Р Е Ш Е Н И Е
№ 09.03.2020 година град Стара Загора
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Старозагорски районен съд ОСМИ наказателен
състав
На седми февруари Година: 2020
В публичното заседание в следния състав:
Председател: МИЛЕНА
РИБЧЕВА
Съдебни заседатели:
Секретар: МАРИАНА ПЕНЕВА
Прокурор:
разгледа докладваното от съдията Милена Рибчева
а.н.дело № 3402 по описа за 2019 година
и за да се произнесе, съобрази:
Обжалвано е наказателно постановление (НП) № 63 от 28.11.2019 год.
на Директора на Регионалната инспекция по околната среда и водите (РИОСВ) град Стара
Загора.
Жалбоподателят ”Сити бетон” ЕООД град Стара Загора твърди,
че НП е незаконосъобразно и моли същото да бъде отменено.
Въззиваемата страна РИОСВ град Стара
Загора счита, че НП е законосъобразно и моли същото да бъде потвърдено.
Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно
провери изцяло законосъобразността на НП, намери за установено следното:
С обжалваното НП, издадено въз основа на акт
за установяване на административно нарушение (АУАН) № 63 от 22.08.2019
год., жалбоподателят е санкциониран на основание чл.156, ал.1 от ЗУО - Закон за
управление на отпадъците (”За неизпълнение на предписание по чл. 113, ал. 3 или чл. 120 на физическите лица се налага
глоба в размер от 2000 лв. до 10 000 лв, а на юридическите лица имуществена
санкция в размер от 5000 до 20 000 лв.”), във вр.113, ал.3 от ЗУО (”Въз основа на констатирани нарушения при
извършена проверка директорът на РИОСВ или оправомощено от него длъжностно лице
дава задължителни предписания с определен срок за тяхното отстраняване и/или съставя
актове за установяване на административни нарушения.“), изразяващо се в това,
че на 11.07.2019 год. при извършена проверка на площадка на “Сити бетон“ ЕООД в
кв.“Индустриален“, отразена в констативен протокол № 0066691/03.07.2019 год. са
изискани отчетни книги удостоверяващи дейностите с отпадъци, но такива не са
представени и е установено, че не са налични на проверяваната площадка. В тази
връзка е дадено предписание № 6, с което е изискано в срок до 10.07.2019 год. в
РИОСВ Стара Загора да се представят отчетни книги за отпадъците, съгласно
Наредба № 1/2014 год. за проверка.
Във връзка с предписание № 6 от констативен протокол №
006691/03.07.2019г. и след получено писмо от жалбоподателя с вх.№
КОС-04-006691-(1)/05.07.2019 год. е изпратено писмо с изх.№
ПД-03-6691/08.07.2019 год. до СДВР със запитване за наличие или липсата на
изисканите отчетни книги, в отговор на което е получен отговор с вх.№
ПО-03-6691/22.07.2019 год. от ГД “Национална полиция“ с отразяване, че в Отдел
“Икономическа полиция“ не са изисквани, предоставяни и приобщавани оригинали на
документи, касаещи жалбоподателя. С писмо с изх.№ РД-05-3260/09.07.2019 год. е
направено запитване за наличие или липсата на изисканите с предписание № 6
отчетни книги от Констативен протокол № 006691/03.07.2019 год. в ТД на НАП
Пловдив, на което е получен отговор с вх.№ РД-05-3260/26.07.2019 год.,
установяващ, че документите по управление на отпадъците са върнати на “Сити
бетон“ ЕООД.
Въз основа на получените справки е извършена последваща
проверка на жалбоподателя по документи, отразена в Констативен протокол №
006809/30.07.2019 год., при която е констатирано, че изисканите с предписание №
6 от констативен протокол № 006691/03.07.2019 год. отчетни книги не са
представени от жалбоподателя в РИОСВ Стара Загора, за което е съставен АУАН.
Представена е декларация
с изх. № 0756/03.07.2019г. от управителя на “СИТИ БЕТОН“ ЕООД Стара
Загора, в която заявява, че от 19.07.2018 год. бетоновият
център на дружеството не извършва дейност с отпадъци от стъклени опаковки и
производство на готови бетонови смеси, поради което е освободен и персонала на
дружеството.
С писмо с изх. № КОС-06-6691(4)/09.08.2019 год. на РИОСВ Стара
Загора, управителят на “СИТИ БЕТОН“ ЕООД Стара Загора е поканен да се
яви на 21.08.2019 год. в РИОСВ Стара
Загора, ул.“Стара планина № 2 или до осигури присъствието на
свой упълномощен представител за съставяне и подписване на АУАН.
За изясняване на обстоятелствата по делото, в хода на
съдебното следствие са разпитани свидетелите при съставяне на
акта Л.П.П. и А.З.К., от показанията на които се установяват
фактическите обстоятелства, описани в АУАН, касаещи извършената проверка на 03.07.2019 год., както и
направените от тях констатации, вписани в АУАН, имащи отношение към настоящото
административнонаказателно производство.
В конкретния случая със съставения АУАН е допуснато
нарушение на разпоредбата на чл.40, ал.2 от ЗАНН. За да бъде съставен АУАН в
отсъствие на нарушителя, то същият следва да е известен, но да не е намерен или
след покана да не се е явил за съставяне на акта.
В конкретния случай до управителя на “СИТИ БЕТОН“ ЕООД Стара
Загора е изпратено писмо с изх. № КОС-06-6691(4)/09.08.2019 год. на РИОСВ Стара
Загора, с което жалбоподателят в качеството му на управител е поканен да се
яви за съставянето на АУАН на 21.08.2019 год. Липсват
доказателства, установяващи кога е изпратено писмото и съответно кога и от кого
е получено, за да се прецени дали същият е бил редовно известен за съставянето
на АУАН. Липсват доказателства и за това, че
управителят на “СИТИ БЕТОН“ ЕООД Стара Загора не се е явил за
съставянето на АУАН на 21.08.2019 год.
В случая съставения АУАН е съставен в отсъствие на нарушителя, като не
са спазени изискванията на чл.40, ал.2 от ЗАНН за надлежното му
известяване за дата на съставянето му.
При описване на нарушението в нарушение на чл.42, т.4 и
съответно чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН нито
актосъставителят, нито наказващият орган са посочили всички елементи от състава
на нарушението, което се твърди че е извършено - по чл.156, ал.1, вр. с чл.113,
ал.3 от ЗУО.
Разпоредбата на чл.156, ал.1 от ЗУО предвижда налагането на
административно наказание при неизпълнение на предписание по чл.113, ал.3 или
чл.120 от същия закон.
Същевременно в разпоредбата на чл.113, ал.3 от ЗУО е посочено,
че задължителни предписания от директора на РИОСВ или оправомощено от него
длъжностно лице се дават въз основа на констатирани нарушения при извършена
проверка.
В конкретния случай безспорно се установява, че с констативен
протокол № 006691/03.07.2019г., съставен при извършена проверка на 03.07.2019г.
е дадено предписание № 6
да се
представят в РИОСВ Стара Загора отчетни книги за отпадъците, съгласно Наредба
№ 1/04.06.2014 год., като срокът за изпълнение на предписанието
е 10.07.2019 год.
Същевременно обаче нито в АУАН, нито в НП е посочено какво точно
административно нарушение е констатирано при извършване на проверката на
03.07.2019 год., което да налага даването на това конкретно
предписание, за да се приеме, че същото е задължително по смисъла на чл.113,
ал.3 ЗУО и неизпълнението му следва да бъде санкционирано по реда на чл.156,
ал.1 ЗУО.
При посочване на разпоредбите, които са нарушени
актосъставителят и наказващият орган е следвало да посочат и нарушената
разпоредба, във връзка с която е дадено задължителното предписание по чл.113,
ал.3 ЗУО, което в случая се явява нарушение на чл.42, т.5 и
чл.57, ал.1, т.6 от ЗАНН.
Посочените по-горе процесуални нарушения са съществени и
опорочават администратинонаказателното производство, тъй като водят до неяснота
на обвинението и засягат правото на защита на нарушителя. Те обуславят отмяна
на атакуваното наказателно постановление. Издаването на НП не се свежда
до посочване за какво и срещу кое лице е съставен АУАН и не представлява просто
възпроизвеждане на съставения АУАН, а постановяване на правораздавателен акт
при осъществяване на административнонаказващата дейност на държавата.
Административните наказания са форма на държавна принуда - репресивни мерки,
водещи до ограничаване на права или вменяване на задължения, по повод
неправомерно поведение на определено лице. Именно с оглед на този характер на
административните наказания законодателят е предвидил строго формални
процесуални правила за реализирането на административно-наказателната
отговорност, като всяко формално нарушение на изискванията за индивидуализация
на извършеното нарушение, опорочава НП и е основание за неговата отмяна. В този
смисъл, независимо че НП се издава въз основа на съставен АУАН и на
повдигнатото с него административно обвинение, обстоятелствената част на НП
следва да съдържа отделно описание на нарушението и посочване на
обстоятелствата, свързани с обективните и субективните признаци от състава на
нарушението, като основен елемент от императивния реквизит на НП по чл.57,
ал.1, т.5 от ЗАНН. В случая, като не е сторил това, административно-наказващият
орган е допуснал съществено процесуално нарушение, довело до ограничаване
правото на защита на нарушителя, реализиращо се в рамките на фактически и
юридически формулираното съдържание на НП.
По тези съображения съдът намира, че обжалваното НП се
явява незаконосъобразно и следва да бъде отменено.
Водим от горните мотиви и на основание чл.63, ал.1, пр.3 от ЗАНН, съдът
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯВА наказателно постановление №
63
от 28.11.2019 год. на директора на
Регионална инспекция по околната среда и водите /РИОСВ/ Стара Загора, с което на
“СИТИ
БЕТОН“ ЕООД, с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление:
гр. Стара Загора, ул. Захари Стоянов № 14, ет.1, ап.1 е наложено
административно наказание “имуществена санкция“ в размер на 5200
/пет хиляди и двеста/ лева за извършено нарушение на чл.156, ал.1, вр. с чл.
113, ал.3 от Закона за управление на отпадъците, като незаконосъобразно.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен
срок от получаване на съобщението, че е изготвено, пред Административен съд
Стара Загора.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: