РЕШЕНИЕ
№ 74
гр. Смолян , 13.05.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СМОЛЯН в публично заседание на тринадесети април,
през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:***
при участието на секретаря ***
като разгледа докладваното от *** Административно наказателно дело №
20215440200134 по описа за 2021 година
Настоящото производство се развива по реда на чл. 59 и следващи от
ЗАНН.
Образувано е по жалба на „***“*** срещу наказателно постановление
номер РД -***/24.02.2021г издадено от ***-***, с което е наложена
имуществена санкция в размер на 1000 лева на основание чл. 209а ал.2
във връзка с ал.1 от Закона за здравето.
В жалбата е посочено, че дружеството е изпълнило всички нормативни
изисквания във връзка с превенцията за разпространение на соченото
заболяване и цитираната в постановлението заповед на МЗ , като били
поставени информационни табели на входа на магазина , осигурени са
предпазни средства и са инструктирани охранителите за осигуряване на
контрол на входа на магазина. Изложени са доводи, че не е извършена
проверка дали лицата на касите са членове на семейства, като се твърди ,
че неправилно е посочена нарушената точка от издадената заповед на
министъра за здравеопазването. Алтернативно е поискано прилагането на
чл. 28 от ЗАНН и намаляне на наложената санкция.
В съдебно заседание жалбоподателят не изпраща представител, като е
депозирано писмено становище .
Въззиваемият се представлява от адв.*** ,като същата оспорва жалбата
1
и пледира потвърждаване на постановлението и присъждане на разноски.
След като се запозна с приобщените доказателства , съдът намира за
установено от фактическа страна следното:
На 06.12.2020г свидетелите М. и Д. /служители на ***/ извършили
проверка на супермаркет „***“, намиращ се в гр.***, стопанисван от
дружеството – жалбоподател.
Контролните органи констатирали, че на касовата зона има струпване на
клиенти, като в момента на проверката работили две каси . На трета и
четвърта каса имало по 6 клиента , като разстоянието между клиентите
било по малко от 0,5 метра. На място е съставен протокол за
извършена проверка , в който е отразено, че на касовата зона има
струпване на клиенти и не се спазва необходимата дистанция от 1,5
метра между тях. Протоколът е връчен на управителя на търговския
обект , като същият не депозирал възражения .В протокола е дадено
предписание за изпращане на представител на дружеството за
съставяне на АУАН на 11.12.2020г.
На 11.12.2020г е съставен АУАН срещу дружеството в отсъствие на
нарушителя. С акта е предявено административно нарушение по чл. 63
ал.4 от Закона за здравето. В акта е отразено, че на посочено време и
място дружеството не спазва въведените с т.5 на Заповед РД -01-
675/25.11.2020г на МЗ противоепидемични мерки, като не е организирало
дейността си по начин, който да осигурява спазването на необходимата
дистанция между киентите от 1,5 метра . Отразен е броя на клиентите
на двете каса и разстоянието между тях - по малко от 0,5 метра. АУАН е
връчен по пощата , като не е депозирано писмено възражение .
Въз основа на съставения АУАН е издадено обжалваното наказателно
постановление, като наказващият орган възприел изложената в акта
фактическа и правна обстановка и е наложена им.санкция в размер на
1000 лева на основание чл. 209а ал.2 във връзка с ал.1 от Закона за
здравето.
Съдът кредитира изцяло показанията на свидетелите М. и Д. , че при
извършената проверка на 06.12.2020г в посочения супермаркет е
констатирано струпване на клиенти на двете каси, които не спазвали
необходимата дистанция от 1,5 метра. Показанията на свидетелите са
непротиворечиви помежду си ,като в тази насока е и съставения
2
протокол за извършена проверка , подписан без възражения от служител
на дружеството-жалбоподател .
Правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима ,като разгледана по същество е
частично основателна , предвид на следното:
Разпоредбата на чл. 63 ал.4 от Закона за здравето предвижда, че при
обявена извънредна епидемична обстановка министърът на здравеопазването
въвежда със заповед временни противоепидемични мерки за територията на
страната .
Санкционната норма на чл. 209а ал.2 от ЗЗ предвижда, че на
юридическо лице, което наруши или не изпълни въведените от министъра на
здравеопазването противоепидемични мерки по чл. 63, ал. 4 от ЗЗ се налага
имуществена санкция от 500 до 2000 лв.
В Заповед № РД-01-675 от 25.11.2020 г. на МЗ / раздел I т.5 буква „а“ / е
предвидено , че всички юридически лица, които са собственици или
управляват търговски обекти и предоставят услуги на гражданите, са
длъжни да организират дейността си по начин, който да осигурява
спазването на дистанция най-малко от 1,5 м. между лицата, на които се
предоставят съответните услуги в помещенията .
По делото се установи, че дружеството- жалбоподател не е организирало
дейността си по начин, който да осигури спазването на необходимата
дистанция между клиентите на касите в посочения супермаркет-
дистанцията между клиентите била по малка от 1,5 метра.
По този начин дружеството - жалбоподател е нарушило въведените
противоепидемични мерки с посочената заповед и е осъществило
административно нарушение по чл. 63 ал.4 от Закона за здравето.
В АУАН и НП не е цитирана точно нарушената разпоредба от
посочената заповед, като това нарушение не е накърнило правото на
защита на нарушителя. При описанието на нарушението е посочена
нарушената противоепидемична мярка , като нарушителят е могъл да
разбере какво нарушение е извършил.
Без значение за съставомерността на деянието е дали клиентите на
касата са роднини , като въведените противоепидемични мерки не са
обвързани с родствените отношения между клиентите. Отговорността на
жалбоподателя не се изчерпва до поставянето на указателни табели и
3
дезинфектанти в търговския обект ,като дружеството е било длъжно да
създаде необходимата организация за избягване струпването на
обслужвани лица.
Деянието не представлява маловажен случай на административно
нарушение, като е констатирано струпване на немалко лица пред касите
на търговския обект.
Съдът намира, че в наказателното постановление не са изложени мотиви
от наказващия орган , обуславящи налагане на по- високата по размер
санкция от 1000 лева .При това положение наказателното постановление
следва да се измени , като наложената санкция следва да се намали от
1000 на 500 лева.
В полза на ***-Смолян следва да се присъдят по правилото на чл. 78
ал.1 от ГПК разноски за заплатено адв.възнаграждение от 150,00 лева,
съобразно постановеното решение .
Воден от изложеното съдът
РЕШИ:
ИЗМЕНЯ наказателно постановление номер РД -***/24.02.2021г издадено
от ***-***, с което на "***“*** е наложена имуществена санкция в
размер на 1000,00 лева на основание чл. 209а ал.2 във връзка с ал.1 от
Закона за здравето, като НАМАЛЯ размера на наложената имуществена
санкция от 1000,00 лева на 500,00/петстотин/ лева .
ОСЪЖДА "***“*** ДА ЗАПЛАТИ на ***-гр.***направените разноски по
съразмерност в размер на 150,00 лева-заплатено адв.възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване пред АС-Смолян в 14-
дневен срок, считано от връчването му .
Съдия при Районен съд – Смолян: _______________________
4