Решение по дело №75/2020 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 17 август 2020 г.
Съдия: Ина Георгиева Райчева Цонева
Дело: 20207200700075
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 януари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

гр. Русе, 17.08. 2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Русе, в публично заседание на двадесет и втори юли през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

ИНА РАЙЧЕВА

ЧЛЕНОВЕ:

ЕЛИЦА ДИМИТРОВА

 

ИВАЙЛО ЙОСИФОВ

 

при секретаря                 МАРИЯ СТАНЧЕВА                             и с участието на прокурора        ДОБРОМИРА КОЖУХАРОВА                 като разгледа докладваното от съдия                      РАЙЧЕВА                                    КАН дело  75 по описа за 2020 год., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по чл.63, ал.1, изр.2 от ЗАНН, вр. чл.208 и сл. от АПК.

Постъпила е касационна жалба от Д. В. К. *** чрез адвокат-защитник против решение № 990 от 23.12.2019 г., постановено по АНД № 1961/2019 г. по описа на РС - Русе, с което е потвърдено наказателно постановление (НП) № 38-0001127 от 29.08.2019 г. на Началника на Областен отдел „Автомобилна администрация“  за налагане на административно наказание „глоба“ в размер на 1 500 лв. на касационния жалбоподател за извършено от него нарушение по чл. 43, ал. 1, т. 4, предл.3 от Наредба № Н-32 от 16.12.2011г. на МТИТС.

В жалбата са изложени оплаквания, че решението на съда е неправилно, постановено в нарушение на материалния закон - касационно основание по чл.348, ал.1, т.1 от НПК. Релевира се и касационното основание  - допуснато съществено нарушение на процесуалните правила. Сочат се доводи за недоказаност на нарушението. Счита, че съдът е приел фактическа обстановка, която не се подкрепя от събраните доказателства. Иска се отмяна на обжалваното решение и съответно отмяна на наказателното постановление.

Ответникът по касационната жалба, РД „Автомобилна администрация“-Русе не изразява становище по същество.

Представителят на прокуратурата дава заключение за правилност на обжалваното съдебно решение.

След като обсъди оплакванията в жалбата, становищата на страните и събраните по делото доказателства и след касационна проверка съгласно чл. 218 АПК, Административният съд намира следното:

Касационната жалба е подадена в законния срок, от надлежна страна, срещу невлязъл в сила съдебен акт, поради което производството е процесуално допустимо.

Разгледана по същество, жалбата е основателна, поради следните съображения:

С Решение № 990 от 23.12.2019 год. на Районен съд гр. Русе, съдебният състав е потвърдил НП № 38-0001127 от 29.08.2018г. на Началник ОО „АА“, гр.Русе, с което на касационния жалбоподател е наложено административно наказание “глоба” в размер на 1500 лева. Като основание за налагане на това наказание е посочена санкционната норма на чл. 178а, ал. 7, т. 1, предл. 1 ЗДвП. Деянието, за което е наказан нарушителя е свързано с неизпълнение на задължението  му по чл. 43 ал. 1, т. 4, предл.3 от Наредба№ Н-32 от 16.12.2011г. на МТИТ – като председател на комисия от технически специалисти във фирма „Данид 11“ ООД,  участващ в извършване на преглед за проверка на техническата изправност на ППС от категория М 1, марка „******“ с рег.№ *****, собственост на М. Д. М., с ЕГН: **********, като в Протокол № 19718067 от 12.07.2019г., не е въвел правилно данни за собственика на превозното средство, представено за преглед, а именно, вместо М. Д. М., с ЕГН: ********** е въвел същите три имена, но с ЕГН **********.

Нарушението било установено при извършена проверка на 29.07.2019г. от длъжностно лице към ОО „АА“ - Русе в контролно технически пункт на фирма „Данид – 11“ ООД, намиращ се в гр.Русе, ул.“Подсдам“ № 14.

Това деяние според актосъставителя нарушавало разпоредбите на чл. 43 ал. 1, т. 4, предл.3 от Наредба № Н-32 от 16.12.2011г. на МТИТС, което дало основание за съставяне на АУАН. Началник ОО „АА“ - Русе също приел, че е налице описаното по-горе нарушение, липсват основания за отпадане на административно-наказателната отговорност или за приложение на чл.28 от ЗАНН и издал процесното НП. Възприел и възпроизвел изцяло изложеното от фактическа страна в АУАН, както и направената в акта квалификация на нарушението, като го е подвел под санкционната разпоредба на чл. 178а, ал. 7, т.1, предл. 1 ЗДвП.

Русенският районен съд e изяснил изложената по-горе фактическа обстановка след анализ на събраните по делото писмени и гласни доказателства.

За да стигне до извода за законосъобразност на оспореното пред него НП и да го потвърди, въззивната инстанция е приела, че в административно-наказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения.

 На следващо място, съдът счел, че деянието е  безспорно установено и доказано. Налице е нарушение на реда, въведен с Наредба № Н-32 от 16.12.2011г. на МТИТС, тъй като нарушителят, в качеството му на председател на комисия за извършване на периодични технически прегледи за проверка на техническата изправност на ППС, не е въвел в Протокол № 19718067 от 12.07.2019г. за извършен периодичен преглед за техническа изправност на ППС с рег.№ ***** коректно данните за собственика на превозното средство. Посочено е, че грешно зададените параметри дават възможност да преодолее защитата в компютъризираната информационна система при липса на потвърждение, че не се дължи местен данък за превозното средство, представено за преглед. От обективна страна грешното въвеждане на единния граждански номер е на практика невъвеждане на данни за собственика, тъй като при такава грешка системата не разпознава никакви други данни за това лице и допуска извършване на преглед, независимо от липсата на предпоставки за това.  Въззивният съд е изложил и съображения относно приложението на чл.28 от ЗААН, тъй като не са установени обстоятелствата, които да сочат по-ниска обществена опасност на деянието.

Решението е неправилно.

Касационният състав, в съответствие с установената си практика по идентични спорове (напр. к.а.н.д.№125/2020) не споделя доводите на районния съд за правилното приложение на материалния закон в процесното НП и по-конкретно за приложението на санкционната норма. Категорично от доказателствата по делото се установява, че жалбоподателят е осъществил нарушение на разпоредбата на чл. 43 ал. 1 т. 4, предл. 3 от Наредба Н-32 от 16.12.2011г. на МТИТС, която вменява задължение на председателя на комисията от технически лица да следи за качественото и пълнообемно провеждане на периодични прегледи на ППС от страна на техническите специалисти, като въвежда в протокола (приложения № 9, 10 или 11) техническите данни, идентифициращи превозното средство, показанията на километропоказателя на ППС, данни за собственика на превозното средство, за лицето, представило ППС на преглед, и за номера на разрешението на техническия пункт, и за члена на комисията и когато в свидетелството за регистрация на МПС е отразено оборудването с уредба, която позволява работата на двигателя с ВНГ или СПГ – вписва данните за лице, монтирало бутилката, марка, сериен номер, вид гориво, номер на типово одобряване и година на производство на бутилката, в този случай за позиция "лице, монтирало бутилката" се вписва номерът на свидетелството за регистрация. В тази връзка съдът не споделя възраженията на жалбоподателя, че нарушението е недоказано, тъй като нито актосъставителя, нито наказващият орган имали преки впечатления от начина, по който се е стигнало до тази грешка в ЕГН. Изложените доводи, че данните за собственика на автомобила всъщност не се въвеждат ръчно от председателя на комисията, а става чрез сканиране на свидетелството за регистрация на МПС и при това сканиране системата допускала грешки, са несъстоятелни. Законът вменява на председателя на комисията задължението да следи за качествено и пълнообемно провеждане на периодичните прегледи, като в това задължение е включено и въвеждането в протокола на съответните данни за собственика на превозното средство, които следва да се верни. По какъв начин ще стане това въвеждане е технически въпрос и е обстоятелство, което е ирелевантно за съставомерността на нарушението. Неотносими към предмета на доказване са и фактите дали системата е допуснала да бъде продължен техническия преглед, дори и след въвеждането на грешните данни за собственика на превозното средство. Нарушението на разпоредбата на чл. 43 ал. 1 т. 4, предл. 3 от Наредбата е на формално извършване и изпълнителното деяние се изразява в бездействие, в случая невъвеждане на правилните данни за собственика на МПС. Неоснователно е и възражението на жалбоподателя, че неправилно с цитираната Наредба № Н-32/16.12.2011г. се вменявали на техническите служби, извършващи годишен технически преглед на МПС да действат като органи по събиране на местен данък. В случая с посочената разпоредба от Наредбата е вменено задължение за въвеждане на определени данни, а не за администриране и събиране на местен данък.

При така изяснената фактическа обстановка и правилно приложение на материалната норма, която е нарушена, АНО неправилно е приложил съответната санкционна норма – тази по чл. 178а ал. 7 т. 1, предл. 1 ЗДвП, която предвижда глоба в размер на 1 500 лв. за председател на комисия, извършваща прегледи, или технически специалист, който допусне извършването на периодичен преглед за проверка на техническата изправност на пътно превозно средство в нарушение на изискванията, определени с наредбата по чл. 147, ал. 1, или със съоръжения или средства за измерване, които не отговарят на изискванията, определени с наредбата по чл. 147, ал. 1. От съдържанието на последната разпоредба се установява, че тя касае случаите, в които председателят на комисията допусне извършване на периодичен преглед в нарушение на изискванията, определени с Наредбата. В настоящия случай нито в АУАН, нито в НП е посочено като елемент от изпълнителното деяние допустителството, т. е. никъде не се твърди председателят на комисията да е "допуснал извършването на периодичен преглед за проверка на техническата изправност на пътно превозно средство в нарушение на изискванията, определени с наредбата по чл. 147, ал. 1". Поради това и неправилно жалбоподателя е санкциониран на основание посочената норма.

Доколкото констатираното нарушение по чл. 43, ал. 1, т. 4, предл. 3 от Наредба № Н-32 от 16.12.2011 г. на МТИТС не се подвежда под нито един от съставите в санкционната норма на чл.178а, ал. 1-9 и 11, приложима в настоящия случай е нормата на чл. 178а, ал. 10 от ЗДвП, според която за нарушения на изискванията за извършване на периодични прегледи за техническата изправност на пътните превозни средства и на изискванията за водене на свързаната с тях документация, за които не е предвидено друго наказание, виновните се наказват с глоба или с имуществена санкция в размер 500 лв.

Предвид изложеното, обжалваното решение следва да се отмени, а наказателно постановление № 38-0001127 от 29.08.2018г. на Началник ОО „АА“, гр.Русе да се измени, като за извършеното от касатора К. нарушение бъде наложено наказание глоба в размер 500лв. на основание чл. 178а, ал. 10 от ЗДвП. Доколкото жалбоподателят от издаване на АУАН до настоящия момент е организирал защитата си само срещу нарушение по чл. 43, ал. 1, т. 4, предл. 3 от Наредба № Н-32 от 16.12.2011 г. на МТИТС, с изменение на НП неговото право на защита не е нарушено, тъй като фактите и квалификацията им не търпят промяна; наказанието остава същото по вид, променя се единствено размерът му, но в по-благоприятна за наказаното лице посока.

Воден от горното и на основание чл. 221, ал. 2, изр. І-во, предл. ІІ-ро от АПК във вр. с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р   Е   Ш   И :

 

ОТМЕНЯ Решение № 990 от 23.12.2019 год. на Районен съд гр. Русе, постановено по а.н.д № 1961/2019г. по описа на РРС и вместо него ПОСТАНОВЯВА:

ИЗМЕНЯ Наказателно постановление наказателно постановление № 38-0001127 от 29.08.2018г. на Началник ОО „АА“, гр.Русе, при Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, с което на Д. В. К.., за нарушение на чл. 43, ал. 1, т. 4, предл. 3 от Наредба № Н-32 от 16.12.2011 г. на МТИТС и на основание чл. 178а, ал. 7, т. 1, пр.1 от ЗДвП е наложено административно наказание “глоба” в размер на 1500 лева само в частта за наложеното наказание, като за същото нарушение, на основание чл. 178а, ал. 10 от ЗДвПму определя административно наказание „глоба“ в размер 500 лв.

Решението е окончателно.

 

 

                                                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                           

 

                                                                                           ЧЛЕНОВЕ:1.

 

 

                                                                                                               2.