Решение по дело №100/2023 на Административен съд - Русе

Номер на акта: 114
Дата: 5 юни 2023 г.
Съдия: Спас Костов Спасов
Дело: 20237200700100
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 31 март 2023 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

114

 

гр. Русе, 05.06.2023 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Административен съд-Русе, III-ти постоянен тричленен състав, в открито заседание на седемнадесети май през две хиляди двадесет и трета година:

 

 

председател:

ЙЪЛДЪЗ АГУШ

членове

ВИЛИАНА ВЪРБАНОВА

СПАС СПАСОВ

 

 

 

при секретаря Цветелина Димитрова и в присъствието на прокурора Пламен Петков като разгледа докладваното  от съдията Спасов к.а.н.д. № 100 по описа на съда за 2023 г.,   за да се произнесе взе предвид:

 

Производството е по реда на чл. 63в от ЗАНН, във вр. с чл. 208 и сл. от Глава XII от АПК.

         Образувано е по касационна жалба на Г.Г.Т., чрез адв. Н., против решение № 93/21.02.2023 г. по а.н.д. № 2297/2022 г. на Районен съд – Русе, с което е потвърден електронен фиш серия К, №4771182, издаден от ОД МВР- Русе, с който на оспорващата, на основание чл. 182, ал. 1, т. 2, във вр. чл. 21, ал. 1 от ЗДвП ѝ е наложено административно наказание глоба в размер на 50 лв.

В касационната жалба се твърди, че й е било нарушено правото на защита, тъй като не е било обсъдено възражението относно обстоятелството, че в електронния фиш не е посочено мястото и действащото ограничение на скоростта, респ. пътния знак за конкретния пътен участък. Липсвала информация за пътя на който е извършено нарушението, както и „схема за организация на движението“, от която да е видно, че ограничение на скоростта съществува. Не е обсъдено от въззивната инстанция възражението, че техническото съоръжение, с което е установено нарушението, не е било годно. Решението на въззивния съд противоречало на мотивите на ТР № 1/26.02.2014 г. на ОСС на ВАС. Иска се отмяна на въззивното решение и на потвърденото НП. Претендират се разноски.

Ответникът – ОДМВР – Русе, чрез юрк. Димитрова, в писмен отговор изразява становище за неоснователност на касационната жалба. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Представителят на Окръжна прокуратура – Русе изразява становище за неоснователност на жалбата. Предлага обжалваното решение да бъде оставено в сила.

Съдът, като съобрази изложените в жалбата касационни основания, събраните по делото доказателства и извърши касационна проверка на оспорваното решение по чл. 218, ал. 2 от АПК, прие за установено следното:

Касационната жалба е процесуално допустима - подадена е в срок от надлежна страна, атакува невлязъл в сила съдебен акт на районен съд, постановен в производството по Глава Трета, Раздел V на ЗАНН и подлежи на разглеждане.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

От фактическа страна е установено от въззивния съд, че на 23.04.2021 г., в 8.44 часа, Т. управлявала лек автомобил марка “Форд”, модел „Фиеста” с рег. № *******, нейна собственост, по бул.”Липник” в гр.Русе в посока центъра на града със скорост 52км/ч при разрешена такава максимална 40км/ч, въведена с пътен знак В26. Тази фактическа обстановка е приета за доказана  по категоричен начин от събраните по делото доказателства.

От правна страна съдът е приел, че нарушението е установено, същото било правилно индивидуализирано. Прието е, че електронният фиш отговаря на абсолютно всички изисквания, досежно съдържанието и формата му, дадени в чл. 189, ал. 4 от ЗДвП. Мястото на нарушението е гр. Русе, което напълно достатъчно да обуслови спазването на правилата за определянето му, а от протокола за използване на АТС е виден и конкретният път, по който се е движила наказаната - бул.”Липник” в гр. Русе, както и посоката ѝ на движение. Спазени са и всички правила на Наредбата за средствата за измерване, които подлежат на метрологичен контрол Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата и измерващото средство е напълно годно да бъде използвано по неговото предназначение.

Решението е правилно.

Разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП създава облекчен ред за налагане чрез електронен фиш на административно наказание глоба за нарушение, установено и заснето с техническо средство. Минимално изискуемото съдържание на ЕФ е установено в същата разпоредба и в случая то е спазено. От формална страна електронният фиш съдържа всички изискуеми съгласно чл. 189, ал. 4 от ЗДвП реквизити.

Нормата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП е специална по отношение на изискванията към съдържанието на електронния фиш и съответно има приоритет пред общите норми от ЗАНН, въвеждащи реквизитите на акта за установяване на административно нарушение (АУАН) и наказателното постановление (НП) – ср. чл. 57, ал. 1, т. 5 ЗАНН. Легалната дефиниция на понятието "електронен фиш" се съдържа в § 1 от ДР на ЗАНН като е възпроизведена и в § 6, т. 63 от ДР на ЗДвП. Съгласно изложеното ЕФ е електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез административно-информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства. Следователно електронният фиш е своеобразен властнически акт с установителни и санкционни функции. Той се приравнява едновременно към АУАН и НП, но само по отношение на правното му действие (във вр. чл. 189, ал. 11 ЗДвП). Законодателят не е предвидил пълно приравняване между електронния фиш и НП нито по отношение на съдържанието им (предвид реквизитите, установени в чл. 189, ал. 4 ЗДвП), нито във връзка с процедурата по съставянето им. Реквизитите на ЕФ изискват само точно посочване на часа на извършване на нарушението, но не и посочване на точното място на извършване на нарушението и мястото на пътния знак, чието въвеждащо ограничение на скоростта е санкционирано като неспазено.

Твърдението, че поради липсата на тези реквизити в ЕФ е допуснато нарушение, поради противоречие в изискванията, въведени с тълкувателен акт по смисъла на чл. 130, ал. 2 от ЗСВ, също е неоснователно. Мотивите на тълкувателните актове на ВКС и ВАС нямат правнообвързваща сила за разлика от мотивите на решенията на КС (вж решение № 13861/17.10.2019 г. по адм. д. № 6662/2019 г. на ВАС, 5-чл. състав; ТР № 5/13.12.2016 г. по тълк. д. № 10/2016 г. на ОСС на ВАС).

По преписката са приобщени данни от които са видни датата и часът на нарушението, ограничението за скорост, моментната скорост на автомобила, точното му местоположение (посочени са координати), както и снимка на превозното средство по време на извършване на нарушението.

В проведеното о.с.з. на 18.01.2023 г. съдът е изискал от АНО снимка на автоматизираното техническо средство както и информация къде е заснето нарушението в гр. Русе от което да се съобрази наличието на ограничение от 40 км, въведено с пътен знак Б26, като се посочи и мястото на знака, ограничаващ скоростта на движение. От ответника е представена официална справка, в която се посочва, че нарушението е било заснето на бул. „Липник“ № 133 срещу входа на сектор „Пътна полиция“ в посока на движение ул. „Иван Ведър“. Ограничението на скоростта е въведено с пътен знак Б26, който е поставен вдясно на тротоара срещу оградата от където започва двора на сектор ПП. Нарушението е установено с АТСС, което е трайно позиционирано в служебен автомобил „Опел Астра“ с рег. № ….и липсва снимка на техническото средство като автомобилът е бил позициониран на бензиностанция „Петрол“. Отделно от това писмо по делото е представен протокол за използване на АТСС рег. № 1085р-405 в който също е направено отбелязване, че системата се използва при наличие на пътен знак Б26. Съдържанието на тези официални документи не е било оспорено от жалбоподателя, поради което съдът обосновано е кредитирал сведенията в тях, приемайки, че нарушението е извършено при изяснена фактическа обстановка.

Действително, разпоредбата на чл. 10, ал. 3 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата изисква изготвянето на снимка на разположението на уреда, приложена към съставения протокол, каквато в случая липсва в представената пред РС преписка. Настоящият съдебен състав счита обаче, че това нарушение не е от категорията на съществените, което на самостоятелно основание да обоснове отмяна на крайния акт. Това е така, тъй като, както е прието и от РС, събраните доказателства безспорно установяват използваното АТСС и мястото на поставянето му, снимка на заснетото от АТСС и режимът му на работа. Т.е. установени са всички относими към констатираното нарушение факти.

Относно твърдението, че техническото средство, с което е констатирано нарушението, е било използвано сред срока на валидност, съобразно удостоверение за одобрен тип средство за измерване – до 24.02.2020 г. при нарушение, извършено през 2021 г., съгласно фикцията по чл. 30, ал. 5 от Закона за измерванията, намиращите се в употреба средства за измерване, които отговарят на одобрения тип, продължават да се считат такива от одобрен тип.

Решението като правилно следва да бъде оставено в сила.

С оглед изхода на спора в полза на ответника следва да се присъдят разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лв. на осн. чл. 27е от  НЗПП, вр. чл. 143, ал. 3 от АПК, вр. чл. 63д, ал. 1 от ЗАНН.

 Воден от горното и на осн. чл. 22,, ал. 2 от АПК съдът

 

РЕШИ:

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 93/21.02.2023 г. по а.н.д. № 2297/2022 г. на Районен съд – Русе

ОСЪЖДА Г.Г.Т. с адрес *** да заплати на ОДМВР - Русе сумата 80 лв., представляваща юрисконсултско възнаграждение.

Решението е окончателно.

 

 

                                     

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

ЧЛЕНОВЕ

1.

2.