Решение по дело №1067/2024 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 4963
Дата: 20 декември 2024 г.
Съдия: Светомир Бабаков
Дело: 20247150701067
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 септември 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 4963

Пазарджик, 20.12.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Пазарджик - VI състав, в съдебно заседание на втори декември две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: СВЕТОМИР БАБАКОВ
   

При секретар ДИМИТРИНА ГЕОРГИЕВА като разгледа докладваното от съдия СВЕТОМИР БАБАКОВ административно дело № 20247150701067 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба на Р. С. С. от с. Драгор против решение Е-РД-16-1124/05.09.2024 г. на зам. Министъра на енергетиката и ръководител на структурата за наблюдение и докладване на инвестиция С4.12 по ПВУ.

 

В жалбата се излагат доводи за незаконосъобразност на обжалваното решение, като постановено при нарушение на материалния закон и при допуснато неравно третиране на кандидатите.

В съдебно заседание жалбоподателя се явява лично и поддържа жалбата.

Ответникът - зам. министъра на енергетиката и ръководител на структурата за наблюдение и докладване на инвестиция С4.12 по ПВУ чрез юрк. А. в писмен отговор взема становище за неоснователност на жалбата.

Съдът, като взе предвид представените по делото доказателства и становищата на страните, приема за установено следното от фактическа и правна страна:

Жалбата е процесуално допустима: подадена е срещу акт, подлежащ на съдебен контрол за законосъобразност, от заинтересована страна и в преклузивния законов срок за обжалване.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, доводите и възраженията на страните, намира за установено от фактическа страна следното:

На 13.05.2023 г., чрез ИСУН 2020, жалбоподателят подал предложение за изпълнение на инвестиция номер BG-RRP-4.026-0014 с наименование „Подкрепа за енергия от възобновяеми източници за Р. С." по процедура BG-RRP-4.026 по Инвестиция C4.I2. Предложението е за изпълнение на инвестиция по компонент 2, вариант 2 - закупуване на фотоволтаична система до 10 kWp, включително система за съхранение на електрическа енергия, като дейностите по доставка, монтаж и пускане в експлоатация на системата ще бъдат изпълнявани след сключване на договора. Фотоволтаичната система се предвижда да бъде монтирана върху покрива на едноетажна жилищна сграда, находяща се в село Драгор, община Пазарджик, област Пазарджик, [улица].

При оценката на предложението оценителите са установили липса на документи и други нередовности, за което на 05.С'Ч-.2024 г. и 14.06.2024 г. на кандидата са изпратени уведомления. На 12.04.2024 г. и 21.06.2024 г. кандидатът е отговорил на уведомленията, като е прикачил към отговорите и файлове с документи.

Кандидатът е представил 8 бр. разписки за плащане на потребена електрическа енергия, издадени от „Изипей" АД.

Въз основа на информацията и документите, налични след комуникацията с кандидата, оценителите установяват, че не е изпълнено изискването към кандидатите - да се представят фактури за потребление на електрическа енергия на жилището/имота за период от 6 месеца или справка от доставчика на електрическа енергия за период от б месеца преди подаването на предложението.

Посочената констатация е обективирана в оценителните листове на двамата оценители, като те са направили извод, че предоставянето на средства от Механизма за възстановяване и устойчивост по предложението следва да бъде отказано.

Въз основа на резултатите от оценката на основание чл. 18, ал. 1 от ПМС № 114 от 2022 г. бил изготвен оценителен доклад за извършена оценка от оценителната комисия по процедура BG-RRP-4.026 по Инвестиция C4.I2, назначена със Заповед № Е-РД-16-153 от 13.03.2024 г., с последващи изменения, който доклад е одобрен от министъра на енергетиката. В приложения към доклада списък по чл. 18, ал. 1, т. 4 от ПМС № 114 от 2022 г. е включено и предложение номер BG RRP-4.026-0014.

При тази конкретика било издадено обжалваното решение, с което било отказано предоставянето на средства от Механизма за възстановяване и устойчивост по предложение за изпълнение на инвестиция номер BG-RRP-4.026-0014 с наименование „Подкрепа за енергия от възобновяеми източници за Р. С." по процедура за подбор на предложения за изпълнение на инвестиции от крайни получатели BG-RRP-4.026 „Национална схема за подпомагане на домакинствата в областта на енергията от възобновяеми източници" (процедура BG-RRP-4.026) по Инвестиция C4.I2 „Подкрепа за енергия от възобновяеми източници за домакинствата" - Покана 1, финансирана по Плана за възстановяване и устойчивост (Инвестиция C4.I2), подадено от жалбоподателя.

В съдебно заседание са приобщени писмени доказателства- оценителни листове на проекта на жалбоподателя и на друг кандидат, видно от които оценителите са предложили за финансиране проекта на другия кандидат, като в мотивите по изключение разписките от „Изипей" АД са приети, тъй като системата на ЕВН е била в профилактика не по вина на кандидата. Представено е и уведомление от ЕВН, съгласно което заявяването на услуги няма да е възможно в периода 15-23 юни 2024 г.

 

При така установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:

Съобразно изискванията на чл. 168, ал. 1 от АПК, при служебния и цялостен съдебен контрол за законосъобразност, съдът извършва пълна проверка на обжалвания административен акт на всички основания по чл. 146, от АПК относно валидността му, спазването на процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва законът, с оглед правните и фактически основания, посочени в оспорения индивидуален административен акт, без да се ограничава с обсъждане на тези, посочени от жалбоподателя.

Правилата за предоставяне на средства на крайните получатели по Механизма за възстановяване и устойчивост са регламентирани в Постановление № 114 на Министерския съвет от 08.06.2022 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на средства на крайни получатели от Механизма за възстановяване и устойчивост. Съгласно чл. 3, ал. 1, т. 3 и Приложение 1 от ПМС № 157 от 07.07.2022 г. за определяне на органите и структурите, отговорни за изпълнението на Плана за възстановяване и устойчивост на Република България и на техните основни функции, Министерство на eнергетиката е отговорно за изпълнението на инвестицията в качеството му на Структура за наблюдение и докладване по Националния план за възстановяване и устойчивост на инвестиция С4.12 „Подкрепа за енергия от възобновяеми източници за домакинствата“. Правомощията на ръководител на структура за наблюдение и докладване по това постановление може да се упражняват и от овластено от него лице. Структура за наблюдение и докладване е определено звено в министерство или друго ведомство в централната администрация или определено негово звено, или определени с акт на ръководителя на министерство негови звена и ведомства, второстепенни разпоредители към министерството, или национална автономна организация, определена със закон, което отговаря за подбора, в случаите, в които е предвиден такъв, за договарянето на финансиране с крайни получатели, за обобщаването на финансовата и техническата информация и за осъществяването на контрол върху финансовото и техническото изпълнение на инвестициите, реализирани в рамките на споразумение с Министерството на енергетиката. В съответствие със заповед № Е-РД-16-429/05.08.2024 г. на министъра на енергетиката е определена СНД в състав 1/ръководител; 2/финансов контрольор и заместник на финансовия контрольор, 3/ дирекции отговорни за изпълнение и управление на инвестицията.

Оспореното решение е издадено от И. П., заместник- министър на енергетиката и ръководител на СНД на инвестиция С4.12 „Подкрепа за енергия от възобновяеми източници за домакинствата“, на която е възложено да издава заповеди, решения при управление на инвестицията, съгласно заповед № Е-РД-16-429/05.08.2024 г. на министъра на енергетиката- т.е. от компетентен орган.

Съдът намира, че са спазени изискванията за форма на акта. Оспореното решение е издадено в изискуемата съгласно чл. 21 от ПМС № 114 от 08.06.2022 г. писмена форма – мотивирано решение, като съдържа всички реквизити, предвидени в чл. 59, ал. 2 от АПК, в т. ч. и посочване на фактическите и правни основания за постановяването му.

Оспореният акт е издаден при липса на съществено нарушение на административнопроизводствените правила. Следва да се има предвид, че нарушението на административно производствените правила е съществено само в случаите, когато недопускането му е довело, или би могло да доведе административния орган до различен от постановения правен резултат, каквито съдът не констатира при издаване на оспореното решение.

Относно спазването на приложимите материалноправни разпоредби:

Съгласно чл. 21, т. 1 и 3 от ПМС № 114 от 2022 г. ръководителят на структурата за наблюдение и докладване издава мотивирано решение, с което отказва предоставянето на средства от Механизма за всяко предложение, включено в списъка по чл. 18, ал. 1, т. 4 от същото постановление, както и на кандидат, който не отговаря на изискванията за краен получател на средства от Механизма или не е представил в срок доказателства за това. Изискванията за краен получател на средства от Механизма са посочени в чл. 6 от ПМС № 114 от 2022 г., както и в Условията за кандидатстване по процедура BG-RRP-4.026 по Инвестиция C4.I2, утвърдени със заповед № Е-РД-16-253 от 05,05.2023 г. на министъра на енергетиката.

В точка 9.1, подточка 9 от Условията за кандидатстване като критерии за допустимост на кандидатите е включено изискване - в жилището да е потребявана електрическа енергия минимум 6 месеца преди подаване на предложението.

Съгласно точка 10, подточка 8 от Условията за кандидатстване за установяване изпълнението на изискването по точка 9.1, подточка 9, кандидатите следва да представят фактури (в т.ч, електронни) за потребление на електрическа енергия на жилището/имота за период от 6 месеца или справка от доставчика на електрическа енергия за период от 6 месеца, като 6-те месеца са тези преди подаването на предложението. В точка 9.2, подточка 5 от Условията за кандидатстване е предвидено, че не се допуска за финансиране кандидат, за когото е установено, че не е предоставил изискваща се информация, свързана с удостоверяване липсата на основания за отстраняване или изпълнението на критериите за подбор.

Не се спори по делото, че за установяване изпълнението на изискването за потребление на електрическа енергия на жилището за период от 6 месеца преди подаването на предложението, кандидатът е представил 8 бр. разписки за плащане на потребена електрическа енергия, издадени от „Изипей" АД, които не представляват фактури или справка от доставчика на електрическа енергия.

Съобразно задълженията си по чл. 15 ал.2 изр.1 от ПМС 114/2022 г., оценителната комисия е изпратила до кандидата две уведомления- на 05.04.2024 и на 14.06.2024 г., в която го е уведомила установените нередности, а именно липса на фактури или справка за потребената енергия. В уведомлението от 14.06.24 г. изрично е посочено, че разписките от „Изипей“ не представляват фактури. В нито едно от двете уведомления до кандидата обаче оценителната комисия не е посочила, че неотстраняването на нередовностите в срок може да доведе до недопускане на предложението до техническа и финансова оценка и прекратяване на производството по отношение на кандидата, каквото задължение комисията има съгл. чл. 15 ал.2 изр.2 от ПМС 114/2022 г., както и съгласно т.18 а/ от Условията за кандидатстване. Реално кандидатът не е бил уведомен за последиците от непредставяне на изискуемите документи, при съществуващо законово задължение за оценителната комисия в тази насока.

На следващо място, съдът намира, че кандидатът е бил в обективна невъзможност да изпълни указанията в уведомлението от 14.06.2024 г., тъй като срокът за представяне на фактури или справка за потребена енергия е бил до 21.06.24 г., а съгласно представената по делото информация от сайта на ЕВН/л.7/, в периода 15-23.06.24 г., поради профилактика на системата на електроразпределителното дружество, няма да се приемат документи и заявяват услуги. Доводът в отговора на ответника, че жалбоподателя е могъл да се снабди с изискуемите документи на 14.06.24 г., когато е отворил писмото в ИСУН е несъстоятелен, тъй като с оглед предоставения срок, за кандидата не е съществувало задължение да отстрани нередовностите още в първия ден от него.

Другият довод в отговора на ответника, че кандидатът е следвало да уведоми комисията за обективната невъзможност за изпълнение на указанията, за да му бъда предоставен допълнителен срок за това би бил споделим, ако комисията бе процедирала по същия начин и с останалите кандидати, за които е приела разписки от „Изипей“. Установява се от оценителния лист на кандидатът М. М./л.264/, а същото не се отрича и от ответника, че за други кандидати, които са предоставили данни за профилактиката в системата на ЕВН за периода 15-23.06.24 г., разписките от „Изипей“ са приети като доказателства. Ако за тези кандидати беше удължен срока за представяне на фактури и такива бяха представени от тях, би било мислимо да се укорява кандидата, че не е поискал допълнителен срок, в който да успее да представи изискуемите се от него документи. Но при положение, че оценителната комисия е приела разписките от „Изипей“ като критерий за допустимост за едни кандидати, а за друг не е, е нарушен принципа за равно третиране и недопускане на дискриминация при предоставяне на средства по механизма, в разрез с разпоредбата на чл. 2 ал.2 от ПМС 114/2022 г.

Казаното дотук е достатъчно да се приеме незаконосъобразност на атакуваното решение, като противоречащо на императивния материален закон. Същото следва да бъде отменено, а тъй като естеството на въпроса не позволява решаването му от съда, преписката следва да се изпрати на административния орган за ново произнасяне, съобразно указаното в мотивите на решението.

Разноски не са претендирани и такива не следва да бъдат присъждани.

Водим от горното Административен съд Пазарджик, шести състав,

Р Е Ш И :

ОТМЕНЯ решение Е-РД-16-1124/05.09.2024 г. на зам. Министъра на енергетиката и ръководител на структурата за наблюдение и докладване на инвестиция С4.12 по ПВУ.

ИЗПРАЩА преписката на зам. министъра на енергетиката и ръководител на структурата за наблюдение и докладване на инвестиция С4.12 по ПВУ за ново произнасяне, съобразно указаното в мотивите на решението.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване в 14 – дневен срок от получаването му пред Върховния административен съд на Република България.

 

Съдия: