Решение по дело №273/2020 на Районен съд - Чирпан

Номер на акта: 260012
Дата: 8 октомври 2020 г. (в сила от 2 ноември 2020 г.)
Съдия: Атанас Тодоров Динков
Дело: 20205540200273
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 август 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер         260012                     08.10.2020 г.                           град Чирпан

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД - ЧИРПАН                                                                   ПЪРВИ СЪСТАВ

На осми октомври                                           две хиляди и двадесета година

В открито заседание в следния състав:

                                                                           Председател: Атанас Динков

 

Секретар: Донка Василева

 

като разгледа докладваното от Председателя Атанас Динков АНД № 273 по описа за 2020 г. и за да се произнесе съобрази:

 

Производство по чл. 59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Съдът е сезиран с жалба от Б.Д.И., с ЕГН **********, чрез адв. М.Ж.М. от САК, против Електронен фиш, Серия К, № 2883267, издаден от ОДМВР - Стара Загора, за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система (EФ), с който на основание чл. 189, ал. 4, във вр. чл. 182, ал. 2, т. 6 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) за нарушение по чл. 21, ал. 2, във вр. чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, на жалбоподателя е било наложено административно наказание „глоба“ в размер на 650 лева.

Жалбоподателят моли електронния фиш да бъде отменен.

Въззиваемата страна моли обжалвания електронен фиш да бъде потвърден.

Съдът, като прецени събраните доказателства, намери за установено от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е допустима като подадена в законоустановения срок от надлежна страна – санкционирано лице, което има правен интерес от оспорването и е срещу акт подлежащ на съдебен контрол.

Разгледана по същество жалбата е основателна.

С обжалвания ЕФ жалбоподателят Б.Д.И., с ЕГН ********** е санкциониран на основание чл. 189, ал. 4 от ЗДвП – Закон за движението по пътищата ("При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение..."), във връзка с чл. 182, ал. 2, т. 6 от ЗДвП ("Водач, който превиши разрешената скорост извън населено място, се наказва, както следва: за превишаване над 50 km/h - с глоба 600 лв., като за всеки следващи 5 km/h превишаване над 50 km/h глобата се увеличава с 50 лв., за нарушение на чл. 21, ал. 2 от ЗДвП ("Когато стойността на скоростта, която не трябва да се превишава, е различна от посочената в ал. 1, това се сигнализира с пътен знак"), изразяващо се в това, че на 04.07.2019 г. в 10.41 часа в обл. Стара Загора, АМ Тракия, км. 190, в посока към гр. Бургас, при ограничение на скоростта 90 км/ч, въведено с пътен знак В-26 ("Забранено е движението със скорост, по-висока от означената"), въведено въз основа на Заповед № РД-11-362/29.03.2019 г. на АПИ, е управлявал лек автомобил „**“, с регистрационен номер **, със скорост 146 км/ч при отчетен километров толеранс от - 3 %, като нарушението (превишаване на разрешената скорост с 56 км/ч) е било установено и заснето с мобилна радарна система (автоматизирано техническо средство) № ТFR1-М 657.

В обжалвания електронен фиш е посочено, че ограничението на скоростта – 90 км/ч е било въведено с пътен знак В26, въз основа на Заповед № РД-11-362/29.03.2019 г. на АПИ – л. 41 от делото.

Съгласно т. 2 на Заповед № РД-11-362/29.03.2019 г. относно: Временна организация и безопасност на движение /ВОБД/ за обект: „Въвеждане на ограничение на скоростта в участък от км. 168 + 000 до км. 208 + 100 ляво и дясно платно на АМ Тракия“ на Председателя на УС на АПИ – л. 41 от делото, ограничението следва да се въведе след като са налице всички условия за ВОБД, а именно: стриктно изпълнение на място сигнализация, в съответствие със съгласуван проект за ВОБД и при спазени изискванията от Наредба № 3/16.08.2010 г. и приемането на ВОБД с Протокол от комисия с представители на „Автомагистрали“ ЕАД, ОПУ - Стара Загора и Сектор „ПП“ при ОД на МВР гр. Стара Загора, като изрично е отразено, че заповедта влиза в сила след представянето на протокола по т. 2 в АПИ – л. 42 от делото.

В съдебното производство по обжалване на наказателно постановление, респ. на електронен фиш за налагане на глоба, наказващият орган е длъжен да установи и докаже при условията на пълно главно доказване наличието на всички релевантни за съставомерността и индивидуализацията на деянието факти и обстоятелства, които обуславят административнонаказателната отговорност.

В процесния случай предмета на това доказване включва и представянето на доказателства за валидно въведено с пътен знак В-26, ограничение на скоростта от 90 км/ч при движение по участъка от АМ Тракия, при км. 190, към датата на извършване на санкционираното нарушение. Доколкото твърдяното нарушение на чл. 21, ал. 2 от ЗДвП се свързва с неспазване на въведено съгласно посочената заповед на АПИ ограничение на скоростния режим, очевидно е, че именно санкциониращият орган следва да установи и докаже както влизането в сила на заповедта, съобразно предвидените в нея условия за въвеждането на ограничението, така и датата, считано от която действа това ограничение. От обвързването на въвеждането на ограничението на скоростта със Заповед № РД-11-362/29.03.2019 г. на АПИ, следва извода, че извършването на твърдяното нарушение е обусловено от изпълнението на посочените в заповедта като условия за влизането й в сила.

В случая, наказващия орган не представя доказателства за установяване на релевантните за съставомерността на деянието факти и обстоятелства (в това число и цитираната Заповед № РД-11-362/29.03.2019г. на АПИ), независимо, че в изпълнение на принципа за служебното начало, съдът с нарочно определение е изискал от санкциониращия орган да представи. Съответно непредставянето на доказателства в посочения по-горе смисъл има за последица недоказаност извършването на санкционираното с електронния фиш  нарушение (В този смисъл е постоянната практика на касационната инстанция, обективирана в Решение № 399 от 28.11.2019 г. по КАН дело № 408 по описа за 2019г., Решение № 472 от 10.01.2020 г. по КАН дело № 455 по описа за 2019 г., Решение № 189 от 10.07.2020 г. по КАН дело № 126 по описа за 2020 г. всички на Административен съд – Стара Загора и др.).

На второ място, не е спазена нормата на чл. 1, ал. 1 от Наредба № 3 от 16.08.2010 г. за временната организация и безопасността на движението при извършване на строителни и монтажни работи по пътищата и улиците (Наредбата). С посочената наредба се определят условията и редът за създаване на временна организация и безопасност на движението (ВОБД) при извършване на строителни и монтажни работи (СМР) по пътища и улици, видът и начинът на поставяне на пътна маркировка, пътни знаци, пътни светофари и други средства за сигнализация.

В чл. 5, ал. 1 от Наредбата се определят видовете строително монтажни работи (СМР), а именно в зависимост от продължителността и вида им СМР са:

1. краткотрайни - при които времетраенето от започването до окончателното им завършване е в границите на две денонощия;

2. дълготрайни - при които времетраенето от започването до окончателното им завършване е повече от две денонощия; аварийни - при които се извършват неотложни работи вследствие на внезапна авария в обхвата на пътното платно;

3. подвижни - които се извършват през светлата част на денонощието в движение с ниска скорост и честа смяна на работното място.

Следователно по смисъла на посочената наредба, послужила за основа на издаване на Заповед № РД-11-362/29.03.2019г. на АПИ, с която е въведено ограничението на скоростта, съгласно публично достъпната информация, заповедта е издадена за осъществяване на дълготрайни СМР, надвишаващи две денонощия. Съобразно цитираната Наредба временна организация и безопасност на движението следва да се създава по реда описан в Глава седма - Проектиране, съгласуване и контрол на временната организация и безопасността на движението, винаги и във връзка с извършването на някакви строителни и монтажни работи, а не с констатирани неравности но пътната настилка и т.н. Следователно заповедта, с която е въведено ограничение на скоростта за движение под 140 км. в час за автомагистрала, не съответства на целта на закона и представлява нищожен административен акт, който не поражда целените правни последици.

В тази връзка следва да се посочи също така, че не се представиха доказателства от санкциониращия орган, че процедурата по ограничението на скоростта на АМ Тракия в процесния участък е била проведена по законоустановения ред - чл. 79, вр. с Приложение 16 към чл. 79, ал. 2 от Наредба 18/23.07.2001 г. за сигнализиране на пътищата с пътни знаци (редакция от 15.05.2015 г.), действаща към датата на твърдяното нарушение - 04.07.2019 г.,  съгласно който „Когато скоростта се ограничава с повече от 20 km/h, тя неколкократно се намалява с 20 km/h, като пътен знак В26 се поставя на разстояния съгласно приложение № 16“. Въведено ограничение е необосновано, тъй като не се представиха доказателства от санкциониращия орган, че водачите са били уведомени с допълнителна указваща табела за причината за въвеждане на ограничение от 90 км/ч на автомагистралата (ремонт на пътния участък, заради лоши метеорологични условия в участъка, неравности, концентрация на ПТП или други предвидени в ЗДвП).

По изложените съображения, обжалвания електронен фиш е незаконосъобразен и като такъв следва да бъде отменен.

На основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН, в съдебните производства по ал. 1 страните имат право на присъждане на разноски по реда на Административнопроцесуалния кодекс. Процесуалният представител на жалбоподателя претендира разноски в производството при условия на безвъзмездна правна помощ на осн. чл. 38, ал. 2 от Закона за адвокатурата (ЗА). Представя пълномощно и договор за правна защита и съдействие – л. 6 и 7 от делото. В договора за правна защита и съдействие е отразено, че правна помощ се осъществява безплатно по реда на чл. 38, ал. 1, т. 2 от ЗА. Съгласно мотивите към т. 1 на ТР № 6/2012г. на ОСГТК на ВКС, договорът за адвокатска услуга се сключва между клиент и адвокат, а писмената форма е за доказване. Изявленията за наличие на конкретно основание за оказване на безплатна помощ по чл. 38, ал. 1 от ЗА, обвързват съда и той не дължи проверка за съществуването на конкретната хипотеза. Достатъчно за уважаване на искането по чл. 38, ал. 2 от ЗА е правна помощ по делото да е осъществена без данни за договорен в тежест на доверителя размер на възнаграждението по чл. 36, ал. 2 от ЗА, заявление, че предоставената правна помощ е договорена като безвъзмездна и липса на данни, които да го опровергават, както и отговорност на насрещната страна за разноски. Принципът на чл. 36, ал. 1 от ЗА е че адвокатът има право на възнаграждение за своя труд, а размерът му, се определя от съда по императивната разпоредба на чл. 38, ал. 2 от ЗА, в рамките на предвидения размер, съгласно Наредба № 1 от 9.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения (В този смисъл Определение № 515 от 02.10.2015г. по ч. т.д № 2340 по описа за 2015г. на ВКС, І т.о.). Съгласно чл. 18, ал. 2 от Наредбата, ако административното наказание е под формата на глоба, имуществена санкция и/или е наложено имуществено обезщетение, възнаграждението се определя по правилата на чл. 7, ал. 2 върху стойността на санкцията, съответно обезщетението. Съгласно чл. 7, ал. 2, т. 1 от Наредбата (изм. - ДВ, бр. 2 от 2009г., бр. 28 от 2014г.; изм. с Решение № 5419 на ВАС на РБ - бр. 45 от 2020г., в сила от 15.05.2020г.; изм., бр. 68 от 2020г.), за защита по дела с определен интерес възнагражденията са при интерес до 1000 лв. – 300 лв.

Поради това и с оглед изхода на делото на основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН, следва да бъде осъдена ОДМВР – Стара Загора, да заплати адвокатско възнаграждение в размер на 300 (триста) лева на адв. М.Ж.М. от САК.

Водим от горното и на основание чл. 63 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Електронен фиш, Серия К, № 2883267, издаден от ОДМВР - Стара Загора, за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система.

ОСЪЖДА ОДМВР – Стара Загора да заплати на адв. М.Ж.М. от САК, сумата от 300 (триста) лева, адвокатско възнаграждение.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено, пред Административен съд - Стара Загора.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: