Решение по дело №2252/2019 на Районен съд - Велико Търново

Номер на акта: 228
Дата: 17 март 2020 г. (в сила от 10 юни 2020 г.)
Съдия: Даниел Йорданов
Дело: 20194110202252
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 декември 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ ……..

гр. Велико Търново, 17.03.2020 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

Великотърновският районен съд, втори наказателен състав, в открито съдебно заседание на 04.02.2020 г., в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Даниел Й.

при секретаря В. Иванова, като разгледа докладваното от съдията АНД № 2252/2019 г. по описа на съда, за да се произнесе, взема предвид следното:

 

            Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

            Образувано е по жалба на "Интерхотели Велико Търново" ЕООД, представлявано по пълномощие от адв. К.А. от ВТАК, против Наказателно постановление № Т-НП-11 от 25.11.2019 г. на Министъра туризма на Република България, с което за нарушения на чл. 114, т. 2 от Закона за туризма /ЗТ/, във връзка със съответните разпоредби от Наредбата за изискванията към местата за настаняване и заведенията за хранене и развлечения и за реда за определяне на категория, отказ, понижаване, спиране на действието и прекратяване на категорията и на основание чл. 208, ал. 1 от ЗТ на дружеството са наложени три имуществени санкции в размер на по 3 000 лева. Претендира се неговата отмяна с оплаквания за незаконосъобразност и присъждане на направените по делото разноски.

  

            В съдебно заседание, чрез своя пълномощник, дружеството поддържа жалбата си, представяйки и писмена защита.

 

            Въззиваемата страна, редовно призована, не се представлява и не взема становище по нея.

 

            Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства, намери за установено от фактическа и правна страна следното:

            На основание Заповед № Т-РД-16-23/16.01.2018 г., изм. и доп. със Заповед № Т-РД-16-209/25.07.2018 г. на Министъра на туризма, на 21.09.2019 г., комисия от служители извършили проверка на Хотел „Интерхотел Велико Търново”, находящ се в гр. Велико Търново, ул. „Александър Пенчев" № 2, стопанисван съгласно Удостоверение № РК-19-12171 от 24.10.2018 г. от „Инетерхотели Велико Търново" ЕООД, със седалище и адрес на управление гр. Ловеч.

            Съгласно удостоверението, хотел „Интерхотел Велико Търново" е с категория "четири звезди" и с капацитет 206 стаи и 412 легла, и осъществява дейността си в гр. Велико Търново. Удостоверението за категоризация било изложено на рецепцията. На Комисията бил предоставен регистър за настаняване на туристи, от който било видно, че туристическият обект осъществява туристическа дейност и обслужва туристи.

            В обекта се предоставяли туристически услуги, които не отговаряли на условията регламентирани с Наредбата за изискванията към местата за настаняване и заведенията за хранене и развлечения и за реда за определяне на категория, отказ, понижаване, спиране на действието и прекратяване на категорията.

Изискванията следвало да бъдат изпълнени от „Инетерхотели Велико Търново" ЕООД, чието неизпълнения представляват нарушения както следва:

1. Не било изпълнено изискването хотелът да разполага с фитнес зала - минимум 4 уреда (2 кардио и 2 силови уреда).

Съгласно изискванията на Раздел IV. 1, т. 3 от Наредбата за изискванията към местата за настаняване и заведенията за хранене и развлечения и за реда за определяне на категория, отказ, понижаване, спиране на действието и прекратяване на категорията, „Интерхотел Велико Търново" е следвало да разполага с фитнес зала - минимум 4 уреда (2 кардио и 2 силови уреда). Обстоятелството, че хотела не разполагал с уредите посочени по - горе представлявало нарушение на чл. 114, т. 2 от Закона за туризма /обн. ДВ бр. 30/2013 г./, съгласно който: "Лицата, извършващи хотелиерство или ресторантьорство в туристически обекти по чл. 3, ал. 2, т. 1, 2 и 3, са длъжни да: ал. 2 предоставят туристически услуги в туристически обект, който отговаря на изискванията за определената му категория съгласно наредбата по чл. 121, ал. 5", във връзка с Раздел IV.1, т. 3, от Наредбата.

            Нарушението било извършено на 21.09.2019 г., дата на извършване на проверката и съставяне на Констативен протокол.

Нарушението било установено на 21.09.2019 г. в обекта на контрол, по време на извършената проверка от страна на Комисия от Министерство на туризма. Същото било извършено за първи път.

            2. Не било изпълнено минималното допълнително изискване гостите на хотела да се свързват с единен вътрешен телефонен номер 9 с рецепцията.

            Липсата на единен вътрешен телефонен номер 9 за връзка с рецепцията, представлявало нарушение на чл. 114, т. 2 от Закона за туризма (обн. ДВ бр. 30/2013 г.), съгласно който: "Лицата, извършващи хотелиерство или ресторантьорство в туристически обекти по чл. 3, ал. 2, т. 1, 2 и 3, са длъжни да: ал. 2 предоставят туристически услуги в туристически обект, който отговаря на изискванията за определената му категория съгласно наредбата по чл. 121, ал. 5", във връзка с Раздел IV.3. Изисквания към обслужването в хотели категория "четири звезди", т. 6 „Обслужване на гостите на хотела с единен вътрешен телефонен номер 9 за връзка с рецепцията" от Наредбата.

            Съгласно изискванията на § 4 от Наредбата, лицата, извършващи дейност в категоризирани места за настаняване и в заведения за хранене и развлечения до влизането в сила на наредбата, били длъжни да приведат дейността си в съответствие с изискванията на същата в 6-месечен срок от датата на влизането й в сила. От изложеното било видно, че за субекта към датата на проверката (21.09.2019 г.) е било възникнало задължение за привеждане на дейността си в съответствие с изискванията на Наредбата (приета с ПМС № 217 от 17.08.2015 г.).

            Нарушението било извършено на 21.09.2019 г., дата на извършване на проверката и съставяне на Констативен протокол.

Нарушението било установено на 21.09.2019 г. в обекта на контрол, по време на извършената проверка от страна на Комисия от Министерство на туризма. Същото било извършено за първи път.

            3. Не било изпълнено изискването хотелът да разполага с телевизори с плосък екран.

            Съгласно изискванията на Раздел IV „Хотели категория "четири звезди", т. IV.2 от Наредбата за изискванията към местата за настаняване и заведенията за хранене и развлечения и за реда за определяне на категория, отказ, понижаване, спиране на действието и прекратяване на категорията, хотелът следвало да разполага с телевизори с плосък екран". С липсата на плоски телевизори в 56 бр. стаи било налице нарушение на чл. 114, т. 2 от Закона за туризма (обн. ДВ бр. 30/2013 г.), съгласно който: "Лицата, извършващи хотелиерство или ресторантьорство в туристически обекти по чл. 3, ал. 2, т. 1, 2 и 3, са длъжни да: ал. 2 предоставят туристически услуги в туристически обект, който отговаря на изискванията за определената му категория съгласно наредбата по чл. 121, ал. 5", във връзка с т. IV.2 — "Изисквания за обзавеждане и оборудване на хотели категория „Четири звезди", т. 2.14 -"Телевизор с плосък екран", от Наредбата.

            Съгласно изискванията на § 4 от Наредбата, лицата, извършващи дейност в категоризирани места за настаняване и в заведения за хранене и развлечения до влизането в сила на наредбата, били длъжни да приведат дейността си в съответствие с изискванията на същата в 6-месечен срок от датата на влизането й в сила. От изложеното било видно, че за субекта към датата на проверката (21.09.2019 г.) е било възникнало задължение за привеждане на дейността си в съответствие с изискванията на Наредбата (приета с ПМС № 217 от 17.08.2015 г.).

            Нарушението било извършено на 21.09.2019 г., дата на извършване на проверката и съставяне на Констативен протокол.

Нарушението било установено на 21.09.2019 г. в обекта на контрол, по време на извършената проверка от страна на Комисия от Министерство на туризма. Същото било извършено за първи път.

            Резултатите от проверката се документирани в Констативен протокол, разписан от управителя на санкционираното дружество, който е присъствал и на извършената проверка. Констатациите обективирани в него са приети без възражения.

            За установените нарушения срещу дружеството е съставен акт за установяване на административно нарушение, надлежно връчен на управителя и подписан с отбелязване, че в тридневен срок ще бъдат представени писмени възражения. Такива не са последвали.

Въз основа на АУАН е последвало и издаването на обжалваното наказателно постановление, в което наказващият орган е възпроизвел описаната в акта фактическа обстановка, подвел е нарушенията под санкционната разпоредба на чл. 208, ал. 1 от ЗТ, налагайки на дружеството три имуществени санкции в размер на по 3 000 лева.

Материалната компетентност на наказващия орган произтича от самия закон – чл. 232, ал. 2 от ЗТ.

Горната фактическа обстановка се потвърждава по един безспорен и категоричен начин като от приобщените по делото писмени доказателства, така и от показанията на разпитаните свидетели.

С оглед на установеното се налагат следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, подадена е от надлежно легитимирано лице, в законоустановения срок, пред компетентния да се произнесе съд. Разгледана по същество е частично основателна.

В хода на административно наказателното производство, чийто заключителен акт е ревизираното НП, не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които да водят до отмяна на това основание. От процесуална гледна точка АУАН и издаденото въз основа на него НП са законосъобразни, издадени са от компетентни лица, в законоустановените срокове и притежаващи необходимите реквизити – чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН.

Не се споделят от настоящия състав доводите за неправилно посочване на датата на нарушението, доколкото в случая същата съвпада с датата на неговото установяване.

Налице е обаче неправилно приложение на материалния закон.

Дружеството е санкционирано, затова, че в качеството си на лице, извършващо хотелиерство и/или ресторантьорство в туристически обекти по чл. 3, ал. 2, т. 1, 2 и 3 от ЗТ не е изпълнило задълженията си хотелът да разполага с фитнес зала - минимум 4 уреда (2 кардио и 2 силови уреда), минималното допълнително изискване гостите на хотела да се свързват с единен вътрешен телефонен номер 9 с рецепцията и хотелът да разполага с телевизори с плосък екран.

В настоящият случай са установени три несъответствия на определените изисквания на Наредбата за изискванията към местата за настаняване и заведенията за хранене и развлечения и за реда за определяне на категория, отказ, понижаване, спиране на действието и прекратяване на категорията - Раздел IV. 1, т. 3, Раздел IV.3, т. 6 и Раздел. IV.2, т.2.14, на които хотелът е следвало да отговаря, за което е издадено удостоверение за категоризация за утвърдена категория "четири звезди". Тези нарушения обаче осъществяват състава на едно административно нарушение по чл. 114, т. от ЗТ, тъй като с неспазването на изисквания на наредбата за определената категория, то туристическата услуга, предоставяна в туристическия обект не отговаря на изискванията за тази категория и следователно е налице едно деяние. Всяко едно от неспазените и нарушени отделни изисквания за съответната категория на туристическия обект, не представлява самостоятелно осъществяване на състава на нарушение по чл. 114, т. 2 от ЗТ. Констатираните от контролните органи нарушения на изисквания за категорията, определена за обекта, в своята съвкупност водят до непредоставяне на туристическата услуга съобразно изискванията за съответната категория на обекта. Неизпълнението на едно или няколко изисквания от Наредбата, на които туристически обект следва да отговаря при категория "четири звезди", с която е категоризиран, води до осъществяване състава на едно нарушение по чл. 114 т. 2 от ЗТ, тъй като туристическата услуга не се предлага според изискванията за съответната категория на обекта. В случая е осъществено едно административно нарушение, което обуславя налагане на едно административно наказание. Ето защо административно наказващият орган неправилно е приел, че са извършени три отделни нарушения.

В тази насока на разсъждение относно броя на нарушенията, които следва да се санкционират по чл. 114, т. 2 от ЗТ е и ТР № 6 от 22.06.2017 г., постановено по т. д. № 6/2016 г. на Общото събрание на колегиите на ВАС, макар същото да касае друга материя, а именно комплексно разрешително, издадено на оператор на инсталация, при което от страна на ВАС е прието, че при неизпълнение на повече от едно условие на комплексното разрешително, операторът извършва едно нарушение на ЗООС, а не толкова отделни нарушения, колкото условия в разрешителното не е изпълнил. В настоящият случай се касае именно за подобен комплекс от изисквания съобразно цитираната по горе Наредба, на които съответния туристически обект следва да отговаря, за да има категория "четири звезди", с която обекта е бил категоризиран съобразно издаденото удостоверение и неизпълнението както само на едно, така и на няколко от тези изисквания, води до осъществяване състава на нарушение по чл. 114, т. 2, тъй като туристическата услуга не се предлага съобразно изискванията за съответната категория на обекта, но не се касае за три отделни нарушения на посочената разпоредба на ЗТ.

В съответствие с изложените съображения наказателното постановление  подлежи на изменение, като допуснатото нарушение се санкционира само с едно административно наказание. В този смисъл са и Решение от 6.12.2019 г. на АдмС - Русе по к. а. н. д. № 283/2019 г., Решение от 09.07.2018 г. по к. а. н. д. № 126/2018 г. на АдмС - Габрово, Решение № 1331 от 31.10.2019 г. на АдмС - София област по к. а. н. д. № 1067/2019 г.

Доколкото при юридическите лица отговорността е винаги безвиновна, то настоящата въззивна инстанция намира, че е безпредметно да обсъжда субективната страна за извършеното нарушение.

В случая санкцията за нарушението следва да бъде индивидуализирана в максималния предвиден от закона размер, като бъдат отчетени както значимостта на засегнатите обществени отношения в сферата на туризма, така и обстоятелството, че  се касае за допуснати три несъответствия на определените от Наредбата изисквания, който съдът определя като съществени.

Не могат да бъдат споделени и наведените пред настоящата инстанция доводи за приложимост в случая на разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН. Предвид характера на отделните нарушения и обществените отношения, които те засягат, както и липсата на такива смекчаващи отговорността обстоятелства, които да сочат, че деянието  представлява по-ниска степен на обществена опасност, в сравнение с обикновените случаи от съответния вид, настоящата инстанция счита, че не се касае за маловажен случай. Както се спомена по-горе имуществената санкция за нарушението следва да бъде определена в максималния предвиден от закона размер, който се явява адекватен да изпълни разписаните от ЗАНН цели.

При този изход на делото неоснователна се явява претенцията за присъждане на разноски и като такава следва да се отхвърли.

Мотивиран така, съдът

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № Т-НП-11 от 25.11.2019 г. на Министъра туризма на Република България в частта му т. 1, т. 2 и т. 3.

 

ИЗМЕНЯ Наказателното постановление, като за извършеното нарушение по чл. 114, т. 2 от ЗТ, вр. Раздел IV. 1, т. 3, Раздел IV.3, т. 6 и Раздел. IV.2, т.2.14 и на основание чл. 208, ал. 1 от ЗТ на "Интерхотели Велико Търново" ЕООД се налага една имуществена санкция в размер на 3000 лева.

 

ОТХВЪРЛЯ претенцията за присъждане на разноски като неоснователна.

 

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Административен съд – гр. Велико Търново.

 

 

                       

                        РАЙОНЕН СЪДИЯ: