№ 1460
гр. Варна, 11.12.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВАРНА, 3 СЪСТАВ, в публично заседание на трети
декември през две хиляди двадесет и четвърта година в следния състав:
Председател:Катя Г. Савова
при участието на секретаря Пламена Ст. Стоянова
като разгледа докладваното от Катя Г. Савова Административно наказателно
дело № 20243110203514 по описа за 2024 година
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН и е образувано по
жалба на „ЛЪКИ ВАЙНАРИ“ ООД, с ЕИК: *********, със седалище и адрес
на управление: с.Зайчино орише, общ.Нови пазар, обл.Шумен, депозирана
чрез неговия управител и представляващ Ж. К. Д. срещу Наказателно
постановление № 006114 от 26.08.2024г., издадено от Председател на Комисия
за защита на потребителите, с което на дружеството – жалбоподател, на
основание разпоредбата на чл. 214, ал.1 от Закона за туризма, е наложено
административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 1000 лева
(хиляда лева) за това, че при направена проверка на 01.06.2024 г. в гр. Варна,
м-ст „Салтанат“ №38, в обект-ЗХР е установено, че дружеството „ЛЪКИ
ВАЙНАРИ“ ООД извършва туристическа дейност в място за настаняване,
находящо се в гр. Варна, м-ст „Салтанат“ №38, като обектът разполага с 90
седящи места за обслужване на клиенти, като е установено, че на видно място
в обекта няма поставено удостоверение за утвърдена категория – нарушение
на разпоредбата на чл. 132, ал. 1 от Закона за туризма.
Дружеството – жалбоподател „ЛЪКИ ВАЙНАРИ“ ООД намира
издаденото наказателно постановление за незаконосъобразно, неправилно и
необосновано, като моли за неговата отмяна.
В проведеното на 03.12.2024 г. открито съдебно заседание, въззивното
1
дружество не се представлява нито от законен, нито от процесуален
представител, който да изрази становището му в дадения ход на делото по
същество.
Въззиваемата страна Председател на Комисия за защита на
потребителите не се представлява от процесуален представител.
От фактическа страна, съдът намира за установено следното:
На 01.06.2024 г. св. М. А. А. – главен инспектор в Комисията за защита
на потребителите извършила проверка по спазване на законодателството в
сферата на туристическите услуги в заведение за хранене в гр. Варна, м-ст
„Салтанат“ №38, стопанисван от дружеството „ЛЪКИ ВАЙНАРИ“ ООД.
Св. М. А. А. установила, че в проверявания обект няма поставено на
видно място и не се представят при поискване табела- част от категорийната
символика и удостоверение за утвърдена категория или временно
удостоверение за открита процедура по категоризиране.
На документална проверка в офис на КЗП-РД-Варна било представено
удостоверение за утвърдена категория „1 звезда“ № 8473/04.06.2020г.
издадено от Община Варна за обект –Бистро Ореше“ с капацитет 50 места,
собственик- С. В. И. и лице извършващо дейност- „Грийн Уинд 07“ ЕООД,
валидно до 04.06.2025г.
Преценявайки, че със своето поведение дружеството, стопанисващо
заведение за хранене в гр. Варна, м-ст „Салтанат“ №38, „ЛЪКИ ВАЙНАРИ“
ООД е извършило административно нарушение на разпоредбата на чл. 132,
ал. 1 от Закона за туризма, на 11.06.2024 г. св. М. А. А. съставила акт за
установяване на административно нарушение, с който санкционирала
дружеството за нарушение на посочената нормативна разпоредба.
В предвидения в разпоредбата на чл. 44, ал. 1 от ЗАНН срок, не
постъпило писмено възражение срещу съставения АУАН, като на 26.08.2024 г.
Председателя на Комисия за защита на потребителите издал наказателно
постановление, с което на основание чл. 214 ал.1 от Закона за туризма
наложил на въззивното дружество „ЛЪКИ ВАЙНАРИ“ ООД
административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 1000 лева за
извършено нарушение на чл. 132, ал. 1 от Закона за туризма.
По отношение на доказателствата и от правна страна, съдът намира
2
следното:
Жалбата срещу наказателното постановление е подадена в
установения в чл. 59, ал. 2 от ЗАНН 7 – дневен срок, от надлежна страна,
срещу акт, който подлежи на обжалване, поради което се явява процесуално
допустима.
По същество, съдът я намира за неоснователна, поради следните
съображения:
Разпоредбата на чл. 132, ал. 1 от Закона за туризма предвижда, че
категоризираните места за настаняване и прилежащите към тях заведения за
хранене и развлечения, самостоятелни заведения за хранене и развлечения,
туристически хижи, туристически учебни центрове и туристически спални и
прилежащите към тях заведения за хранене се издава категорийна символика
в зависимост от техния вид и категория, включваща удостоверение и табела,
които се поставят на видно място в обекта.
В случая от показанията на св. А. безспорно се установява, че
издаденото удостоверение за утвърдена категория „1 звезда“ №
8473/04.06.2020г. издадено от Община Варна за обект –Бистро Ореше“ с
капацитет 50 места, собственик- С. В. И. и лице извършващо дейност- „Грийн
Уинд 07“ ЕООД, валидно до 04.06.2025г., не се е намирало на видно място на
територията на заведението за хранене, а в хода на проверката е било
представено в офис на КЗП-РД-Варна.
Съдът напълно кредитира показанията на св.А., като последователни
и логични, поради което и приема от фактическа страна, че на 01.06.2024 г. на
видно място в заведение за хранене в гр. Варна, м-ст „Салтанат“ №38 не е
било поставено удостоверението за утвърдена категоризация, поради което и
съвсем правилно е била ангажирана административно – наказателната
отговорност на дружеството, стопанисващо търговския обект за нарушение на
чл. 132, ал. 1 от Закона за туризма.
Съдът не може да сподели възражението, наведено във въззивната
жалба, че нарушението е останало недоказано. Гласните доказателства,
събрани в хода на съдебното следствие, са с изключително висока
доказателствена стойност, съдът им дава вяра напълно и те с категоричност
установяват съставомерността на нарушението.
3
Следва да се подчертае, че не са представени никакви доказателства,
които не просто да опровергаят, а дори да поставят под съмнение
констатациите на св. А. за това, че удостоверението за утвърдена
категоризация не е било поставено на видно място в обекта.
Субект на нарушението по чл. 132, ал. 1 от Закона за туризма е
именно дружеството, стопанисващо търговския обект, в случая „ЛЪКИ
ВАЙНАРИ“, доколкото служител на дадено юридическо лице не е годен
субект на отговорността по чл. 132, ал. 1 от Закона за туризма.
Съдът намира, че нормата на чл. 28, буква „а“ от ЗАНН в случая е
неприложима. От писмените доказателства, събрани в хода на
административно – наказателното производство се установява, че заведението
за хранене разполага 90 седящи места, т. е. в случая се касае за голям
търговски обект, респ. от допуснатото нарушение са засегнати в отрицателно
отношение правата на много клиенти, поради което и не е обществено
приемливо да се проявява снизхождение към извършеното административно
нарушение.
Предвидената „имуществена санкция“ в размер на 1000 лева е
минималния праг на административното наказание, предвидено в
разпоредбата на чл. 214, ал.1 от Закона за туризма, поради което и пред съда
не е поставен въпроса за нейната евентуална завишеност, респ.
несправедливост.
Поради гореизложените съображения, съдът намира, че Наказателно
постановление № 006114 от 26.08.2024г., издадено от Председател на Комисия
за защита на потребителите, следва да бъде потвърдено.
С оглед изхода на делото и въз основа на разпоредбите на чл. 63, ал. 3
от ЗАНН и чл. 27е от Наредбата за заплащане на правната помощ, на
въззиваемата страна Комисия за защита на потребителите следва да бъдат
присъдени разноски в размер на 80 лева (осемдесет лева) за юрисконсултско
възнаграждение, но искане в тази насока от въззиваемата страна не е
постъпило своевременно, поради което съдът не дължи произнасяне.
Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН,
съдът
РЕШИ:
4
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 006114 от
26.08.2024г., издадено от Председател на Комисия за защита на
потребителите, с което на „ЛЪКИ ВАЙНАРИ“ ООД, с ЕИК: *********, със
седалище и адрес на управление: с.Зайчино ореше, общ.Нови пазар,
обл.Шумен, представлявано от Ж. К. Д.- управител, на основание
разпоредбата на чл. 214, ал.1 от Закона за туризма, е наложено
административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 1000 лева
(хиляда лева) за нарушение на разпоредбата на чл. 132, ал. 1 от Закона за
туризма.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14 – дневен срок от
получаване на съобщение за изготвянето му пред Административен съд –
Варна.
Съдия при Районен съд – Варна: _______________________
5