№ 192
гр. Варна, 14.02.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВАРНА, 44 СЪСТАВ, в публично заседание на
петнадесети януари през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:Валентин Пушевски
при участието на секретаря Мария Ст. Миланова
като разгледа докладваното от Валентин Пушевски Административно
наказателно дело № 20243110202956 по описа за 2024 година
установи, че производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на „Медпетрол“ ООД, с ЕИК: *********, със
седалище и адрес на управление: гр. Бургас, ул. „Юбилейна“ № 3, депозирана
чрез неговия процесуален представител адв. Г. К. от АК – Бургас срещу
Електронен фиш за налагане на имуществена санкция за нарушение,
установено от електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал.
1 от Закона за пътищата № **********, издаден от Агенция „Пътна
инфраструктура“, с който на дружеството – жалбоподател, на основание
разпоредбите на чл. 187а, ал. 2, т. 3 във вр. с чл. 179, ал. 3б от Закона за
движение по пътищата, му е наложено административно наказание
„имуществена санкция“ в размер на 2500 лева за това, че на 18.02.2022 г. в
18:04 часа, е установено нарушение
№D91DE3C9DAF4F2AE053031F160A0C0C с товарен автомобил „Мерцедес
1846 ЛС“, с рег. № А 5014 МТ, с технически допустима максимална маса
18000, брой оси 2, екологична категория ЕПС, в състав с ремарке с общ брой
оси 4, с обща технически допустима максимална маса на състава 0, в общ.
Аксаково, за движение по път А – 2 км 418+ 126, с посока нарастващ
километър, вкл. в обхвата на платената пътна мрежа, като за посоченото ППС
изцяло не е заплатена дължимата пътна такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за
пътищата, тъй като за посоченото ППС няма валидна маршрутна карта или
1
валидна тол декларация за преминаването, като нарушението е установено с
устройство № 10081, представляващо елемент от електронната система за
събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата, намиращо се
на път А – 2, км. 418 + 126 – нарушение на разпоредбата на чл. 102, ал. 2 от
Закона за движение по пътищата.
Въззивното дружество „Медпетрол“ ООД намира оспорения електронен
фиш за налагане на имуществена санкция за нарушение, установено от
електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за
пътищата, за незаконосъобразен, като представя подробни аргументи в защита
на своето становище. На първо възразява, че едва на 13.02.2024 г. е влязла в
сила законодателната промяна, която позволява за констатирани нарушения на
чл. 179, ал. 3б от Закона за движение по пътищата да бъдат издавани
електронни фишове за налагане на имуществена санкция за нарушение,
установено от електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал.
1 от Закона за пътищата. Също така претендира, че в случая е била нарушена
разпоредбата на чл. 34 от ЗАНН, доколкото процесния електронен фиш за
налагане на имуществена санкция за нарушение, установено от електронната
система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата е
бил съставен след изтичане на 3 – месечния срок от установяване на
нарушението, устройство № 10081, представляващо елемент от електронната
система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата,
намиращо се на път А – 2, км. 418 + 126. Също така застъпва позиция, че
съгласно разпоредбата на чл. 2 § 7 от Регламент за изпълнение (ЕС) 2020/ 204
на Комисията от 28.11.2019 г. относно подробните задължения на
доставчиците на европейската услуга за електронно пътно таксуване,
минималното съдържание на заявлението за област на Европейската услуга за
електронно пътно управление, електронните интерфейси, изискванията за
съставните елементи оперативна съвместимост и за отмяна на Решение №
2009/ 750/ ЕО „Доставчиците на ЕУЕПТ информират незабавно ползвателите
на ЕУЕПТ за всеки случай на недекларирана пътна такса във връзка с неговата
сметка и предлагат възможност за отстраняване на нередността, преди
предприемането на принудителни мерки, когато такава е предвидена, съгласно
националното законодателство, поради което и според дружеството е следвало
Агенцията за пътна инфраструктура да го уведоми за отстраняване на
техническата нередовност на бордовото устройство и едва след изпълнение на
2
това задължение и евентуално проявено бездействие от страна на ползвателя
на услугата, да пристъпи към ангажиране на неговата административно –
наказателна отговорност. Поради гореизложените съображения, въззивното
дружество „Медпетрол“ ООД моли за отмяна на процесния електронен фиш
за налагане на имуществена санкция за нарушение, установено от
електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за
пътищата, като моли също така за присъждане на сторените разноски за
адвокатско възнаграждение.
В проведеното на 15.01.2025 г. открито съдебно заседание по НАХД №
2956 по описа за 2024 г. на Варненския районен съд, въззивното дружество
„Медпетрол“ ООД не се представлява нито от законен, нито от процесуален
представител, който да изрази позицията му в дадения ход на делото по
същество, като в депозирана на 10.01.2025 г. в деловодството на 44 състав на
Варненския районен съд молба, изготвена от упълномощения от дружеството
процесуален представител адв. Г. К. от АК – Бургас се заявява, че се поддържа
жалбата на посочените в нея основания и се моли за отмяна на оспорения
електронен фиш.
В проведеното на 15.01.2025 г. открито съдебно заседание по НАХД №
2956 по описа за 2024 г. на Варненския районен съд, въззиваемата страна
Агенцията за пътна инфраструктура се представлява от своя процесуален
представител юрисконсулт К. К., който моли за потвърждаване на процесния
електронен фиш за налагане на имуществена санкция за нарушение,
установено от електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал.
1 от Закона за пътищата, обосновавайки се, че нарушението е безспорно
установено и самия акт е издаден при спазване на всички материални и
процесуални норми. Юрисконсулт К. К. претендира присъждането на
юрисконсултско възнаграждение.
От фактическа страна, съдът приема за установено следното:
На 18.02.2022 г. в 18:04 часа, било установено нарушение
№D91DE3C9DAF4F2AE053031F160A0C0C с товарен автомобил „Мерцедес
1846 ЛС“, с рег. № А 5014 МТ, с технически допустима максимална маса
18000, брой оси 2, екологична категория ЕПС, в състав с ремарке с общ брой
оси 4, с обща технически допустима максимална маса на състава 0, в общ.
Аксаково, за движение по път А – 2 км 418+ 126, с посока нарастващ
3
километър, вкл. в обхвата на платената пътна мрежа, като за посоченото ППС
изцяло не била заплатена дължимата пътна такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона
за пътищата, тъй като за посоченото ППС няма валидна маршрутна карта или
валидна тол декларация за преминаването.
Нарушението било установено с устройство № 10081, представляващо
елемент от електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от
Закона за пътищата, намиращо се на път А – 2, км. 418 + 126.
Превозното средство „Мерцедес 1846 ЛС“, с рег. № А 5014 МТ било
собственост на търговското дружество „Медпетрол“ ООД, с ЕИК: *********,
като за извършеното нарушение на разпоредбата на чл. 102, ал. 2 от Закона за
движение по пътищата, бил съставен от Агенция „Пътна инфраструктура“
Електронен фиш за налагане на имуществена санкция за нарушение,
установено от електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал.
1 от Закона за пътищата № **********, с който на дружеството –
жалбоподател, на основание разпоредбите на чл. 187а, ал. 2, т. 3 във вр. с чл.
179, ал. 3б от Закона за движение по пътищата, му било наложено
административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 2500 лева
По отношение на доказателствата и от правна страна съдът намира за
установено следното:
Жалбата срещу Електронен фиш за налагане на имуществена санкция за
нарушение, установено от електронната система за събиране на пътни такси
по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата е подадена в установения в чл. 59, ал. 2
от ЗАНН 14 – дневен срок, от надлежна страна, срещу акт, който подлежи на
обжалване, поради което се явява процесуално допустима.
Разгледана по същество, съдът я намира за основателна, поради следните
съображения:
В случая дружеството не оспорва фактическата обстановка, изложена в
обстоятелствената част на оспорения от него Електронен фиш за налагане на
имуществена санкция за нарушение, установено от електронната система за
събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата, като неговите
възражения срещу законосъобразността му са изцяло от правно естество,
поради което и няма някаква необходимост от детайлен и задълбочен анализ
на събраните в хода на административно – наказателното производство и
съдебното следствие писмени доказателства.
4
Съдът споделя за основателно възражението, че към датата на
извършване на процесното нарушение (18.02.2022 г. в 18:04 часа)
законодателят е предвидил възможност за издаване на електронен фиш само и
единствено за нарушения на чл. 179, ал. 3 от Закона за движение по пътищата,
но не и за констатирани нарушения по чл. 179, ал. 3б от Закона за движение по
пътищата, поради което издаденият електронен фиш за налагане на
имуществена санкция за нарушение, установено от електронната система за
събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата, се явява
незаконосъобразен и следва да бъде отменен само въз основа на това
основание.
Съгласно разпоредбата на чл. 189е, ал. 1 и 2 от Закона за движение по
пътищата, актовете за установяване на административни нарушения по чл.
179, ал. 3 - 3в от Закона за движение по пътищата се съставят от длъжностни
лица на службите за контрол по чл. 165, чл. 167, ал. 3 - 3б и чл. 167а съобразно
тяхната компетентност (ал. 1), като при установяване на нарушение по чл. 179,
ал. 3 - 3б преди съставяне на акт за установяване на административно
нарушение, контролните органи уведомяват нарушителя за възможността да
заплати таксата предвидена в разпоредбата на чл. 10, ал. 2 от Закона за
пътищата. Когато актът за установяване на административно нарушение се
съставя в отсъствие на нарушителя, възможността за заплащане на тази такса
се предоставя с връчването на акта (ал. 2).
Посочената разпоредба ясно, категорично и недвусмислено постановява,
че за административни нарушения по чл. 179, ал. 3 - 3в от Закона за движение
по пътищата се съставят актове за установяване на административни
нарушения, както и компетентността на органите, които ги съставят. По
същият категоричен начин, следващата разпоредба на чл. 189ж, ал. 1 от Закона
за движение по пътищата постановява, че при нарушение по чл. 179, ал. 3 от
Закона за движение по пътищата, установено и заснето от електронната
система по чл. 167а, ал. 3, може да се издава електронен фиш в отсъствието на
контролен орган и на нарушител за налагане на глоба или имуществена
санкция в размер, определен за съответното нарушение .
С последващото изменение на текста (ДВ, бр. 13 от 2024 г., в сила от
13.02.2024 г.), обхватът на нормата вече е изрично разширен до нарушенията
по чл. 179, ал. 3 - 3б вкл. от Закона за движение по пътищата, което също
5
представлява доказателство, че към датата 18.02.2022 г. санкционирането на
осъщественото от „Медпетрол“ ООД нарушение е било допустимо
единствено чрез съставяне на АУАН и издаване на наказателно постановление.
На следващо място, съдът намира, че е налице противоречие на
разпоредбата на чл. 179, ал. 3б от Закона за движение по пътищата с
разпоредбата на чл. 9а от Директива 1999/62/ЕО на Европейския парламент и
на Съвета от 17 юни 1999 г. относно заплащането на такси от тежкотоварни
автомобили за използване на определени инфраструктури.
Предвид задължителните постановки на постановеното решение по дело
№ С – 61/2023 г., както и на решението по обединени дела Euro – Team и Spiral
– Gep, С – 501/2014 на СЕС, с приемането на националната санкционна
разпоредба на чл. 179, ал. 3б от Закона за движение по пътищата и на чл. 187а,
ал. 2, т. 1, т. 2 и т. 3 от Закона за движение по пътищата не е спазен принципът
на пропорционалност, тъй като те предвиждат „глоба“ и/ или „имуществена
санкция“ в абсолютен размер от 2 500 лева, респективно - не предоставят
никаква възможност при налагането им да се отчитат смекчаващи и
отегчаващи отговорността обстоятелства. Единственият начин, гарантиращ
пълната ефективност на правото на Съюза и защитаващ правата на
частноправните субекти, е непропорционалната национална санкционна
уредба – чл. 179, ал. 3б вр. чл. 187а ал. 2, т. 3 от Закона за движение по
пътищата да бъде оставена без приложение, доколкото в противен случай би
се стигнало до несъответстващ на правото на ЕС резултат.
В Закона за движение по пътищата липсва друга правна норма,
предвиждаща възможност за налагане на санкция за нарушение по чл. 10б, ал.
3 от Закона за пътищата. Според легалната дефиниция на чл. 6 от ЗАНН,
административно нарушение е това деяние (действие или бездействие), което
нарушава установения ред на държавното управление, извършено е виновно и
е обявено за наказуемо с административно наказание, налагано по
административен ред. След като са налице пречки за прилагане на
предвиденото в случая административно наказание под формата на
имуществена санкция, то изобщо липсва основание за ангажиране на
административно – наказателната отговорност на въззивното дружество.
Поради гореизложените съображения, съдът намира, че Електронен фиш
за налагане на имуществена санкция за нарушение, установено от
6
електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за
пътищата № **********, издаден от Агенция „Пътна инфраструктура“ е
незаконосъобразен, поради което следва да бъде отменен.
Предвид изхода на спора се явява основателна претенцията на въззивното
дружество „Медпетрол“ ООД за обезщетяване на сторените от негова страна
разноски за адвокатско възнаграждение, които възлизат в размер на 400 лева,
съгласно приложения на л. 9 от НАХД № 2956 по описа за 2024 г. на
Варненския районен съд договор за правна защита и съдействие от 15.07.2024
г.
Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 2 вр. 1 от ЗАНН,
съдът
РЕШИ:
Отменя Електронен фиш за налагане на имуществена санкция за
нарушение, установено от електронната система за събиране на пътни такси
по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата № **********, издаден от Агенция
„Пътна инфраструктура“, с който на „Медпетрол“ ООД, с ЕИК: *********,
със седалище и адрес на управление: гр. Бургас, ул. „Юбилейна“ № 3, на
основание разпоредбите на чл. 187а, ал. 2, т. 3 във вр. с чл. 179, ал. 3б от
Закона за движение по пътищата, му е наложено административно наказание
„имуществена санкция“ в размер на 2500 лева за това, че на 18.02.2022 г. в
18:04 часа, е установено нарушение
№D91DE3C9DAF4F2AE053031F160A0C0C с товарен автомобил „Мерцедес
1846 ЛС“, с рег. № А 5014 МТ, с технически допустима максимална маса
18000, брой оси 2, екологична категория ЕПС, в състав с ремарке с общ брой
оси 4, с обща технически допустима максимална маса на състава 0, в общ.
Аксаково, за движение по път А – 2 км 418+ 126, с посока нарастващ
километър, вкл. в обхвата на платената пътна мрежа, като за посоченото ППС
изцяло не е заплатена дължимата пътна такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за
пътищата, тъй като за посоченото ППС няма валидна маршрутна карта или
валидна тол декларация за преминаването, като нарушението е установено с
устройство № 10081, представляващо елемент от електронната система за
събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата, намиращо се
на път А – 2, км. 418 + 126 – нарушение на разпоредбата на чл. 102, ал. 2 от
7
Закона за движение по пътищата.
Осъжда Агенция „Пътна инфраструктура“ да заплати на „Медпетрол“ ООД,
с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр. Бургас, ул.
„Юбилейна“ № 3 парична сума в размер на 400 лева, представляваща
адвокатско възнаграждение в производството по НАХД № 2956 по описа за
2024 г. на Варненския районен съд.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14 – дневен срок от
получаване на съобщение за изготвянето му пред Административен съд –
Варна.
Съдия при Районен съд – Варна: _______________________
8