Решение по дело №226/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 389
Дата: 10 март 2020 г.
Съдия: Христо Йорданов Христов
Дело: 20207040700226
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 януари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

           389                                     10. 03.2020г.                                         гр. Бургас

 

В    ИМЕТО    НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - БУРГАС, XIX СЪДЕБЕН СЪСТАВ, на двадесети февруари, две хиляди и двадесета година, в открито заседание в следния състав:

                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧАВДАР ДИМИТРОВ

                                                ЧЛЕНОВЕ: 1.ХРИСТО ХРИСТОВ

                                                                     2.МАРИНА НИКОЛОВА

секретар:  Йовка Банкова

прокурор: Андрей Червеняков

Като разгледа докладваното от съдия Хр. Христов  КАН дело № 226 по описа за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.63 от ЗАНН, вр. с чл.208 и сл. от АПК.

Образувано е по касационна жалба от „ВЕЛЕКА ШЕФС“ ЕООД, гр. София, против решение № 178 от 28.11.2019г., постановено по НАХД № 453 по описа за 2019г. на Районен съд гр. Царево, с което е потвърдено Наказателно постановление № 457917-F501545/16.08.2019г. издадено от началник отдел „Оперативни дейности при ГД „Фискален контрол“ в ЦУ на НАП, с което на „ВЕЛЕКА ШЕФС“ ЕООД на основание чл.185, ал.2, изр.2, във вр. ал.1 от ЗДДС е наложена имуществена санкция в размер на 500.00 лева за нарушение на чл.118, ал.4 от ЗДДС, вр. § 21, ал.2 от ПЗР на Наредба № Н-18/13.12.2006г.

Касаторът счита решението за неправилно. Не споделя мотивите на съда обосновали потвърждаване на издаденото наказателно постановление. Счита, че не е доказано нарушението. Иска се отмяна на съдебното решение, като се отмени потвърденото наказателното постановление.

В съдебно заседание касаторът, редовно и своевременно призован, се  представлява от адвокат С., която поддържа жалбата и претендира присъждане на разноски.

Ответникът – Дирекция „Фискален контрол“ сектор „Оперативни дейности“ ЦУ на НАП, редовно уведомен, не се явява и не се представлява.

Участващият в процеса представител на ОП - Бургас счита, че решението на районния съд следва да бъде потвърдено.

Настоящата съдебна инстанция, след като прецени допустимостта на жалбата и обсъди направените в нея оплаквания, становището на прокурора в съдебно заседание, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл.218 и чл.220 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е допустима като подадена в законоустановения срок по чл.211, ал.1 от АПК от легитимирано лице, имащо право и интерес да обжалва съдебния акт, съгласно разпоредбата на чл.210, ал.1 от АПК и при спазване на изискванията на чл.212 от АПК. Разгледана по същество същата се явява неоснователна поради следните съображения:

С обжалваното решение Районен съд гр. Царево е потвърдил Наказателно постановление № 457917-F501545/16.08.2019г. издадено от началник отдел „Оперативни дейности при ГД „Фискален контрол“ в ЦУ на НАП, с което на „ВЕЛЕКА ШЕФС“ ЕООД на основание чл.185, ал.2, изр.2, във вр. ал.1 от ЗДДС е наложена имуществена санкция в размер на 500.00 лева за нарушение на чл.118, ал.4 от ЗДДС, вр. § 21, ал.2 от ПЗР на Наредба № Н-18/13.12.2006г., за това че при извършена на 13.07.2019г. в „Кърпеният барабан“, с. Синеморец, проверка на дружеството „ВЕЛЕКА ШЕФС“ ЕООД, в книгата за дневни финансови отчети за 2019г., е установено, че за дата 12.07.2019г. проверяваното лице не е изпълнило задължението си да отпечата пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет. За да постанови решението си съдът е приел, че нарушението е действително извършено.

Съгласно чл.63 от ЗАНН решението на районния съд подлежи на обжалване пред административния съд на основанията предвидени в НПК по реда на глава ХІІ от АПК.

Съобразявайки нормата на чл.218 от АПК съдът обсъжда само посочените в жалбата пороци, като за валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното решение с материалния закон, следи служебно.

Обжалваното съдебно решение е допустимо, правилно и законосъобразно, като същото не страда от пороци, представляващи касационни основания за отмяната му. При постановяването му съдът е изследвал всички обстоятелства по установяване на административното нарушение и налагане на административното наказание. В хода на съдебното следствие са събрани гласни и писмени доказателства, които заедно с възраженията на жалбоподателя, съдът е разгледал и обсъдил всестранно и обективно, поради което на основание чл.221, ал.2, изр. второ от АПК /в сила от 01.01.2019г./, настоящият състав препраща към тези мотиви, без да е необходимо тяхното преповтаряне. Съдът е обсъдил всички обстоятелства, касаещи нарушението, приел е, че същото е осъществено от касатора, поради което не е налице твърдяното съществено нарушение на процесуалните правила. Въззивната инстанция е изложила и съображения защо в конкретния случай не следва да намери приложение разпоредбата на чл.28 от ЗАНН, които настоящият съдебен състав споделя напълно.

Разпоредбата на § 21, ал.2 от ПЗР към Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № Н-18 от 2006г.  (ДВ, бр. 52 от 2019г., в сила от 2.07.2019г.), гласи, че до привеждане на въведените в експлоатация ФУ в съответствие с изискванията на чл.39, ал.1, но не по-късно от 31 март 2020г., лицето по чл.3 е задължено да отпечатва дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа), през които в устройството са регистрирани продажби/сторно или служебно въведени операции.

Изискванията на чл.39, ал.1 от Наредба № H-18, съгласно последното изменение, са всяко фискално устройство, включително вградено в автомат на самообслужване, да генерира автоматично пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа), през които в устройството са регистрирани продажби/сторно или служебно въведени операции. Ето защо в § 21, ал.1 от ПЗР към Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № Н-18 от 2006г.  (ДВ, бр. 52 от 2019г., в сила от 2.07.2019г.) е въведено изискване в срок до 30 октомври 2019г. производителите/вносителите на ФУ да представят за функционално изпитване ФУ с коригирана версия на фърмуера, осигуряваща изпълнение на изискването за генериране на дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа), през който в устройството са регистрирани продажби/сторно или служебно въведени операции, в случай че през последните 24 часа такъв отчет не е отпечатан от лицето по чл.3.

В настоящия случай касаторът не е представил доказателства, че е било изпълнено условието, установено в § 21, ал.2 от ПЗР към Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № Н-18 от 2006г., а именно, че ползваното от него ФУ е било въведено в съответствие с новите изисквания, а и крайният срок за това – 31.07.2020г. не е настъпил, поради което съществува задължението да отпечатва дневен финансов отчет. Не е останало неясно вмененото му нарушение. Текстовото описание на нарушението изцяло покрива състава на нарушение по § 21,ал.2 от ПЗР на Наредбата. Отговорността на касатора не е ангажирана, поради необновяване фърмуеър на касовия апарат, а поради неотпечатване на дневен финансов отчет за конкретна дата. В административно-наказателната преписка са налице безспорни доказателства за посочената в АУАН и НП липса на дневен финансов отчет за 12.07.2019г. изготвен същия ден. Не са представени никакви доказателства за наличието на дневен финансов отчет, изготвен на 12.07.2019г.

Задължението по чл.39, ал.1 от Наредбата е императивно и ясно. Безспорно неизпълнението му представлява нарушение на нормативен акт по прилагане на чл.118 от ЗДДС, какъвто е Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства /§ 11 от ПЗР на Наредбата/.

За такова нарушение чл.185, ал.2, във вр. с ал.1 от ЗДДС предвижда административно наказание имуществена санкция за търговеца в размер от 500 до 2000 лв. Неоснователно е твърдението на процесуалния защитник на касатора, че неправилно е приложена санкционната норма. В случая няма установен отрицателен резултат от административнонаказващия орган, не е установено неотразяване на приходи, поради което правилно е приложена разпоредбата на чл.185, ал.2, вр. ал.1 от ЗДДС.  Разпоредбата на чл.185, ал.2 от ЗДДС предвижда две различни хипотези в зависимост от това дали е налице неотразяване на приходи. За да се наложи по-тежката санкция, предвидена в чл.185, ал.2, изр. първо от ЗДДС, административнонаказващият орган следва да докаже наличието на квалифициращия признак, а именно, че разликата в касовата наличност води до неотразяване на приходи.  Не е необходимо да се доказва липсата на отрицателен резултат.

 

Предвид горното, настоящата инстанция намира касационната жалба за неоснователна, като всички изложени по-горе съображения водят до извода, че атакуваното в настоящото производство решение на РС – Царево е валидно, правилно и законосъобразно, съобразено с всички събрани и обсъдени по делото доказателства, поради което и следва да бъде оставено в сила.

Мотивиран от горното и на основание чл.221, ал.2, предл.1 от АПК, във връзка с чл.63, ал.1 от ЗАНН, БАС, касационен състав,

 

РЕШИ:

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 178 от 28.11.2019г., постановено по НАХД № 453 по описа за 2019г. на Районен съд гр. Царево.

        

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протестиране.  

                                                       

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                    ЧЛЕНОВЕ  1.      

                                       

 

   2.