Решение по дело №32/2020 на Окръжен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 3 февруари 2020 г. (в сила от 5 юни 2020 г.)
Съдия: Огнян Кирилов Маладжиков
Дело: 20203400500032
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 27 януари 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИE

 

24

 

гр. Силистра, 03.02.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

            Силистренският окръжен съд, в закрито заседание на трети февруари две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ:    Теодора Василева

                                                              ЧЛЕНОВЕ: 1. Добринка Стоева

                                                                                  2. Огнян Маладжиков

 

като разгледа докладваното от младши съдия Маладжиков в.гр.д. № 32 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по чл. 463, ал. 1 от ГПК.

Постъпила е жалба от Община Силистра, чрез процесуалния ѝ представител адвокат Маринов, срещу Разпределение от 25.11.2019 г. по изп.дело № 20187670400187 на ЧСИ Георги Г., рег.№ 767 на КЧСИ.

Жалбоподателят счита, че вземането към длъжника А.И.Ч. в размер на 397,30 лева, представляващо натрупани задължения за такса битови отпадъци (ТБО) за 2016, 2017, 2018 и 2019 г. (главница и лихви) във връзка с имота, реализиран на публична продан, е привилегировано по т. 2 на чл. 136, ал. 1 от ЗЗД. Претендира, че въпреки буквата на закона, която сочи държавните вземания за данъци, следва да се приеме, че в този ред на привилегиите влизат всички публични вземания (държавни и общински) за данъци и такси. ЧСИ е следвало да съобрази не само общия ред на привилегиите, но и специалното данъчно законодателство. В подкрепа на своите доводи сочи практика на Апелативен съд София от 2016 г. и Апелативен съд Пловдив от 2015 г. Моли за отмяна на разпределението в тази част и разпореждане на ЧСИ да включи вземането за ТБО като привилегировано по т. 2 на чл. 136 от ЗЗД. Претендира разноски.

В отговора си взискателят „Инвестбанк“ АД изтъква доводи за неоснователност на жалбата, поради което моли съда да я остави без уважение. Настоява, че привилегията в т. 2 на чл. 136, ал. 1 от ЗЗД следва да се тълкува стриктно, предвид наличието  на т. 6, отнасяща се за всички останали вземания на държавата, в това число за ТБО. Цитира практика в този смисъл на ОС Сливен от 2018 г. и Апелативен съд София от 2018 и 2019 г.

Становището на съдебния изпълнител е аналогично с това на взискателя. Сочи практика на ОС Силистра от 2012, 2013, 2018 г. и на Апелативен съд Варна от 2019 г.

            Силистренският окръжен съд, като съобрази оплакванията в жалбата, становищата на взискателя и на съдебния изпълнител, както и доказателствата в приложеното изпълнително дело, намира от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е допустима, тъй като е подадена в срок; срещу обжалваем акт; от лице, което има право да го жали; и са спазени изискванията за редовност, след изправяне на недостатъците, касаещи процесуалното представителство.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

Изпълнителното дело е образувано по молба на взискателя „Инвестбанк“ АД срещу трима длъжници, единият от които е А.Ч.. Той е собственик на апартамент №, ипотекиран в полза на взискателя. Имотът е реализиран на публична продан. 

От справка за задълженията на А.Ч., приложена по изпълнителното дело, се установява, че той дължи 66,21 лв данък (главници и лихви) по чл. 10 от ЗМДТ върху имота на ул. „за 2016, 2017, 2018 и 2019 г. и такса за битови отпадъци 397,30 лв (главници и лихви) по чл. 62 от ЗМДТ за същия период.

В изготвеното разпределение съдебният изпълнител е отнесъл сумата от 66,21 лева за дължимия данък към Община Силистра като привилегировано вземане по чл. 136, ал. 1, т. 2 от  ЗЗД; а дължимата сума от 397,30 лв за ТБО – като привилегирована по т. 6 на същия член.

И двете вземания са привилегировани. Спорното в казуса е дали вземането на общината за ТБО се обхваща от привилегията на чл. 136, ал. 1, т. 2 от ЗЗД. Настоящият съдебен състав не отрича наличието на противоречива практика по този въпрос сред съдилищата в страната. Дори в по-старите си решения – като например в Решение № 216 от 11.12.2014 г. на ВнАС по в. ч. гр. д. № 591/2014 г., се е поддържало становището, че и двете публични общински вземания попадат в реда на привилегиите по т. 2, но след това практиката на Варненския апелативен съд и на Силистренския окръжен съд е еднопосочна: вземането на общината за ТБО попада в реда на привилегиите по т. 6, а не по т. 2 на чл. 136, ал. 1 от ЗЗД. Излишно е да се повтарят аргументите, които ясно са очертани от страните по делото и са широко разпространени в съдебните решения, поддържащи дискусионните тези. Това което настоящият съдебен състав намира за необходимо да допълни е следното: според чл. 13 от ЗМДТ данъкът се заплаща независимо дали имотът се ползва, или не; докато в чл. 71 и чл. 71а са предвидени изключения от дължимостта на ТБО. Тази разлика, наред с теоретичното разграничение между данък и такса, което провежда публичноправната доктрина, е определила различното място на двете публични вземания в общия ред на привилегиите по ЗЗД. С по-голяма защита се ползва безусловно дължимият данък. Доводът, че ТБО е публично общинско вземане, което стои близко до данъка върху недвижимия имот, има своето основание и затова тази такса често се оприличава на квазиданъчно задължение. Еднаквото третиране на двете публични вземания от гледна точка на привилегиите също би било основателно, ако не съществуваше т. 6 на чл.136, ал. 1 от ЗЗД. При наличието обаче на обща привилегия за вземанията на държавата, в т.ч. и на общините, неоснователно е становището, че изричният текст на т. 2 следва да се тълкува разширително, до какъвто резултат се опитва да се домогне жалбоподателят. Неоснователeн също така е доводът му, че ЧСИ следва да преценява специалното данъчно законодателство, когато прилага чл. 136 от ЗЗД. 

 

Водим от гореизложеното, Силистренският окръжен съд

 

РЕШИ:

 

ПОТВЪРЖДАВА Разпределението от 25.11.2019 г. по изп.дело № 20187670400187 на ЧСИ Георги Г., рег.№ 767 на КЧСИ.

 

Решението подлежи на обжалване пред Варненския апелативен съд в едноседмичен срок от съобщаването му.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                             ЧЛЕНОВЕ:1.                                2.