Разпореждане по дело №136/2022 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 1 април 2022 г. (в сила от 9 май 2022 г.)
Съдия: Йълдъз Сабриева Агуш
Дело: 20227200700136
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 30 март 2022 г.

Съдържание на акта

Р А З П О Р Е Ж Д А Н Е

№ 10

 

гр. Русе, 01.04.2022 год.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Административен съд - Русе, 7 състав, в закрито заседание на първи април, през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

Съдия: ЙЪЛДЪЗ АГУШ

 

като разгледа докладваното от съдията ч.административно дело № 136 по описа за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид:

Производството е по реда на чл. 250 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по постъпило искане от Т.С.Т. ***, срещу незаконни фактически действия на Директора на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ – Русе, изразяващи се в държане на 1 брой рег. табела с № Р 38 38 ВС, на свидетелство за регистрация на МПС № *********, изд. на 05.08.2015 година, както и на контролния талон към свидетелството за управление на МПС, собственост на молителя.

Предявено е искане да се разпореди на административния орган да ги върне незабавно, тъй като държането е без правно основание, поради което следва описаните фактически действия да бъдат прекратени незабавно и безуславно.

Претендират се и разноски.

         Ответникът по жалбата – директорът на РД „Автомобилна администрация“ - Русе изразява становище за неоснователност на искането.

         На 30.12.2020г. е съставен АУАН № 285476 на Т.С.Т. ***, за нарушения по чл.24/изм./, ал.1 от ЗАПр и по чл.31/изм./, ал.1, т.5 от Наредба № 34 от 1999г., като при съставянето на акта са иззети : рег.табела № Р 3838ВС, свидетелство за регистрация на МПС № *********, изд. на 05.08.2015г., СУМПС № **********, контролен талон към СУМПС.

         Въз основа на АУАН е издадено НП № 38-0000196/02.02.2021г. от директора на РД „АА“ Русе, което с влязло в сила съдебно решение е отменено в частта, с което за нарушение по чл.24/изм./, ал.1 от ЗАПр и на осн.чл.93, ал.1, т.1 от ЗАПр на Т.С.Т. е наложено наказание глоба в размер на 2000лв., като е потвърдено, в частта, с която на Т.С.Т., за нарушение по чл.31/изм./, ал.1, т.5 от Наредба № 34 от 1999г., на осн.чл.93, ал.1,т.1 от ЗАПр, е наложено наказание глоба в размер на 2000лв.

         Със заповед за прилагане на ПАМ № РД-14-3221/30.12.2020г. на началник на Областен отдел „АА“ Русе към РД „АА“ Русе, на основание чл.107, ал.1 вр.с чл.106а, ал.1, б.б, ал.2, т.1 и ал.7 от ЗАПр, издадена въз основа на АУАН № 285476/30.12.2020г., са приложени следните ПАМ – временно спиране от движение на МПС Фолксваген Туран с рег.№ Р 3838ВС, собственост на Т.С.Т. ***, до отстраняване на нарушението, но за не повече от 12 месеца, чрез сваляне и отнемане на 1 брой табела с рег.№ Р 3838ВС и отнемане на свидетелство за регистрация № *********, издадено на 05.08.2015г. Заповедта е обжалвана по съдебен ред, като с решение № 24/01.07.2021г. по адм.д. № 52/2021г. жалбата е отхвърлена, като неоснователна. Решението е влязло в сила на 24.07.2021г.

Съдът, прави следните изводи относно допустимостта на производството:

Разпоредбата на чл. 250 АПК дава средство за защита на всеки, на когото гарантирани от правото права и интереси са засегнати от фактически действия, извършвани от името на административния орган или от длъжностно лице на администрацията на административния орган. За целите на съдебното производство по чл. 250 - 254 АПК законодателят е дефинирал съдържанието на понятието неоснователни действия. Това са действия, които не се основават на административен акт или на закона. Така даденото определение сочи, че защитата по чл. 250, ал. 1 АПК е защита от неюридически действия на административен орган, т. е. защита само срещу фактически действия, които се извършват извън определените по закон правомощия на органа.

За да е допустимо искането по чл. 250 АПК е необходимо твърдяното фактическо действие да не е прекратено и да е налице правен интерес от търсената защита.

         В случая твърдяното от частния жалбоподател незаконосъобразно фактическо действие е: "да бъдат прекратени незаконните фактически действия по държането на регистрационната табела и свидетелството за регистрация на МПС, както и контролен талон към СУМПС". Твърдяното фактическо действие не е прекратено и е налично към датата на подаване на искането, тъй като свидетелството за регистрация на моторното превозно средство, регистрационната табела, както и контролния талон към СУМПС, не са върнати на молителя. Следователно, към датата на подаване на искането, твърдяното фактическо действие не е приключило и това прави допустимо искането.

Налице е и другата процесуална предпоставка за допустимост на искането – за молителя съществува правен интерес от търсената защита, тъй като същият се легитимира като собственик на МПС, чийто регистрационна табела и свидетелство за регистрация се държат от административния орган, както и контролния талон към СУМПС на молителя.

По изложените съображения, съдът приема, че искането е процесуално допустимо.

Разгледано по същество, искането е неоснователно.

За да е основателно искането, с правно основание чл.250 АПК, фактическото действие трябва да не бъде основано на закон или на административен акт. В тежест на жалбоподателя е да докаже, че е извършено твърдяното действие, а в тежест на ответника, че то е извършено на правно основание.

         В случая, молителят твърди фактически действия, изразяващи се в държането на 1 брой табела с рег.№ Р 3838ВС, на свидетелство за регистрация № *********, издадено на 05.08.2015г., както и контролен талон към СУМПС, като твърди също, че тези действия не са преустановени към момента, в който е сезирал съда, т.е. административният орган продължава да ги държи. Ответникът от своя страна твърди, че тези фактически действия са извършени от компетентните длъжностни лица, по силата на правна норма – чл. 106а, ал. 1 т. 1, б.“б“ и ал. 2 т. 1 ЗАвП и с акт на административен орган – ЗППАМ № РД-14-3221 от 30.12.2020 г., както и въз основа на чл.92, ал.1 от ЗАПр, до изпълнение на условията, предвидените в чл.106а, ал.7 и чл.92, ал.6 от ЗАПр.

По делото е безспорно установено, че предприетите от длъжностното лице при РД „АА“ - Русе действия по свалянето на предната регистрационна табела на МПС и отнемането й заедно с документа, удостоверяващ регистрацията на превозното средство, както и на контролен талон № 6475583 към свидетелство за управление на МПС, издадено на Т.С.Т., са в резултат на констатирани с АУАН административни нарушения на ЗАПр. Съгласно чл. 106а, ал. 1, т. 1 от ЗАвП, за преустановяване на административните нарушения се прилагат принудителни административни мерки – временно спиране от движение на моторно превозно средство до отстраняване на нарушението, но за не повече от 12 месеца.

Според ал.2 на същия член, налагането на ПАМ по ал. 1, т. 1 се осъществява от органите по контрол чрез сваляне на предната табела с регистрационен номер и отнемането й заедно с документа, удостоверяващ регистрацията на превозното средство. По-нататък в ал. 3 е посочено, че в случаите по ал. 2, т. 1 и 2 регистрационната табела и посочените документи се изземват със съставянето на акта за установяване на административно нарушение. Съгласно чл. 107, ал. 1 от ЗАвП принудителните административни мерки по чл. 106а от ЗАвП се прилагат с мотивирана заповед на изпълнителния директор на ИА "АА" или упълномощени от него длъжностни лица, като според ал. 3 подадена жалба срещу заповедта не спира изпълнението на приложената административна мярка.

Следователно, процесното изземване на вещите, посочени в жалбата, което се е осъществило още със съставения АУАН, се основава на закона и на административен акт - Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № РД-14-3221/30.12.2020г, издадена от началник на Областен отдел „АА“ Русе към РД „АА“ Русе.

Съгласно чл.92, ал.1 от ЗАПр в изпълнение на задълженията си по чл. 91 длъжностните лица извършват проверки и съставят актове за констатираните нарушения. Когато на водач е съставен акт за нарушение на регламент на европейските институции, на този закон или на издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове, контролният талон към свидетелството му за управление се отнема и се връща след изпълнение на задължението му по ал. 4. Съгласно чл.92, ал.4 от същия закон наложеното наказание "глоба" се заплаща в едномесечен срок от влизането в сила на наказателното постановление. При заплащане на наложената глоба отнетият контролен талон се връща на водача – чл.92, ал.6 от ЗАПр.

Анотирана съдебна практикаПри тези данни, съдът намира, че понастоящем 1 брой табела с рег.№ Р 3838ВС и свидетелство за регистрация № *********, издадено на 05.08.2015г. се държат в изпълнение на ЗППАМ №РД-14-3221/30.12.2020г, издадена от началник на Областен отдел „АА“ Русе към РД „АА“ Русе, която заповед към настоящия момент е влязла в законна сила и преустановяването на действието ѝ е обусловено от предпоставки, лимитативно посочени в закона. Съгласно чл. 106а ал. 7 от ЗАвП, табелите с регистрационните номера и документите, удостоверяващи регистрацията на моторното превозно средство, иззети по реда на ал. 3, се връщат след отстраняването на нарушението или изтичането на срока по ал. 1 т. 1 и заплащане на наложената с наказателното постановление глоба. В настоящия казус не е налице предпоставката – заплащане на наложената с наказателното постановление глоба.

НП № 38-0000196/02.02.2021г. издадено от директора на РД „АА“ Русе, с влязло в сила съдебно решение, е потвърдено, в частта, с която на Т.С.Т., за нарушение по чл.31/изм./, ал.1, т.5 от Наредба № 34 от 1999г., на осн.чл.93, ал.1,т.1 от ЗАПр, е наложено наказание глоба в размер на 2000лв.

По делото не са представени писмени доказателства, че е заплатена наложената глоба, с посоченото НП, в размер на 2000лв.

         Към настоящия момент не е налице кумулативната предпоставка по чл. 106а, ал. 7 от ЗАвП, заплащане на наложената с наказателното постановление глоба.

По делото не са налице доказателства, че последната предпоставка от фактическия състав на чл.106а, ал.7, както и по чл.92, ал.6 от ЗАПр е била осъществена чрез заплащането на административното наказание глоба в размер на 2000лв. по издаденото НП, поради което не са налице основанията за отпадане на действието на процесната ПАМ и за връщане на отнетият контролен талон на водача.

Съгласно чл. 253 ал. 2 от АПК с разпореждането по ал. 1 се нарежда да бъдат прекратени безусловно действията, които не се извършват в изпълнение на представен при проверката административен акт или на закона, или се отхвърля искането. Както се посочи, в случая действията по отнемане и задържане на табела и свидетелство за регистрация, както и на контролен талон, са извършени въз основа на закона и на административен акт – ЗППАМ, поради което същите не представляват фактически действия, които се извършват извън определените по закон правомощия на органа.

Предвид изложеното, съдът намира искането, с което се търси защита по реда на чл. 250 от АПК, за неоснователно.

На основание чл. 253, ал. 2, предложение второ от АПК, съдът

 

Р А З П О Р Е Д И :

 

ОТХВЪРЛЯ искането на Т.С.Т. ***, да бъдат преустановени незаконни фактически действия на Директора на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ – Русе, изразяващи се в държане на 1 брой рег. табела с № Р 38 38 ВС, както и на свидетелство за регистрация на МПС № *********, изд. на 05.08.2015 година, както и на контролен талон № 6475583 към свидетелството за управление на МПС, издадено на Т.С.Т., като неоснователно.

Разпореждането може да се обжалва пред Върховния административен съд на Република България, в 3-дневен срок от съобщаването му.

           

 

Съдия: