Решение по дело №859/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 915
Дата: 2 юли 2021 г.
Съдия: Веселина Тенчева Чолакова
Дело: 20217050700859
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 април 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

Гр. Варна, ………….

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВАРНА, Първи касационен състав, в публично заседание, проведено на трети юни през две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ЕЛЕНА ЯНАКИЕВА

 ЧЛЕНОВЕ: ВЕСЕЛИНА ЧОЛАКОВА

ИСКРЕНА ДИМИТРОВА

 

при участието на прокурора Александър Атанасов  и секретаря Елена Воденичарова, разгледа докладваното от съдия Веселина Чолакова КНАХД № 859/2021г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на Глава ХІІ от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 63, ал.1 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по касационна жалба на „Българска телекомуникационна компания“ ЕАД ,ЕИК *********, чрез пълномощник Х. К., против Решение № 260367/15.03.2021 г. постановено по НАХД № 4163/2020 г. по описа на Районен съд-Варна, с което е потвърдено НП № В-0046986/02.12.2019 г. издадено от директор на Регионална дирекция за областите Варна, Добрич, Шумен, Търговище, Разград и Силистра към Главна дирекция „Контрол на пазара“ при Комисия за защита на потребителите, с което на „Българска телекомуникационна компания“ ЕАД е наложена имуществена санкция в размер на 1500,00 лв. на основание чл.222а от Закона за защита на потребителите /ЗЗП/ за нарушение на чл.114,ал.3 от ЗЗП. Решението се оспорва с основанията на чл. 348, ал.1 т.1 и 2 НПК във вр. с чл. 63, ал.1 ЗАНН . Твърди се, че съдът неправилно е установил фактическата обстановка и не е обсъдил направените от дружеството възражения. Сочи се на допуснати в хода на административно-наказателното производство нарушения на чл.57,ал.1,т.5 от ЗАНН и чл.52,ал.4 от ЗАНН. Фактическата обстановка по делото не е изяснена от районния съд, тъй като от решението му не става ясно колко точно и какви рекламации е предявил потребителят. Сочи се на обективна несъставомерност на санкционираното деяние, поради отсъствието на фактически и правно основания за налагане на санкцията по чл.222а от Закона за защита на потребителите. Моли за отмяна на въззивното решение и отмяна на наказателното постановление. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Ответникът по касационната жалба – Комисия за защита на потребителите, оспорва касационната жалба в представен писмен отговор. Сочи се на установена  съставомерност на санкционираното деяние. Претендира се присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Представителят на ВОП дава заключение, че жалбата е неоснователна, като пледира за оставяне в сила на въззивното съдебно решение.

Административен съд гр. Варна, след като обсъди въззивното решение, посочените в жалбата касационни основания, доводите и становищата на страните, доказателствата по делото и след като извърши служебно проверка  съгласно чл. 218 от АПК, намира за установено следното:

По допустимостта на жалбата:

Касационната жалба е подадена в срока по чл.211,ал.1 от АПК във връзка с чл.63, ал.1 от ЗАНН, от легитимирана страна с правен интерес от обжалване на решението на Районен съд-Варна и е процесуално допустима.

По основателността на жалбата:

Производството пред Районен съд-Варна е образувано предвид Решение № 1475/14.10.2020 г. постановено по КНАХД № 1876/2020 г. по описа на Административен съд-Варна, с което е отменено Решение № 693/19.05.2020 г. постановено по НАХД № 185/2020 г. на Районен съд-Варна и делото е върнато за разглеждане от друг състав на съда. Съобразно дадените указания, при новото разглеждане съдът следва да изложи мотиви по всички оплаквания на  „БТК“ ЕАД и да аргументира своята теза относно правния спор за законосъобразност и обоснованост на НП .

ВРС е установил от фактическа страна, че на 19.08.2019 г., в гр. Варна, в офиса на „Виваком”, във връзка с подадена жалба до КЗП от Р. М. Г. е извършена проверка от служители на КЗП. При същата е установено, че Г. е закупил от ”БТК” ЕАД лаптоп „НР250 G6W10” на 16.01.2018 г. В жалбата на Г. се твърди, че устройството е проявило несъответствие с договора за продажба и пред продавача е предявена рекламация на 18.01.2018 г. В жалбата е отбелязано, че след така описаната рекламация са били направени още три поредни рекламации за лаптопа, като се твърди, че лаптопа забива, появяват се черни и сини екрани. При извършената проверка, във връзка с жалбата, е дадено нареждане на търговеца на 20.06.2019 г., да представи документи относими към жалбата на потребителя. На определената от проверяващите дата не се е явил представител на търговеца. На 17.07.2019 г. търговецът е представил сервизни карти за предявени рекламации от потребителя като е заявил, че Г. е предявил общо три рекламации  за устройството. Г. е представил доказателства, че на 08.08.2019 г. е подал поредната рекламация за същата вещ и в същата е поискал търговецът да му върне заплатените пари за стоката, на основание чл.114 от ЗЗП. На 19.08.2019 г. е извършена проверка в търговски обект, стопанисван от „БТК“ ЕАД в гр. Варна, бул.“Вл. Варненчик“ № 18, във връзка със заявените нови обстоятелства от потребителя, като е дадено нареждане на търговеца за явяване и произнасяне съгласно чл.114, ал.3 от ЗЗП. На 04.09.2019 г. с ППД № 0120374 са били приети представените от търговеца сервизни карти за предявените рекламации от потребителя и становище, в което „БТК“ ЕАД заявява, че не вижда предпоставки за разваляне на договора, съгласно чл.114, ал.3 от ЗЗП.

От правна страна Районен съд-Варна е приел, че наказателното постановление е издадено от компетентен орган и при отсъствие на допуснати съществени процесуални нарушения. Приел е, че АНО е приложил правилно материалния закон и санкционираното деяние осъществяващо състав на нарушение по чл.114,ал.3 от ЗЗП е съставомерно. Приел е, че „БТК“ ЕАД има качеството на продавач по сключения договор за лизинг и съответно, че лизингополучателят има качеството на потребител по смисъла на пар.13,т.1 от ДР на ЗЗП. Търговецът е извършил четири последователни ремонта на закупения от потребителя лаптоп, като не се спори между страните и че тези действия са били извършвани в срока на гаранцията по чл. 115 от ЗЗП, и направено от страна на потребителя искане за разваляне на договора и възстановяване на платената сума, поради което „БТК“ ЕАД е осъществил от обективна страна състава на административното нарушение на чл.114, ал.3 от ЗЗП. Районен съд-Варна  е приел, че правилно е ангажирана отговорността на „БТК“ ЕАД и че деянието не представлява маловажен случай. Приел е, че наложеното наказание е справедливо и адекватно на целите на чл.12 от ЗАНН.

Решението е правилно.

Направените изводи от решаващият съд се споделят изцяло от касационната инстанция. Съдът е извършил необходимите процесуални действия за изясняване на фактическата обстановка и е изпълнил указанията дадени с Решение № 1475/14.10.2020 г. постановено по КНАХД № 1876/2020 г. по описа на Административен съд-Варна.

Правилно Районен съд-Варна е установил , че „БТК“ ЕАД има качеството на "търговец" по смисъла на § 13, т. 2 от ДР на ЗЗП, тъй като продава или предлага за продажба стоки, предоставя услуги или сключва договор с потребител като част от своята търговска или професионална дейност в публичния или в частния сектор. Съгласно § 13, т. 34 от ДР на ЗЗП, "договор за продажба" е договор, по силата на който търговецът прехвърля или се задължава да прехвърли собствеността на стоки на потребителя, а потребителят заплаща или се задължава да заплати цената за тях, включително договорите, имащи за предмет едновременно стоки и услуги. Видно от приложения договор за лизинг, сключен на 16.01.2018 г. между "БТК“ ЕАД и потребителя, последният в качеството си на лизингополучател има право да придобие собствеността върху предоставеното за ползване устройство след заплащане на цялата договорена продажна цена.

От анализа на нормата на чл. 114, ал. 3 от ЗЗП следва, че за да възникне визираното в нея задължение за търговеца трябва да са налице три кумулативно дадени предпоставки, а именно: 1. търговецът да е удовлетворил три рекламации на потребителя чрез извършване на ремонт на една и съща стока; 2. да е налице нова проява на несъответствие с договора за продажба в рамките на гаранционния срок и 3. да е направено искане от потребителя за разваляне на договора и възстановяване на заплатената сума.

От събраните по делото доказателства се установява, че дружеството е удовлетворило три поредни рекламации на потребителя, като и в трите случаи лаптопът е върнат след преинсталиране на операционната система. След приета четвърта рекламация и направено искане за разваляне на договора,  стоката е върната след извършен ремонт – смяна на хард диск. Посочените фактически елементи определят обективните предели на повдигнатото срещу търговеца обвинение в извършване на нарушението. Всички предявени рекламации са описани по предвидения в ЗЗП начин, а по отношение на извършените ремонти са изготвени сервизни карти. Преинсталирането на операционната система на устройството и смяна на хард диск представлява извършване на ремонтни действия, доколкото всяко действие , извършено в оторизиран сервиз във връзка и по повод на техническото състояние на стоката , независимо дали е механично или не, следва да бъде прието за ремонтно действие. С оглед едновременното депозиране на искането за разваляне на договора и на четвъртата поред основателна заявка за ремонт на лаптопа, за дружеството е съществувало задължение да удовлетвори искането на потребителя за разваляне на договора и връщане на платените по него суми. Правилно е прието от въззивния съд, че към момента на връщане на устройството след „смяна на хард диск“ и след като търговецът е отказал да удовлетвори направеното искане за разваляне на договора, е осъществил от обективна и субективна страна състава на нарушението по чл.114,ал.3 от ЗЗП, тъй като са изпълнени всички кумулативни предпоставки. Неоснователни са възраженията на касатора, че в наказателното постановление липсва описание на нарушението. Нарушението е описано в степен достатъчна нарушителя да разбере конкретното деяние , за което е ангажирана административно-наказателната му отговорност и да организира защитата си.

Не са налице многобройни смекчаващи отговорността обстоятелства, които да разкриват по-ниска степен на обществена опасност на деянието в сравнение с останалите случаи. Извършената преценка от Районен съд-Варна относно отсъствието на предпоставките за приложението на чл.28 от ЗАНН е правилна. Наложеното наказание в размер на 1500,00 лв. отговаря на изискванията на чл.12 от ЗАНН, предвид извършени от дружеството и предходни нарушения.

Предвид изложеното, касационната инстанция намира, че обжалваното съдебно решение не страда от визираните в касационната жалба пороци, представляващи касационни основания за отмяната му. Същото е правилно и законосъобразно постановено, поради което следва да бъде оставено в сила.

С оглед изхода на делото, своевременно направеното искане и на основание чл.63, ал.5 от ЗАНН, касаторът следва да бъде осъден да заплати на ответника разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лв., съгласно чл.78, ал.8 от ГПК, вр. чл.37, ал.1 от Закона за правната помощ и чл.27е от Наредбата за заплащането на правната помощ.

По изложените съображения и на основание чл. 221, ал.2, предл. първо от  АПК във връзка с чл. 63, ал.1 от ЗАНН, Административен съд – Варна, първи касационен състав

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 260367/15.03.2021 г. постановено по НАХД № 4163/2020 г. по описа на Районен съд-Варна.

 

ОСЪЖДА „Българска телекомуникационна компания“ ЕАД ,ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.София, район „Младост“, бул. „Цариградско шосе“ № 115и, представлявано от изпълнителния директор Атанас Добрев, да заплати на Комисия за защита на потребителите разноски по делото за юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 (осемдесет) лева.

 

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване или протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.                               2.