№ 283
гр. Благоевград, 01.06.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БЛАГОЕВГРАД, IV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на десети май през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:Георги Б. Янев
при участието на секретаря Христина Хр. Манева Янкова
като разгледа докладваното от Георги Б. Янев Административно наказателно
дело № 20221210200399 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Образувано е по жалба на СТ. Й. Й. с ЕГН **********, с адрес ...., против
Наказателно постановление № 244а-62/21.02.2022г., издадено от директора на
ОДМВР- Благоевград, с което на жалбоподателя на основание чл.209а, ал.4, пр.2 от
Закона за здравето е наложено административно наказание "глоба" в размер на 300
лева за нарушение на чл.209а, ал.1 от същия закон.
В жалбата се релевират доводи за незаконосъобразност на атакуваното
наказателно постановление, както и че същото е издадено при допуснати нарушения на
процесуалните правила. Иска се от съда да отмени атакуваното НП, като
незаконосъобразно.
В съдебно заседание, жалбоподателя, се представлява от адв. Тошев, който
поддържа депозираната жалба. Иска се от съда отмяна на атакуваното НП.
Администратвино-наказващия орган, редовна призован, не изпраща представител.
Представя писмено становище, с което прави искане за потвърждаване на
наказателното постановление и прави възражение за прекомерност на разноските за
заплатено адвокатско възнаграждение.
Съдът, след като служебно провери обжалваното наказателно постановление,
доводите на страните и събраните по делото доказателства приема за установено от
фактическа страна следното:
Съгласно т.15 на Заповед № РД-01-748/02.09.2021г. на министъра на
здравеопазването на територията на Република България, считано от 07.09.2021г. до
31.10.2021г. посещенията в заведенията за хранене и развлечения по смисъла на чл.124
от Закона за туризма, игралните зали и казина се допускат само в часовия интервал от
7,00 ч. до 23,00 ч. при спазване на отстояние от 1.5 м. между облегалките на столовете
на съседните маси, допускане на не повече от 6 души на една маса и носене на защитни
маски за лице от персонала.
На 18.09.2021г. свидетелите Г.Н. и Р.И. – служители на 01 РУ- Благоевград били
1
включени в провеждана специализирана полицейска операция във връзка със
спазването на въведените противоепидемични мерки на територията на Република
България.
Около 02.40 ч. на същата дата Н. и И. извършили проверка в дискотека
„Ъндърграунд“, находяща в гр.Благоевград, ул. „Димитър Талев“ №5. Полицейските
служители установили, че в заведението–обект на проверката има множество
посетители. При извършени проверка на документите за самоличност на намиращите
се в заведението лица, проверяващите установили, че един от посетителите на
заведението е и жалбоподателя Й., който не бил служител на дискотеката.
Свидетелят Н. приел, че жалбоподателя Й., като клиент- посетител на дискотека
„Ъндърграунд“ е нарушил т. 15 от Заповед № РД-01-748/02.09.2021г. на министъра на
здравеопазването, като по този начин е извършила нарушение на чл.209а, ал.1 ЗЗдр,
поради което на същата дата в присъствието на свидетеля И. и жалбоподателя Й.
съставил срещу последната АУАН с № 1899а-857.
На 21.02.2022г., Директорът на ОДМВР Благоевград издал обжалваното
наказателно постановление, с което на жалбоподателя на основание чл.209а, ал.4, пр.2
от Закона за здравето е наложил административно наказание "глоба" в размер на 300
лева за нарушение на чл.209а, ал.1 от същия закон. НП е връчено на жалбоподателя
ката на 03.03.2022 г.
Посочените фактически обстоятелства се установяват въз основа на събраните по
делото доказателствени материали: гласните доказателства, съдържащи се в
показанията на свидетелите Н. и И., както и приобщените по надлежния процесуален
ред на чл. 283 НПК писмени доказателства.
В основата на фактическите си изводи съдът постави показанията на свидетелите
Н. и И., тъй като по делото няма данни за заинтересованост на тези свидетели от
изхода на делото и не се представени доказателства, които да опровергават техните
показания. Високата доказателствена стойност на показанията на тези свидетели се
основава на непротиворечивото, последователно и пълно възпроизвеждане на
непосредствено възприети от тях обстоятелства, релевантни към предмета на делото.
Писмените документи, като относими към предмета на делото и изясняващи
същото, съдебният състав кредитира изцяло и основа фактическите си изводи и въз
основа на тях, като същите са приобщени по надлежния процесуален ред.
От показанията на свидетелите Н. и И., и съставения АУАН съдът установи
детайли около извършената проверка, направените при нея констатации, както и
процедурата по съставяне и връчване на АУАН на жалбоподателя.
От Заповед № РД-01-748/02.09.2021г. на министъра на здравеопазването, съдът
установи вида и срока на действие на въведените с тази заповед противоепидемични
мерки.
При така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна страна
следното:
Жалбата е подадена от легитимирано лице при спазване на предвидения с чл.59,
ал.2 ЗАНН преклузивен срок (НП е връчено на 03.03.2022г., а жалбата е от
11.03.2022г.), и е насочена срещу подлежащ на съдебен контрол административно-
наказателен акт, поради което се явява процесуално допустима.
Разгледана по същество същата е основателна, по следните съображенията:
При разглеждане на дела по оспорени наказателни постановления районният съд е
инстанция по същество, с оглед на което дължи извършването на цялостна проверка
относно правилното приложение на материалния и процесуалния закон, независимо от
посочените от жалбоподателя основания.
2
В изпълнение на това свое правомощие съдът констатира, че АУАН и НП са
издадени от компетентни органи - АУАН е съставен от надлежно упълномощено на
основание чл.209а, ал.3 ЗЗдр лице с приложената заповед № 244з-843/24.03.2020г. на
Директора на ОДМВР-Благоевград, а атакуваното НП е издадено в съответствие с
разпоредбата на чл.209а, ал.4 ЗЗдр от директора на съответната областна дирекция на
МВР. В този смисъл актосъставителят и наказващият орган са материално и
териториално компетентни да установят нарушението и да наложат за него
административно наказание.
АУАН е съставен в присъствие на нарушителя и му е връчен и подписан от него.
Спазени са сроковете по чл.34, ал.1 и ал.3 ЗАНН, като двата документа съдържат
законоустановените с чл.42 и чл.57, ал.1 ЗАНН реквизити, като нарушението е описано
подробно, с посочване на мястото и начина на извършване, обстоятелствата по
неговото извършване и правната му квалификация. Релевантните за обективната
съставомерност на нарушението признаци са описани по ясен и конкретен начин, като
дадената правна квалификация съответства на словесното описание.
Разпоредбата на чл. 209а, ал. 1 ЗЗдр е едновременно санкционна и въвеждаща
правило за поведение, а нейният бланкет е запълнен с посочването на конкретната
заповед на министъра на здравеопазването и противоепидемичната мярка, която е
приета за нарушена от жалбоподателя.
Съгласно т.15 от Заповед № РД-01-748/02.09.2021г. на министъра на
здравеопазването посещенията в заведенията за хранене и развлечения по смисъла на
чл. 124 от Закона за туризма, игралните зали и казина се допускат само в часовия
интервал от 7,00 ч. до 23,00 ч. при спазване на отстояние от 1.5 м. между облегалките
на столовете на съседните маси, допускане на не повече от 6 души на една маса и
носене на защитни маски за лице от персонала.
На първо място следва да се посочи, че дискотека „Ъндърграунд“, където е
извършена проверката от служителите на 01 РУ Благоевград представлява заведение за
развлечение по смисъла на чл. 124, ал.7, т.6 вр. ал.2, т. 5 от Закона за туризма, поради
което за същата е приложима въведената с т. 15 от Заповед № РД-01-748/02.09.2021г.
на министъра на здравеопазването забрана на посещенията след 23.00ч.
Настоящият състав на въззивната инстанция счита обаче, че наказващият орган
неправилно е ангажирал административнонаказателната отговорност на
жалбоподателя за нарушение на посочената противоепидемична мярка, чийто адресат
не е жалбоподателя.
От лексикалното и граматическо тълкуване на текста на противоепидемичната
мярка, за нарушението на която е санкционирана жалбоподателяа се установява, че
адресат на предвиденото с нея задължение в заведенията за хранене и развлечения по
смисъла на чл. 124 от Закона за туризма, игралните зали и казина да се допускат
посещения само в часовия интервал от 7,00 ч. до 23,00 ч. при спазване на отстояние от
1.5 м. между облегалките на столовете на съседните маси, допускане на не повече от 6
души на една маса и носене на защитни маски за лице от персонала е дружеството,
което стопанисва съответното заведение за хранене и развлечение.
Именно на юридическото лице, стопанисващо заведението за хранене и
развлечение е вменено задължението да създаде необходимата организация да се
допускат посещения единствено в часовия интервал от 07.00ч. до 23.00ч. при спазване
на останалите въведени с т.15 изисквания / В този смисъл Решение № 272 от 8.09.2021
г. на АдмС - Смолян по к. а. н. д. № 106/2021 г., Решение № 302 от 30.09.2021 г. на
АдмС - Смолян по к. а. н. д. № 107/2021 г., Решение № 879 от 30.11.2021 г. на РС -
Бургас по а. н. д. № 4212/2021 г., Решение № 1969 от 11.11.2021 г. на РС - Пловдив по
3
а. н. д. № 3649/2021 г./.
Ето защо при установеното от проверяващите неизпълнение на това задължение, е
следвало да бъде ангажирана административнонаказателната отговорност на
дружеството, стопанисващо дискотека „Ъндърграунд“, а не на посетителите на
дискотеката, каквато е била и жалбоподателя, доколкото същия не е адресат на
въведеното с т. 15 от Заповед № РД-01-748/02.09.2021г. на министъра на
здравеопазването задължение да допуска посещения в проверената от контролните
органи дискотека единствено в посочения с т.15 часови интервал от 07.00ч. до 23.00ч.
Изложените съображения обуславят извод, че наказващият орган
незаконосъобразно е наложил административно наказание на С.Й. за нарушение на
противоепидемична мярка, която не въвежда задължение, чийто адресат да е
жалбоподателя, в качеството си на посетител на заведение за развлечение.
Предвид горното издаденото наказателно постановление като незаконосъобразно
следва да бъде отменено.
Водим от горното, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 244а-62/21.02.2022г., издадено от директора
на ОДМВР- Благоевград, с което на жалбоподателя СТ. Й. Й., с ЕГН **********, с
адрес ...., на основание чл.209а, ал.4, пр.2 от Закона за здравето е наложено
административно наказание "глоба" в размер на 300 лева за нарушение на чл.209а, ал.1
от същия закон.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Административен съд -
Благоевград, в 14-дневен срок от получаване на съобщението от страните.
Съдия при Районен съд – Благоевград: _______________________
4