Определение по дело №373/2023 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 15 юни 2023 г.
Съдия: Йълдъз Сабриева Агуш
Дело: 20237170700373
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 май 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

                             ОПРЕДЕЛЕНИЕ № 1247

 

гр.Русе,  15.06.2023 год.

 

Административен съд - Плевен, в закрито заседание на петнадесети юни през две хиляди двадесет и трета година, в състав:              

 

                                                                Съдия: ЙЪЛДЪЗ АГУШ

                                                     

като разгледа докладваното от съдията, командирован, на основание чл.94, ал.1 вр. чл.227, ал.3 от ЗСВ, за разглеждане на делото в Административен съд – Плевен съгласно заповед № РД-08-219/13.06.2023 г. на председателя на Върховния административен съд, адм.д. № 373 по описа за 2023 г., за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по чл.159, т.1 от АПК.

Производството е образувано по жалба на М.С.С.,***, против заповед № Л-645 от 02.03.2023 г. на началника на ОЗ Плевен, с която на осн. чл. 101, т.5 от Закона за изпълнение на наказанията и задържането под стража/ЗИНЗС/ му е наложено дисциплинарно наказание "лишаване от хранителна пратка за срок от 3 месеца".

Жалбоподателят претендира отмяна на заповедта.

Поискал е също да бъде освободен от заплащане на дължимата за производството държавна такса и предоставяне на правна защита.

Съгласно чл. 83, ал. 2 ГПК, такси и разноски по производството не се внасят от физически лица, за които е признато от съда, че нямат достатъчно средства да ги заплатят. Преценката за наличието на предпоставките за освобождаване на ищеца от държавна такса за производството следва да се извърши въз основа на представени доказателства, относно доходите на същия, семейното, здравословното и имущественото му състояние. Данните по делото сочат, че жалбоподателят не притежава доходи и имущество, поради което следва да бъде освободен от дължимата за производството държавна такса в размер на 10. 00/десет/ лева.

Жалбата е недопустима за разглеждане по следните съображения:

Според правилото на  чл. 110, ал. 1 ЗИНЗС заповедите, издадени от началника на затвора, каквато е процесната, подлежат на обжалване пред главния директор на Главна дирекция "Изпълнение на наказанията"/ГД "ИН"/.

Разпоредбата на чл. 111, ал. 1 ЗИНЗС предвижда възможност за оспорване по съдебен ред само на заповедите, с които се налага за дисциплинарно наказание изолиране в наказателна килия, каквато не е в настоящия случай. По отношение на останалите, с които се налагат дисциплинарни наказания е разписана възможност само за административно обжалване.

В конкретния случай заповедта е обжалвана по административен ред и със заповед № Л-1232/29.03.2023г. гл.директор на ГД „ИН“ е отхвърлил жалбата и е потвърдил оспорената заповед.

Съгласно разпоредбата на  чл. 110, ал. 1 и ал. 2 от ЗИНЗС, заповедите за дисциплинарно наказание подлежат на обжалване по административен ред пред главния директор на Главна дирекция "Изпълнение на наказанията", а в случаите по чл. 104, ал. 3 ЗИНЗС - пред министъра на правосъдието, в 7-дневен срок от запознаване на лишения от свобода със заповедта, като жалбата се подава чрез органа, наложил дисциплинарното наказание. Правомощието на компетентния орган е да се произнесе по жалбата с мотивирано решение, с което да отмени заповедта, да отхвърли жалбата и потвърди оспорената заповед или да отмени заповедта и върне преписката на органа, издал заповедта, с допълнителни указания.

Съгласно чл. 111 ЗИНЗС, съдебният контрол по отношение на наложените дисциплинарни наказания по чл. 101 ЗИНЗС е допустим единствено за наказанието "изолиране в наказателна килия". Заповедта за налагане на това най-тежко наказание подлежи на обжалване пред административния съд по местонахождението на затвора или поправителния дом. За останалите видове наказания, в това число и наложеното с оспорената заповед дисциплинарно наказание, регламентирано в чл. 101, т.5 ЗИНЗС, се предвижда единствено оспорване по административен ред. С тази изрична разпоредба на ЗИНЗС законодателят е изключил изрично общия ред за съдебен контрол за законосъобразност на административните актове по чл. 145 и следващите от АПК. Видно от доказателствата по делото, в случая процедурата по обжалване по административен ред е изпълнена, като по жалба на С. против заповедта, Главният директор на ГДИН се е произнесъл със заповед № Л-1232/29.03.2023г., като е отхвърлил жалбата и е потвърдил оспорената заповед, с което регламентираният в  чл. 110, ал. 4 и ал. 5 ЗИНЗС ред за оспорването й е изчерпан и същата е влязла в сила.

В случая е налице хипотеза по чл. 159, т. 1 АПК, поради което жалбата следва да се остави без разглеждане и да се прекрати производството по делото.

При положение, че жалбата следва да се остави без разглеждане, съдът не дължи произнасяне по искането за предоставянето на правна помощ.

Мотивиран така и на основание чл. 159, т.1 АПК, съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСВОБОЖДАВА М.С.С.,***, от заплащане на дължимата за производството държавна такса в размер на 10. 00/десет/ лева.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на М.С.С.,***, против заповед № Л-645 от 02.03.2023 г. на началника на ОЗ Плевен, с която на осн. чл. 101, т.5 от Закона за изпълнение на наказанията и задържането под стража/ЗИНЗС/ му е наложено дисциплинарно наказание "лишаване от хранителна пратка за срок от 3 месеца", като недопустима.

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело номер 373/2023 г. по описа на Административен съд Плевен.

Определението може да се обжалва с частна жалба в 7-дневен срок от съобщението за изготвянето му пред Върховен административен съд на Република България от страните.

 

 

СЪДИЯ:/П/