Решение по дело №238/2019 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 293
Дата: 6 ноември 2019 г. (в сила от 6 ноември 2019 г.)
Съдия: Галина Атанасова Стойчева
Дело: 20197110700238
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 август 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                                   Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е  № 293

                                                 гр.Кюстендил, 06.11.2019год.

                                                   В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

            Административен съд - Кюстендил, в публичното заседание на двадесет и трети октомври  през две хиляди и деветнадесета година в състав:

                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛИНА  СТОЙЧЕВА

                                                               ЧЛЕНОВЕ: МИЛЕНА АЛЕКСОВА-СТОИЛОВА

                                                                                      АСЯ  СТОИМЕНОВА

при секретаря И. С. и с участието на прокурора Марияна Сиракова, като разгледа докладваното от съдия  Стойчева  КАНД № 238 по описа за 2019год.,  за да се произнесе, взе предвид:

 

Производството е по реда на  чл.63 ЗАНН  във  вр. с чл.208 и сл. АПК.

Регионална инспекция по околна среда и води – гр.Перник, представлявана от старши юрисконсулт Г. Г., е подала касационна жалба срещу решение № 193 на Кюстендилския районен съд от 31.05.2019г. по НАХД № 1840/2018г., с което е отменено Наказателно постановление № 28-А-11 от 30.10.2018г., издадено от директора на РИОСВ- гр.Перник. Изложени са доводи за допуснато нарушение на процесуалните правила и на материалния закон – касационни основания по чл.348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК. Оспорват се като неправилни решаващите мотиви на КРС за незаконосъобразност на НП поради неяснота на предявеното обвинение във връзка с датата на релевираното деяние. Твърденията са за спазени изисквания относно съдържанието на АУАН и НП при описание на административното нарушение, а по същество - за безспорна доказаност на същото и правилна квалификация по чл.150, ал.6  вр. с чл.128, т.2 и т.3 от Закона за управление на отпадъците. Прави се искане за отмяна на оспорения съдебен акт и постановяване на решение за потвърждаване на наказателното постановление.

Ответникът – Община Кюстендил, не изразява становище по касационната жалба.

            Представителят на Окръжна прокуратура - Кюстендил дава заключение за основателност на жалбата.

            Административният съд, извършвайки преценка на доказателствата по делото, на касационните основания и на доводите на страните, както и след служебна проверка на атакувания съдебен акт на осн.чл.218, ал.2 от АПК, приема следното:

Касационната жалба е подадена от страна с право на касационно оспорване, срещу съдебен акт, който подлежи на обжалване по реда на чл.208 от АПК, в преклузивния срок по чл.211, ал.1 от АПК  и отговаря на изискванията за форма и съдържание по чл.212 от АПК, поради което се явява процесуално допустима.

Разгледана по същество, касационната жалба се приема за неоснователна.

Предмет на обжалване е решение на районния съд, с което е отменено Наказателно постановление № 28-А-11 от 30.10.2018г., издадено от директора на Регионална инспекция по околна среда и води – гр.Перник, с което на Община Кюстендил е наложена имуществена санкция  в размер на 10 000лв. на основание  чл.150, ал.6, пр.2   вр. с чл. 128, т.2 и т.3 от  Закона за управление на отпадъците.

Административнонаказателната отговорност на Община Кюстендил е ангажирана за това, че като собственик  на  депо  за  неопасни  отпадъци, находящо се в с. Радловци, община Кюстендил, местността Гладни рид“, на 31.12.2017г. не е спазила принудителна  административна  мярка,  наложена  със  Заповед № РД-122/20.11.2017г. на  директора  на РИОСВ – Перник, а именно да бъде спряна експлоатацията на депото за неопасни отпадъци, считано от 31.12.2017г.

Видно от съдържанието на НП, описаното нарушение е констатирано при извършена на 12.02.2018год.  проверка на мястото на депото, при която е установено, въз основа на записванията в Отчетна книга за събиране и транспортиране/съхраняване на отпадъци – Приложение №2 към Наредба № 1/2014г. и в Отчетна книга за депа за отпадъци – Приложение №3 към Наредба № 1/2014г., че в периода от 02.01.2018г. до 20.01.2018г. на депото са депонирани смесени битови отпадъци в общо количество 1076,8т., а на 11.02.2018г. и на 12.02.2018г. – в депото са приети смесени битови отпадъци, превозени с 43 броя курсове на камиони.

За деянието е съставен АУАН № 11/ 11.05.2018г., в който същото е описано и квалифицирано по идентичен с НП начин.

В производството пред РС са разпитани длъжностните лица при оспорващата инспекция, които  потвърждават констатациите в АУАН, както и обстоятелствата относно извършената проверка.

Районният съд отменя наказателното постановление по съображения за незаконосъобразност. Приема се, че при описание на деянието са допуснати съществени процесуални нарушения във връзка с датата на извършване на същото, вследствие на което предявеното обвинение е останало неясно. По съществото на спора съдът е формирал мотиви за доказаност на административното нарушение.  

Касационната инстанция, при служебната проверка на атакувания съдебен акт съобразно изискванията на чл.218, ал.2 от АПК, не констатира основания за нищожност и недопустимост на същия. Преценката за съответствието с материалния закон на оспореното решение, както и относно посочените в жалбата пороци, сочещи касационни основания по чл.348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК, обосновава следните изводи:

Въззивното  решение е правилно като краен резултат, поради което и на осн.чл.221, ал.2 от АПК  следва да се остави  в сила при корекция на правните съображения. Районният съд е приел, че наказателното постановление е незаконосъобразно, поради което го е отменил.  Решаващите мотиви на въззивната инстанция са за неяснота на предявеното обвинение във връзка с датата на релевираното деяние, което е квалифицирано като съществено процесуално нарушение, ограничаващо правото на защита на нарушителя.  Доводите  са необосновани от доказателствата по делото и неправилни като несъответстващи на разпоредбите на ЗАНН. Както в АУАН, така и в оспореното НП в мотивните им части, се съдържа дата на извършване на административното нарушение. Посочено е, че  на  31.12.2017г., Община Кюстендил  не е спазила принудителна  административна  мярка,  наложена  със  Заповед № РД-122/20.11.2017г. на  директора  на РИОСВ – Перник, а именно да бъде спряна експлоатацията на депото за неопасни отпадъци, находящо се в с. Радловци, община Кюстендил, местността Гладни рид“, считано от 31.12.2017г.  Визираният реквизит, който задължително  следва да намери място при описание на обстоятелствата, при които  АНО счита, че е извършено релевираното деяние, е вписан ясно. Следват изводи за спазени изисквания на чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН и за отсъстиве на съществено нарушение на процесуалните правила  във връзка със съдържанието  на оспореното НП.

Съображенията на РС в обратен смисъл противоречат на съдържанието на НП.  Действително, в случая АНО е отразил и  датата на извършената проверка, както и  времеви периоди, за които са отчетени дейности по депониране на отпадъци. С  горното не се внася неяснота  относно датата на извършване на нарушението, която е посочена конкретно. Другите  две дати са относими съответно: първата  - към  тримесечния срок по чл.34, ал.1 от ЗАНН, считано от 12.02.2018г. когато е установено нарушението             /открит нарушителя/ при извършената проверка, и втората - към съставомерността на деянието.

Независимо от изложеното, оспореното въззивно решение за отмяна на НП, като краен резултат е правилно и следва да се остави в сила. Касационната инстанция констатира незаконосъобразност на издаденото наказателно постановление поради недоказаност на административното нарушение. АНО  е квалифицирал деянието на Община Кюстендил като нарушение по чл.150, ал.6, пр.2  от ЗУО вр. с чл.128, т.2 и т.3 от ЗУО –неспазване на  принудителна  административна  мярка,  наложена  със  Заповед № РД-122/20.11.2017г. на  директора  на РИОСВ – Перник, а именно да бъде спряна експлоатацията на депото за неопасни отпадъци, находящо се в с. Радловци, община Кюстендил, местността Гладни рид“, считано от 31.12.2017г.  Както се посочи  по-горе, АНО приема, че нарушението е извършено на 31.12.2017г., който е денят, когато следва да бъде спряна експлоатацията на депото. Доказателства за неспазване на наложената ПАМ, т.е. за експлоатация на депото на визираната дата не са представени по делото. Такива не се съдържат  и в административнонаказателната преписка. Обратно, видно от записванията в Отчетна книга за събиране и транспортиране/съхраняване на отпадъци – Приложение №2 към Наредба № 1/2014г. и в Отчетна книга за депа за отпадъци – Приложение №3 към Наредба № 1/2014г., в периода от 02.01.2018г. до 20.01.2018г. на депото са депонирани смесени битови отпадъци в общо количество 1076,8т., а на 11.02.2018г. и на 12.02.2018г. – в депото са приети смесени битови отпадъци, превозени с 43 броя курсове на камиони. Горното е констатирано при извършената проверка от  длъжностните лица при касатора и е следвало да бъде съобразено от АНО при издаване на НП във връзка с датата, съответно периода от време, когато се приема, че е извършено административното нарушение. Следват изводи за недоказаност на съставомерното деяние на сочената от органа дата и за незаконосъобразност на НП.

С горните корекции на правните съображения в оспореното решение, касационната инстанция оставя същото в сила като валидно, допустимо и правилно.

Водим от горното  и на осн. чл.221 ал.2 от АПК, Административният съд

                                                          

                                                            Р   Е   Ш   И:

 

ОСТАВЯ  В  СИЛА  решение № 193 на Кюстендилския районен съд от 31.05.2019год., постановено по  НАХД № 1840/2018год.

Решението не може да се обжалва.

            Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от същото.   

          

 

Председател:                              Членове: 1.                            2.