заявена със заявка за плащане ИД 16/312/02828/301 по договор № 16/312/02828 от 30.10.2014 г.,е издадено от компетентния за това орган, в рамките на предвидените по закон правомощия .

Във връзка с приложимостта на материалния и процесуалния закон, съдът намира, че оспореното решение отговаря на изискването за форма на административния акт по чл.59 ал.2 т.4 от АПК, съдържа фактически и правни основания за издаването му, като не са допуснати съществени нарушения на административно производствените правила.

 По точка първа от извършена проверка на място в периода 25.09.2017 до 29.09.2017г.  е установено нарушение на разпоредбата на чл. 9, ал. 8 от Наредба № 9 от 03.04.2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка "Създаване на стопанства на млади фермери" по ПРСР 2007 - 2013 г., а именно земеделската земя по ал. 1, т. 9, за която кандидатите имат документи за собственост и/или договори за наем и/или аренда,  че площите трябва да се обработва в реални граници от датата на подаване на заявлението за подпомагане и през целия период на договора, сключен с РА.

По точка втора на  проверката  е установено нарушение на т.4.25 от  договора между страните и анекса към него от 2013г. ,  като не са  намерени активите на дружеството , а именно товарен бус, храсторез, мото блок с прикачен инвентар, поливни маркучи. Твърдението  на жалбоподателя, че вещите /инвентара/  се намират при родителите му в гр. Златоград на съхранение,  настоящият докладчик намира меко казано за несериозно и за защитна позиция, целяща да докаже  изпълнение на договорните отношения. На съда е известно че гр. Златоград е на повече от 150 км от гр. Пловдив и  не става ясно  каква е пречката буса  да се паркира в гр. Пловдив, както и как ще се обработват терените , след като  прикачния инвентар е в гр. Златоград.

 Това всъщност и обяснява състоянието на терените при проверките , т.е. че са в състояние в което не могат да се различат границите им със съседните имоти.  В акта е посочено „ че терена е силно затревен… с налични и живи само три фиданки…“.

По точка трета от  бизнес плана към Договора № 16/112/07043 от 26.11.2012 г. бенефициентът е започнал с размер на стопанството -4,49 ИЕ, като е заложен размер за петата година в размер на 16,43 ИЕ.

Видно от приетата по делото и неоспорена от страните  ССЕ , по договора  е заложен размер за петата година в размер на 16,43 ИЕ, а експерта е посочил . изчислени - 16,4069 ИЕ, което формално също сочи за неизпълнение на  иконом. План.

Т.е. остава необорено и това обстоятелство , че  при определяне на икономическия размер на стопанство на В.Х. , като са взети предвид констатациите от извършената проверка на място на дата 25.09-29.09.2017г. от РТИ - гр. Пловдив се установява неизпълнение  от страна на  бенефициентът на  заложения по договор и бизнес план растеж на стопанството според нормата на чл. 8а, ал. 1, т. 2 от Наредба № 9 0т 03.04.2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка "Създаване на стопанства на млади фермери" по Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г.

 

Предвид горното неизпълнение Х. следва да възстанови помощта и възстанови цялата сума на получените по чл. 6 плащания заедно със законната лихва към тях, когато бъде установено, че не поддържа икономическия размер на стопанството, за което е получил плащането по чл. 6, т. 2 от същата Наредба.

Както по-горе се каза  в настоящото съдебно производство останаха необорени  установените от органа три  неизпълнения и нарушения  по договора . Остана необорено  разминаването в размера на площите за обработка , състоянието в което са били  земите и насажденията , както и неизпълнението на бизнес плана.

Остана доказано и това не се спори от страните че Х. е получил  на два транша,  сума представляваща първо и второ плащане по Договор № 16/112/07043 от 26.11.2012 г. и Анекс № 1 от 30.09.2013 г., в размер  общо 48892 лева , които следва да се възстановят,  ведно със законната лихва .

При този изход на делото и с оглед своевременно направеното от пълномощника на ответника искане, на същия следва да се присъдят сторените в настоящото производство разноски, както следва: 300 лева / л. 222/ депозит за вещо лице и възнаграждение за ю.к.  в размер на 1997 лева  или общо в размер на 2297/две хиляди двеста деветдесет и седем/ лева .

Водим от горното и на основание чл. 172 от АПК  съдът

Р  Е  Ш  И  :

ОТХВЪРЛЯ жалбата на В.В.Х. *** срещу   Акт за установяване на публично задължение /финансова корекция № 01 – 163 -6500/166/31.01.2019 г., издаден от ДФ „Земеделие“, с който акт е определено подлежащо на възстановяване публично държавно вземане в размер на 48 892 лв.

ОСЪЖДА В.В.Х. с ЕГН **********,*** да заплати на ДФ „Земеделие“ сумата от 2297 /две хиляди двеста деветдесет и седем/ лева разноски по делото.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 -дневен срок от съобщаването му на страните. 

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: