Определение по дело №354/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 374
Дата: 1 юни 2022 г.
Съдия: Бойка Михайлова Табакова Писарова
Дело: 20227240700354
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 май 2022 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е  374

 

 град Стара Загора, 01.06.2022г

 

 

 

Старозагорският административен съд, в закрито заседание на първи юни две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

                                                           Председател: БОЙКА ТАБАКОВА

                                                                    

като разгледа докладваното от Б. ТАБАКОВА № 354/ 2022 година по описа на Административен съд – Стара Загора, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото е образувано по жалба от „АНИМАЛС ЕКСПРЕС-75“ ЕООД гр.Мъглиж, чрез адвокат С.Г. против Заповед за налагане на принудителна административна мярка № ФК-95-0449717/ 15.04.2022г на и.д. началник отдел „Оперативни дейности“ Пловдив в ЦУ на НАП – запечатване на търговски обект „бензиностанция № 1, находящ се в гр.Мъглиж, главен път София-Бургас, имот № 000609, стопанисван от жалбоподателя. С жалбата е направено искане за спиране на допуснатото предварително изпълнение на заповедта, което се поддържа по съображения, че би могло да причини на жалбоподателя значителна или трудно поправима вреда.

 

От представените с административната преписка доказателства съдът  намира за установено следното от фактическа и правна страна:

 

Със Заповед за налагане на принудителна административна мярка /ПАМ/ № ФК-95-0449717/ 15.04.2022г на основание чл.28, ал.1 и ал.2 във връзка с чл.26, ал.1 от Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход и.д. началник отдел „Оперативни дейности“ Пловдив в ЦУ на НАП е разпоредил запечатване на търговски обект „бензиностанция № 1“, находящ се в гр.Мъглиж, главен път София-Бургас, имот № 000609, стопанисван от дружеството-жалбоподател

 

На основание чл.60 от АПК е разпоредено предварително изпълнение на наложената ПАМ като от самата заповед е видно, че административният орган е определил запечатването да се извърши в конкретен ден и час, определен при връчването й на 16.05.2022г, като е вписано извършване на 19.05.2022г в 11:00ч. Видно от представения протокол № 0038763/ 19.05.2022г и протокол № 0451472/ 19.05.2022г, стикери и технически средства за контрол са поставени на капака на резервоара, на капака на вливната точка, на пистолетите на бензиноколонките и на фискалния принтер.

 

Жалбата срещу заповедта е депозирана директно в Административен съд Стара Загора. Изпратена е по куриер, от когото е взета  на 23.05.2022г в 16:44ч, видно от приложената разписка.

 

Съгласно посочената като правно основание за издаване процесната заповед норма на чл.28, ал.1 от Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, в случай, че лице извършва дейност по чл. 2, ал. 1 в нарушение на условие, установено в глава втора или без регистрация, длъжностни лица, определени по чл. 26, ал. 1, издават заповед за преустановяване на дейността на съответното лице и запечатване на предприятието му до изпълнение на съответното условие за извършване на дейността, съответно до регистрацията на лицето за извършване на дейността. По силата на  чл. 28, ал. 3 от закона тези заповеди се обжалват по реда на Административнопроцесуалния кодекс. Обжалването не спира изпълнението, освен ако съдът разпореди друго.

В случая  предварителното изпълнение е допуснато по силата на самия закон и постановяване на разпореждане за предварително изпълнение на основание чл. 60, ал. 1 АПК е излишно. Въпреки това, трябва да се отбележи,  изрично мотивираното по този начин разпореждане на органа е влязло в сила към датата на подаване на жалбата. С оглед на изложеното спиране може да бъде допуснато от съда само при надлежно сезиране и при съществуваща възможност от изпълнението да бъдат причинени значителни или труднопоправими вреди, т.е. основанията за спиране на предварителното изпълнение са тези по ал. 4 във връзка с ал. 2 на чл. 166 АПК.

 

Наличието на правен интерес е абсолютна положителна процесуална предпоставка за надлежното упражняване както на правото на оспорване, така и на правото на искане за спиране на предварително изпълнение на административен акт, допуснато по силата на закона. Нормата на чл. 166, ал. 2 АПК предвижда, че искането за спиране трябва да се основава на нови обстоятелства, с оглед на което то ще е допустимо само, ако към момента на разглеждането му, изпълнението на акта не е извършено. След като заповедта за запечатване вече е изпълнена, то за искащия спиране на предварителното изпълнение е отпаднал правният интерес от релевираното искане. За разлика от случаите, по които предварителното изпълнение е разпоредено от издателя на акта, в хипотезите, при които предварителното изпълнение на акта е предвидено в закона, разпоредбата на чл. 60, ал. 7 (Предишна ал. 6 - ДВ, бр. 77 от 2018 г., в сила от 1.01.2019 г.) от АПК е неприложима. Визираната норма представлява вид санкция срещу административния орган, който е изпълнил издаден от него административен акт, преди да е влязло в сила разпореждането му за предварително изпълнение на заповедта, поради което за допустимостта на искането по чл. 60, ал. 1 АПК е без значение дали има или няма извършено вече предварително изпълнение от администрацията. Обратно, искането по чл. 166, ал. 4 вр. с ал. 2 АПК може да се основава само на нови обстоятелства и да се подава по всяко време на съдебното производство, включително пред касационната инстанция, поради което за допустимостта му е релевантно дали изпълнението на административния акт вече е реализирано. Затова и законодателят в този случай не е предвидил възможност, аналогична на чл. 60, ал. 7  от АПК.

 

По делото са налице доказателства за извършено предварително изпълнение още преди датата на подаване жалбата, поради което за искащия спирането му е отпаднал правния интерес от релевираната претенция.  

 

От друга страна, доказателствената тежест за оборване на презумпцията и доказване на вероятността от настъпването на значителни и труднопоправими вреди е върху оспорващото лице, като доказателствата следва да са конкретни и убедителни.

 

В настоящия случай липсват доказателства за накърняване на особено важен икономически интерес на жалбоподателя, противопоставим по значимост на държавния интерес от контролиране на търговията с нефт и нефтени продукти с цел постигане на сигурност и предвидимост в търговията с нефт и продукти от нефтен произход и повишаване на енергийната сигурност на страната. Единственият му довод в тази връзка е неоснователен. Съобразно твърденията му, основната му икономическа дейност е „товарен автомобилен транспорт, в т.ч. и международен транспорт“, която се осъществява в офис в процесния имот № 000609 и товарни превозни средства, ползващи имота за паркинг. Счита, че запечатването на имота ще му попречи да изпълни търговски задължения, би влошило търговската му репутация и ще го лиши от доходи, включително за заплати. С процесната заповед е разпоредено запечатване само на търговски обект бензиностанция № 1, като споменаването на имот № 000609  е с оглед пълната идентификация на местоположението на обекта. Използваната от органа формулировка не сочи нито пряко, нито създава привидност, че се цели запечатване на целия имот № 000609.   В подкрепа на този извод е и реализираното изпълнение единствено върху частта от обекта на жалбоподателя, отнасяща се до дейността с продукти от нефтен произход. Освен това, под "значителна или трудно поправима вреда" законът няма предвид настъпването на финансови загуби, а евентуалните вреди, за които се твърди, че ще настъпят, подлежат на възмездяване в самостоятелно съдебно производство.

 

По тези съображения искането за спиране на допуснатото предварително изпълнение на оспорената заповед следва да бъде оставено без уважение.

 

Водим от тези мотиви, Старозагорският административен съд

 

 

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

 

 

ОСТАВЯ без уважение искането на „АНИМАЛС ЕКСПРЕС-75“ ЕООД гр.Мъглиж за спиране предварителното изпъление на  Заповед за налагане на принудителна административна мярка № ФК-95-0449717/ 15.04.2022г на и.д. началник отдел „Оперативни дейности“ Пловдив в ЦУ на НАП.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховен административен съд в 7-дневен срок от  съобщаването му на страната.

 

                                     

                                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ: