Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 2384/23.12.2019г.
гр.Варна,
23.12.2019 год.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Варненският
районен съд тридесет и седми състав
На
осемнадесети декември година
две хиляди и деветнадесета
В
публичното съдебно заседание в следния състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ :Пл.
Караниколов
Секретар
Петранка Петрова,
като
разгледа докладваното от Председателя наказателно административен характер дело
номер 5210 по описа за две хиляди и
деветнадесета година.
Р Е
Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА НП № 447117-F491794/09.07.2019
г. на Началник отдел „Оперативни дейности“- Варна в ЦУ на НАП, с което на „Д.“ ЕООД, ЕИК ********* е наложено административно
наказание ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер
на 1000 /хиляда/ лева на основание
чл.185 ал.1 от ЗДДС .
ОСЪЖДА „Д.“ ЕООД, ЕИК ********* да
заплати на НАП – Варна направени разноски за юрисконсултско възнаграждение в
размер на 80 /осемдесет/ лева.
Решението
подлежи на касационно обжалване пред ВОС в 14-дневен срок от получаване на
съобщението за изготвяне на мотивите.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ:
МОТИВИ:
Производството е образувано по жалба на представляващ дружеството срещу НП на Началник но отдел „Оперативни
дейности“- Варна в ЦУ на НАП, издадено на основание чл.53 от ЗАНН.
В
жалбата се оспорва приетата от АНО фактическа обстановка като се визира че не
са посочени обстоятелствата при което е установено нарушението и
доказателствата за извършването му. Сочи се, че бележките от нефискален принтер
служели единствено за вътрешно ползване и показвали временното салдо по
поръчката а фискален бон се издавал при приключване на поръчката и заплащането
й.
Моли
съда да отмени атакуваното НП, като незаконосъобразно
В
съдебно заседание въззивното дружество, редовно призовано не се явява, не се
представлява, не излага позиция по съществото на делото.
Представител
на органа, издал НП, ю.к.Ф. се явява и оспорва жалбата. Моли съда да отхвърли
депозираната жалба и потвърди НП като правилно и законосъобразно.
След
преценка на посочените в жалбата доводи на жалбоподателя, както и с оглед
събраните доказателства по делото, съдът прие за установено от фактическа
страна следното :
На 26.05.2019 год. служители към ТД на НАП- Варна, между които
били св.В. и св.З. посетили кафе-аперитив „Гранде
кафе“, находящ се в гр. Варна, ул.“Д-р Головина“ №7,
стопанисван от „Д.“ ЕООД, ЕИК *********.
По
време на проверката св.В. и св.З. извършили контролна покупка на 1 бр. промоция
кафе+фреш, 1
бр. фреш, 1 бр. лате-капучино
на обща стойност 11.20 лева, за която не
бил издаден фискален касов бон от въведения в обекта ЕКАФП. Сумата е била
заплатена от св.З.. Бил е издаден само
нефискален бон – Сметка № 9387 в 12:38 часа.
След
покупката и нейното заплащане св.В. и св.З., изчакали след което се
легитимирали и извършили действия по реализиране на данъчната проверка, като за
констатациите бил съставен протокол за извършена проверка.
В
хода на тази проверка бил изведен отчет от въведеният в експлоатация в обекта
ЕКАФП, от който се установило, че за извършената контролна покупка, не бил
издаден касов бон.
На
11.06.2019 год. бил съставен акт за установяване на административно нарушение срещу
„Д.“ ЕООД, в съдържанието на който подробно били описани резултатите от
извършената проверка. Били посочени обстоятелствата на извършване на
нарушението и правната му квалификация. Екземпляр от акта за установяване на
административно нарушение бил връчен на представляващ дружеството, който не
вписал в съдържанието му възражения.
Възражения
не постъпили в законоустановения срок.
Впоследствие,
на 09.07.2019 год. въз основа на акта било издадено НП, с което търговецът „Д.“ ЕООД, ЕИК
********* в качеството му на лице длъжно да издаде
фискален бон и приел плащане без да издаде такъв и било санкционирано за това,
че на 26.05.2019 год. при извършена контролна покупка на 1
бр. промоция кафе+фреш,
1 бр. фреш, 1 бр. лате-капучино на обща стойност11.20 лева, не бил издаден фискален касов бон.
На
нарушението била дадена правна квалификация по
чл.25 ал.1 т.1 от Наредба № Н - 18/13.12.2006 год. на МФ. За извършеното
административно нарушение било наложено административно наказание над минимално
предвидения в чл.185 ал.1 от ЗДДС размер.
Горната
фактическа обстановка се потвърждава от събраните по делото доказателства –
показанията на св.В., св.З. и писмените такива, приложени по АНП и приобщени към
доказателствата по делото.
Показанията
на св.В. и св.З. са такива на свидетел -
очевидец, които пряко и непосредствено са възприели извършената покупко - продажба и липсата на издаден касов бон от
наличния в обекта ЕКАФП. Показанията на св. В. и св. З. кореспондират
с изготвения дневен отчет и
обективираното в констативен протокол ПИП № 0350308/26.05.2019 год..
При
проверка на съставения акт за установяване на административно нарушение и
издаденото въз основа на него наказателно постановление, съдът констатира, че
същите са издадени при спазване на всички срокове и процедури, предвидени в
ЗАНН : Акта за установяване на административно нарушение е съставен в
тримесечния срок от откриване на нарушителя, съобразно изискването на чл.34, ал.1 от ЗАНН; спазен е тридневния срок
за възражения по АУАН; наказателното постановление е било издадено в тримесечен
срок от съставянето на АУАН, т.е. спазен е и предвидения в ЗАНН шестмесечен
срок за издаването му. И акта за установяване на административно нарушение и
наказателното постановление съдържат реквизитите по чл.42 и чл.57
от ЗАНН.
Проверяващите
обективно и пълно са изяснили фактическата обстановка, като са събрали
безспорни доказателства за извършеното нарушение , като са извършили контролна покупка и са
конкретизирали вида на продадените стоки и тяхната стойност. По АНП са събрани
доказателства в подкрепа на твърдяното за извършено административно нарушение.
В съдържанието на съставения акт за установяване на административно нарушение
се съдържа подробно описание на самото нарушение, както и на обстоятелствата на
извършването му. Посочена е и правилната правна квалификация по Наредбата.
Административно
наказващият орган правилно е приел, че се касае за нарушение на разпоредбите на
Наредба № Н - 18/13.12.2006 год. и ЗДДС и е
издал атакуваното НП, като на база на събраните по преписката
доказателства е дал правилна правна квалификация на извършеното нарушение и
правилно е определил санкционната норма на чл.185 ал.1 от ЗДДС, която следва да
намери приложение.
Що
се отнася до наведените с жалбата основания за отмяна на наказателното
постановление, съдът не споделя същите, предвид на следното:
С
жалбата се счита, че фактическата обстановка е неизяснена. Съдът, изхождайки от
показанията на св. В. и св.З., които са очевидци на нарушението, както и от
писмените доказателства по делото –дневен отчет от ЕКАФП и протокол от
извършена проверка, намери, че от всички събрани доказателства се установява
именно фактологията, твърдяна от наказващия орган.
За вмененото
нарушение ЮЛ жалбоподател е санкционирано по реда на чл.185, ал.1 от ЗДДС,
съгласно която разпоредба на лице, което не издаде документ по чл.
118, ал. 1, а именно не изпълни задължението си да
регистрира и отчита извършените от него доставки/продажби в търговски обект
чрез издаване на фискална касова бележка от фискално устройство, се налага
глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 100 до 500 лв.,
или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер
от 500 до 2000 лв.
Съгласно чл.83 от ЗАНН, в предвидените от закона случаи на ЮЛ и ЕТ се
налагат имуществени санкции за неизпълнение на задължения към държавата при
осъществяване на тяхната дейност, поради което и като е съобразил нормата на
чл.185, ал.1 от ЗДДС, административно-наказващият орган правилно е ангажирал административно - наказателната отговорност
на ЕООД, представлявано от П.А.А.. Законодателят предвижда налагането на този
вид наказание по отношение на
юридическите лица и ЕТ, поради което жалбоподателят се явява субект на вменената му отговорност.
Санкцията е
наложена към средния предвиден в закона размер -1000 /хиляда/ лева. Съдът намира, че размерът на
санкцията е справедливо определен, като в НП са изложени конкретни мотиви за
това. Действително, видно от приложените материали по делото, дружеството е
било санкционирано и за други идентични нарушения на Наредба Н-18/2006 г., а
именно с НП с № 394257-F435857/04.01.2019 г. и НП с № 416064-F473016/06.03.2019 г. с които му са наложени имуществени санкции на основание, чл.185, ал.1 от ЗДДС, за
нарушение на 25, ал.1, вр. чл.3, ал.1 от
Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на
Министъра на финансите. Горното идва да
покаже, че нито издадените НП, нито размерът на наложените с тях санкции, са
имали възпиращо въздействие спрямо нарушителя. Горното разкрива завишена
обществена опасност на конкретния нарушител, поради което и правилно е отмерен
размерът на наложената му имуществена санкция. С конкретната имуществена
санкция, към средния размер предвиден в нормата на чл.185 от ЗДДС – 1 000 /хиляда/
лева, биха се постигнали целите на ЗАНН - да бъде превъзпитан нарушителя към
спазване на закона.
Съдът намира, че настоящия случай не попада
под нормата на чл.28 от ЗАНН и в тази връзка преценката на наказващият орган е
била правилна. При осъществяването на нарушението не е необходимо да са
настъпили вредни последици. Стойността на продажбата, която прочие не е
незначителна, не е определяща малозначителността на
едно деяние, тъй като с факта на неиздаване на ФКБ се нарушава отчетността, което
обосновава и високата обществена опасност на самото нарушение. По гореизложените съображения, съдът намира,
че не е оправдано спрямо конкретното нарушение да намери приложение разпоредбата на чл.28
от ЗАНН.
С оглед изхода на делото и на основание чл. 63, ал.3 от ЗАНН следва на ЦУ на НАП да се
присъди юрисконсултско възнаграждение в размер определен в чл.37 от Закона за
правната помощ /ЗПП/, съгласно препращащата разпоредба на чл.63, ал.5 от ЗАНН. Съгласно чл.37, ал.1 от ЗПП заплащането на правната помощ е съобразно вида и
количеството на извършената дейност и се определя в наредба на Министерския
съвет по предложение на НБПП. В случая за защита по дела по ЗАНН, чл.27 е от Наредбата за заплащане на правната
помощ предвижда възнаграждение от 80 до 120 лева.Производството по делото
продължи в едно съдебно заседание, с разпит на двама свидетели, не е с фактическа или правна
сложност поради което следва да се присъди възнаграждение на минимума от 80
лева.
Водим
от горното, съдът постанови решението си.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: