Решение по дело №156/2021 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 160
Дата: 20 август 2021 г. (в сила от 16 септември 2021 г.)
Съдия: Виктор Динев Атанасов
Дело: 20217120700156
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 юни 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ … … …

 

град Кърджали, 20.08.2021 год.

 

В     И М Е Т О     Н А     Н А Р О Д А

 

Кърджалийският административен съд, ...……...………………………….. в публично ………..……

заседание на трети август .................................................................................................................

през 2021/две хиляди двадесет и първа/ година, в състав:

 

                                                                                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ:   ВИКТОР  АТАНАСОВ

                                                                        

 

при секретаря ……………………………………………………….… Мариана  Кадиева, .…..……………..…......

като разгледа докладваното от .....………….....................съдията Виктор Атанасов  ......................

административно дело 156  …… по  описа  за  …………………......…... 2021 година ......................

и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

          Производството е административно, по реда на Раздел І/първи/ на Глава Х /чл.145 и следв./ от Административно-процесуалния кодекс/АПК/, във връзка с чл.76а, ал.4 от Закона за здравното осигуряване/ЗЗО/ и чл.409, ал.6 от Национален рамков договор за медицинските дейности за 2020 – 2022 год .

Образувано е по жалба от МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД ***, със седалище и адрес на управление ***, с ЕИК ***, представлявано от изпълнителния му директор Т. Д. Ч. от ***, ведно с допълнение към нея, против против Писмена покана за възстановяване на суми, получени без правно основание с Изх.№РД-14-106 от 01.06.2021 год., издадена от директора на Районна здравноосигурителна каса/РЗОК/ - град Кърджали, за възстановяване на суми, получени без правно основание, по два отчетени случая – по КП №197 и по КП №39, възлизащи общо в размер на 1613.70/хиляда шестстотин и тринадесет лв. и 70 ст./ лева, като със същата покана, директорът на РЗОК - Кърджали е разпоредил посочената в нея сума да се внесе в полза на РЗОК - Кърджали, по посочената банкова сметка, в срок от 14/четиринадесет/ дни от получаването на поканата, с указание, че ако същата не бъде внесена доброволно в този срок, ще бъде прихваната от следващото плащане по договора с изпълнителя на медицинска помощ, а ако договорът е прекратен – ще бъде събрана по съдебен ред.

Жалбоподателят заявява в жалбата, че счита така издадената писмена покана за незаконосъобразна, поради което я обжалва, с молба да бъде отменена изцяло, като постановена при неправилно приложение на материалния закон и при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, ведно с всички законни последици от това, като му бъдат присъдени и направените по делото разноски. Твърди, че дейностите, за които е съставен протокол за неоснователно получени суми, са действително и реално извършени при спазване изискванията на НРД за 2020-2022 год. и ЗЗО, както и че са спазени изискванията за хоспитализация и дехоспитализация на пациенти, както и изискванията, заложени в диагностично лечебния алгоритъм на съответната клинична пътека. Твърди освен това, че при издаване на поканата директорът на РЗОК при извършване на проверката е допуснал съществени нарушения на процесуалните правила, които опорочават цялото административно производство и налагат отмяна на индивидуалния административен акт, без дори съдът да се произнася по съществото на спора. С оглед на изложеното, жалбоподателят моли съда да отмени атакуваната Писмена покана с Изх.№РД-14-106 от 01.06.2021 год. на директора на РЗОК - Кърджали, получена на 03.06.2021 год., като постановена при неправилно приложение на материалния закон и при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, ведно с всички законни последици от това, както моли да му бъдат присъдени и направените по делото разноски. В жалбата заявява, че допълнителни съображения в подкрепа на твърденията си ще представи в съдебно заседание.

Редовно призован за съдебно заседание, жалбоподателят - Многопрофилна болница за активно лечение/МБАЛ/ „Д-р Атанас Дафовски” АД, със седалище и адрес на управление ***, с ЕИК ***, не се представлява. От упълномощения му процесуален представител – адв.Н.М. от АК-***, преди съдебното заседание, е депозирана молба, в която заявява, че поддържа подадената жалба против писмената покана за възстановяване на суми, получени без правно основание, по изложените в нея съображения. В молбата е направено доказателствено искане, за допускане на съдебно-медицинска експертиза по случаите, описани в т.1 и в т.2 от оспорената писмена покана за възстановяване на суми, получени без правно основание.

Ответникът по жалбата – директорът на РЗОК – Кърджали, редовно призован за съдебно заседание, не се явява, представлява се редовно упълномощен процесуален представител – гл.юрк.К. С., която оспорва жалбата и счита същата за неоснователна, като намира оспорената заповед за законосъобразна. Моли съда да постанови решение, с което да отхвърли жалбата на МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД *** като неоснователна и да потвърди изцяло Писмена покана №РД-14-106 от 01.06.2021 год. за възстановяване на суми, получени без правно основание на директора на РЗОК – Кърджали, като законосъобразна, издадена при спазване на материалния закон и административнопроизводствените правила. Подробни съображения в подкрепа на оспорената писмена покана излага в писмена защита, която представя в съдебно заседание.

Административният съд, като прецени събраните по делото доказателства и доводите на страните и въз основа на тях извърши проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл.146 от АПК, прие за установено следното:

По допустимостта на жалбата:

Изрично съдебно обжалване на писмената покана по  чл.76б, ал.2 от ЗЗО не е предвидено в този специален закон, както напр. за поканата по чл.76а, ал.3 от ЗЗО, но доколкото същата се явява индивидуален административен акт, който пряко засяга права и законни интереси на адресата му, то същата подлежи на обжалване на общо основание пред съд, в която насока е налице и съдебна практика на ВАС и което обжалване следва да се осъществи по реда на АПК, т.е. пред съответния административен съд и в 14 -дневен срок от съобщаването й, съгласно чл.149, ал.1 от АПК. В случая, видно от приложения по делото заверен препис от разписка за връчване към обжалваната писмена покана с Изх.№РД-14-106 от 01.06.2021 год. на директора на РЗОК – Кърджали, същата е връчена срещу подпис на датата 03.06.2021 год./л.6/, на д-р М. Г. З., който е заместник-директор на жалбоподателя МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД ***, упълномощен от изпълнителния директор на МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД ***, с пълномощно, валидно до 31.12.2021 год./л.17/, с изричното правомощие да съгласува, получава и подписва от името на изпълнителния директор на лечебното заведение съставите от НЗОК/РЗОК – Кърджали АУАН, издадени заповеди за налагане на санкции, наказателни постановления и други документи, издадени от НЗОК/РЗОК – Кърджали, свързани с работния процес на лечебното заведение.

Видно от положения върху самата жалба щемпел/л.8/, същата е постъпила при административния орган, чийто акт се оспорва, на 14.06.2021 год., регистрирана с Вх.№94-01-6 от същата дата, т.е. жалбата е подадена на 11-ия/единадесетия/ ден след връчването на екземпляр от писмената покана. При това положение съдът намира, че жалбата е подадена в законоустановения 14/четиринадесет/ - дневен срок по чл.149, ал.1 от АПК и от лице – в случая търговско дружество - АД, което е лечебно заведение и което е изпълнител по договор за оказване на болнична помощ по клинични пътеки, чиито имуществени интереси са пряко засегнати от оспорения административен акт, т.е. налице е типичната процесуална легитимация. Ето защо съдът счита, че така подадената жалба е допустима – подадена е в срок, по предвидения в закона ред и от лице, което с оглед на гореизложеното, има право и интерес от оспорването, след като са засегнати негови законни интереси.

Административен съд - Кърджали, като обсъди доводите на страните и събраните по делото писмени доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

По делото е безспорно, видно и от приложеното извлечение от 24.06.2021 год. от Търговския регистър и регистър на юридическите лица с нестопанска цел/л.101-л.102/, че жалбоподателят „Многопрофилна болница за активно лечение - Д-р Атанас Дафовски” АД, със седалище и адрес на управление ***, с ЕИК ***, е акционерно дружество, с посоченото наименование, седалище и адрес на управление ***, с ЕИК *** и е с основен предмет на дейност „Осъществяване на болнична помощ”, като същият се управлява от тричленен съвет на директорите и се представлява от изпълнителния му директор - д-р Т. Д. Ч. от ***.

По преписката е приложен и е приет като доказателство по делото Договор №*** от *** год. за оказване на болнична помощ по клинични пътеки и/или извършване на амбулаторни процедури и/или извършване на клинични процедури /л.54-л.91/, сключен на основание чл.59, ал.1 от ЗЗО и в съответствие с НРД за медицинските дейност за 2020 - 2022 год., между НЗОК, представлявана от директора на РЗОК - Кърджали от една страна, като възложител и „Многопрофилна болница за активно лечение - Д-р Атанас Дафовски” АД, със седалище и адрес на управление ***, с ЕИК ***, с Разрешение №***/*** год. за осъществяване на лечебна дейност, издадено от министъра на здравеопазването, представлявано от изпълнителния му директор д-р Т. Д. Ч. от друга, като изпълнител, от чл.1, ал.1 на който се установява, че изпълнителят - жалбоподател в настоящото производство, е поел задължението да оказва на здравноосигурени лица (ЗОЛ), на здравнонеосигурени лица по §2, ал.1 от Закона за бюджета на НЗОК за 2018 год. (за интензивни грижи) и на лицата по §9, ал.1 от Закона за бюджета на НЗОК/ЗБНЗОК/ за 2020 год., (за акушерска помощ по чл.82, ал.1, т.2 от Закона за здравето (ЗЗ) и на лицата по §8, ал.1 от ЗБНЗОК за 2020 год., медицинска помощ по Клинични пътеки от Приложение №17 „Клинични пътеки” на НРД за медицинските дейности за 2020 - 2022 год., в т.ч. по КП №197 „***” и по КП №39 „***”. Съгласно чл.1, ал.2 от този договор, Възложителят се задължава да заплаща дейностите по ал.1 съгласно глава деветнадесета, раздел VI, VIII и IX от НРД за медицинските дейности за 2020 - 2022 год., а съгласно ал.3, Изпълнителят осъществява дейността по ал.1 съгласно изискванията на ЗЛЗ, ЗЗО, ЗЗ, ЗБНЗОК за 2020 год., подзаконовите нормативни актове по прилагането им, Кодекса на професионалната етика, НРД за медицинските дейности за 2020 - 2022 год. Съгласно т.3 на чл.3 от договора, възложителят се е задължил да заплаща извършените и отчетени медицински дейности по ред и условия, в обеми и по цени, определени с НРД за медицинските дейности за 2020 - 2022 год. и в самия договор. В чл.85 е посочено, че договорът се сключва за срока на действие на НРД за медицинските дейности за 2020 - 2022 год. и е в сила до приемането на нов НРД, съответно на анекс към него или при промяна на действащия НРД, съответно на анекса към него. В §2, т.1 от ПЗР на този договор е посочено, че същият влиза в сила от 1 януари 2020 год. На 15.02.2021 год. между НЗОК, представлявана от директора на РЗОК - Кърджали от една страна, като възложител и „Многопрофилна болница за активно лечение - Д-р Атанас Дафовски” АД, със седалище и адрес на управление ***, с ЕИК ***, с Разрешение №***/*** год. за осъществяване на лечебна дейност, издадено от министъра на здравеопазването, представлявано от изпълнителния му директор д-р Т. Д. Ч. от друга, като изпълнител, на основание чл.59, ал.3, изречение второ от Закона за здравното осигуряване (ЗЗО) и в съответствие с Договор №РД-НС-01-4-7 от 30 декември 2020 год. за изменение и допълнение на Националния рамков договор за медицинските дейности между Националната здравно осигурителна каса и Българския лекарски съюз за 2020 - 2022 год.(обн., ДВ, бр.4 от 15.01.2021 год.), е сключено Допълнително споразумение №** към Договор №***/*** год. за оказване на болнична помощ по клинични пътеки и/или извършване на амбулаторни процедури и/или извършване на клинични процедури/л.46-л.53/.

Видно от приложената и приета като доказателство по делото Заповед №РД-20-83 от 25.02.2021 год. на директора на РЗОК - Кърджали/л.45/, със същата, на основание чл.20, ал.1, т.2, във връзка с чл.72, ал.2 и ал.3 от ЗЗО, чл.93, чл.94 и чл.95, чл.392 и чл.393 от НРД за медицинските дейности за 2020-2022 год., §8 и §10 от ПЗР на НРД за медицинските дейности за 2020 - 2022 год., е било разпоредено извършването на пълна проверка от служители на РЗОК - Кърджали, за времето от 25.02.2021 год. до 31.05.2021 год., на лечебното заведение за болнична помощ „Многопрофилна болница за активно лечение „Д-р Атанас Дафовски” АД, с месторазположение – ***, представлявано от изпълнителния му директор д-р Т. Ч., по изпълнението на Индивидуалния договор/ИД/ №*** от *** год. за извършване на клинични процедури, със задача: „Проверка по изпълнение на изискванията на НРД за медицинските дейности за 2020 – 2022 год.,  Индивидуалния договор/ИД/ №*** от *** год. и ЗЗО”, като със същата заповед е определен поименно и персоналния състав на проверяващия екип, както и е разпоредено, проверката да се извърши при спазване изискванията на Инструкция №РД-16-43 от 09.06.2020 год. на НЗОК за условията и реда за осъществяване на контрол по чл.72, ал.2, 3, 4, 5, 6, 7 и 8 от ЗЗО и ЗАНН. Така издадената заповед, видно от оформената към нея разписка, е връчена, срещу подпис, на упълномощен представител на проверяваното лечебно заведение – д-р М. З., на датата 25.02.2021 год., видно от извършеното отбелязване върху самата заповед.

От приложения и приет като доказателство по делото Протокол №ПП-90 от 29.03.2021 год./л.14-л.16/ е видно, че проверяващият екип, състоящ се от четирима контрольори в РЗОК - Кърджали, при извършената проверка на дейността на лечебното заведение за периода 01.082020 год. – 31.08.2020 год., е проверил дейността по 949 броя клинични пътеки, 522 броя амбулаторни процедури и 149 броя клинични процедури, описани в протокола и е установил 2/две/ нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ, първото от които при отчетен случай по КП №197 „***”, а второто при отчетен случай по КП №39 „***”, описани в т.1.1. и т.1.2 от протокола. При извършената проверка проверяващият екип е установил и 6/шест/ нарушения на установените изисквания за работа с медицинска документация, подробно описани от т.2.1. до т.2.6. вкл. в същия Протокол №ПП-90 от 29.03.2021 год.

Екземпляр от изготвеният протокол е бил връчен, срещу подпис, на упълномощен представител на лечебното заведение, обект на проверката, а именно – на д-р М. З. – заместник-директор, на датата 29.03.2021 год., като тук отново следва да се посочи, че д-р М. З. – заместник-директор на МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД ***, упълномощен от изпълнителния директор на МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД ***, с пълномощно, валидно до 31.12.2021 год./л.17/, с изричното правомощие да съгласува, получава и подписва от името на изпълнителния директор на лечебното заведение съставите от НЗОК/РЗОК – Кърджали АУАН, издадени заповеди за налагане на санкции, наказателни постановления и други документи, издадени от НЗОК/РЗОК – Кърджали, свързани с работния процес на лечебното заведение.

Към административната преписка по издаване на оспорения акт е представен и приет като доказателство и Протокол за неоснователно получени суми №РД-32-50 от 29.03.2021 год., изготвен от извършилия проверката екип/л.13/, в който е отразено, че при извършената проверка и въз основа на Протокол №ПП-90 от 29.03.2021 год. на РЗОК – Кърджали, проверяващият екип е констатирал неоснователно получени суми за два отчетени случаи: по КП №197 „***”, с размер на неоснователно получената сума – 847 лева, поради нарушение на условията и реда за оказване на медицинска помощ, описано в т.1 от протокола за неоснователно получени суми и по КП №39 „***”, с размер на неоснователно получената сума – 766.70 лева, също поради нарушение на условията и реда за оказване на медицинска помощ, описано в т.2 от същия протокол. В Протокола за неоснователно получени суми №РД-32-50 от 29.03.2021 год. е прието, че на основание чл.76б, ал.1 от ЗЗО и чл.410, ал.1, във връзка с чл.352, ал.1, т.3 и чл.354, ал.1 от НРД за медицинските дейности 2020 - 2022 год., изпълнителят на медицинска помощ следва да възстанови неоснователно получената сума, общо в размер на 1613.70 лева. Екземпляр от изготвеният протокол за неоснователно получени суми е бил връчен, срещу подпис, на упълномощен представител на лечебното заведение, обект на проверката, а именно – на д-р М. З. – заместник-директор, на датата 01.04.2021 год., видно от оформената и подписана разписка към същия.

Към административната преписка по издаване на оспорения акт е представен и приет като доказателство и Доклад до директора на РЗОК – Кърджали, регистриран с Вх.№ДЗ-98/12.04.2021 год., изготвен от проверяващия екип, в състав: д-р Т. А. Х., А. Д. Т., М. Г. П. и К. К., и четиримата на длъжност „***” в РЗОК - Кърджали/л.10-л.12/, в който е описано, че в изпълнение на Заповед №РД-20-83 от 25.02.2021 год. на директора на РЗОК – Кърджали, е била извършена пълна медицинска проверка на Многопрофилна болница за активно лечение „Д-р Атанас Дафовски” АД ***, с посочените в заповедта задачи и в който доклад, всъщност, само е възпроизведено изцяло и буквално съдържанието на съставения от същия проверяващ екип Протокол №ПП-90 от 29.03.2021 год. на РЗОК - Кърджали, касаещ установените общо 2/две/ нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ, първото от които при отчетен случай по КП №197 „***”, а второто при отчетен случай по КП №39 „***”, описани в т.1.1. и т.1.2 от протокола, както и установените при извършената проверка общо 6/шест/ нарушения на установените изисквания за работа с медицинска документация. В края на този доклад е отразено, че ИБМП не е представил писмено становище в законоустановения срок по чл.74, ал.4 от ЗЗО, по констатациите в протокола от проверката.

Тук следва да се посочи, че лицето – обект на проверката, т.е. в случая жалбоподателят МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД ***, действително не се е възползвал от даденото му право по чл.74, ал.4 от ЗЗО, да даде писмено становище пред управителя на НЗОК, съответно пред директора на РЗОК – Кърджали, по направените от длъжностните лица по ал.3 на чл.74 от ЗЗО констатации, в 7-дневен срок от връчването на протокола по ал.3 на същия текст, т.е. в случая в 7-дневен срок от връчването на Протокол №ПП-90 от 29.03.2021 год. от извършената проверка. Поради липса на такова становище, съдържащо оспорване на констатациите на съответното длъжностно лице по чл.72, ал.2 от ЗЗО, с решаването на този спор не е била ангажирана Арбитражната комисия при РЗОК – Кърджали.

При това положение и предвид нормата на чл.74, ал.5, предл.І/първо/ (Изм. и доп., ДВ, бр.98 от 2015 г., в сила от 01.01.2016 г.) от ЗЗО, съгласно което, когато лицето – обект на проверката, не изрази становище по ал.4, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, издава заповед, с която налага санкция, в изпълнение и на основание на тази норма и на основание чл.422, ал.1, чл.414, ал.3 и чл.416, ал.3 от НРД за медицинските дейности за 2020 – 2022 год., директорът на РЗОК – Кърджали е издал Заповед №РД-21-109 от 11.05.2021 год./л.7-л.8/, с която е наложил санкции за всички 9/девет/ констатирани нарушения, от които 2/две/ на условията и реда за оказване на медицинска помощ и 6/шест/ на установените изисквания за работа с медицинска документация, описани в Протокол №ПП-90 от 29.03.2021 год. от извършената пълна медицинска проверка, в размер на 200.00/двеста/ лева за всяко едно от тях или общо е наложил на жалбоподателя МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД ***, санкция „финансова неустойка”, в размер на 1800.00/хиляда и осемстотин/ лева. Със същата заповед, директорът на РЗОК - Кърджали е разпоредил сумата от 1800.00 лева да се преведе по банков път, по посочената в заповедта банкова сметка, ***/четиринадесет/ дни от получаването на заповедта, с указание, че ако същата не бъде внесена доброволно в този срок, ще бъде прихваната от следващото плащане по договора с изпълнителя на медицинска помощ с НЗОК. Тази заповед, видно от приложената по преписката и приета като доказателство разписка/л.9, л.106/, е връчена, срещу подпис, на упълномощен представител на лечебното заведение, обект на проверката, а именно – на д-р М. Г. З. – заместник-директор на проверяваното лечебно заведение, на датата 14.05.2021 год. Тази заповед за налагане на санкции не е била обжалвана по указания в нея ред и срок, като видно от изискания и представен екземпляр от същата, с положена заверка за датата на влизането й в сила, приет като доказателство по делото/л.104-л.105/, Заповед №РД-21-109 от 11.05.2021 год. на директора на РЗОК – Кърджали е влязла в сила на датата 29.05.2021 година. С т.1 и т.2 от тази влязла в сила Заповед №РД-21-109 от 11.05.2021 год. на директора на РЗОК – Кърджали, на жалбоподателя са наложени санкции, в размер на 200 лева по всяка точка, за описаните в т.1.1. и т.1.2. от Протокол №ПП-90 от 29.03.2021 год. от извършената пълна медицинска проверка, както и в т.1 и т.2 от Протокол за неоснователно получени суми №РД-32-50 от 29.03.2021 год., 2/две/ нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ, първото от които при отчетен случай по КП №197 „***”, за ЗОЛ Г. Р. М., с ИЗ №*** на „*** отделение” при МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД ***, а второто - при отчетен случай по КП №39 „***”, за ЗОЛ Б. Я. К., с ИЗ №*** на „***”/„*** отделение”/ при МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД ***.

Така, в крайна сметка, е издадена и оспорената в настоящото производство писмена Покана за възстановяване на суми, получени без правно основание, с Изх.№РД-14-106 от 01.06.2021 год. на директора на РЗОК – Кърджали/л.15/, с която, на основание чл.76б, ал.1 от ЗЗО и чл.410, ал.1, във връзка с чл.352, ал.1, т.3 и чл.354, ал.1 от НРД за медицинските дейности 2020 – 2022 год., адресатът на поканата - жалбоподател в настоящото производство - МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД ***, като изпълнител на медицинска помощ/ИМП/, е приканен в 14/четиринадесет/ - дневен срок от получаването й, да възстанови неоснователно получени суми, в общо в размер 1613.70/хиляда шестстотин и тринадесет лв. и 70 ст./ лева, по описаните в поканата 2/два/ отчетени случая, съответно по отчетения случай по КП №197 „***”, в размер на 847.00 лева и по отчетения случай по КП №39 „***”, в размер на 766.70 лева.

В същата е отразено, че на основание Заповед №РД-20-83/25.02.2021 год. на директора на РЗОК – Кърджали, от 25.02.2021 год. до 29.03.2021 год. е била извършена проверка на лечебно заведение за болнична медицинска помощ МБАЛ „Д-р Атанаса Дафовски” АД ***, представлявано от Т. Ч. - изпълнителен директор, с месторазположение на лечебното заведение: ***, относно контрол по изпълнение на договорения пакет за оказване на болнична медицинска помощ по клинични пътеки и/или извършване на амбулаторни процедури и/или извършване на клинични процедури с НЗОК, в съответствие с общите и специални условия на НРД за МД за 2020 – 2022 год. и по изпълнение на Договор №*** от *** год. за оказване на болнична медицинска помощ по клинични пътеки и/или извършване на амбулаторни процедури и/или извършване на клинични процедури с НЗОК. Посочено е, че за резултатите от проверката е съставен Протокол №ПП-90 от 29.03.2021 год., връчен и подписан на 01.04.2021 год. от д-р М. З., в качеството му на заместник-директор на МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД, както и Протокол за неоснователно получени суми №РД-32-50 от 29.03.2021 год., връчен и подписан на 01.04.2021 год. от д-р М. З., в качеството му на заместник-директор на МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД и че в Протокола за неоснователно получени суми №РД-32-50 от 29.03.2021 год. е отразено, че се дължи възстановяване на суми, получени без правно основание, съгласно чл.76б, ал.1 от ЗЗО, по Договор №*** от *** год. за оказване на болнична медицинска помощ по клинични пътеки и/или извършване на амбулаторни процедури и/или извършване на клинични процедури с НЗОК. Със същата покана, директорът на РЗОК - Кърджали е разпоредил сумата от 1613.70 лева да се внесе в полза на РЗОК - Кърджали, по посочената банкова сметка, в срок от 14/четиринадесет/ дни от получаването на поканата, с указание, че ако същата не бъде внесена доброволно в този срок, ще бъде прихваната от следващото плащане по договора с изпълнителя на медицинска помощ или ако договорът бъде прекратен, сумата ще се събере по съдебен ред.

В мотивите, т.е. като фактически и правни основания за издаването на поканата, в 2/две/ точки – т.1 и т.2, са възпроизведени дословно описаните в т.1.1. и т.1.2. от Протокол №ПП-90 от 29.03.2021 год. от извършената проверка и в Протокола за неоснователно получени суми №РД-32-50 от 29.03.2021 год., 2 /два/ отчетени случая, при които, според проверяващия екип, е констатирано неизпълнение на условията и реда за оказване на медицинска помощ, по посочените  клинични пътеки, както следва:

– при отчетен случаи по КП №197 „***”, на ЗОЛ Г. Р. М., с ИЗ № 9164, с основна диагноза „***”, с пролежани леглодни от *** год. до *** год., е установено, че на 06.08.2020 год. е извършено нарушение в „*** отделение” на МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД ***, ***, като е установено, че пациентката е приета за лечение без индикации за хоспитализация по посочената КП. Описано е, че от извършената задължителна диагностична процедура ***. Отразено е също, че видно от ежедневното проследяване на състоянието на пациента, същата е *** и че съответно, това представлява неизпълнение на изискванията на чл.292, т.6, б.„а” от НРД за медицинските дейности за 2020 – 2022 год., във връзка с чл.55, ал.2, т.2 и 3 от ЗЗО, поради което и на основание чл.76б, ал.1 от ЗЗО и чл.410, ал.1, във връзка с чл.352, ал.1, т.3 и чл.354, ал.1 от НРД за медицинските дейности 2020 – 2022 год., ИМП следва да възстанови неоснователно получената сума, в размер на 847.00 лева.

– при отчетен случаи по KП №39 „***”, на ЗОЛ Б. Я. К., с ИЗ № ***, с пролежани леглодни от *** год. до *** год., е установено, че на 06.08.2020 год. е извършено нарушение в ,,***” на МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД ***, ***, като е установено, че не е спазен ДЛА на посочената КП, според който, *** и че видно от ИЗ на ЗОЛ, на 06.08.2020 год. е записано, че ***, според ДЛА на тази КП и че съответно, това представлява неизпълнение на изискванията на чл.292, т.6, б.„б” от НРД за медицинските дейности за 2020 – 2022 год., във връзка с чл.55, ал.2, т.2 и 3 от ЗЗО, поради което и на основание чл.76б, ал.1 от ЗЗО и чл.410, ал.1, във връзка с чл.352, ал.1, т.3 и чл.354, ал.1 от НРД за медицинските дейности 2020 – 2022 год., ИМП следва да възстанови неоснователно получената сума, в размер на 766.70 лева.

Тук следва да се посочи, че описаните констатации в двете точки на оспорената покана за възстановяване на суми, получени без правно основание, са абсолютно идентични с описаните в т.1 и т.2 нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ, от влязлата в сила на 29.05.2021 год. Заповед  №РД-21-109 от 11.05.2021 год. на директора на РЗОК – Кърджали, т.е. същите касаят едни и същи ЗОЛ, с едни и същи ИЗ, с едни и същи диагнози, хоспитализирани по едни и същи КП, с едни и същи пролежани леглодни, с едни и същи дати на допуснатите нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ, т.е. фактическите и правни основания за издаване на двата административни акта са абсолютно идентични.

При така установеното от фактическа страна и след преценка и анализ на приобщените по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, при извършената служебна проверка, съгласно чл.168 от АПК, за законосъобразност на оспорената писмена покана за възстановяване на суми, получени без правно основание, на всички основания по чл.146 от АПК, съдът намира жалбата за неоснователна.

Съображенията в тази насока са следните:

Съдът намира най-напред, че не се установяват пороци, обосноваващи нищожност на оспорения административен акт.

При извършване на медицински или финансов контрол, лекарите контрольори и/или финансовите контрольори могат да констатират, че проверяваното лице – ИМП, е получило от бюджета на НЗОК суми без правно основание. Такива суми могат да бъдат получени в резултат на извършено административно нарушение по ЗЗО от проверяваното лице, свързано с изпълнение на договора, сключен с НЗОК или да не бъдат получени в резултат на извършено административно нарушение, като възстановяването на получени суми без правно основание, които не са свързани с извършено нарушение по ЗЗО, се регламентира от разпоредбата на чл.76а от ЗЗО, докато възстановяването на суми, получени без правно основание, в резултат на извършено нарушение по ЗЗО, се регламентира от разпоредбата на чл.76б от същия закон, като съгласно ал.2 на същият текст, в случаите по ал.1 управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК издава писмена покана за възстановяване на сумите, получени без правно основание, след влизане в сила на наказателното постановление и/или на заповедта за налагане на санкция. Следва да бъде посочено, че на 23.12.2019 год. е сключен и подписан Национален рамков договор №РД-НС-01-4 от 23.12.2019 год. за медицинските дейности за 2020 – 2022 год., между Националната здравноосигурителна каса, от една страна и Българския лекарски съюз, от друга и този договор е обнародван в ДВ, бр.7 от 24.01.2020 год., като в разпоредбата на §2, ал.1 от ПЗР на същия изрично е посочено, че този Национален рамков договор влиза в сила от 01.01.2020 год. и отменя Националния рамков договор за медицинските дейности за 2018 год., а в ал.2 на §2 от ПЗР е посочено, че този Национален рамков договор се приема за срок от три години. Съгласно §4, т.1 от ПЗР на този Национален рамков договор, договорите с изпълнители на болнична помощ влизат в сила, както следва: 1. от 1 януари 2020 год., при условие че съответният изпълнител до момента на сключване на новия договор е работил по договор с НЗОК за оказване на същия вид медицинска помощ, като настоящият жалбоподател МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД *** е именно такъв изпълнител на болнична медицинска помощ, поради което сключеният с него индивидуален договор е в сила от 01.01.2020 год. Предвид това, за проверените и описани в оспорената покана отчетени случаи по посочените клинични пътеки, по които ЗОЛ са били хоспитализирани през месец август 2020 год. и в който период се твърди да са извършени посочените нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ, приложение намират разпоредбите на Националния рамков договор за медицинските дейности за 2020 - 2022 година. В чл.409, ал.1 от този НРД за МД за 2020 – 2022 год. е разписано, че в случаите по чл.76а от ЗЗО, когато ИМП е получил суми без правно основание, които не са свързани с извършване на нарушение по ЗЗО или на НРД и това е установено при проверка от контролните органи по чл.72, ал.2 от ЗЗО, изпълнителят е длъжен да възстанови сумите, като в същия текст на чл.409 е регламентирана цялата процедура по установяване и събиране на такива суми, получени без правно основание. Съответно, в чл.410, ал.1 от същия НРД за МД за 2020 – 2022 год. е разписано, че в случаите по чл.76б от ЗЗО, когато ИМП е получил суми без правно основание в резултат на извършено нарушение по ЗЗО или на НРД, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, удържа неоснователно платените суми, като на нарушителя се налагат наказания, определени в ЗЗО или в НРД, като съгласно ал.2 на същия текст, в случаите по ал.1 управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, издава писмена покана за възстановяване на сумите, получени без правно основание, след влизане в сила на наказателното постановление и/или на заповедта за налагане на санкция.

При така събраните по делото и обсъдени по-горе доказателства съдът намира, че оспорената Писмена покана за възстановяване на суми, получени без правно основание, с Изх.№РД-14-106 от 01.06.2021 год. на директора на РЗОК – Кърджали, е издадена от материално и териториално компетентен орган, в кръга на правомощията му, в предвидената от закона форма, т.е. при спазване на законовите изисквания за форма и съдържание, доколкото в същата са посочени фактически и правни основания за издаването й.

По отношение спазването на административнопроизводствените правила при издаването й, съдът в настоящия състав намира следното:

Съгласно разпоредбата на чл.76б, ал.2 от ЗЗО, в случаите по ал.1/т.е. когато изпълнителят на медицинска и/или дентална помощ е получил суми без правно основание, в резултат на извършено нарушение по този закон или на НРД/, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, издава писмена покана за възстановяване на сумите, получени без правно основание, след влизане в сила на наказателното постановление и/или на заповедта за налагане на санкция. В конкретния случай, независимо че оспорената писмена покана е издадена в хипотезата на чл.76б от ЗЗО, е бил съставен и протокол за неоснователно получени суми – Протокол №РД-32-50 от 29.03.2021 год., съставен и подписан от четиричленния проверяващ екип от РЗОК – Кърджали, който е бил връчен на лечебното заведение – обект на проверката, чрез надлежно упълномощено лице. Този протокол за неоснователно получени суми съдържа всички изискуеми се реквизити, съобразно нормата на чл.409, ал.3 от НРД за МД за 2020 – 2022 год., като съдържа подробно и ясно описание и на двете нарушения на реда за оказване на медицинска помощ, както и констатираните неоснователно получени суми и техния размер и срока за възражение, установен в ЗЗО, каквото възражение не е било подадено от лечебното заведение – обект на проверката.

На следващо място, безспорен факт е, че за същите две констатирани нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ, описани в оспорената писмена покана, директорът на РЗОК –Кърджали е издал преди това Заповед за налагане на санкции №РД-09-109 от 11.05.2021 год., връчена на лечебното заведение на 14.05.2021 год. и влязла в законна сила на 29.05.2021 год., с което е спазено изискването на чл.76б, ал.2 от ЗЗО.

Според разпоредбата на  чл.76б, ал.2 от ЗЗО, при хипотезата по чл.76б, ал.1, директорът на РЗОК издава писмена покана за възстановяване на сумите, получени без правно основание, след влизане в сила на наказателното постановление и/или на заповедта за налагане на санкция и това предвиждане на законодателя не е случайно. С влязлата в сила заповед за налагане на санкция за лечебното заведение се създава задължение за възстановяване на заплатена му вече от НЗОК сума за извършени медицински дейности, което задължение възниква от факта на извършено от него нарушение на съответния НРД или ЗЗО. Това нарушение следва да бъде установено по несъмнен начин, което става или с издаване на наказателно постановление или с издаване на заповед за налагане на санкции. Влизането в сила на акта, с който се установява дадено нарушение или нарушения и се налагат санкции за извършването им, е абсолютна процесуална предпоставка за издаването на поканата по чл.76б от ЗЗО. В настоящия случай, както бе отбелязано и по-горе, заповедта за налагане на санкции за посочените две нарушения е влязла в сила на 29.05.2021 год., а оспорената писмена покана е издадена три дни след това – на 01.06.2021 год., с което е спазено изискването на чл.76б, ал.2 от ЗЗО, т.е. изискуемата се от тази норма абсолютна процесуална предпоставка е била налице.

По тези кратки съображения съдът в настоящия състав намира, че в случая не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, които да налагат отмяна на оспорения индивидуален административен акт, без да се налага произнасяне по същество на спора, каквото голословно твърдение се съдържа в жалбата, а точно обратното – писмената покана е издадена при спазване на административно-производствените правила, разписани в съответните разпоредби на ЗЗО и на НРД за медицинските дейности за 2020 – 2022 год., от материално и териториално компетентен административен орган – директора на РЗОК - Кърджали, в кръга на правомощията му, като съдът намира също така, че поканата е издадената в предвидената от закона форма и съдържа и всички изискуеми се реквизити, съгласно чл.59, ал.2 от АПК.

При проверката за съответствие на оспорения административен акт с приложимите материалноправните разпоредби на закона, съдът намира следното:

Заповедта за налагане на санкции, каквато е издадена в процесния случай и респ., влизането й в сила, се явяват преюдициални факти по отношение на въпроса за възстановяване на съответната сума, получена без правно основание. Действията на административния орган и събраните доказателства в производството по издаване на заповедта за налагане на санкции имат категорично значение за издаване на писмената покана за възстановяване на неоснователно получени суми. След влизане в сила на заповедта за налагане на санкция следва да се приеме, че нарушението или нарушенията са действително извършени и спорът в тази връзка е окончателно разрешен. С влизане в сила на заповедта за налагане на санкции е доказано наличието на предпоставките за възстановяване на получените суми от бюджета на НЗОК, а целта на поканата е тяхното конкретизиране по основание и размер и възстановяването им, като престирани без правно основание, предвид доказаните нарушения, което е предмет на заповедта за налагане на санкции. Дали са извършени нарушения на ЗЗО и НРД следва да бъде установено в хода на производството по оспорване на заповедта за налагане на санкции, каквото оспорване в настоящия случай обаче не е имало и заповедта за налагане на санкции е влязла в сила на 29.05.2021 год. По тези съображения е оставено без уважение и направеното доказателствено искане от процесуалния представител на жалбоподателя, за допускане на две съдебно-медицински експертизи в настоящото съдебно производство, с които се цели да бъдат опровергани констатациите за извършените две нарушения, описани в т.1 и т.2 на влязлата в сила Заповед за налагане на санкции №РД-09-109 от 11.05.2021 год. на директора на РЗОК – Кърджали, за които две нарушения, касаещи описаните два отчетени случая, е издадена и процесната покана за възстановяване на суми, получени без правно основание. В конкретния случай, изпълнителят на медицинска помощ е получил суми без правно основание в резултат на констатирани извършени две нарушения: на изискванията на чл.292, т.6, б.„а” от НРД за медицинските дейности за 2020 – 2022 год., във връзка с чл.55, ал.2, т.2 и 3 от ЗЗО и на изискванията на чл.292, т.6, б.„б” от НРД за медицинските дейности за 2020 – 2022 год., във връзка с чл.55, ал.2, т.2 и 3 от ЗЗО, поради което писмената покана е издадена в съответствие с нормата на чл.76б от ЗЗО. Възраженията на жалбоподателя, српоред изложеното в жалбата, касаят единствено констатираните нарушения по същество, като се излагат доводи, че изискуемата медицинска дейност е осъществена в пълен обем и качество по отношение на дейностите по т.1 и т.2 от писмената покана. Доводите за липса на нарушения обаче, биха могли да бъдат наведени и съответно обсъдени в съдебно производство по обжалване на заповедта за налагане на санкции, но такова, както бе посочено и по-горе, не е проведено поради това, че този административен акт не е бил обжалван. След като същият е влязъл в сила, в случая – на 29.05.2021 год., фактическите констатации и правните изводи за допуснати нарушения следва да се приемат за безспорно установени, вследствие на което възникват и произтичащите от това правни последици, една от които е издаването на писмена покана по чл.76б, ал.2 ЗЗО за възстановяване на неоснователно получените суми, като процесната писмена покана е издадена на 01.06.2021 год. В този смисъл, при наличие на влязъл в сила административен акт, установяващ нарушенията, процесната писмена покана се явява издадена и при правилно приложение материалния закон, т.е. по отношение на същата не е налице и отменителното основание по чл.146, т.4 от АПК, а предвид всичко изложено по-горе, същата се явява издадена и в съответствие и с целта на закона.

Така, по така изложените по-горе съображения, Административен съд - Кърджали намира, че обжалваната Писмена покана за възстановяване на суми, получени без правно основание с Изх.№РД-14-106 от 01.06.2021 год., издадена от директора на Районна здравноосигурителна каса/РЗОК/ - град Кърджали, е законосъобразна, т.к. същата е издадена от материално и териториално компетентен административен орган, при спазване на установената форма и с определеното от закона съдържание, в съответствие с приложимите материалноправни разпоредби, като при издаването й не са допуснати никакви нарушения на административнопроизводствените правила и същата е съобразена и с целта на закона, т.е. по отношение на същата не е налице което и да е от отменителните основания по чл.146 от АПК. Предвид това, жалбата на МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД, със седалище и адрес на управление:***, с ЕИК ***, представлявано от изпълнителния му директор Т. Д. Ч., се явява неоснователна и недоказана и като такава, следва да бъде отхвърлена с решението по настоящото дело.

При този изход на делото съдът не следва да се произнася по въпроса за съдебните разноски, тъй като такива не са претендирани, а и реално не са сторени от ответника по жалбата.

Ето защо, с оглед всичко изложено по-горе и на основание чл.172, ал.2, предл.ІV/четвърто/, във връзка с ал.1 от АПК, съдът

 

Р    Е    Ш    И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Многопрофилна болница за активно лечение /МБАЛ/ „Д-р Атанас Дафовски” АД, със седалище и адрес на управление:***, с ЕИК ***, представлявана от изпълнителния директор Т. Д. Ч., против Писмена покана за възстановяване на суми, получени без правно основание с Изх.№РД-14-106 от 01.06.2021 год., издадена от директора на Районна здравноосигурителна каса/РЗОК/ - град Кърджали, на основание чл.76б, ал.1 от ЗЗО и чл.410, ал.1, във връзка с чл.352, ал.1, т.3 и чл.354, ал.1 от НРД за медицинските дейности 2020 – 2022 год., по два отчетени случая за месец август 2020 год. – по КП №197 и по КП №39, възлизащи общо в размер на 1613.70/хиляда шестстотин и тринадесет лв. и 70 ст./ лева.

Препис от решението, на основание чл.138, ал.3, във вр. с чл.137, ал.1 от АПК, да се изпрати или връчи на страните по делото.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд на РБългария, чрез Административен съд – Кърджали, в 14/четиринадесет/ - дневен срок от съобщаването или връчването му на страните.

 

 

 

 

 

                                                С Ъ Д И Я: