№ 306
гр. Стара Загора, 27.06.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СТАРА ЗАГОРА, VI-ТИ НАКАЗАТЕЛЕН
СЪСТАВ, в публично заседание на двадесет и втори юни през две хиляди
двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Златко Мазников
при участието на секретаря Светла Хр. Иванова
като разгледа докладваното от Златко Мазников Административно
наказателно дело № 20225530200175 по описа за 2022 година
за да се произнесе, съобрази:
Обжалвано е НП (наказателно постановление) № 20-1228-004365 от 08.04.2021 г. на
Началника на Сектор „Пътна полиция” към ОД на МВР гр.Стара Загора.
Жалбоподателят Д. ОГН. Д. твърди, че НП е незаконосъобразно, и моли същото да бъде
отменено. Претендира за направените по делото разноски.
Въззиваемата страна – Б.К. Бончев на длъжност Началник на Сектор „ПП“ към ОД на МВР
гр. Стара Загора в качеството му на административно-наказващ орган счита, че жалбата е
неоснователна, и моли НП да бъде потвърдено. Претендира за юрисконсултско
възнаграждение, а в случай, че жалбата бъде уважена, моли на жалбоподателя да бъдат
присъдени разноски в минималния размер на адвокатското възнаграждение, дължимо по
този вид дела.
Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло
законосъобразността на НП в обжалваната му част, намери за установено следното:
С обжалваното НП, издадено въз основа на АУАН (акт за установяване на административно
нарушение), серия GА, № 264831 от 11.10.2020 г., жалбоподателят е санкциониран на
1
основание чл. 175, ал. 3, предложение първо от ЗДвП – Закон за движението по пътищата
(„Наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12
месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно средство, което
не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен
номер”) за нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП („По пътищата, отворени за обществено
ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и
са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. По пътищата,
включени в обхвата на платената пътна мрежа, се допускат само пътни превозни средства, за
които са изпълнени задълженията по установяване на размера и заплащане на пътните такси
по чл.10, ал.1 от Закона за пътищата“), изразяващо се в това, че на 11.10.2020 г. в 14:55 часа
в гр.Стара Загора по ул. „Промишлена” до завод „Металик“ управлявал в посока изток-запад
лек автомобил „Сеат“ с рег. № ...., собственост на О.Д.О., който не е бил регистриран
съгласно Наредба I-45/2000 год. на МВР (НАРЕДБА № I-45 от 24.03.2000 г. за регистриране,
отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и
възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от
тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства), като
изрично е посочено, че на 17.08.2020 г. регистрацията на автомобила е била прекратена
служебно на основание чл. 143, ал. 15 от ЗДвП („Служебно, с отбелязване в
автоматизираната информационна система, се прекратява регистрацията на регистрирано
пътно превозно средство на собственик, който в двумесечен срок от придобиването не
изпълни задължението си да регистрира превозното средство“).
По случая е налице постановление от 30.03.2021 г. на прокурор от РП-Стара Загора за отказ
да се образува досъдебно (т.е. наказателно) производство, което, видно от съдържанието му,
не би могло да изиграе процесуалната роля на АУАН (акт за установяване на
административно нарушение), тъй като прокурорът е обсъждал единствено липсата на
престъпление от общ характер и ако да е приел, че жалбоподателят е извършил деяние,
осъществяващо състав на административно нарушение, не е посочил последното, в частност
– че е извършил именно нарушението, за което той впоследствие е санкциониран с
обжалваното НП (нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП), макар да е постановил да се изпрати
препис от постановлението на Сектор „Пътна полиция” към ОД на МВР гр.Стара Загора за
ангажиране на административно-наказателна отговорност на жалбоподателя, т.е.
постановлението на прокурора не може да обоснове издаването въз основа на него на НП
при условията на чл. 36, ал. 2 от ЗАНН (Закон за административните нарушения и
наказания), ако и цитираната разпоредба да предвижда възможност НП да бъде издадено без
съставен АУАН, когато прокурорът е отказал да образува наказателно производство по
случая. Ето защо обжалваното НП правилно е било издадено при условията на чл. 36, ал. 1
от ЗАНН – въз основа на съставения вече (преди произнасянето на прокурора) АУАН, а
постановлението на РП-Стара Загора за отказ да се образува досъдебно (т.е. наказателно)
производство обуславя единствено извод, че НП е било издадено в сроковете по чл. 34 от
2
ЗАНН, които са били прекъснати за времето, през което преписката е била при прокурора,
тъй като институтите на спиране и прекъсване на давността за наказателно преследване –
чл. 81 от НК (Наказателен кодекс), по силата на чл. 11 от ЗАНН се прилагат и за давността
по чл. 34 от ЗАНН (вж. Тълкувателно постановление № 1 от 27.02.2015 г. по тълк. д. №
1/2014 г. на ОСНК на ВКС и ОСС на Втора колегия на ВАС).
За да е налице административно нарушение, осъществяващото го деяние (действие или
бездействие) трябва да е извършено виновно – чл. 6 от ЗАНН, т.е. деецът трябва да съзнава
или поне да допуска, че с деянието си нарушава или е възможно да наруши установения ред
на държавно управление (нормативно установено правило на поведение – извършване на
или въздържане от извършване на определено действие). В случая управлението на
нерегистрирано по надлежния ред МПС (моторно превозно средство) се основава на
служебно прекратена регистрация на управляваното от жалбоподателя МПС. За това
обстоятелство обаче (жалбоподателят да е знаел, че управляваното от него МПС е с
прекратена регистрация) не се събраха доказателства, имайки предвид, че към датата на
извършване на нарушението автомобилът не е бил негова собственост и е бил с
регистрационни табели (вж. показанията на актосъставителя и свидетеля по акта), а
регистрацията му е била прекратена служебно поради неизпълнение на нормативно
установено задължение на собственика му. Вярно е, че последният е бил негов баща и от
закупуването на автомобила си той, видно от показанията му, го е предоставил на сина си да
го управлява, но това обстоятелство не обуславя категоричен извод, че жалбоподателят е
знаел, че баща му не е регистрирал автомобила на свое име в законоустановения срок, на
което именно основание регистрацията на автомобила е била прекратена служебно,
респективно – че жалбоподателят е знаел, че управлява автомобил с прекратена регистрация.
Ето защо, след като жалбоподателят не е знаел или поне липсват данни да е знаел, че
регистрацията на управлявания от него автомобил, собственост на баща му, е била
прекратена към датата, посочена в НП като дата на извършване на нарушението, то и
нарушението на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, за което той е бил санкциониран с обжалваното НП,
не може да му бъде вменено във вина, респективно – ако и формално да е било извършено,
не съставлява административно нарушение по чл. 175, ал. 3 от ЗДвП по смисъла на чл. 6 от
ЗАНН.
При тези данни съдът намира, че обжалваното НП е незаконосъобразно и следва да бъде
отменено, но на жалбоподателя не следва да се присъждат разноски, тъй като по делото
липсват доказателства за направени такива, в частност – в приложения на л. 5 от делото
договор за правна защита и съдействие не е отбелязано договорено и съответно изплатено
адвокатско възнаграждение на представлявалия жалбоподателя защитник.
Водим от горните мотиви, съдът
3
РЕШИ:
ОТМЕНЯВА наказателно постановление № № 20-1228-004365 от 08.04.2021 г. на
Началника на Сектор „Пътна полиция” към ОД на МВР гр.Стара Загора.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на
съобщението, че е изготвено, пред Административен съд Стара Загора.
Съдия при Районен съд – Стара Загора: _______________________
4