Присъда по дело №465/2019 на Окръжен съд - Стара Загора

Номер на акта: 3
Дата: 20 януари 2020 г. (в сила от 5 февруари 2020 г.)
Съдия: Мариана Димова Христакева
Дело: 20195500200465
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 22 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

                                          П  Р  И  С  Ъ  Д  А

 

№ 3                                20.01.2020 г.                  град СТАРА ЗАГОРА                   

 

                                       В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Окръжен съд                                                        Наказателен състав

На  двадесети януари                                             Година 2020

В открито заседание в следния състав:

 

                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИАНА ХРИСТАКЕВА

 

                             СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ:  М.К.

 

                                                                          Т.М.

 

Секретар М. Д.

Прокурор КОНСТАНТИН ТАЧЕВ

като разгледа докладваното от съдия ХРИСТАКЕВА

НОХД  №465  по описа за 2019 година

 

П Р И С Ъ Д И:

 

ПРИЗНАВА подсъдимия К.Л.Х. - роден на ***г***, български гражданин с българско гражданство, жител ***, живущ ***, виеше образование - икономист, неженен / живее на съпружески начала/, месторабота - търговски представител в „П." ООД - Стара Загора, неосъждан, с ЕГН **********, ЗА ВИНОВЕН в това, че

на 28.10.2018 г. около 17,55 ч. в гр. Стара Загора, на ул. „Хан Аспарух" /на пешеходната пътека в района на кръстовището между ул. „Хан Аспарух" и ул. „Руси Аргов" - при управление на моторно превозно средство - лек автомобил /марка-модел/ „Пежо 307", с ******* /лична собственост/, нарушил правилата за движение по пътищата, визирани в ЗДвП, а именно:

-чл.5, ал.1, т.1 от ЗДвП - „Всеки участник в движението по пътищата: с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени вреди";

-чл.20, ал.1 от ЗДвП „Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват;

-чл.21, ал. 1, от ЗДвП - „При избиране скоростта на движение на водача на пътно превозно средство е забранено да превишава следните  стойности на скоростта в км/ч - пътни превозни средства от категория В /в населено място - 50 км/ч/, като водача Х. превишил стойността на скоростта, като се движил с управляваното от него МПС със скорост с 66 км;

         -чл.116 от ЗДвП - „Водачът на пътно превозно средство е длъжен да бъде внимателен и предпазлив към пешеходците, особено ... към престарелите хора;

 -чл.119 ал.1 от ЗДвП - "При приближаване към пешеходна пътека водачът на нерелсово пътно превозно средство е длъжен да пропусне стъпилите на пешеходната пътека или преминаващите по нея пешеходци, като намали скоростта или спре", като в резултат на това по непредпазливост причинил смъртта на Й. И. В., ЕГН **********,***, като смъртта е настъпила на 31.10.2018 г. и деянието е извършено на пешеходна пътека, поради което и на основание чл.343, ал.З, предложение "трето", алтернатива „втора", буква "б", предложение първо,  вр. ал. 1, буква "в", вр.  чл.342, ал.1 от НК, вр. чл.58а, ал.1 от НК ГО ОСЪЖДА на “ЛИШАВАНЕ ОТ СВОБОДА” за срок от ДВЕ ГОДИНИ.

 

НА ОСНОВАНИЕ чл.66, ал.1 от НК ОТЛАГА изтърпяването на така определеното наказание „лишаване от свобода“  за срок от три години, считано от влизане на присъдата в сила.

 

 НА ОСНОВАНИЕ чл.343г от НК ЛИШАВА подсъдимия К.Л.Х., с посочени данни, от ПРАВО ДА УПРАВЛЯВА МПС,  за срок от ДВЕ ГОДИНИ, считано от влизане на присъдата в сила.

 

ОСЪЖДА подсъдимия К.Л.Х., с посочени данни, ДА ЗАПЛАТИ в полза на Министерство на вътрешните работи по бюджетната сметка на ОД на МВР – Стара Загора сумата от 2539.66 лева /две хиляди петстотин тридесет и девет лева и шестдесет и шест стотинки/, представляваща  направени в хода на досъдебното производство разноски по делото.

 

ПРИСЪДАТА подлежи на  обжалване и протестиране в 15-дневен срок, считано от днес пред Апелативен съд – Пловдив.

 

 

 

                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: 

 

 

                                          СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ: 1.

 

                                                                     

       2.

 

                             

 

Съдържание на мотивите

МОТИВИ към Присъда №3/20.01.2020 г. по НОХД № 465/2019 г. по описа на  ОКРЪЖЕН СЪД – СТАРА ЗАГОРА

 

 

С внесения от Окръжна прокуратура - Стара Загора обвинителен акт подсъдимият К.Л.Х., с ЕГН**********, е предаден на съда затова, че :

На 28.10.2018 г. около 17,55 ч. в гр. Стара Загора, на ул. „Хан Аспарух" /на пешеходната пътека в района на кръстовището между ул. „Хан Аспарух" и ул. „Руси Аргов“ - при управление на моторно превозно средство - лек автомобил /марка-модел/ „Пежо 307", с peг. № СТ 0436 ВР /лична собственост/, нарушил правилата за движение по пътищата, визирани в Закона за движението по пътищата /ЗДвП/, а именно:

Чл. 5, ал.1, т. 1 от ЗДвП - „Всеки участник в движението по пътищата: с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени вреди";

Чл.20, ал.1 от ЗДвП - „Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват“;

Чл.21, ал.1 от ЗДвП - „При избиране скоростта на движение на водача на пътно превозно средство е забранено да превишава следните (стойности на скоростта в км/ч:

пътни превозни средства от категория В7 в населено място - 50 км/ч.", като водачът Х. превишил стойността на скоростта, като се движил с управляваното от него МПС със скорост  66 км/ч;

Чл.116 от ЗДвП - „Водачът на пътно превозно средство е длъжен да бъде внимателен и предпазлив към пешеходците, особено ... към престарелите хора";

Чл. 119 ал.1 от ЗДвП - "При приближаване към пешеходна пътека водачът на нерелсово пътно превозно средство е длъжен да пропусне стъпилите на пешеходната пътека или преминаващите по нея пешеходци, като намали скоростта или спре"

и в резултат на това по непредпазливост причинил смъртта на Й.И.В., ЕГН********** *** - пешеходец преминаващ по пешеходната пътека, като смъртта е настъпила на 31.10.2018 г. в 11,30 часа, с окончателна диагноза „Множествена травма. Контузия на мозъка. Контузия на белия дроб", като деянието е извършено на пешеходна пътека - престъпление по чл.343, ал.З предложение "трето", алтернатива „втора", буква "б", предложение първо, вр.  ал. 1, буква "в", вр.чл.342, ал.1 от НК.

В разпоредително заседание по чл.248 от НПК, на основание чл.252 ал.1 от НПК разглеждането на делото продължи  незабавно по реда на Глава ХХVІІ,  при хипотезата на чл.371, т.2 от НПК.

 В разпоредително заседание представителят на Окръжна прокуратура - Стара Загора поддържа така повдигнатото обвинение. Предлага да се определи наказание при  условията на чл.58а от НК, а именно „лишаване от свобода“ до три години, около минимума, с изпитателен срок от пет години, с което наказание ще се постигнат целите на чл.36 от НК, т.е. да се превъзпита и поправи дееца. Съгласно разпоредбата на чл.342, ал.4 от НК предлага подсъдимият да се лиши от права по чл.37 ал.1, т.6 от НК, т.е. от възможността да упражнява дейността водач на МПС за период от около две години, с оглед най-вече миналите нарушения, които е извършвал като водач на МПС. Предлага подсъдимият да бъде осъден да заплати направените по делото съдебни и деловодни разноски в размер на 2539,66 лв., направени от ОД на МВР за изготвяне на експертизи и др. Счита, че няма основание за промяна на мярката за неотклонение, която е „подписка”.

        Защитникът на подсъдимия К.Л.Х.  - адв. Е., изразява становище за налагане по правилата на чл.58а, ал.4, вр. чл.55 от НК. Счита, че предвиденият в приложимата за казуса правна норма минимален размер на наказанието три години „лишаване от свобода“ се оказва несъразмерно тежко, поради което моли да бъде наложено наказание под този минимален размер, като съдът приложи института на условното осъждане, тъй като са налице условията на чл.66 НК за отлагане изпълнението на наложеното наказание.                              

        Подсъдимият К.Л.Х.  по реда на чл.371, т.2 НПК признава изцяло фактите, изложени в обстоятелствената част на обвинителния акт.                                             

Въз основа на самопризнанието, направено от подсъдимия К.Л.Х., което се подкрепя от събраните в хода на досъдебното производство доказателства, които са приобщени по реда на чл. 283 НПК, съдът прие за установено следното от  фактическа страна:

Подсъдимият К.Л.Х. е водач на МПС от 25.09.2003 г., с категории „В", „А“,“М" и „ВГ“ и има над 15 години стаж като водач на МПС. Притежава СУМПС №*********, което е валидно до 29.10.2023 година. Същият е наказван многократно за нарушения на ЗДвП, което е видно от приложената по делото „Справка за нарушител/ водач”- / л.17-18 от том II на ДП /.

На 28.10.2018 г., около 17:55 ч., в гр. Стара Загора по ул. „Хан Аспарух" от изток на запад се  движел лек автомобил м. „Пежо 307" с ДКН СТ 0436 ВР, собственост и управляван от подсъдимия К.Л.Х. / правоспособен водач на МПС от 25.09.2003 г., с категории „В", „А“,“М" и „ВГ“ ,със стаж като водач на МПС  над 15 години, притежава СУМПС №*********, което е валидно до 29.10.2023 година/. Процесното МПС се движило със скорост от около 66 км/ч., т.е. с превишена скорост. Малко преди достигане на кръстовището с ул. „Руси Аргов" пред автомобила, на пешеходна пътека обозначена със съответната маркировка и пътен знак е пресичал пешеходецът Й.И.В. ***. Водачът на лекия автомобил – подсъдимият Х. е предприел действия за аварийно спиране, но въпреки това лекият автомобил удря пресичащия пешеходец. След удара пострадалият се възкачва на предния капак на автомобила,  удря се с лявата слепоочно-теменна част на главата си в челното стъкло и изпада откъм лявата страна на автомобила спрямо посоката му на движение в съседната лява лента, като лекият автомобил продължава движението си напред и спира в собствената си лента за движение след тялото на пострадалия. След настъпване на ПТП подсъдимият Х. незабавно  уведомил по телефона оператора на национален тел. 112 за възникналото ПТП. След това е пристигнал екип на ЦСМП и пострадалият бил откаран с линейка до отделение „КАИЛ“ при УМБАЛ-Стара Загора, където бил настанен на лечение. При товареното на пострадалия, подсъдимият Х. е преместил автомобила си, за да не пречи на медицинския екип.

В района на местопроизшествието е пристигнал екип на сектор“Пътна полиция“ при ОД на МВР - Стара Загора, като водачът на процесното МПС е бил изпробван за алкохол с техническо средство алкотестДрегер“ 7510 с №0019, който е отчел 0,00 промила , което е видно от приложените по делото докладни записки от дежурния екип при О Д на М В Р – Стара Загора, Сектор „ПП“ /л. 11 -л. 12, том I от ДП/. Незабавно е било възложено вземане на кръв на пострадалия за извършване на анализ, а полицейският патрул е предприел действия за запазване на местопроизшествието във вида, в който е било заварено - същото е нарушено от водача на процесното МПС, който е изместил управляваното от него МПС при оказване на медицинска помощ на пострадалия, без да напуска района на местопроизшествието и при извършване на огледа на местопроизшествието е съдействал на органа по разследването, като е посочил същото. Полицейските служители са предприели действия за установяване на свидетели- очевидци на местопроизшествието, като същите са били установени и впоследствие са разпитани в качеството им на свидетели.

Изложената фактическа обстановка се потвърждава изцяло от показанията на св. Х.М., която е управлявала МПС зад автомобила на подсъдимия Х. - на дистанция от около 30-40 м и наближавайки кръстовището е видяла, че някакъв силует на човек е изхвърчал в посока перпендикулярно на уличното платно и е паднал на пътното платно /на асфалта/ и след това автомобилът е спрял. След това св. М. е пуснала аварийните си светлини и е отишла до тялото на пострадалия /същата свидетелка е с медицинско образование/ и заедно с друг гражданин, също медик, са оказали първа медицинска помощ, като същите са поискали от подсъдимия Х. да се обади на тел.112 и да бъде на разположение-/л.48,том.1 от ДП/, както и от показанията на св.Т.М.и Д.К./л.49- л.51 от том I на ДП/.

Местопроизшествието е било посетено от дежурен разследващ полицай от ОД на МВР - Стара Загора, като незабавно е  извършен оглед на местопроизшествието  и  изготвен фотоалбум, което е видно от приложените по делото Протокол за оглед на местопроизшествие и фотоалбум /л.14-л.27 от ДП/.

В резултат на проведените оперативно-издирвателни мероприятия е установено,че пострадалият пешеходец е Й.И.В. - на 81 години, с ЕГН**********, живущ ***, което е видно от приложените по делото уведомление на осн. чл.212,ал.З от НПК и докладни записки - /л.З и л..11-12 , том I от ДП/.

На 30.10.2018 г., в светлата част на денонощието, е бил извършен допълнителен оглед на местопроизшествието и е изготвен фотоалбум, които са приложени по досъдебното производство-видно /л.29-л.38,том I от ДП/.

Също така в хода на разследването е установено по безспорен начин, че 06.10.2018 г. подсъдимият  Х. е допуснал друго ПТП с управляваното от него МПС, което е видно и от показанията на св.А., приложеното по делото свидетелство за регистрация на МПС и документи от застрахователен брокер за претърпяно ПТП- с материални щети между автомобили собственост на подсъдимия Х. и свидетеля А.. Това обстоятелство е взето под внимание при изготвянето на КСМАТЕ -/ л.55- л.57,том I от ДП/;

По делото е назначена и изпълнена химическа експертиза за определяне на концентрацията на алкохол или друго упойващо вещество в кръвта на пострадалия,  в резултат на която е установено, че в кръвта на изследваното лице Й.И.В. не е установено съдържание на етилов алкохол - Протокол №261/31.10.2018 г./л.66-л.75,Том I от ДП/.

Водачът на процесното МПС – подсъдимият  К.Л.Х. е бил изпробван за алкохол с техническо средство алкотестДрегер“ 7510 с №0019, който е отчел 0,00 промила, което е видно от приложените по делото докладни записки от дежурния екип при ОД на МВР - Стара Загора, Сектор „ПП“ /л.11 - л.12, том I от ДП/.

Видно от заключението на назначена съдебно-медицинска експертиза при огледа и аутопсията върху трупа на пострадалия Й.И.В. е установена черепно-мозъчна травма - охлузвания, кръвонасядания и разкъсноконтузна рана на главата, кръвонасядане на меките черепни покривки, счупване на черепния покрив и основа, контузия на мозъка, кръвоизлив в меките мозъчни обвивки. Разчленяване на лявата кръстнопоясна става. Счупване на двата клона на лявата срамна кост на таза. Масивни дълбоки кръвонасядания в поясната област. Хематом в задкоремничното пространство вляво, кръвонасядане на мастните капсули на двата бъбрека. Счупване на лявата малкопищялна кост. Кръвонасядания на лицето.  Охлузване на лява ушна мида. Охлузване, кръвонасядане и разкъсноконтузни рани на левия горен крайник. Кръвонасядане и охлузване на лява поясна област и долните крайници.

Описаните травматични уреждания са от действието на твърди тъпи предмети и отговарят да са получени при описаното в материалите на досъдебното производство ПТП - блъскане на пешеходец от лек автомобил. Причината за смъртта на Й.И.В. е тежка черепно-мозъчна травма. Всички травматични увреждания са прижизнени.

Видно от заключението на комплексна автотехническа експертиза е установено, че мястото на удара между лекия автомобил и пострадалия пешеходец се е реализирал в лентата за движение на лекия автомобил, в очертаната зона на пешеходната пътека.

Мястото на удара се намира на около 1,6 м източно от ориентира в зоната на около 1,4 -1,6 м южно от северната граница на платното за движение. Към момента на удара пострадалият е бил с лявата си страница към предната част на автомобила и е бил в движение с направление отдясно наляво спрямо посоката на движение на автомобила. Към момента на удара пострадалият е бил изправен и в движение отдясно наляво спрямо посоката на движение на лекия автомобил. Преди реализиране на удара лекият автомобил се е движел от изток на запад. След удара тялото на пострадалия е отхвърлено напред и на ляво спрямо посоката на движение на автомобила и същото се е установило в лентата за насрещно движение с надлъжната си ос почти перпендикулярно на оста на платното за движение, ориентирано с глава в посока юг, като травматичните увреждания по тялото на пострадалия имат връзка с деформациите по МПС.

Скоростта на лекия автомобил в момента на удара е била около 60 км/ч. Скоростта на лекия автомобил преди настъпване на ПТП, респ. към момента на реакция на водача му е била около 66 км/ч. Максимално допустимата скорост на движение в съответния пътен участък е 50 км/ч.

Опасната зона за спиране на лекия автомобил при наличната му скорост на движение е около 43 м. Опасната зона за спиране на лекия автомобил при движение със скорост 50 км/ч е около 29 м.

Водачът на лекия автомобил е имал техническата възможност да предотврати настъпването на ПТП при движение с ограничената скорост на движение - 50 км/ч. и по- ниска от нея. Ударът между лекия автомобил и пострадалия се е реализирал в лентата за движение на лекия автомобил в очертаната зона на пешеходната пътека, като от техническа гледна точка е технически правилно при приближаване на пешеходна пътека, обозначена със съответния пътен знак и маркировка, водачът на МПС да съобрази скоростта си на движение до такава, че при необходимост да спре преди да удари пресичащите на обозначеното място пешеходци, което е видно от приложената по делото КСМАТЕ /л.12-л.80,том III от ДП/.

Всички тези фактори на конкретната пътна обстановка  имат съществено значение за безопасността на движението и подсъдимият Х. е следвало да се съобрази с тях, както изискват разпоредбите на чл.5, ал.1, т.1 от ЗДвП , чл.20, ал.1 от ЗДвП, чл.21, ал.1 от ЗДвП, чл.116 от ЗДвП и чл.119, ал.1 от ЗДвП, като в конкретния случай нарушенията на правилата за движение на управляваното от подсъдимия Х. МПС са създали реална възможност за настъпването на телесна повреда и последвала смърт на пострадалия пешеходец - Й.И.В., преминаващ по пешеходната пътека в гр. Стара Загора,  находяща се в района на кръстовището между ул. „Хан Аспарух" и ул. „Руси Аргов'“.

Описаната фактическа обстановка се доказва от събраните в хода на разследването документи, свидетелски показания, писмени доказателства и веществени доказателства, както следва:

Писмени доказателства, както следва: уведомление на осн. чл.212,ал.З от НПК и докладни записки — /л.З и л.. 11-12 , том I от ДП/;докладна записка с 2 бр. талони за мед. изследване на пострадал -/л.11-л.13,том. I от ДП/; протокол за оглед на местопроизшествие / в тъмна част/- и фотоалбум по протокол за оглед на местопроизшествие в тъмната част на денонощието-./ л. 14-27,том I от ДП/; протокол за оглед на местопроизшествие /в светла част на денонощието/ и фотоалбум по протокол за оглед на местопроизшествие в светлата част на денонощието-./ л.29-36,том I от ДП/;протокол за доброволно предаване на вещи на пострадалия /л.39,том. I от ДП/; Албум за оглед на ВД /дрехи и вещина пострадалия - л.41-45,том I от ДП/, приемо- предавателен протокол за съхранение на ВД-/л.46,том I от ДП/; протоколи за разпит на свидетели- на св.Хр.М., св.Т. М. , св.Д. К.,св. Б.В..св. В.В. и св. А./л.48- л.55 от том I на ДП / св. Б. В. и св. В.Й.- л. 11 -л.12 и 12а ,том II от ДП/;свидетелство за регистрация на МПС и документи от застрахователен брокер за претърпяно ПТП - с материални щети между автомобил собственост на подсъдимия Х. и св. А. на  06.10.2018г.-/л.55- л.57,том I от ДП; делото СМЕ на труп № 222 / 2018г. /л.60-л.66 ,том I от ДП/; Протокол за химическа експертиза на БНТЛ при ОД на МВР- гр. Стара Загора-/л. 67-л.75,том I от ДП/;смъртен акт,съобщение за смърт и удостоверение за наследници-/ л.76- л.79,том.1 от ДП/; Съобщение за смърт и справки- л.80-л.85,том. I от ДП/; Справки за водач на МПС – за  подсъдимия Х., за пострадал В., за регистрация на МПС - л.а.„Пежо 307", с peг. № СТ 0436 ВР, за техническа изправност на ППС, за застрахователна полица - гражданска отговорност- /л.92-л.100,том I от ДП/;Справка за нарушител / водач”- / л.17-18 от том II на ДП /; Протокол за доброволно предаване и становища на психолог за извършен преглед на наследниците на пострадалия В.-/л.49-л.51,том.П от ДП/; Медицинска документация, касаеща проведеното лечение на пострадалия Й. В. - /л.52- л. 107, том.II от ДП/; Характеристични справка за подсъдимия Х. - /л.109 и л.111,том. II от ДП/; Свидетелство за съдимост на подсъдимия Х. -/л.114, том. II от ДП/; Постановление за назначаване на комплексна тройна автотехническа и съдебномедицинска експрертиза - /л.12,л.22-л.80 и л.125-л.128том.111 от ДП ; Постановление за привличане на обвиняем и вземане на мярка за неотклонение/л.93-л.94,том III и л.106-л.107,том III от ДП/ и Декларация за СМПИС на подс. Х. /л.97,том III от ДП/.

 

ПРАВНА КВАЛИФИКАЦИЯ:

 

        Въз основа на установените факти съдът прие, че подсъдимият К.Л.Х. е осъществил от обективна и субективна страна престъпния състав на престъпление по чл.343, ал.З, предложение "трето", алтернатива „втора", буква "б", предложение "първо", вр. ал. 1, б. "в", вр.  чл.342, ал.1 от НК, като на 28.10.2018 г., около 17,55 ч., в гр. Стара Загора, на ул. „Хан Аспарух" /на пешеходната пътека в района на кръстовището между ул. „Хан Аспарух" и ул. „Руси Аргов“ - при управление на моторно превозно средство - лек автомобил /марка-модел/ „Пежо 307", с peг. № СТ 0436 ВР /лична собственост/ нарушил правилата за движение по пътищата, визирани в Закона за движението по пътищата /ЗДвП/, а именно:

-Чл.5, ал.1, т.1 от ЗДвП - „Всеки участник в движението по пътищата: с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени вреди";

-Чл.20, ал.1 от ЗДвП - „Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват;

-Чл.21, ал.1 от ЗДвП - „При избиране скоростта на движение на водача на пътно превозно средство е забранено да превишава следните стойности на скоростта в км/ч - пътни превозни средства от категория В7 в населено място - 50 км/ч.", като водачът Х. превишил стойността на скоростта, като се движил с управляваното от него МПС със скорост с 66 км/ч.;

-Чл.116 от ЗДвП - „Водачът на пътно превозно средство е длъжен да бъде внимателен и предпазлив към пешеходците, особено ... към престарелите хора.";

-Чл.119 ал.1 от ЗДвП - "При приближаване към пешеходна пътека водачът на нерелсово пътно превозно средство е длъжен да пропусне стъпилите на пешеходната пътека или преминаващите по нея пешеходци, като намали скоростта или спре" и в резултат на това по непредпазливост причинил смъртта на Й.И.В.  - пешеходец, преминаващ по пешеходната пътека, като смъртта е настъпила на 31.10.2018 г.

                От обективна страна в конкретния случай е налице пряка причинно-следствена връзка между получените травматични увреждания при ПТП на 28.10.2018 г. и настъпилия смъртен изход на 31.10.2018 г., видно приложената по делото СМЕ на труп №222/2018 г. /л.60- л.66 ,том I от ДП/.

        От субективна страна подсъдимият К.Л.Х. е извършил деянието по непредпазливост, като не е предвиждал общественоопасните му последици, но е бил длъжен и е могъл да ги предвиди.

 

        ОТНОСНО НАКАЗАНИЕТО:

        За извършеното от подсъдимия К.Л.Х.  престъпление  / чл.343, ал.З, предложение "трето", алтернатива „втора", буква "б", предложение първо,  вр. ал. 1, буква "в", вр.  чл.342, ал.1 от НК / законът предвижда наказание „лишаване от свобода” от 3 до 15 години. С оглед на това, че съдебното производство се разви по реда на Глава ХХVІІ НПК и по-конкретно при хипотезата на чл.371 т.2 НПК, съгласно разпоредбата на чл.373 ал.2 НПК съдът следва да определи наказанието на подсъдимия при условията на чл.58а НК.

                В случая съдът определи наказанието на подсъдимия при хипотезата на чл.58а, ал.1 НК в пределите, предвидени от закона за извършеното престъпление, като се ръководи от разпоредбата на общата част на този кодекс и като взе предвид:

       -степента на обществената опасност на деянието и дееца;

       -подбудите за извършване на деянието  и всички смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства.

        В тази връзка съдът счита за уместно да отбележи, че определянето на наказанието спрямо конкретния подсъдим за конкретно извършеното престъпление не съставлява  механична преценка на отчетените обстоятелства, а е логически процес на цялостна оценка на всички обстоятелства, влияещи върху отговорността

        Като смекчаващи вината обстоятелства следва да се отчетат самопризнанията на подсъдимия, добрите характеристични данни и чисто съдебно минало.

Като отегчаващи отговорността обстоятелства съдът отчете наличието на множество нарушения на ЗДвП, което е видно от приложената по делото Справка за нарушител / водач ”- / л.17-18 от том II на ДП /, както и множеството допуснати нарушения на правилата за движение по пътищата, които са в причинноследствена връзка с настъпилия резултат.

         Преценявайки горепосочените обстоятелства поотделно и в тяхната съвкупност, отчитайки и високата степента на обществена опасност на конкретното престъпление, съдът прие, че на подсъдимия Х. следва да бъде наложено наказание при превес на смекчаващите вината обстоятелства, около минималния размер, предвиден в закона за извършеното престъплението, а именно “лишаване от свобода” за срок от три години, с което ще се постигнат целите на индивидуалната и генерална превенция.

       В съответствие с изискването на чл.58а, ал.1 НК  съдът намали така определеното на подсъдимия Х. наказание с 1/3, като редуцираното наказание е „лишаване от свобода” за срок от две години.

        На основание чл.66, ал.1 от НК съдът отложи изтърпяването на така определеното наказание „лишаване от свобода“  за срок от три години, считано от влизане на присъдата в сила.

        Действително,  съгласно т.7 от ТР №1/2009 г. на ОСНК, признанието на подсъдимия, чрез което е съдействал за изясняване на обективната истина, може да се цени като смекчаващо вината обстоятелство. Доколкото обаче индивидуализацията на наказанието е комплексен логически процес, то това обстоятелство не е от характер да конфронтира изводите за висока степен на обществена опасност на деянието и на дееца и да обоснове смекчаване на наказателноправното положение на подсъдимия Х., повече от това, което бе изложено по-горе.

        В обобщение, съвкупната оценка на обстоятелствата, влияещи върху отговорността на подсъдимия Х., изводите за неговата лична степен на обществена опасност и величината на степента на обществена опасност на деянието, сочи на наличие на превес на смекчаващи вината обстоятелства, при който настоящият съд определи наказанието, а именно лишаване от свобода за срок от три години, което в съответствие с разпоредбата на чл.58а, ал.1 НК намали с 1/3, като наказанието което следва да изтърпи подсъдимият е в размер на две годинилишаване от свобода, изтърпяването на което е отложено за срок от три години, считано от влизане на присъдата в сила.

        В контекста на изложеното по-горе, съображенията на защитата за определяне наказание на подс. Х. за извършеното престъплението по правилата на чл.55 НК са неоснователни. Това е така, тъй като в случая не са налице кумулативно двете условия, които задължават съда да приложи разпоредбата на чл.55, ал.1 НК и да определи на подсъдимия наказание под най-ниския предел на предвиденото наказание в закона или да премине към друг по-лек вид наказание, а именно:

        - на първо място фактически констатации, че са налице изключителни по своя характер смекчаващи обстоятелства или, че има многобройни смекчаващи обстоятелства, всяко от които само по себе си не може да се оцени като изключително;

        - второ, правен извод, че и най-лекото, предвидено в закона наказание, е несъразмерно тежко, защото има значителна по-ниска степен на обществена опасност на деянието и дееца от типичните за този вид престъпления, с оглед конкретното своеобразие на обстоятелствата, при които е извършено престъплението, особености на деянието и дееца, подбудите за извършване на престъплението и другите смекчаващи и отегчаващи обстоятелства.

        На основание чл.343г от НК съдът лиши подсъдимия К.Л.Х., с посочени данни, от право да управлява МПС,  за срок от две години, считано от влизане на присъдата в сила.

Съдът осъди подсъдимия К.Л.Х., с посочени данни, да заплати в полза на Министерство на вътрешните работи по бюджетната сметка на ОД на МВР – Стара Загора сумата от 2539.66 лева /две хиляди петстотин тридесет и девет лева и шестдесет и шест стотинки/, представляваща  направени в хода на досъдебното производство разноски по делото.

Причините и условията, способствали за извършване на престъплението са ниско правно съзнание, незачитане на правилата за движение, съгласно ЗДвП и ПП ЗДвП и самонадеяност.       Мотивиран от горните съображения, съдът постанови присъдата.

 

 

СЪДИЯ: