Р Е Ш
Е Н И
Е
№................, град Шумен
02.03.2020 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Шуменският административен
съд в публичното заседание на двадесет и пети февруари две хиляди и двадесета
година в състав:
Председател: Росица Цветкова
при участието на секретаря Св. Атанасова
като разгледа докладваното от административен
съдия Р. Цветкова адм. дело №78 по описа за 2020 г.,
за да се произнесе взе предвид следното:
Производство по чл.145 и сл. от Административно – процесуален кодекс /АПК/ във връзка с чл.215 ал.1 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/, образувано по жалба на И.Н.Н. ***, с ЕГН **********, срещу Заповед №РД-25-2770/12.12.2019 г. на Кмета на Община Шумен.
Жалбоподателят излага доводи за незаконосъобразност на административния акт и в частност наличие на основанията, визирани в разпоредбата на чл.146 т.2, 3 и 4 от АПК. Жалбоподателят твърди, че не е изпълнена процедурата, предвидена в разпоредбата на чл.196 от ЗУТ, като липсата на Протокол от комисията и изслушване на страните е съществено нарушение на административнопроизводствените правила. Излагат се и доводи, че в заповедта липсват мотиви, както и разпоредителната и част е неясна. Жалбоподателят счита, че не са и налице материалните предпоставки по смисъла на чл.195 ал.6 от ЗУТ, поради което моли съда да постанови съдебно решение, с което да отмени Заповед №РД-25-2770/12.12.2019 г. на Кмета на Община Шумен като незаконосъобразна и да му присъди направените по делото разноски.
Ответната страна Кмет на Община
Шумен, редовно призован, за него се явява ст. юрисконсулт Р. В., редовно
упълномощен, който изразява становище за неоснователност на жалбата и като така
моли съда да я отхвърли, както и да присъди юрисконсултско
възнаграждение.
Жалбата е подадена в срока по
чл.215 ал.4 от ЗУТ и е процесуално допустима, а разгледана по същество е и основателна.
От събраните по делото доказателства, преценени поотделно и в тяхната съвкупност, съдът установи от фактическа страна следното:
С обжалваната заповед Кметът на Община Шумен, на основание чл.195 ал.3 и ал.6 от ЗУТ, е задължил жалбоподателя, в качеството му на собственик на недвижим имот – къща, находяща се в град Шумен, ул. Гео Милев №10, незабавно да предприеме необходимите действия по премахване на счупените, депланирали, частично и/или напълно разрушени конструктивни елементи на жилищната сграда, като за тази дейност следва да се ангажира и да бъде извършена от лице, вписано и с актуални състояние в регистъра на Камарата на строителите в България. Със същата заповед е допуснато и предварително изпълнение на заповедта по реда на чл.196 ал.3 от ЗУТ.
В мотивите на оспорената заповед административният орган е посочил като фактически основания за издаването и заявление вх.№94-00-6873/11.12.2019 г., подадено от жалбоподателя за настъпила авария в резултат на експлодирал бойлер в жилищната сграда и настъпилите разрушения в нея, станали опасни за него и семейството му. Като правно основание за издаване на заповедта административния орган е посочил разпоредбата на чл.195 ал.6 във вр. с ал.3 от ЗУТ.
От мотивите на самата на заповед се установи, че административното производство пред кмета на Община Шумен е започнало по заявление на жалбоподателя с вх.№94-00-6873/11.12.2019 г., с което същият е уведомил Кмета на Община Шумен, че в резултата на взрива от бойлера в къщата, е налице наранявания в конструкцията, което налага авариен ремонт. Със същото заявление жалбоподателя-собственик на имота е помолил Кмета да назначи комисия, която да даде предписания какви нужни действия да бъдат извършени от жалбоподателя с оглед безопасността за живеещите и околните. Към административната преписка са приложени и две снимки от 13.12.2019 г. на засегнатата сграда.
Няма спор между страните, а и от приложените по делото два броя скици на сграда от 18.12.2019 г. на СГКК град Шумен, се установи, че жалбоподателят е собственик на сградата – къща на два етажа, находяща се в град Шумен, ул. Гео Милев №10.
Няма спор между страните и за факта, че жалбоподателят е предприел действия по премахване на разрушените елементи от жилищната сграда, което се потвърждава и от приложения Протокол от 20.12.2019 г. на комисия по повод изпълнението на процесната Заповед№РД-25-2770/12.12.2019 г. на Кмета на Община Шумен. В протокола е отразено, че при огледа е констатирано още няколко опасни части за премахване, като устно е било разпоредено на собственика незабавно да ги премахне. За премахването на сграда има и изготвен „План за безопасност и здраве“.
От така установеното фактическо положение, съдът достигна до следните правни изводи:
В настоящото производство съдът е
сезиран с жалба против акт на Кмета на Общината като административен орган,
действащ съобразно правомощията му по реда на чл.195 ал.6 от ЗУТ. С този акт е разпоредено на собственика на строежа – къща, находяща се в град Шумен, ул. Гео Милев №10 незабавно да
предприеме необходимите действия по премахване на част от конструктивните
елементи на жилищната сграда, които са счупени, частично и/или напълно
разрушени, с оглед непосредствената опасност за здравето и живота на гражданите.
Спазвайки разпоредбата на чл.168
ал.1 от АПК съдът приема, че оспорената заповед е незаконосъобразна, тъй като
при нейното издаване са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените
правила, които от своя страна водят и до липса на мотиви в оспорената заповед.
С разпоредбите на чл.195 и чл.196
от ЗУТ законодателят е обобщил правомощията на кметовете на общините във връзка
с премахването на негодни за ползване или застрашаващи сигурността строежи. В
разпоредбата на чл.195 от ЗУТ, съобразно категориите строежи и обекти, са
обособени три хипотези – чл.195 ал.4, ал.5 и ал.6, при които кметът на общината
издава съответния административен акт, като в настоящия случай Кметът на Община
Шумен е издал процесната заповед в производството и
на основание разпоредбата на чл.195 ал.6 от ЗУТ във връзка с ал.3 на същата
разпоредба – настъпила авария в строеж, в следствие на което има счупени и
разрушени конструктивни елементи на жилищна сграда.
С оглед систематическото
разположение на разпоредбата на чл.196 от ЗУТ и самата нейна редакция съдът
намира, че законодателят е регламентирал изискването, включително и в
производството по издаване на заповед по реда на чл.195 ал.6 от ЗУТ, за
установяване състоянието на обекта, необходимите ремонтни и възстановителни
дейности и обстоятелствата по чл.195 ал.6 от ЗУТ, да се състави протокол от
назначена от кмета комисия, която следва да изслуша и заинтересованото лице.
Именно тази комисия събира служебно всички необходими данни за вида и
състоянието на строежа или обекта и изслушва заинтересованите лица, съгласно
разпоредбата на чл.196 ал.2 от ЗУТ. Въз основа на тези констатации, отразени в
протокола, комисията предлага на кмета на общината строежът да се поправи,
заздрави или да бъде премахнат. Самата разпоредба на чл.196 от ЗУТ и в частност
ал.1, ал.2 и ал.3 регламентира част от процедурата по издаване на
административните актове съответно по чл.195 ал.4, ал.5 и ал.6 от ЗУТ.
Нито в самата заповед, нито в
административната преписка е посочено, че е съставен такъв протокол, както и да
е била назначена комисия по реда на чл.196 ал.1 и ал.2 от ЗУТ. Изрично в
заповедта е посочено, че същата се издава във връзка и единствено с постъпилото
заявление от жалбоподателя по реда на чл.195 ал.3 от ЗУТ, с което е уведомил
общината за настъпилия инцидент. Съставянето на протокол от комисията и
изслушването на заинтересованите лица са императивно установени предпоставки за
издаване на заповед по реда на чл.195 ал.6 от ЗУТ, тъй като с протокола се
констатират наличието на основанията в посочената разпоредба. Незаконосъобразно
административният орган е издал заповед без да е съставен протокол от комисия,
назначена от кмета на общината по реда на чл.196 ал.1 от ЗУТ и без да са
изслушани заинтересованите лица, поради което съдът намира, че е допуснато
съществено нарушение на административнопроизводствените
правила, което е достатъчно основание за отмяната на оспорения акт.
Допуснатото съществено нарушение
на административнопроизводствените правила води и до
липса на мотиви в оспорената заповед. В същата липсва конкретно посочване кои
конструктивни елементи са нарушени или разрушени на жилищната сграда, кои точно
подлежат на премахване, с оглед възприетата от органа непосредствената опасност
за живота и здравето на хората, както и цялостното състояние на строежа. Именно
тези обстоятелства се установяват от комисията по реда на чл.196 от ЗУТ и тя
предлага на кмета на общината строежът да се поправи, заздрави или да бъде
премахнат, съгласно чл.196 ал.2 от ЗУТ.
От така установеното фактическо и правно
положение съдът приема, че при издаване на процесната
заповед са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените
правила, които са довели и до неспазване на установената форма – липса на
мотиви, поради което административният акт се явява незаконосъобразен и като
такъв следва да бъде отменен.
На основание чл.143 ал.1 от АПК
ответната страна следва да бъде осъдена да заплати на жалбоподателя направените
по делото разноски в размер на 10.00 лв., представляващи внесена държавна
такса.
Водим от горното, съдът
Р Е
Ш И:
Отменя Заповед №РД-25-2770/12.12.2019 г. на Кмета на Община Шумен.
Осъжда Община Шумен, представлявана от Кмета, да заплати на И.Н.Н. ***, с ЕГН **********, направените по делото разноски в
размер на 10.00 /десет лева/ лв.
Решението подлежи на касационно
обжалване пред Върховния административен съд на Р България град София в 14 -
дневен срок от съобщаването му на страните.
Препис от настоящото решение да се
изпрати на страните по реда на чл.137 във вр. с
чл.138 ал.1 от АПК.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: