Решение по дело №180/2022 на Районен съд - Асеновград

Номер на акта: 130
Дата: 12 декември 2022 г. (в сила от 12 декември 2022 г.)
Съдия: Стефка Томова Пашова
Дело: 20225310200180
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 април 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 130
гр. Асеновград, 12.12.**** г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – АСЕНОВГРАД, ЧЕТВЪРТИ НАКАЗАТЕЛЕН
СЪСТАВ, в публично заседание на седми септември през две хиляди
двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Стефка Т. Пашова
при участието на секретаря Юрия Ив. Кискинова
като разгледа докладваното от Стефка Т. Пашова Административно
наказателно дело № ************** по описа за **** година
Производство по чл.59 и следващите от ЗАНН.
Обжалван е електронен фиш серия К № ******, с който на П. Г. А., ЕГН – ********** с
адрес: град Асеновград, ул.“Ч.В.“№8а, е наложена глоба в размер на 50 лева- петдесет лева,
за нарушение по чл. 21, ал.1 от ЗДвП, за това, че на 21.06.2021г. в 09:34 часа в град
Асеновград, ул.“Ц.И.А.В.“ до номер 138, посока на движение на контролираните МПС от
югозапад към североизток, при максимално разрешена скорост на движение в населено
място 50 километра в час, при отчетен и приспаднат толеранс минус 3 километра в полза на
водача, е управлявал МПС „Фолксваген Туран 1.9 ТДИ, лек автомобил, с рег. № РВ **** КС,
с 64 километра в час при разрешена скорост на движение от 50 километра в час, като е
превишил разрешената скорост с 14 километра в час.

По същество:
Жалбоподателят пледира за отмяна на ожалвания електронен фиш като
незаконосъобразен, поради на първо място допуснати съществени нарушения направилата
за работа с автоматизирано техническо средство и на второ място – видно от приложението
по делото доказателства , заснемането е станало със съвсем друг вид камера, а не с тази ,
вписана в обжалвания електронен фиш, като най – вероятно данните впоследствие са били
прехвърлени и така се е стигнало до тотална намеса на човешки факто по един недопустим
начин, което напълно компрометира каквото и да било заснемане на вмененото
адм.нарушение.
Въззиваемата страна – ОД на МВР – Пловдив, редовно призована, изпраща
становище, с което иска потвърждаване на обжалвания електронен фиш, като иска
присъждане на разноски за юрисконсулт.

По фактите:
В обжалвания електронен фиш се сочи, че заснемането е било извършено с
автоматизирано техническо средство TFR1-M – 566.
1
Същото работи на принципа на доплеровия ефект.
Това автоматизирано техническо средство притежава удостоверение за одобрен тип
средство за измерване от 24.02.2010г., със срок на валидност 24.02.2020г., поради което и
съгласно чл. 30, ал.5 от Закон за измерванията, когато срокът на валидност на одобрения
тип е изтекъл, намиращите се в употреба средства за измерване, които отговарят на
одобрения тип, се считат от одобрен тип.Следователно, при наличие на извършени
изискуеми от този закон последващи проверки, е установено, че това техническо средство е
от одобрен тип, поради което и по силата на горе посочената правна норма, въпреки
изтеклия срок на удостоверението за това, то се счита за такова от одобрен тип.
Видно от писмо на „Български институт по метрология“в регистъра на одобрените за
използване типове средства за измерване под № 4835 е вписана мобилна система за видео
контрол на правилата за движение тип TFR1-M.
На 26.10.2017г. с протокол за монтаж и настройка е извършена дейност по доставка,
инсталация, монтаж, настройване, конфигуриране, пускане в действие и тестване на цялото
оборудване и софтуер на 65 броя мобилни камери, както и обучение на работещите с
устройствата служители на МВР, като видно от този протокол е извършена доставка по
приложения опис, инсталация / монтаж, настройка, конфигуриране, пускане в действие и
тестване на цялото оборудване софтуер на системата TFR1-M с номер 566/10 на лек
автомобил „Опел Астра“ с рег. № РВ **** ВК, собственост на МВР – Пловдив.
Видно от протокол за проведено обучение на служителите от група „Пътен контрол“,
сектор „ОП“ при РУ – Асеновград, за работа с мобилна система за видео контрол TFR1-М,
монтирана на служебен автомобил, от 19.10.2020г. е извършено обучение на полицейските
служители К., С., Б., Т. К. Б. и К.
С протоколи № 3-33-21 от 22.03.2021г., 7 – 33- 17 от 26.10.2019г., № 7 – 33- 18 от
05.10.2018г., № 5 -32-19 от 16.10.2019г., № 5-33-20 от 06.08.2020г. мобилната система за
видео контрол TFR-1M е преминала ежегодни метрологични прегледи.
Видно от протокол за използване на Автоматизирано техническо средство или
система TFR1-M с № 566 от 21.06.2021г. на служебен автомобил с рег. № РВ **** АМ, с
място за контрол РУ – Асеновград, ул.“Цар Иван Асен II“ № 138, при посока на движение
на контролираните МПС от югозапад на северозапад, по общински път, при ограничение на
скоростта от 50 километра в час, режим на измерване – С – стационарен и посока за
измерване – П – приближаващ, с начало на работа 08:30 часа и край на работа 11 : 15 часа, с
номер на първо статично изображение 25117 и номер на последно статично изображение
25146, са установени 30 нарушения. Протоколът е подписан от младши автоконтрольор С.,
като в него липсват име, фамилия и подпис на служителя, за удостоверяване на
обстоятелството, че автоматизираното техническо средство или система е разположено и
настроено съгласно изискванията за обслужване на производителя и на нормативните
предписания, че наличните пътни знаци са проверени преди и след измерването, АТСС е
преминало метрологична проверка с протокол № 3-33-21 от 2021г. и е годно за експлоатация
до 22.03.****г. Това води до извода, че тези обстоятелства, гарантиращи правилната работа
на автоматизираното техническо средство, реално не са били удостоверени този ден при
работа с него, от полицейския служител.
Видно от дневника за отчитане на скоростните режими, заснети с техническо
средство TFR1-M № 566, в 09,34 часа под № 25127 е установено заснето движение на МПС с
рег. № РВ ****КС с 65 километра в час при разрешени 50 километра в час или превишение
без толеранса от 3 километра, на 17 километра в час.
Със Заповед № 2393-570 / 05.11.2019г. са определени служители за осъществяване на
дейността по контрол спазването на скоростните режими с техническо средство TFR1-M с
фабричен номер № 566, монтиран в служебен автомобил „Опел Астра“ с дк № РВ ****ВК в
РУ – Асеновград, между които и служителят С..
От представената снимка на мобилната автоматизирана система в полицейския
автомобил, с който е направено заснемането на нарушението е видно, че това не е
2
автоматизирана система TFR1-M -566, а система, различна от тази и от по - стар вид.
Видно от техническото описание и инструкцията за експлоатация на тази система,
същата следва да работи при максимално консумирана мощност от 60 Вата.Основна
измерителна част е трафик радарът TR4D.Той представлява доплеров радар с непрекъснато
излъчване на 10.525 GHz. Използва се за измерване на МПС, движещи се успоредно на
неговия лъч и при максимално отклонение на лъча до 8 градуса.
Видно от приложените по снимки – 4 броя от видео клип 0 25127, този ъгъл на
движение на заснетия лек автомобил с рег. № РВ **** КС е над допустимите 8 градуса, при
изискуемо успоредно движение на лекия автомобил спрямо радара. Това налага извода за
липса на спазени изисквания за експлоатация и технически характеристики на системата
TFR1-M, а приложената по делото снимка на тази, с която е направено заснемането не е на
системата TFR1-M, а на предходна такава.
Видно от справката за първоначална регистрация на МПС, МПС „Фолксваген Туран“
1.9 ТДИ с рег. № РВ **** КС е собственост на П. Г. А..

По доказателствата:
Така приетите за установени факти по делото, съдът намери за доказани от
писмените доказателства, които кредитира като надлежно приобщени и достоверни, а
именно: писмо от РУ на МВР – Асеновград вх. № 7719 от 27.06.****г., Удостоверение за
одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835, писмо от „Български институт по
метрология“, Протокол за монтаж и настройка от 26.10.2017г., Протокол за проведено
обучение от 19.10.2020г., Протоколи от проверката на мобилна система за видео контрол
TFR-1M, Дневник за отчитане на скоростните режими, Заповед № 2393 – 570 от 05.11.2019г.
за определяне на служители за осъществяване на дейността по контрол по спазването на
скоростните режими с техническо средство TFR-1M, снимка на техническо средство
различно от TFR-1M в служебен автомобил, координати, Заповед № 239з-570 от
05.11.2019г. на Началник на РУ на МВР – Асеновград, четири броя снимки към клип с №
25127, справка за първоначална регистрация на МПС, Техническо описание и инструкция за
експлоатация на TFR-1M, Удостоверение за одобрен тип средство за измерване №
10.02.4835, Протоколи от проверка на мобилна система за видео контрол TFR -1M, с № 7-
33-17, 7-33-18, 5 -32- 19, 5-33-20, Протокол за използване на автоматизирано техническо
средство или система от 21.06.2021г..

От правна страна:
Драстично са нарушени и не са спазени следните текстове от НАРЕДБА № 8121з-532
ОТ 12 МАЙ 2015 Г. ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА ИЗПОЛЗВАНЕ НА
АВТОМАТИЗИРАНИ ТЕХНИЧЕСКИ СРЕДСТВА И СИСТЕМИ ЗА КОНТРОЛ НА
ПРАВИЛАТА ЗА ДВИЖЕНИЕ ПО ПЪТИЩАТА:
1. - Чл. 6. (1) (Доп. - ДВ, бр. 6 от 2018 г., в сила от 16.01.2018 г.) Автоматизираните
технически средства и системи се използват съгласно инструкцията на производителя
и изискванията, посочени в удостоверението за одобрен тип.

В случая не е спазено изискването за TFR-1M за фронтално движение на
контролирания обект и допустимо отклонение от това правило от 8 градуса, поради работата
на принципа но доплеровия ефект. Това прави работата несъобразена с инструкцията за
експлоатация и напълно компрометира замерванията.
2. Чл. 9. (1) За осъществяване на контрол с АТСС служителят позиционира служебен
автомобил или мотоциклет или временно разполага АТСС на участък от пътя и
насочва уреда в контролираната посока.
3
(2) Служителят включва автоматизираното техническо средство или система и
извършва необходимите първоначални настройки за започване на автоматизирания
контрол и поставя начало на работния процес.

В случая липсва удостоверяване с подписа на полицейския служител, че са
извършени всички необходими настройки на устройството и че уредът е насочен за работа
съобразно техническите изисквания за неговата работа. Това напълно компрометира
неговите измервания.
На следващо място, представената снимка на автоматизирано технически средство, с
която е направо заснемането в служебен автомобил показва монитор на автоматизирано
техническо средство от по – стар тип и не от типа на TFR-1M, поради което и това
установява факта, че заснемането по издадения електронен фиш не е било извършено с
посоченото в него техническо средство, а явно са прехвърлени цифрови данни, което
напълно компрометира това заснемане.
С оглед на изложеното от правна страна съдът намери, че нарушението по
обжалвания електронен фиш не е доказано и това налага неговата отмяна, с оглед на което
и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН,
РЕШИ:
ОТМЕНЯВА електронен фиш серия К № ******, с който на П. Г. А., ЕГН – ********** с
адрес: град Асеновград, ул.“Ч.В.“№8а, е наложена глоба в размер на 50 лева- петдесет лева, за
нарушение по чл. 21, ал.1 от ЗДвП, за това, че на 21.06.2021г. в 09:34 часа в град Асеновград,
ул.“Ц.И.А.В.“ до номер 138, посока на движение на контролираните МПС от югозапад към
североизток, при максимално разрешена скорост на движение в населено място 50 километра в
час, при отчетен и приспаднат толеранс минус 3 километра в полза на водача, е управлявал МПС
„Фолксваген Туран 1.9 ТДИ, лек автомобил, с рег. № РВ **** КС, с 64 километра в час при
разрешена скорост на движение от 50 километра в час, като е превишил разрешената скорост с 14
километра в час.
Решението да се съобщи на страните по делото.

Същото подлежи на обжалване пред Административен съд – Пловдив, чрез Районен
съд – Асеновград, в 14 – дневен срок от неговото съобщаване, по реда на глава 12 от АПК,
на касационните основания, визирани в НПК.

Съдия при Районен съд – Асеновград: _______________________
4