Решение по дело №310/2019 на Районен съд - Кърджали

Номер на акта: 184
Дата: 16 май 2019 г. (в сила от 21 ноември 2019 г.)
Съдия: Вергиния Събева Еланчева
Дело: 20195140200310
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 март 2019 г.

Съдържание на акта

        Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер

 

     Година

    16.05.2019

    Град

Кърджали

В ИМЕТО НА НАРОДА

Районен

съд                             

 

състав

 

На

23.04.

                                                            Година

2019

 

В публично заседание и следния състав:

 

                                                              Председател

Вергиния Еланчева

 

                                                                         Членове

 

 

                                                            Съдебни заседатели

 

 

Секретар

Марияна Динкова

 

 

Прокурор

 

 

 

като разгледа докладваното от

съдията

 

 

АН

дело номер

310

по описа за

2019

година.

 

 

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № НЯСС-57/25.01.2019г., издадено от заместник председател на ДАМТН, с което на основание чл.200, ал.1, т.38 от ЗВ е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 5 000 лв. на Община Кърджали, ЕИК ***, адрес гр.Кърджали, ***, представлявана от кмета Х.А.И., за извършено нарушение по чл.141, ал.1, т.1 от ЗВ.

Жалбоподателят Община Кърджали твърди, че атакуваното постановление е неправилно и незаконосъобразно, издадено при нарушения на материалния и процесуалния закон. Моли съдът да постанови решение, с което да го отмени.       

В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от упълномощен адвокат, който поддържа жалбата. Твърди, че АУАН не бил предявен по надлежния ред, като кмета на Община Кърджали не бил запознат със съдържанието му. Не било описано точно и самото нарушение и датата на извършването му. Моли съдът да отмени атакуваното постановление или да намали наложената санкция до минимума.

Административнонаказващият орган, редовно призован за съдебното заседание, не се явява и не се представлява. Чрез пълномощник е депозирал писмено становище по делото, в което оспорва жалбата и моли наказателното постановление да бъде потвърдено. Излага подробни съображения за неговата законосъобразност. 

Районна прокуратура-Кърджали, редовно призована за съдебното заседание на основание чл.62 от ЗАНН, не се представлява.

Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

На 18.09.2018г. свидетелите М.К. и Д.К. - служители в РО НЯСС-Пловдив при ДАМТН, извършили проверка на техническото и експлоатационно състояние на язовирната стена и съоръженията към нея и документацията за експлоатация на язовир „Охлювец“, находящ се в имот с номер 54479.000089 в землището на с.Охлювец, общ.Кърджали. При проверката присъствал и кмета на с.Охлювец, като представител на Община Кърджали, която била собственик на язовира съгласно Акт № 2550 от 20.07.2009г. за общинска публична собственост. Свидетелите К. и К. направили на място обход и оглед на язовирната стена и съоръженията към нея, при което установили следното: короната била със слягания в дясната си част, вследствие на преливане на високи води и видимо кота преливен ръб била с около 0.8м. по висока от котата на слягането, което съставлявало предпоставка за възникване на аварийна ситуация; наличието на храстовидна растителност по водния откос затруднявало огледа му и установяването на признаци за нарушаване на показателите за конструктивна и технологична сигурност на стената; преходния участък на преливника бил водосточна тръба ф800мм., засипана на 90% със земни маси, с което се нарушавала пропускателната й способност; бързотока бил бетонов и силно обрасъл с храстовидна растителност, която намалявала пропускателната му способност. Това означавало, че язовирната стена и съоръженията към нея не се подържали в техническа изправност от Община Кърджали, каквото задължение тя имала като собственик на язовир „Охлювец“. Констатациите от проверката били отразени в Констативен протокол № 07-04-617/18.09.2018г. По този повод на 12.11.2018г. срещу жалбоподателя бил съставен акт за установяване на административно нарушение по чл.141, ал.1, т.1 от ЗВ. АУАН бил съставен в отсъствие на нарушителя, след връчване на надлежна покана входирана в Община Кърджали на 29.10.2018г. На 10.12.2018г. бил предявен на кмета на Община Кърджали, но той отказал да подпише и получи акта. Отказът му бил надлежно удостоверен с подписа на св.М.О.. Въз основа на съставения акт, наказващият орган издал атакуваното наказателно постановление, с което на Община Кърджали на основание чл.200, ал.1, т.38 от ЗВ било наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 5 000 лв. за извършено на 18.09.2018г. нарушение по чл.141, ал.1, т.1 от ЗВ.  

Изложената фактическа обстановка се установява след анализ на показанията на свидетелите М.К., Д.К., Т.К. и М.О., на които съдът дава вяра изцяло като последователни, непротиворечиви и безпристрастни; Акт за установяване на административно нарушение № 07-194 от 12.11.2018г.; Заповед № А-5 от 02.01.2018г. на председателя на ДАМТН; Покана за съставяне на АУАН от 24.10.2018г.; Заповед № А-517 от 12.07.2018г. на председателя на ДАМТН; Акт № 2550 от 20.07.2009г. за общинска публична собственост; Скица № Ф00182/02.09.2009г.; Констативен протокол № 07-04-617/18.09.2018г. от проверка и контрол на язовирна стена и съоръженията към нея и документацията за експлоатация; Наказателно постановление № НЯСС-287/02.07.2018г., с което жалбоподателя е наказан за нарушения по чл.141, ал.1 т.1 и т.2 от ЗВ; Наказателно постановление № НЯСС-288/02.07.2018г., с което жалбоподателя е наказан за нарушение на чл.190а, ал.1, т.3 от ЗВ; Наказателно постановление № НЯСС-289/02.07.2018г., с което жалбоподателя е наказан за нарушение на чл.190а, ал.1, т.3 от ЗВ, както и другите приети по делото писмени доказателства.

При така приетата за установена фактическа обстановка, съдът направи следните правни изводи:  

Жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена от надлежна страна и в законоустановения срок, поради което следва да бъде разгледана по същество.   

Административнонаказателната отговорност на Община Кърджали е ангажирана за нарушение на разпоредбата на чл.141, ал.1, т.1 от ЗВ, която гласи, че собствениците на водностопански системи и хидротехнически съоръжения, включително на язовирни стени и/или съоръженията към тях, са длъжни да осигурят поддържането им в техническа изправност. Санкцията за посоченото нарушение е наложена на основание чл.200, ал.1, т.38 от ЗВ, предвиждащ да се наказва с глоба, съответно имуществена санкция от 1 000 до 10 000 лв., освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическо или юридическо лице, което не изпълни задължение по чл.141, ал.1 от ЗВ. От доказателствата по делото се установява, че жалбоподателя действително е осъществил процесното административно нарушение. В качеството си на собственик на язовир „Охлювец” той не е изпълнил задължението си да осигури поддържането в техническа изправност на язовирната стена и съоръженията към нея. Правилно е прието от контролните органи, че е налице нарушение извършено на 18.09.2018г., тъй като на тази дата те са констатирали техническа неизправност на проверения обект и проявеното от жалбоподателя бездействие. Доколкото се касае за нарушение извършено от юридическо лице, чиято отговорност по арг. от чл.83 от ЗАНН е обективна и безвиновна, деянието не следва да се доказва изобщо от субективна страна и да се изследва знаел ли и съзнавал ли е дееца елементите от фактическия състав на сочената като нарушена правна норма. При индивидуализиране на санкцията обаче наказващият орган не е спазил принципите на чл.27 от ЗАНН и е наложил такава към средния предвиден в закона размер. При определяне на административното наказание се вземат предвид тежестта на нарушението, подбудите за неговото извършване и другите смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства. От материалите по делото става ясно, че деянието е с типичната за този вид нарушения обществена опасност, а от друга страна са представени доказателства, че жалбоподателя е наказван и друг път с влязъл в сила акт за подобно нарушение. Ето защо съдът намира, че наказателното постановление следва да бъде изменено, като размера на наказанието „имуществена санкция” се намали от 5 000 лв. на 2 000 лв. Такова наказание се явява справедливо и отговарящо в пълна степен на обществената опасност на деянието и дееца, на смекчаващите и отегчаващи отговорността обстоятелства.

Съдът при извършената служебна проверка не констатира да са допуснати нарушения на процесуалните правила или материалния закон, които да съставляват основание за отмяна на наказателното постановление, каквито оплаквания са направени в жалбата. АУАН и атакуваното постановление са съставени правилно и законосъобразно, от компетентен орган, съдържат необходимите реквизити по чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Нарушението е пълно описано с всички относими към конкретния състав признаци, посочени са времето, мястото и обстоятелствата, при които е било извършено, както и доказателствата, които го подкрепят, индивидуализиран е и нарушителя. От изложените в акта и наказателното постановление факти става ясно какво деяние е осъществено от жалбоподателя, кога е извършено и каква е неговата правна квалификация, като не е налице съществено нарушение на процесуалните правила, което да ограничава правото на защита на нарушителя и да опорочава атакуваният акт до степен, налагаща отмяната му. Словесното описание на констатираното нарушение и установената по делото фактическа обстановка съответстват на посочената като нарушена правна норма, както и на санкционната такава. Не се установи да са допуснати и съществени процесуални нарушения на предвидената в ЗАНН процедура относно връчването на АУАН. Същият е бил надлежно предявен на кмета на Община Кърджали, но той е отказал да го подпише и получи, за което обстоятелство са налице достатъчно гласни и писмени доказателства.

Така мотивиран, Съдът

                                                                 Р Е Ш И:

 

ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № НЯСС-57/25.01.2019г., издадено от заместник председател на ДАМТН, с което на основание чл.200, ал.1, т.38 от ЗВ е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 5 000 лв. на Община Кърджали, ЕИК ***, адрес гр.Кърджали, ***, представлявана от кмета Х.А.И., за извършено нарушение по чл.141, ал.1, т.1 от ЗВ, като НАМАЛЯВА размера на наложеното административно наказание „имуществена санкция” от 5 000 лв. на 2 000 лв.  

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд гр.Кърджали по реда на глава 12 от АПК, в 14 -дневен срок от съобщаването на страните, че е изготвено.                                    

                                                                                       Районен съдия: