Решение по дело №119/2021 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 160
Дата: 1 юни 2021 г.
Съдия: Бистра Радкова Бойн
Дело: 20217270700119
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 април 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ ...........

 

град Шумен, 01.06.2021г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

         Шуменският административен съд, в открито заседание, на седемнадесети май през две хиляди двадесет и първа година, в следния състав:

                   Председател:  Росица Цветкова

                                                                                     Членове:   Снежина Чолакова

                                                                                                         Бистра Бойн

 

при секретаря Св.Атанасова и прокурор Д.Арнаудов при ОП-Шумен, като разгледа докладваното от съдия Б.Бойн КАНД № 119 по описа за 2021г. на Административен съд- Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

            Производството е по реда на чл.63 ал.1 предл.второ от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и чл.208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по касационна жалба от К.И.Б., ЕГН ********** ***, срещу Решение № 260090 от 22.02.2021г., постановено по АНД № 462/2020г. по описа на Районен съд- гр.Шумен, с което е потвърден Електронен фиш/ЕФ/ серия „К” № 2823591, издаден от ОД на МВР-Шумен, с който на основание чл.189 ал.4, във вр. с чл.182 ал.1 т.4 от ЗДвП на жалбоподателя е наложено административно наказание глоба в размер на 400.00 лева, за извършено нарушение на чл.21 ал.1 от ЗДвП.

В жалбата се сочи, че решението е незаконосъобразно, като постановено в нарушение на материалния закон, съдопроизводствените правила и е налице несправедливо налагане на наказание. Твърди се, че решението е немотивирано, понеже не били посочени фактическите обстоятелства, които съдът приема за установени и въз основа на какъв доказателствен материал по делото. Твърди се, че съдът погрешно е приел границите на населеното място извън законовоопределените в ЗУТ и ЗДвП. Счита, че пътните знаци, указващи начало и край на населеното място са поставени в противоречие с подзаконов нормативен акт и в този случай мястото, където се намирал автомобилът му при засичането с камера, е било извън населеното място. Въз основа на тези допуснати процесуални нарушения се твърди, че ЕФ е незаконосъобразен, а съдът е постановил неправилно решение, което се моли да бъде отменено, както и потвърдения с него ЕФ, като алтернативно се твърди, че е налице нормативна промяна на границите на населеното място и моли да се приложи чл.3 ал.2 от ЗАНН при хипотезата на влязъл в сила по-благоприятен закон, като се отмени ЕФ. В открито съдебно заседание се явява лично жалбоподателя и поддържа жалбата.

Ответникът по касация- ОД на МВР-Шумен не изразява становище по касационната жалба в указания срок, като изпратения упълномощен представител в открито съдебно заседание- юриск.С. я оспорва. Твърди, че промененото място на пътния знак не представлява по-благоприятен закон. Претендира разноски.

            Представителят на Шуменска Окръжна Прокуратура намира, че жалбата е процесуално допустима, а разгледана по същество е неоснователна. Излага аргументи, че решението на районния съд е валидно, допустимо и правилно и моли същото да бъде оставено в сила.

           Настоящата съдебна инстанция, след като прецени допустимостта на жалбата и обсъди направените в нея оплаквания, становищата на страните, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл.218 и чл.220 от АПК, намира за установено следното:  Касационната жалба е допустима, като подадена в законоустановения срок по чл.211 ал.1 от АПК от легитимирано лице, имащо право и интерес да обжалва съдебния акт, съгласно разпоредбата на чл.210 ал.1 от АПК и при спазване на изискванията на чл.212 от АПК. Разгледана по същество, същата се явява неоснователна. Съображенията за това са следните:

С обжалваното решение е потвърден Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство серия „К” № 2823591, издаден от ОД на МВР-Шумен, с който на основание чл.189 ал.4, във вр. с чл.182 ал.1 т.4 от ЗДвП на касатора Б. е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 400.00 лева, за извършено нарушение на чл.21 ал.1 от ЗДвП.

За да постанови това решение, въззивният съд е установил, че с електронния фиш е констатирано административно нарушение извършено на 13.06.2019г. в 13.14 часа в с.Радко Димитриево, ул.Бургаско шосе №1, с автоматичното техническо средство„АRH CAM S1”, с Ф№ 11743С3, което засякло лек автомобил „Деу Нубира“ с рег. № * ****ВВ, движещ се със скорост 81 км./ч. При направена справка било установено, че собственик на автомобила е жалбоподателят К.Б.. За заснетото нарушение, от ОДМВР– гр.Шумен бил издаден електронен фиш серия „К” № 2823591, в който при текстовото описание на нарушението са посочени  дата, час и място на извършване, техническото средство, с което е установено, разрешената скорост на движение от 50 км/ч., установена скорост на движение от 81 км/ч., превишението от 31 км/ч., и отчетена допустимата грешка при измерването.  На жалбоподателя, на основание чл.189 ал.4, във вр. с чл.182 ал.1 т.4 от ЗДвП е наложено административно наказание глоба в размер на 400.00 лева, за извършено нарушение на чл.21 ал.1 от ЗДвП.

          Съдът е приел, че фактът на ограничението на скоростта и мястото на нарушението са безспорно установени от свидетелски показания на служител на сектор „ПП“ при ОДМВР Шумен, както и от приложените две снимки- на позиционираното на пътя техническо средство и на процесния автомобил. По делото е приложен и надлежно съставен Протокол за използване на АТСС от 13.06.2019г., рег №869р-3851, придружен с дигитална снимка на местонахождението на уреда. Протоколът по чл.10 ал.1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. е доказателството, посредством което се установява мястото и времето на извършване на нарушението, вида на АТСС, с което е заснето нарушението, посоката на движение, в която се осъществява контрола, въведените ограничения и мястото на което е поставено мобилното АТСС. Лекият автомобил, управляван от жалбоподателя е отчетливо заснет на снимката, представена пред въззивния съд, като е посочено точното място на контрол с номер на път, километър и GPS координати. Разположението на пътните знаци, ограничаващи скоростта, се установява от схемата на участъка, приложена по въззивното дело. Видно от показанията на служителя на ПП- св.Синан Хюсеин, техническото средство е било разположено в рамките на населеното място.

Въз основа на тази фактическа обстановка, съдът е приел, че при издаване на оспорения електронен фиш не са допуснати нарушения на процедурните правила. Същият е съставен съгласно утвърдения образец и в пълно съответствие с чл.189 ал.4 от ЗДвП. Нарушението, за което е санкциониран жалбоподателят е безспорно установено чрез допустимо от закона изправно техническо средство. Съдът е счел за неоснователни възраженията на жалбоподателя за допуснати нарушения на материалния закон и на административно-производствените правила и е потвърдил изцяло електронния фиш, като правилен и законосъобразен.  

            Настоящият състав намира, че въззивният съд е направил обстоен анализ на фактите и правилно е установил фактическата обстановка. Следва да се посочи, че съдията-докладчик е положил максимални усилия при изясняването на фактите по спора, като е провел пет открити съдебни заседания, изслушал е множество свидетели, включително служители на институции във връзка с установяване на местоположението на пътните знаци, указващи начало и край на населеното място и датата на тяхното преместване, назначил е и е приел съдебно-техническа експертиза, изискал е писмени доказателства от трети лица- ОПУ, Община Шумен, Агенция по геодезия и Кадастър и др. На базата на този значителен доказателствен материал е направил правилни и законосъобразни правни изводи в постановеното от него решение, които напълно се споделят от касационния съд, поради което същите не следва да бъдат преповтаряни и на осн. чл.221 ал.2 от АПК, съдът препраща към мотивите на първоинстанционния съд.

             Не се установи твърдяната в касационната жалба липса на мотиви в решението по фактическите обстоятелства и неизвършване на всестранно и пълно изясняване на обстоятелствата по делото. Въззивният съд е изложил мотиви, като е обсъдил всички относими за делото факти и доказателства, включително и посочените от самия жалбоподателя в съдебно заседание и правилно е установил, че към датата на нарушението-13.06.2019г., автомобилът на касатора е бил засечен в пътен участък, намиращ се в рамките на границите на населено място- с.Радко Димитриево, обозначено с пътни знаци за начало и край на населено място, намиращи се при движение от гр.Карнобат към гр.Шумен преди военното поделение. Съдът е приел, че на 03.10.2019г. пътните знаци за начало и край на с.Радко Димитриево са били преместени в посока към населеното място, като за целта е бил съставен Протокол от същата дата на ОПУ, приложен към въззивното дело, като двама от членовете на комисията са разпитани в качеството на свидетели по делото и дават показания за посочените в документа обстоятелства. По своята правна същност Протоколът е официален удостоверителен документ и се ползва с материална доказателствена сила по отношение на отразените в него факти и същите се считат за установени от съда до доказване на противното, което не е доказано по настоящото дело.

         Касационната инстанция, като съобрази приобщените доказателства, достигна до извода на първоинстанционния съд, а именно- към датата на нарушението, водачът е управлявал с превишена спрямо разрешената скорост в населено място.

         Съгласно чл.113 ал.1 от Наредба № 18 oт 23.07.2001 г. за сигнализация на пътищата с пътни знаци, пътен знак Д12 "Край на населеното място и селищното образувание“ се използва за сигнализиране на мястото, от което престават да важат правилата за движение в населено място и селищно образувание. Пътните знаци от вида Д11  "Начало на населено място" и Д12, освен за начало и край на населено място, сочат и за задължението водачите на МПС да спазват принципното ограничение на скоростта регламентирано в чл.21 ал.1 от ЗДвП без да е необходимо поставяне на друга табела сочеща на конкретното ограничение. Понятието "населено място" за целите на Закона за движение по пътищата, е дефинирано в т.49 от ДР на ЗДвП и гласи, че "населено място" е застроена със сгради територия, при която началото и краят са обозначени със съответни пътни знаци. От анализа на тези разпоредби следва, че пътните знаци Д11 и Д12 се поставят в началото и края на застроена със сгради територия. Тази дефиниция е съответна на понятието, съдържащо се в §5 т.6 от ДР на ЗУТ, съгласно което "територия на населеното място" включва селищната територия, обхваната от строителните му граници, определени с устройствен план, без да се включва землището. Съгласно чл.18 ал.1 от Закона за административно-териториално устройство на Република България, територията на населеното място е определена със строителните му граници и границите на землището. Основното в тези законови дефиниции е, че границите на населеното място следва да се ограничат в площта, която е застроена, като съществената разлика с понятието по смисъла на ЗДвП е в обозначаването на населеното място с пътни знаци за сигнализация на движението по пътищата.

            Съгласно чл.6 ал.1 от ЗДвП, участниците в движението съобразяват своето поведение със сигналите на длъжностните лица, упълномощени да регулират или да контролират движението по пътищата, както и със светлинните сигнали, с пътните знаци и с пътната маркировка. Съгласно чл.21 ал.1, посочен като нарушен в ЕФ, допустимата скорост на движение в населени места е 50 км/ч. По отношение на ограничението на скоростта, сигнализирано с пътен знак за начало и край на населено място в процесния участък на датата на нарушението са приобщени безспорни доказателства по делото. Водачът е следвало да съобрази поведението си именно с пътните знаци, а не със застроената територия и след като не го е сторил е осъществил фактическия състав на нарушението по чл.182 ал.1 т.4 от ЗДвП- превишаване на разрешената максимална скорост в населено място. Обстоятелството, че пътните знаци са били преместени на по-късна дата, като краен етап от административната процедура по промяната им и в изпълнение на взето предходно решение за определяне на местоположението им на 08.05.2019г., в следствие на което процесният участък от пътя вече не е сигнализиран като път в населено място е ирелевантно за деянието, понеже жалбоподателят е следвало да съобрази избраната скорост на движение на автомобила с поставените към момента пътни знаци. Същото не представлява и по-благоприятен закон за нарушителя, последвал до влизане в сила на ЕФ по смисъла на чл.3 ал.2 от ЗАНН и липсва законово основание за отмяна на санкцията за нарушението.

            Правилно въззивният съд е приел, че в хода на административно наказателното производство не са допуснати съществени нарушения на административно производствените правила. Административно-наказващия орган е приложил действащата законова разпоредба, която е била нарушена- чл.21 ал.1 от ЗДвП и е наложил санкция в абсолютния размер, предвиден от законодателя. 

             По гореизложените съображения настоящата инстанция намира, че решението на районния съд е постановено в унисон с материалния закон и при съблюдаване на съдопроизводствените правила, поради което не са налице сочените в касационната жалба основания за отмяната му. Въз основа на изложеното касационната  жалба се явява неоснователна и следва да бъде отхвърлена, а обжалваното съдебно решение като законосъобразно и правилно следва да бъде оставено в сила.

             При този изход на делото претенцията за присъждане на юрисконсултско възнаграждение на ответната страна е основателна и следва да бъде уважена в хипотезата на чл.63 ал. 3 от ЗАНН в размер на 100 лв. на осн. чл.78 ал.8 от ГПК, вр. чл.37 от Закона за правната помощ, вр. чл.24 от Наредбата за заплащане на правната помощ.

             Водим от горното и на основание 63 ал.1 изр.2 от ЗАНН и чл.221 ал.2  от АПК, Шуменският административен съд

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОСТАВЯ  в сила решение № 260090 от 22.02.2021г., постановено по ВАНД № 462/2020г. по описа на Районен съд - гр.Шумен. 

ОСЪЖДА К.И.Б., ЕГН ********** *** да заплати на ОД на МВР- гр.Шумен, юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 /сто/ лв.

           

Решението е окончателно.

 

            ПРЕДСЕДАТЕЛ:........................         ЧЛЕНОВЕ:1. .......................

           

                                                                                                    2. ....................

ЗАБЕЛЕЖКА:Решението е окончателно и не подлежи на обжалване. Влязло в сила на 01.06.2021 г.