Решение по дело №470/2021 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 41
Дата: 28 януари 2022 г. (в сила от 12 февруари 2022 г.)
Съдия: Ирена Илкова Янкова
Дело: 20217240700470
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 юли 2021 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

 

                            № 41       28.01.2022г.      град Стара Загора

 

 

    В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

 

       Старозагорският административен съд, ІII състав, в публично съдебно заседание на осемнадесети януари през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

                                           

                                                                                                СЪДИЯ:ИРЕНА ЯНКОВА

       

 

при секретар   Минка Петкова                                                                  

и с участието на прокурора                                                                                                         като разгледа докладваното от съдия ИРЕНА ЯНКОВА

административно дело № 470 по описа за 2021г., за да се произнесе съобрази следното:                                                                    

 

          Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 19,ал.6  от Закона за автомобилните превози /ЗАвП/.

 

          Образувано е по жалба на Община Гълъбово, представлявана от кмета на общината срещу писмо с изх.№06-02-48 от 07.04.20221 година на Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията в частта по т.2, с което е отказано съгласуване на започването на процедура по възлагане на превози по маршрутно разписание №24101/ 15.08.2012 г. по автобусна линия София – Гълъбово поради липса на осигурени интервали по чл.16,ал.4,т.2 от Наредба № 2 за условията и реда за утвърждаване на транспорти схеми и за осъществяване на пътнически превози  с автобуси /Наредба № 2/. Счита, че оспореният административен акт бил немотивиран и незаконосъобразен. Не било ясно по какви критерии се преценява кои маршрутни линии са в конфликт с останалите маршрутни разписания  и какъв е реда, по който  се определя, че съседните маршрутни разписания на други общини отговарят на изискванията на закона. Преценката на органа била изцяло субективна. Община Гълъбово имала потребност от МР по автобусна линия София – Гълъбово за да могат жителите на общината директно да пътуват до София. МР № 24101 било актуализирано и утвърждавано от Министерството на транспорта през 2004, 2006 и 2012 година. То било доказано, като необходимо и удобно за населението на общината. Направено е искане за отмяна на постановения отказ за съгласуване на  започване на процедура по възлагане на превози по маршрутно разписание №24101 на автобусна линия София - Гълъбово, като незаконосъобразен.

 

          Ответникът по жалбата - Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията, редовно и своевременно призован за съдебно заседание, не изпраща представител, но в писменото си становище релевира доводи, че жалбата е недопустима, алтернативно неоснователна. Проверката за спазване на интервалите по чл.16, ал.4 т.2 от Наредба №2 се извършвало от Изпълнителната агенция „Автомобилна администрация“ чрез разработен софтуерен продукт, което изключвало субективизма.

 

          Въз основа на съвкупната преценка на представените по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административно-правния спор:

 

          С писмо рег. № 06-02-48 от 22.03.2021година във връзка с предстоящото изтичане срока на договорите и необходимостта от ново възлагане на превозите на пътници по автобусните линии от републиканската транспортна схема, квота община Гълъбово   е поискано от  Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията  да  проведе съгласувателна процедура по чл.19,ал.6 от ЗАвП по описаните в писмото  маршрутни разписания на линиите от Републиканската транспорта схема, квота на община Гълъбово в това число под точка 6- маршрутно разписание № 24101 „София –Гълъбово“ от 15.08.2012 година с начален час на тръгване от АГ София – Централна 14 часа и от АГ Гълъбово 6,30 часа.

 

          С писмо рег. № 06-02-48 от 07.04.2021 г. министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията е съгласувал процедурите по възлагане на превози по пет броя маршрутни разписания. По точка 2 е отказал съгласуването за започване на процедура по възлагане на превози по маршрутно разписание № 24101 от 15.08.2012 година по автобусна линия София – Гълъбово поради липса на  интервали по чл.16,ал.4, т.2 от Наредба № 2. Към писмото е приложена справка, в която са посочени   конфликти час и гара по линия София – Сливен с   МР №20101,  София – Стара Загора с МР № 24102 и № 24103.  Маршрутно разписани № 24102 по автобусна линия София – Стара Загора и № 24103 по автобусна  линия  София – Стара Загора е променено със заповед №РД-08-56/01.02.2006 година на министъра на транспорта,  точка ІІ, с която е увеличено времето за движение в отсечката до и от гара София в разписанията от републиканската транспортна схема „Направление“ Централна автогара „София - Стара Загора. В МР № 20101 на автобусна  линия София - Сливен  са извършени промени със заповед № РД-08-70 от 15.02.2007 година на министъра на транспорта относно дължината и времето на движение по тази автобусна линия.   

 

          Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства и приетата за установена въз основа на тях фактическа обстановка, направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира за установено следното:

 

          Оспорването, като направено от легитимирано лице с правен интерес, в законово установения срок  против акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо.

 

          Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

 

         Обжалвания отказ за  съгласуване на започването на процедура по възлагане на превози по маршрутно разписание №24101/ 15.08.2012 г. по автобусна линия София – Гълъбово, обективиран в точка 2 от писмо рег. 06-02-48 от 07.04.2021 година е постановено от материално и териториално компетентния по см. на 19, ал.6, изречение второ от ЗАвП. Съгласно тази разпоредба процедурата по възлагане на превозите започва след съгласуването й при спазване на изискванията на чл. 17, ал. 6 и 7.

          Съдът не констатира допуснати нарушения на административно-производствените правила, които да бъдат квалифицирани като съществени такива и основание по см. на чл.146, т.3 от АПК за отмяна на постановения отказ. 

 

               Със Закона за автомобилните превози  и  Наредба № 2  за условията и реда за утвърждаване на транспорти схеми и за осъществяване на пътнически превози  с автобуси  се определя как се извършва разпределението на автобусните линии от съответната транспортна схема. Съгласно чл.17, ал.1 от ЗАвП обществения превоз на пътници по автобусни линии се извършва съгласно утвърдените транспортни схеми - републиканска, областна, общинска и междуобластна. По силата на чл. 17, ал.2 от ЗАвП републиканската транспортна  схема се утвърждава от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Чрез транспортна схема се предоставят за експлоатация автобусните линии в цялата страна по аргумент на разпоредбата на § 1,т.11 от ДР на ЗАвП. Изпълнението на автобусния превоз се извършва по автобусни линии.  С утвърждаването на републиканската транспортна схема се утвърждават и маршрутните разписание на автобусните линии по аргумент на чл.12, ал.3 от Наредба № 2. Съгласно §1, т.1, буква „а“ от Наредба № 2  "Маршрутно разписание" е основен вид разписание на автобусната линия, като маршрутното разписание на междуселищните линии задължително съдържа следните елементи: наименование на линията, списък на всички спирки (автогари) по маршрута, време на тръгване, пристигане и престой на всяка спирка за всички курсове, разстояния, особености на линията (изпълнение в отделни дни, сезонност и др.). Промени в тези маршрутни разписания на автобусните линии е допустима, но те се разглеждат от нарочна комисия, която  за републиканската транспортна схема,  се назначава  от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията. При разработване на всяко едно МР от републиканската транспортна тази комисия осъществява координация между видовете транспорт /чл.13 от Наредба №2/. Съгласно чл.14 разработването на републиканската транспортна схема се извършва при спазване на изискванията на чл.16 и принципа на равнопоставеност. От  тази регламентация следва, че  МР, като елемент на автобусните линии от републиканската транспортна схема  се утвърждават от Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията и следва да се спазват. Съгласно чл. 17, ал.6 от ЗАвП когато маршрутът на междуселищната автобусна линия съвпада с маршрута на друга междуселищна линия или от пътнически влак и са от едно и също направление по смисъла на №§1, т.3 от Наредба №2 между часовете на тръгване от общите им спирки трябва да има интервал, като според чл. 17, ал. 7 от ЗАвП  тези интервали  между часовете на тръгване и редът на проверката се определя в Наредба.  Въз основа на тази делегация е приета и Наредба № 2. Съгласно чл. 16, ал.4 от Наредбата при разработване и утвърждаване на разписанията на автобусите се осигурява минимален интервал между часовете на тръгване от двете крайни спирки на предлаганото разписание и часовете на тръгване от същите спирки в разписанията на други автобусни линии от това направление по т. 2  той е 60 минути за линиите от областните и републиканската транспортна схема. Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията след като е утвърдил автобусните линии от републиканската транспортна схема и МР в условията на обвързана компетентност следва да следи дали са  осигурени такива интервали. В  този смисъл съгласуването на обществения превоз по определена автобусна линия се извършва на база на вече утвърдени   и действащи МР. Неутвърдените МР трябва да се съобразят с утвърдените МР. Не е спорно, че автобусни линии с МР №24101 София - Гълъбово, София – Стара Загора с МР № 24102, София – Стара Загора с МР № 24103 и София Сливен с МР № 20101  представляват едно направление, както и че не са осигурени процесните 60 – минутни интервали за тръгване от АГ „Централна“- София. С оглед на което министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията правилно е отказал съгласуване на започване на процедурата по възлагане на обществен транспорт по автобусни линия София – Гълъбово.

    

               С оглед гореизложеното съдът намира, че жалбата е неоснователна. Оспореният отказ за    съгласуване на започването на процедура по възлагане на превози по маршрутно разписание №24101/ 15.08.2012 г. по автобусна линия София – Гълъбово е постановен от компетентен органи в съответствие и при правилно приложение на материалния закон.

    

Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предложение последно от АПК, Старозагорският административен съд 

 

 

   Р     Е     Ш     И  :

 

         ОТХВЪРЛЯ   жалбата на Община Гълъбово, представлявана от кмета на общината срещу писмо с изх.№06-02-48 от 07.04.20221 година на Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията в частта по т.2, с което е отказано  съгласуване на започването на процедура по възлагане на превози по маршрутно разписание №24101/ 15.08.2012 г. по автобусна линия София – Гълъбово, като неоснователна.

 

         Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

 

                                                                                   СЪДИЯ: