№ 43
град Първомай, 11.09.2019 година
Районен съд - Първомай, първи съдебен състав, в
открито заседание на двадесет и седми юни две хиляди и деветнадесета година със
Съдия докладчик Спасимир
Здравчев
при
секретаря Венета
Хубенова,
като
разгледа докладваното от Председателя АНД № 99 по описа на Съда за 2019
година, за да се произнесе, взе предвид:
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно
постановление № 19-0325-000279 / 15.04.2019 година на Началника на Районно управление
„Полиция“ към Областна дирекция на МВР - Пловдив, Районно управление - Първомай, с което на П.П.П., ЕГН **********,***, са
наложени административни наказания глоба в размер на 200 (двеста) лева и лишаване от право да
управлява МПС за срок от шест месеца
на основание чл. 175, ал. 1, т. 4 от Закона за движението по пътищата за
нарушение на чл. 103 от Закона за движението по пътищата.
В Жалбата си П.П.П. моли
за намаляне на административните наказания. В съдебно заседание на въззивната
инстанция чрез процесуалния си представител адвокат Н.Ш.Б. от Адвокатска
колегия - Пловдив моли Съдът да отмени атакуваното Наказателно постановление по
съображения, изложени в Жалбата, алтернативно – наказанията да бъдат намалени,
тъй като от свидетелските показания и от приложената Справка за нарушител /
водач е видно, че жалбоподателят няма други нарушения на правилата за движение
по пътищата, доброволно се е явил и е съдействал на органите на реда.
Въззиваемата страна, Районно управление на МВР -
Първомай, редовно призована чрез Началника, не изпраща представител и не взема
становище по Жалбата.
След преценка на събраните по делото доказателства
във връзка с направеното оплакване и съобразно задължението си по чл. 314 от НПК във връзка с чл. 84 от ЗАНН в качеството си на въззивна инстанция да
провери изцяло правилността на обжалваното наказателно постановление,
независимо от основанията, посочени от страните, Съдът намира от фактическа и
правна страна следното:
Жалбата е депозирана в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН
и е процесуално допустима, а по
същество искането за намаляне на наказанията е основателно.
От фактическа страна:
За времето от 08:00 часа до 20:00 часа на 10.03.2019
година полицай Г.Н.К. и негов колега са дежурен автопатрул и на улица
„Александър Стамболийски” в град Първомай, област Пловдив, работят по
безопасност на движението, когато около 18:25 часа към тях се задава син
мотоциклет „Кавазаки Нинджа 3Х-9Р“ с рег. № ***. Органите на реда подават стоп
палка, но мотористът не спира, а ускорява и продължава движението си.
По регистрационния номер е издирен собственикът на
моторното превозно средство – П.П.П., който признава, че на инкриминираната
дата е и водач на мотоциклета.
След разговор с колегата си, опитал да спре водача, и
запознаване с изготвена по случая докладна записка, три дни по-късно младши
автоконтрольор Г.Д.Г. (актосъставител) кани нарушителя в Районното управление,
където П.П. разказва, че не спира, заради притеснение, че на инкриминираната
дата не носи документите си и в негово присъствие му е съставен и връчен Акт за
установяване на административно нарушение № 279 / 13.03.2019 година (бланка
серия АА № 171744).
Въз основа на акта е издадено и атакуваното
Наказателно постановление.
Горната фактическа обстановка Съдът приема за
безспорно установена от показанията на разпитания в съдебно заседание на
въззивната инстанция като свидетел актосъставител, които се кредитират като
обективни и логични, и от приложената по надлежния ред административнонаказателна
преписка.
От правна страна:
По фактически установеното Съдът намира, че
наказващият орган правилно ангажира административнонаказателната отговорност на
жалбоподателя за нарушението по чл. 103 от Закона за
движение по пътищата, съгласно чийто текст: При
подаден сигнал за спиране от контролните органи водачът на пътно превозно
средство е длъжен да спре плавно в най-дясната част на платното за движение или
на посоченото от представителя на службата за контрол място и да изпълнява
неговите указания. Точно е посочена и следващата се за нарушението санкция
по чл. 175, ал. 1, т. 4 от Закона за движение по пътищата: Наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство
за срок от 1 до 6 месеца и с глоба от 50 до 200 лв. водач, който откаже да
изпълни нареждане на органите за контрол и регулиране на движението и в
случая няма спор, че около 18:25 часа на 10.03.2019 година П.П.П. е водач на моторно превозно средство по смисъла
на § 6, т. 25 от Допълнителните разпоредби на Закона за движението по пътищата.
Санкциите са в границите на посоченото в закона,
съгласно нормата на чл. 27, ал. 1 от ЗАНН, но според настоящия състав не са
съобразени с изискването на чл. 27, ал. 2 от ЗАНН и наложени в максимален
размер, не отговорят на целите по чл. 12 от ЗАНН.
Нарушението по чл. 103 от Закона за движението по
пътищата е формално и признаците на състава му не изискват настъпването на
определен вредоносен резултат – от обективна страна е достатъчно водачът да не да
изпълни указанията на контролния орган да спре плавно в най-дясната част на
платното за движение или на посоченото от служителя място. Но с оглед на засегнатите
обществени отношения, свързани със законосъобразното упражняване на
правомощията на орган на власт при изпълнение на служебните му функции, това нарушение
е със средна към висока степен на обществена опасност.
От друга страна, установява се, че при управление на кавазакито
на инкриминираната дата П.П. в нарушение на чл. 100, ал. 1 от Закона за
движението по пътищата не носи у себе си изискуемите документи, но от
приложената към преписката Справка за нарушител / водач е видно, че жалбоподателят
е правоспособен за моторно превозно средство от категории В, М и АМ от 2011
година и до момента няма никакви нарушения на правилата за движение по пътищата
– достатъчно основание да се счете обществената му опасност за ниска, за което специалната
и генералната превенция да се предупреди и превъзпита нарушителят към спазване
на установения правен ред и да се въздейства възпитателно и предупредително
върху останалите граждани биха се изпълнили и с предвидените по Закона
минимални наказания – 50 лева глоба и
1 месец лишаване от право да се управлява
моторно превозно средство.
Нарушението, описано в Акта за установяване на
административно нарушение и Наказателното постановление, е конкретизирано по
време, място и извършител и са изпълнени всички други изисквания на чл. 42, чл.
43 и чл. 57 от ЗАНН, като и двата документа са издадени от компетентен орган,
съгласно Заповед № 8121з-515 / 14.05.2018 година на Министъра на вътрешните
работи.
Мотивиран от изложеното и на основание чл. 63, ал. 1
от ЗАНН, Районен съд – Първомай, първи съдебен състав
РЕШИ:
Изменя Наказателно
постановление № 19-0325-000279 / 15.04.2019 година на Началника на Районно
управление „Полиция“ към Областна дирекция на МВР - Пловдив, Районно управление
- Първомай, с което на П.П.П., ЕГН **********,***, са наложени административни
наказания глоба в размер на 200
(двеста) лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от шест месеца на основание чл. 175, ал. 1, т. 4 от Закона за
движението по пътищата за нарушение на чл. 103 от Закона за движението по
пътищата, като намаля наказанията
– глоба
в размер на 50 (петдесет) лева и лишаване от право да управлява МПС за
срок от един месец.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването
му.
Районен съдия: (п)
СЗ
/ ВХ