Решение по дело №5193/2019 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 626
Дата: 15 април 2020 г. (в сила от 30 септември 2020 г.)
Съдия: Валентин Тодоров Пушевски
Дело: 20193110205193
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

    Р Е Ш Е Н И Е

 

  …………………./15.04.2020 г., гр. Варна

 

     В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ВАРНЕНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, НАКАЗАТЕЛНО ОТДЕЛЕНИЕ, XLIV състав, в открито съдебно заседание тринадесети януари две хиляди и двадесета година в състав:            

       РАЙОНЕН СЪДИЯ: ВАЛЕНТИН ПУШЕВСКИ                               

   с участието на секретаря Мария Миланова, след като разгледа докладваното от съдията НАХД № 5193 по описа за 2019 г., за да се произнесе, съобрази следното:

 

   Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

   Образувано е по жалба на „Ф.В.К.“ ООД, с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление:***, депозирана чрез неговия процесуален представител адв. М.Х. *** срещу Наказателно постановление № 23 – 0000165 от 14.03.2019 г., издадено от Началника на Областен отдел „Автомобилна администрация“ – гр. Варна, с което на дружеството – жалбоподател, на основание разпоредбата на чл. 104, ал. 1 от Закона за автомобилните превози, му е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 1000 лева (хиляда лева) за това, че около 11:45 часа на 14.02.2019 г. в гр. Варна, ул. „Тролейна“ № 48, в административната сграда на ОО „Автомобилна администрация“ – гр. Варна, след приключване на комплексна проверка на документите относно транспортната дейност за периода 01.06.2018 г. до 31.07.2018 г. на превозвача „Ф.В.К.“ ООД, притежаващ лиценз № 05948 от 08.04.2011 г. за обществен превоз на товари на територията на Република България е установено, че на 22.07.2018 г. в 03:46 часа в обл. Варна, общ. Аксаково, с. Любен Каравелово, транспортното предприятие не организира работата на водача В.И.К., с ЕГН: ********** по такъв начин, че водачът да е в състояние да спазва глава II от Регламент (ЕО) № 561/ 2006 г. – чл. 8, параграф 6, изр. последно от Регламент (ЕО) № 561/ 2006 г., при извършване на превоз за собствена сметка, попадащ в обхвата на Регламент (ЕО) № 561/ 2006 г. с МПС „Мерцедес“, категория N3 с рег. № В 7951 РК, собственост на превозвача, оборудвано с дигитален тахограф, на водача не е осигурена намалена седмична почивка, като седмичният период на управление е започнал на 16.07.2018 г. в 03:46 часа и е завършил в 06:29 часа на 22.07.2018 г., като началото на седмичната почивка е следвало да бъде не по – късно от 03:46 часа на 22.07.2018 г., при което не е спазено началото на времето за почивка с 02 часа и 43 минути, видно от направената разпечатка с програма TDCS на предоставената на магнитен носител информация от картата на водача – нарушение на разпоредбата на чл. 10, § 2, изр. 1, предл. 2 от Регламент (ЕО) № 561/ 2006 г. във вр. с чл. 78, ал. 1, т. 1 от Закона за автомобилните превози.

Дружеството – жалбоподател „Ф.В.К.“ ООД намира издаденото наказателно постановление за незаконосъобразно, доколкото е издадено при съществени нарушения на процесуалния и материален закон, в частност нарушения на чл. 40, чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН, като представя подробни аргументи в защита на своето становище. На първо място дружеството акцентира, че не става ясно защо административно – наказващият орган е избрал датата 22.07.2018 г. за дата на извършване на административното нарушение, като изрично подчертава, че на тази дата не е било извършвано административно нарушение. Също така навежда твърдения, че административно – наказващият орган не е обосновал позицията си защо приема, че дружеството – превозвач не е организирало работата на водача по начин, по който той да е в състояние да спазва разпоредбите на глава II от Регламент (ЕО) № 561/ 2006 г. Също така се посочва, че субект на това административно нарушение би следвало да е водача на моторното превозно средство, по арг. от нормата на чл. 93б, ал. 10 от Закона за автомобилните превози, а не транспортното предприятие. Поради гореизложените съображения, моли за отмяна на наказателното постановление.

В проведеното на 13.01.2020 г. открито съдебно заседание по НАХД № 5193 по описа за 2019 г. на Варненския районен съд, въззивното дружество не изпраща нито законен, нито процесуален представител, който да изрази позицията му в дадения ход на делото по същество. В депозирана непосредствено преди откритото съдебно заседание молба от адв. М.Х. ***, процесуалният представител на дружеството заявява, че поддържа жалбата на посочените в нея основания и моли за отмяна на наказателното постановление.

В проведеното на 13.01.2020 г. открито съдебно заседание по НАХД № 5193 по описа за 2019 г. на Варненския районен съд, въззиваемата страна ОО „Автомобилна администрация“ – гр. Варна се представлява от своя процесуален представител гл. експерт с юридическа правоспособност Ивайло Георгиев, който моли за потвърждаване на наказателното постановление, мотивирайки се, че организирането на работата на водач е един цялостен и всеобхватен процес, с който очевидно дружеството не се е справило, тъй като в периода 22 – 29.07.2018 г. от страна на водача са били допуснати четири на брой нарушения.

 

            От фактическа страна, съдът намира за установено следното:

            Лицето В.И.К., с ЕГН: ********** работел като водач на тежкотоварен автомобил към търговското дружество „Ф.В.К.“ ООД.

            В 03:46 часа на 16.07.2018 г. Костов започнал седмичния период на управление на тежкотоварен автомобил „Мерцедес“, категория N3 с рег. № В 7951 РК, като го приключил в 06:29 часа на 22.07.2018 г.

            С покана от 30.10.2018 г., адресирана до дружеството „Ф.В.К.“ ООД били изискани от страна на ОО „Автомобилна администрация“ – гр. Варна документи, свързани с транспортната дейност на дружеството за периода 01.06.2018 г. до 31.07.2019 г.

            С приемо – предавателен протокол от 05.12.2018 г. били депозирани в ОО „Автомобилна администрация“ гр. Варна изисканите транспортни документи, като св. Й.Р.Й. – ст. инспектор в ОО „Автомобилна администрация“ – гр. Варна извършил проверка на предоставената на магнитен носител карта на водача В.И.К., като установил, че в 03:46 часа на 16.07.2018 г. Костов започнал седмичния период на управление на тежкотоварен автомобил „Мерцедес“, категория N3 с рег. № В 7951 РК, като го приключил в 06:29 часа на 22.07.2018 г.

            Приемайки, че по този начин, с това свое поведение дружеството „Ф.В.К.“ ООД не е организирало работата на водача В.И.К. по такъв начин, че същият да е в състояние да спазва изискванията на глава II от Регламент (ЕО) № 561/ 2006 г. (в частност на разпоредбата на чл. 8, пар. 6, изр. последно от Регламент (ЕО) № 561/2006 г.), на 14.02.2019 г. св. Й. съставил акт за установяване на административно нарушение, с който санкционирал дружеството за нарушение на чл. 10, § 2, изр. 1, предл. 2 от Регламент (ЕО) № 561/ 2006 г. във вр. с чл. 78, ал. 1, т. 1 от Закона за автомобилните превози.

            В предвидения в разпоредбата на чл. 44, ал. 1 от ЗАНН срок не постъпило писмено възражение срещу съставения АУАН, като на 14.03.2019 г. Началникът на ОО „Автомобилна администрация“ гр. Варна, приемайки идентична фактическа обстановка, като тази изложена в обстоятелствената част на АУАН, издал наказателно постановление, с което на основание чл. 104, ал. 1 от Закона за автомобилните превози, наложил на дружеството – жалбоподател, „имуществена санкция“ в размер на 1000 лева за нарушение на чл. 10, § 2, изр. 1, предл. 2 от Регламент (ЕО) № 561/ 2006 г. във вр. с чл. 78, ал. 1, т. 1 от Закона за автомобилните превози.

 

            По отношение на доказателствата и от правна страна, съдът намира следното:

            Жалбата срещу наказателното постановление е подадена в установения в чл. 59, ал. 2 от ЗАНН 7 – дневен срок, от надлежна страна, срещу акт, който подлежи на обжалване, поради което се явява процесуално допустима.

             Разгледана по същество, съдът я намира за неоснователна, поради следните причини:

            От показанията на св. Й., които съдът напълно кредитира и от разпечатката на картата на водача В.И.К. се установява, че последният е започнал седмичен период на управление на тежкотоварен автомобил на 16.07.2018 г. в 03:46 часа, който период е приключил в 06:29 часа на 22.07.2018 г. Въззивната жалба е подробно аргументирана и са наведени редица възражения срещу законосъобразността на наказателното постановление, но прави впечатление, че те са изцяло от правно естество, като съдът ще се опита да отговори на всички тях по – надолу в своето решение. Но този факт, че седмичният период на управление на тежкотоварния автомобил е започнал на 16.07.2018 г. в 03:46 часа и съответно е приключил в 06:29 часа на 22.07.2018 г. така и не се оспорва от дружеството – жалбоподател, а и съдът го намира за категорично доказан.

            Разпоредбата на чл. 10, § 2, изр. 1, предл. 2 от Регламент (ЕО) № 561/2006 г. предвижда, че транспортното предприятие организира работата на водачите, посочена в параграф 1, по такъв начин, че водачите да са в състояние да спазват Регламент (ЕИО) № 3821/85 и глава II от регламент (ЕО) № 561/2006 г.

            В конкретния случай допускайки водачът В.И.К. да просрочи седмичния период на управление на тежкотоварния автомобил от категория N3, очевидно е, че транспортното предприятие не е организирало работата на водача по такъв начин, а именно той да не наруши разпоредбата на чл. 8, пар. 6, изр. последно от Регламент (ЕО) № 561/2006 г.

            Посочената в диспозитивната част на наказателното постановление разпоредба на чл. 78, ал. 1, т. 1 от Закона за автомобилните превози допълва, че при извършване на превози на пътници с автобуси и превози на товари с автомобили, които самостоятелно или в състав от пътни превозни средства имат допустима максимална маса над 3,5 тона, лицата, осъществяващи превози за собствена сметка, превозвачите и водачите спазват изискванията на Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета за хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с автомобилния транспорт

            Съдът не може да сподели възражението на въззивното дружество, че липсва яснота какво е следвало да бъде поведението на въззивното дружество за да не допусне водачът да осъществи нарушение на Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета. Поведението на дружеството е следвало да бъде такова, водачите към транспортното предприятие да не извършват нарушения на цитирания Регламент, а вече по какъв начин това ще се случи е изцяло в правомощията на въззивното дружество, като възможните примери са многобройни – например част от курсовете в този времеви период е следвало да бъдат поети от други водачи или въобще да не бъдат осъществени, ако транспортното предприятие не е разполагало с други свободни водачи, но в никакъв случай да не допуска със своите действия водачите да извършат нарушения на разпоредби от Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета.

            На практика дружеството „Ф.В.К.“ ООД е допуснало водачът към транспортното предприятие В.И.К. да изпълнява своите служебни задължения във времето между 03:46 часа на 22.07.2018 г. и 06:29 часа на 22.07.2018 г, което представлява не само формално нарушение на чл. 8, пар. 6, изр. последно от Регламент (ЕО) № 561/2006 г., но това е и едно нарушение, което пряко и непосредствено засяга безопасността не само на самият водач Костов, но и на всички участници в движението по пътищата. Тъй като регламентираната почивка на водача презюмира, че последният се чувства отпочинал и е в състояние да управлява безопасно превозно средство, при това тежкотоварен автомобил, то нарушаване на времевия период на тази почивка или по – скоро липсата й в пълен обем представляват нарушение, което няма как да бъде квалифицирано от съда като „маловажен случай” на административно нарушение по смисъла на чл. 28, буква „А” от ЗАНН.

            Действително в кориците на административно – наказателната преписка се съдържа Заповед № 199 от 21.07.2018 г. на Управителя на дружеството „Ф.В.К.“ ООД, пътен лист серия А № 002386 и товарителница № 015243, които касаят конкретен превоз от с. Любен Каравелово до с. Болярци, който превоз е следвало да бъде извършен от двама водачи – В.И.К. и Р.В.. Съдът обаче не би могъл да се довери, че в действителност Р.В. е управлявал процесния тежкотоварен автомобил „Мерцедес“, категория N3 с рег. № В 7951 РК, тъй  като липсват данни от тахографа на превозното средство, че и друг водач, освен В.И.К., го е управлявал на датата 22.07.2018 г. Съдът се солидаризира с позицията на административно – наказващия орган, че факта, че Р.В. е бил вписан чисто формално в заповедта и пътния лист по никакъв начин не означава, че същият изобщо е бил на борда на превозното средство или дори да е бил на борда не го е управлявал, тъй като не е регистриран в дигиталния тахограф чрез поставяне на дигиталната си карта.

            Заповед № 1, издадена от г-н. В.К., в качеството му на управител на „Ф.В.К.“ ООД и книгата за инструктаж за водачите към дружеството „Ф.В.К.“ ООД установяват, че дружеството в действителност прави опити и се стреми да организира работата на своите водачи по начин, който да осигури те да спазват нормите на европейското и националното законодателство в сферата на извършване превози на товари, но очевидно към датата 22.07.2018 г. за конкретния случай с водача В.И.К., този опит се е оказал недостатъчен и неуспешен, тъй като дружеството е позволило водачът да наруши чл. 8, пар. 6, изр. последно от Регламент (ЕО) № 561/2006 г.

            Съдът е категоричен, че дружеството е годен субект на административно – наказателната отговорност по чл. 10, § 2, изр. 1, предл. 2 от Регламент (ЕО) № 561/2006 г. във вр. с чл. 78, ал. 1, т. 1 от Закона за автомобилните превози, а вече е съвсем друг въпроса, който не попада в компетентността на настоящия съд, за евентуална дисциплинарна отговорност на водача за неспазване на заповеди и разпореждания на ръководството на дружеството.

            Поради гореизложените съображения и след извършена служебна проверка, съдът не може да сподели позицията на въззивното дружество за допуснати съществени нарушения в хода на административно – наказателното производство, поради което и съдът с категоричност намира, че дружество „Ф.В.К.“ е осъществило състав на административно нарушение на чл. 10, § 2, изр. 1, предл. 2 от Регламент (ЕО) № 561/2006 г. във вр. с чл. 78, ал. 1, т. 1 от Закона за автомобилните превози, поради което правилно и законосъобразно е била ангажирана административно – наказателната му отговорност.

            Само за допълнение на мотивите следва да се подчертае, че датата и часа на нарушението са правилно индивидуализирани, доколкото в 03:46 часа на 22.07.2018 г. водачът е следвало да приключи седмичния период на управление на тежкотоварния автомобил от категория N3, т.е. именно в това време дружеството е следвало да организира дейността на водача по начин, по който той да е в състояние да приключи седмичния период на управление на превозното средство.

            Санкционната разпоредба на чл. 104, ал. 1 от Закона за автомобилните превози предвижда санкция в размер на 1000 лева за превозвач, който не осигури спазване на разпоредбите за работното време и почивките на водачите при извършване на обществени превози на пътници и товари, включително при превози за собствена сметка. Размерът на санкцията е строго фиксиран, административно – наказващият орган изцяло се е съобразил с този размер при индивидуализация на административното наказание, поради което и пред съда не стои въпроса за неговата евентуална завишеност, респ. несправедливост.

            Поради гореизложените съображения, съдът намира, че Наказателно постановление № 23 – 0000165 от 14.03.2019 г., издадено от Началника на Областния отдел „Автомобилна администрация“ – гр. Варна следва да бъде потвърдено.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

            ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 23 – 0000165 от 14.03.2019 г., издадено от Началника на Областен отдел „Автомобилна администрация“ – гр. Варна, с което на „Ф.В.К.“ ООД, с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление:***, на основание разпоредбата на чл. 104, ал. 1 от Закона за автомобилните превози, му е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 1000 лева (хиляда лева) за това, че около 11:45 часа на 14.02.2019 г. в гр. Варна, ул. „Тролейна“ № 48, в административната сграда на ОО „Автомобилна администрация“ – гр. Варна, след приключване на комплексна проверка на документите относно транспортната дейност за периода 01.06.2018 г. до 31.07.2018 г. на превозвача „Ф.В.К.“ ООД, притежаващ лиценз № 05948 от 08.04.2011 г. за обществен превоз на товари на територията на Република България е установено, че на 22.07.2018 г. в 03:46 часа в обл. Варна, общ. Аксаково, с. Любен Каравелово, транспортното предприятие не организира работата на водача В.И.К., с ЕГН: ********** по такъв начин, че водачът да е в състояние да спазва глава II от Регламент (ЕО) № 561/ 2006 г. – чл. 8, параграф 6, изр. последно от Регламент (ЕО) № 561/ 2006 г., при извършване на превоз за собствена сметка, попадащ в обхвата на Регламент (ЕО) № 561/ 2006 г. с МПС „Мерцедес“, категория N3 с рег. № В 7951 РК, собственост на превозвача, оборудвано с дигитален тахограф, на водача не е осигурена намалена седмична почивка, като седмичният период на управление е започнал на 16.07.2018 г. в 03:46 часа и е завършил в 06:29 часа на 22.07.2018 г., като началото на седмичната почивка е следвало да бъде не по – късно от 03:46 часа на 22.07.2018 г., при което не е спазено началото на времето за почивка с 02 часа и 43 минути, видно от направената разпечатка с програма TDCS на предоставената на магнитен носител информация от картата на водача – нарушение на разпоредбата на чл. 10, § 2, изр. 1, предл. 2 от Регламент (ЕО) № 561/ 2006 г. във вр. с чл. 78, ал. 1, т. 1 от Закона за автомобилните превози.

   Решението подлежи на касационно обжалване в 14 – дневен срок от получаване на съобщение за изготвянето му пред Административен съд – Варна.

 

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ :